۵ دلیل علمی که شما باید در رژیم غذایی خود تقلب کنید

بدنساز تازه کارچربی سوزینکات مهم حفظ سلامتی

نوشته شده توسط:

این ایده که تمام هفته را رژیم بگیریم و مواظب کالری به کالری دریافتی خود باشیم و در نهایت آخر هفته را با یک وعده پر کالری خراب کنیم، برای خیلی از بدنسازان عزیز وحشتناک بنظر می آید!!

از طرف دیگر عده ای هستند که سخت با ایده تقلب در رژیم غذایی موافق هستند!

اما مثل همیشه بهتر است دست به دامان علم شویم و به نظر می آید علم به ما می گوید: تقلب گاهی اوقات می تواند مفید باشد.

پس این شما و ۵ دلیل علمی که به شما خواهند گفت تقلب در رژیم غذایی می تواند به شما در رسیدن به اهداف تان کمک کند.

۱. هورمون اشتها را کنترل می کند

تقلب در رژیم غذایی tamrino.ir

اشتهای ما بوسیله معده مان کنترل نمی شود! بلکه دو هورمون در این میان نقش اساسی را بازی می کنند. گرلین و لپتین

لپتین به عنوان هورمون اشتها شناخته می شود در حالی که گرلین تحریک کننده گشنگی است.

تحقیقات نشان داده است که اگر ۷۲ ساعت رژیم کم کالری را پی بگیریم، سطح لپتین کاهش پیدا می کند ولی سطح گرلین افزایش پیدا می کند!

با استفاده از یک وعده تقلب بدن ما می تواند سطح این هورمون ها را متعادل کند تا اشتهای ما به حالت طبیعی برگردد.

اگر در یک رژیم کم کالری هستید هر چند روز یکبار به طور منظم از وعده های تقلب استفاده کنید تا سطح هورمون ها و انرژی خود را متعادل کنید.

نکته مهم که باید بدانید این است که سطح لپتین در افراد لاغر کمتر از افراد چاق است. پس اگر هنوز در ابتدای رژیم غذایی خود هستید و چاق تشریف دارید، استفاده از وعده تقلب مناسب شما نیست چون سطح لپتین در شما به خودی خود بالاست!!

ولی هر چه جلوتر می روید، می توانید از وعده های تقلب استفاده کنید.

۲. متعادل کردن هورمون تیروئید

تقلب در رژیم غذایی tamrino.ir

هورمون تیروئید (مخصوصاً هورمون T3) اثر قابل توجه ای در میزان رشد و همچنین سوخت و ساز شما دارد. عدم تعادل در هورمون T3 بر عملکردهایی همچون کاهش یا افزایش وزن اثر خواهد گذاشت.

یک تحقیق که در سال ۱۹۹۰ در مجله بین المللی چاقی به چاپ رسید، می گوید: زنان چاقی که مقدار کالری روزانه خود را به ۴۰۰-۱۲۰۰ کالری محدود کرده بودند، کاهش سطح هورمون T3 را تا ۶۶% تجربه کرده بودند.

باید بدانید با کاهش سطح این هورمون بدن انرژی کمتری تولید خواهد کرد و از طرفی چربی بیشتری را نیز ذخیره می کند و از همه مهمتر کاهش وزن خیلی سخت تر می شود.

در همین تحقیق نشان داده شد که استفاده از وعده های تقلب باعث می شود سطح هورمون T3 و بالطبع آن سوخت و ساز بدن بالاتر برود.

۳. یک جایزه و انگیزه برای شماست

تقلب در رژیم غذایی tamrino.ir

کمی لذت در مسیر یک رژیم لاغری می تواند به شما کمک کند تا بتوانید انگیزه خود را برای ادامه مسیر حفظ کنید. البته دقت کنید گفتم کمی لذت!!

تحقیقات این موضوع را ثابت کرده اند که اینکه بعد از رسیدن به یک هدف یا انجام دادن یک کار مشخص به خود جایزه بدهید، می تواند یک استراتژی بی نقص باشد.

یک تحقیق که در مجله آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی (۲۰۱۴) که از تجزیه و تحلیل ۱۲ تحقیق بدست آمده نشان می دهد: ۱۱ تا از این موارد افرادی که در طول رژیم به خود جایزه می دادند نتایج بسیار بهتری را در کوتاه مدت گرفته اند.

۴. هوس های شما را مهار می کند

تقلب در رژیم غذایی tamrino.ir

آیا شما هم مثل من از جمله افرادی هستید که در مقابل بعضی مواد غذایی (مثل دونات های چرب و چیلی!!) نمی توانید مقاومت کنید؟!

اگر این طور است. باید بدانید تنها نیستید!! استفاده از وعده های تقلب باعث می شود، بتوانید هم بر هوس های خود کنترل داشته باشید و هم اینکه از رژیم کاهش وزن خود تخطی نکنید.

تحقیق جالبی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که در وعده صبحانه شکلات یا کیک مصرف کرده اند نسبت به گروهی که از این مواد در وعده صبحانه استفاده نکرده اند، به طور متوسط تا ۱۸ کیلوگرم بیشتر وزن از دست داده اند!!!

نکته جالب اینجاست که مقدار کلی کالری این افراد در طول روز نیز یکسان بوده است. دلیل این کاهش وزن فوق العاده این است که در ابتدای صبح میزان سوخت و ساز شما بسیار فعال تر است و بدن کالری اضافی را به راحتی سوزانده است!

۵. میل جنسی شما را افزایش می دهد!!

اگر از افرادی که به طور مرتب رژیم می گیرند بپرسید، به شما خواهند گفت کاهش میل جنسی یکی از عواقب رژیم های غذایی است.

اما اگر روش درست را بدانید این اتفاق می تواند برای شما پیش نیاید.

استفاده از وعده های تقلب باعث می شود میزان دوپامین (عامل شادی) در بدن شما افزایش پیدا کند.

دوپامین کنترل کننده مرکز لذت در مغز شماست و می تواند عواطف شما را کنترل کند.

یک مقاله در سال ۲۰۱۰ در مجله تحقیقات مغزی منتشر شد، نشان می دهد که مصرف وعده های تقلب باعث افزایش لپتین می شود و لپتین میزان دوپامین در بدن را کنترل می کند.

حد و مرزهای وعده های تقلب کجاست؟

تقلب در رژیم غذایی tamrino.ir

این که وعده تقلب را در رژیم غذایی خود جای دهید به این معنی نیست که هر چیزی را که در اطراف تان دیدید مثل جارو برقی ببلعید!!

یک وعده تقلب به معنی فقط یک وعده است! این وعده شامل یک پیش غذا و دسر نیست!!

وقتی می خواهید برای یک هفته دو عده غذایی تقلب را برنامه ریزی کنید، چند نکته را در ذهن داشته باشید:

قانون ۱۰/۹۰: یعنی ۹۰% منابع کالری هفتگی شما باید از غذاهای سالم بیاید و ۱۰% از غذاهای وعده تقلب تامین شود.

بیشتر از چیزی که باید تقلب نکنید: اگر میزان وزنی زیادی را باید از دست بدهید، فقط یک وعده در هفته برای تقلب در نظر بگیرید. هر چه شما چاق تر باشید، میزان لپتین شما بیشتر است، پس تلاش های خود را به هدر ندهید.

زمان خیلی مهم است: زمان مصرف وعده تقلب را برای صبحانه برنامه ریزی کنید، تا هم هوس خود را کنترل کنید و هم اینکه چون سوخت و ساز شما بالاتر است، کالری اضافی راحت تر سوزانده خواهد شد.

یا اینکه به زمان وعده بعد از تمرین در باشگاه انتقال دهید، چرا که میزان کالری اضافی در این زمان شانس بیشتری دارد در ماهیچه ها سوزانده شود، به جای اینکه تبدیل به چربی بشود.

معتاد نشوید: بعضی از مردم اگر یکبار شکر مصرف کنند، باز بیشتر تحریک می شوند تا دوباره شکر مصرف کنند. از همین موضوع درس بگیرید، اگر جزء این افراد هستید بهتر است سراغ تقلب نروید!!

از آن طرف بام نیفتید!!

تقلب در رژیم غذایی tamrino.ir

تبدیل شدن یک وعده غذایی تقلب به یک روز تقلب یا بدتر یک هفته تقلب، می تواند اثرات مخربی بر رژیم غذایی شما بگذارد!!

اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید بدانید آخر دنیا که نیست!

به جای اینکه خود را سرزنش کنید، قبول کنید یک اشتباه مرتکب شده اید و خلاص!

به جای این از خود بپرسید: دفعه بعد چه کاری را باید متفاوت انجام بدهید؟

شاید شما غذاهای ناسالم در خانه زیاد دارید! اگر این طور است این راهنما را مطالعه کنید.

شاید غذایی را انتخاب کرده اید که نسبت به آن اعتیاد دارید، سعی کنید این غذا را با یک ماده غذایی دیگر جایگزین کنید.

شاید هم شما زمانی شروع به خوردن وعده تقلب می کنید که عصبانی یا ناراحت هستید.

اگر همین الان احساس بدی دارید، برای یک دوی ۳۰ دقیقه ای از خانه بیرون بروید. نه تنها مقداری کالری می سوزانید، بلکه احساس خوب و مثبتی نیز خواهید داشت که کمک بزرگی است تا انگیزه لازم را بدست آورید.

نظر شما در مورد تقلب در رژیم غذایی چیست؟ نظر خود را با تمرینو در میان بگذارید.

فردا در مورد داستان زندگی یک بازنده صحبت کنم…

مطالب مشابه

6 پاسخ به “۵ دلیل علمی که شما باید در رژیم غذایی خود تقلب کنید”

  1. شهاب گفت:

    سلام به نظر من نيازه …به اصطلاح ميگن وقتي بدنت طلبيد بخور
    من خودم گاهي وقتا كه فست فود يا شيريني ميخورم خيلي حس خوبي دارم
    در ضمن به قول يه كارشناس امريكايي سلامتي بدون لذت بردن از زندگي معنايي نداره

  2. نوشین گفت:

    من امروز بعد از دو ماه رژیم و ورزش تقلب کردم و نون خانه ای خوردم. خیلی هم چسبید.
    احساس می کنم از فردا بهتر میتونم به رژیمم ادامه بدم.

  3. مسيح گفت:

    به نظر من كار درستى هست بدن بايد فعال باشه يك وعده تقلب اشكال نداره باعث ميشه براى روز هاى تمرينتون بيشتر انرژى صرف كنيد تا چربى وعده تقلب رو بسوزونيد و قدرت شما حين تمرين افزايش پيدا ميكنه و حس بهترى پيدا ميكنيد

  4. شهرام گفت:

    وعده تقلب ب درد ما نمیخوره
    یهو دیدی کل زحمت هامونو هدر داد!!! خخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *