۷ ترکیب غذایی برای سلامتی بدنسازان

بدنساز تازه کارنکات مهم حفظ سلامتی

نوشته شده توسط:

غذا فقط سوخت برای بدن نیست. این ۷ ترکیب مواد غذایی این موضوع را به شما ثابت می کند. بدن خود را با این مواد سالم تر کنید. تمام کاری که باید بکنید این است که این مواد را با هم ترکیب کنید.

ترکیب بعضی مواد با هم دیگر باعث اختلال در روند جذب دیگری می شود. اما اگر ترکیب درست را پیدا کنید باعث افزایش خواص یکدیگر می شوند. امیدوارم از ترکیب مواد زیر لذت ببرید.

۱. آواکادو و گوجه فرنگی

آواکادو tamrino.ir

جدای از خوشمزگی، گوجه فرنگی سرشار از کلسیم و آنتی اکسیدان است. این کمک می کند استخوان ها قدرتمند شوند و از طرفی در مقابل خیلی از سرطان ها هم به مبارزه می پردازد. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی علاوه بر ایجاد رنگ قرمز در گوجه فرنگی باعث می شود تا نور خورشید در پوست باعث ایجاد سرطان نشود، اما مسئله ای که وجود دارد این است که لیکوپن در غیاب چربی در بدن جذب نمی شود.

چربی های اشباع نشده در آواکادو به کنترل فشار خون و قند خون کمک می کنند. آنها همچنین می توانند در جذب مواد مغذی در سایر مواد غذایی کمک کنند. یک تحقیق در دانشگاه ایالتی اوهایو صورت گرفته است نشان میدهد که مصرف آواکادو و گوجه فرنگی با هم دیگر فرایند جذب لیکوپن را ۴ برابر افزایش می دهد.

۲. چای سبز و لیمو

چای سبز tamrino.ir

قهوه را فراموش کنید و آن را با چای سبز جایگزین کنید. چای سبز را با مقداری لیمو میل کنید. کاتچین یک آنتی اکسیدان طبیعی در چای سبز است که منجر به فشار خون پایین و کاهش ریسک بیماری های قلبی می شود.  ویتامین C موجود در لیمو باعث می شود فرایند جذب کاتچین به آرامی صورت گیرد. این امر باعث می شود تا اثر کاتچین در بدن مدت طولانی تری باقی بماند.

از طرفی ویتامین C موجود در لیمو باعث می شود تا از خاصیت منفی چای سبز که جلوی جذب آهن را می گیرد، جلوگیری شود.

۳. جو و عدس

عدس tamrino.ir

ترکیب جو و عدس نه تنها برای آنهایی که دوست دارند پروتئین خود را از منابع گیاهی تامین کنند، مهم است بلکه برای کسانی که دوست دارند از بیماری های قلبی دور بمانند هم حائز اهمیت است!

جو با فیبر بالایی که دارد باعث می شود افرادی که قصد کاهش وزن دارند احساس سیری پیدا کنند و کمتر بخورند. عدس می تواند به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب شما کمک کند.

۴. لوبیا سیاه و فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز tamrino.ir

لوبیا سیاه منبع بزرگ آهن است مخصوصاً برای افرادی که به منابع پروتئین های حیوانی علاقه ندارند. آهن برای نقل و انتقال اکسیژن به عضلات شما حیاتی است. مشکلی که وجود دارد این است که آهنی که در لوبیا سیاه وجود دارد مثل آهنی که در گوشت وجود دارد به راحتی جذب نمی شود.

از طرف دیگر ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای قرمز باعث می شود تا این آهن در بدن به راحتی جذب شود.

۵. برنج قهوه ای و پیاز

برنج قهوه ای tamrino.ir

در مفید بودن برنج قهوه ای هیچ شکی نیست. این برنج سرشار از کربوهیدرات های دیر هضم هستند که به بدن شما در تمام طول روز سوخت رسانی می کنند و از طرفی سرشار از موادی مثل آهن و زینک هستند. اما مشکلی که وجود دارد این است که این مواد برای جذب شدن نیاز به سوخت و ساز بالاتری دارند.

بر طبق تحقیق مجله کشاورزی و غذا، مواد غذایی سرشار از سولفور مثل پیاز، سیر و مو سیر باعث می شوند فرایند جذب آهن و زنیک به ترتیب ۷۰ و ۱۶۰ % افزایش پیدا کند!

۶. کلم قرمز و روغن زیتون

زیتون tamrino.ir

اگر تا حالا کلم قرمز را به رژیم غذایی خود وارد نکرده اید، الان وقتش است! چرا که این سبزی سرشار از یک ویتامین کمیاب به نام K است. ویتامین K در بدن باعث استقامت استخوان ها می شود. این ویتامین به طور طبیعی به مقدار محدود در روده ها ایجاد می شود اما کمبود این ویتامین علت کم خونی، خون ریزی بینی است.

مثل ویتامین های دیگر ویتامین K برای جذب نیازمند حضور چربی است. چربی اشباع نشده موجود در روغن زیتون می تواند به صورت فوق العاده اثر این ویتامین در بدن را افزایش دهد.

۷. کلم پیچ و بادام

بادام tamrino.ir

مثل کلم قرمز، کلم پیچ هم منبع بزرگی از ویتامین K است. این ویتامین مثل مابقی ویتامین ها نیازمند حضور چربی است تا بتواند جذب بدن بشود.

بر طبق تحقیق مجله تغذیه بالینی آمریکا افرادی که سالاد های خود را بدون چربی مصرف می کنند، ویتامین کمتری را جذب می کنند نسبت به افرادی که سالاد را با چربی هایی مثل بادام مصرف می کنند.

نتیجه گیری:

ما هم سوپر میوه داریم و هم سوپر ترکیب!! همان طور که می دانید خیلی از مواد غذایی خواص خوبی برای بدن دارند، اما چون کمی خجالتی هستند به کمک شما نیاز دارند تا خود را نشان بدهند!!

شما چه محصولات غذایی را با هم ترکیب می کنید؟ نظر خود را با  تمرینو در میان بگذارید.

فردا در مورد نحوه دویدن صحبت می کنم…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *