اگر میخواهید نتیجه بگیرید براساس تیپ بدنی خود تمرین کنید

بدنساز تازه کارنکات تمرینی

نوشته شده توسط:

همان طور که می دانید تیپ بدنی افراد مختلف به سه گونه مختلف تقسیم شده است.(اکتومورف، اندومورف، مزومورف) هر کسی در یکی از این سه نوع تقسیم بندی جای می گیرد. شما حق انتخابی برای نوع فرم بدنی خود ندارید با آن به این دنیا می آیید اما این توانایی را خواهید داشت به آن شکل بدهید.

ژنتیک نوع فرم بدنی شما را مشخص می کند اما اجازه ندهید ژنتیک حرف آخر را بزند. کارهایی هست که شما می توانید انجام بدهید تا با شرایط خود به مبارزه برخیزید.

یک مدل تمرینات برای همه تیپ های بدنی کار نمی کند. همانطور که درخت های مختلف مقدار آب و نور خورشید مختلفی نیاز دارند، بدن های مختلف نیز مقادیر مختلفی از هر چیزی را نیاز دارند. یک برنامه تمرینی واحد برای این 3 نوع تیپ بدنی وجود ندارد. بعضی از مردم به تکرار های کم و استراحت بیشتر نیاز دارند در حالی که عده ای دیگر نیازمند تکرار بیشتر و استراحت کمتر هستند. همه اینها بستگی به فرم بدنی شما دارند.

این تیپ های بدنی چه هستند؟

اکتومورف:

این ها کسانی هستند که از آنها به عنوان لاغر و مردنی یاد می شود. شانه های کوچک، سینه های تخت. این افراد خیلی سخت وزن اضافه می کنند.

مزومورف:

این همان افرادی هستند که انگار مادرزادی هیکل های شان درست است. آنها شانه های عریض دارند، عضلات زیاد و نسبتاً چربی کمتری دارند.

اندومورف:

آنها معمولاً کوتاه قد و کمی گرد هستند. سوخت و ساز کم دارند و خیلی سخت چربی از دست می دهند. به راحتی وزن اضافه می کنند، که بیشترش هم چربی است.

اکتومورف ها بخوانند:

لاغر tamrino.ir

اکتومورف ها نیازمند تمرینات ترکیبی مثل پارالل، پرس سینه، ددلیفت، اسکوات از پشت هستند. در واقع حرکاتی که تمام گروه عضلانی که فرد تمرین می کند را تحت فشار بگذارد.

تعداد تکرار های بالا برای شما بهتر است به خاطر درصد بالای فیبر های عضلانی کم انقباض که شما دارید. به همین خاطر است که شما می توانید تعداد تکرار های بالاتری را نسبت به بقیه انجام بدهید. زمان استراحت بین ست ها را بالا ببرید (3تا5 دقیقه). شما می توانید در هفته به راحتی 3 تا 4 بار به باشگاه بیایید به خاطر اینکه شما زودتر ریکاوری می کنید. بدن شما به تمرینات با وزنه بیشتر نسبت به بقیه نیاز دارد. شما باید سراغ تمرینات هوازی نروید و به تغذیه خود خیلی اهمیت بدهید.

بخورید، بخورید، بخورید…و باز هم بیشتر بخورید!

مزومورف ها بخوانند:

مزومورف tamrino.ir

این تیپ بدنی است که خیلی ها آرزویش را دارند. براساس اهدافی که برای خود در نظر دارید روش های زیادی هستند که به شما کمک می کند.

تمرینات ترکیبی که در بالا ذکر کردم باید بعنوان پایه تمرینات شما قرار بگیرد. تمریناتی خاص مثل جلو بازو با دمبل که تمام عضلات حرکتی شما مثل ساعد، جلو بازو و حتی عضلات دو سر و شانه شما را تحت فشار قرار می دهد، بسیار به شما کمک می کند.

در هفته 3 تا 4 بار تمرین کنید ولی بایستی پشت سر هم نباشد و در طول هفته پخش شود. شما باید از تنوع در تمرینات استفاده کنید (پر فشار، کم فشار، سوپر ست، استراحت کم یا زیاد)

هر روز از تمرینات خود را به یک بخش از بدن اختصاص دهید. بعنوان مثال (شنبه ها پرس سینه و شانه ها، یک شنبه اسکوات و عضلات پشت ران) از تمرینات هوازی هم استفاده کنید، تمرین های استقامتی هم می تواند در جلوگیری از بدست آوردن چربی به شما کمک کند. مزومورف ها به راحتی عضله می سازند اما بدن آنها علاقه به چربی نیز دارد.

اندومورف ها بخوانند:

مزومورف tamrino.ir

شما هم باید تمرینات پیچیده پایه تمرینات شما را شکل دهد. تمرینات استقامتی نیز برای شما بسیار مناسب است. 3 تا 5 حرکت را انتخاب کنید و همه آنها را انجام بدهید و اگر می توانید استراحتی نکنید. البته در تمرینات استقامتی می توانید 2 دقیقه استراحت کنید. تمرینات اینتروال برای اینکه جلوی چربی ها را بگیرید، بسیار مهم است. تغذیه برای شما از همه مهمتر است. کربوهیدرات های خود را کمتر کنید و چربی ها را نیز عاقلانه انتخاب کنید.

صرف نظر از نوع فرم بدنی شما، با کمک برنامه ریزی و کار سخت، شما میتوانید بدنی را که آرزویش را دارید بسازید.

فردا در مورد آرنولد و رژیم غذاییش خواهم گفت، لطفاً شکم های تان را صابون بزنید…

6
دیدگاه بگذارید

avatar
3 موضوعات دیدگاه
3 پاسخ به موضوع
0 دنبال کننده‌ها
 
بیشترین واکنش به یک نظر
داغ‌ترین موضوع نظرات
4 نویسند‌های دیدگاه
امین اخلاقیامیرمحمد مرادیعلی رضا ناصریخادم آخرین دیدگاه‌های نویسنده نظر
  مشترک  
جدید‌ترین قدیمی‌ترین بیشترین رای گرفته
مطلع ساختن از
امین اخلاقی
مهمان
امین اخلاقی

سلام خسته نباشید مرسی از اینکه وقتتونو برای دوستداران ورزش به اشتراک میگذارید بنده سوالی دارم که ماه ها هست اذیتم میکنه و پیش هر مربی میرم با تست و دکا میخاد درمانش کنه خاهشمندم کمکم کنیدمن با توجه به اینکه مدتی هست بدنسازی کار میکنم به صورت نا پیوسته ولی چربی زیر پوست فوق العاده بدی دارم که توی تمام سطح بدنم هست و موضعی نیست خیلی خاستم رژیم بگیرم با اینکه پروتئین و کربوهیدرات کافی به بدنم میرسوندم باز احساس ضعف عضلانی میکردم و حس کردم باعث از بین رفتن بافت عضلانیم شدن برای همین سریع متوقفش کردم… بیشتر بخوانید

امیرمحمد مرادی
مهمان

سلام ، من احسا میکنم ترکیبی از اندومورف و مزومورف هستم. عضلات درشت و استخوان بندی متوسط دارمو درصد چربیم بالاست چون تا الان اهمیتی به رژیم نمیدادم. الان رژیم رو شروع کردمو هفته ای ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم کم میکنم و مطمعن هستم بیشترش چربیه. وزن هم راحت افزایش میدم. قدم ۱۷۹ هست و بالا تنه نسبتا کوتاهی دارم. سنمم ۱۵ هست. به نظر شما تیپ بدنیم چی هست ؟

خادم
مهمان
خادم

سلام.
از نظر مشاور سایت، تیپ بدنی زیر چیه احتمالا؟
عکس ۱
عکس ۲و چه مکملی رو جهت عضله ساختن نیاز داره؟ کراتین؟ پروتئین وی؟ گلوتامین ؟ یا ترکیبی از اونها رو؟
با تشکر

close

سبد خرید

حساب کاربری
ایجاد کنید

بازیابی
رمز عبور

رمز عبورتان گم کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل وارد کنید. شما لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید دریافت خواهید کرد.