چگونه جلوی پرخوری بدون فکر را بگیریم

بدنساز تازه کارنکات مهم حفظ سلامتی

نوشته شده توسط:

یک لحظه تصور کنید: شما چند بار مچ خودتان را موقع خوردن یک بسته چیپس رو به روی تلویزیون گرفته اید؟!

وقتی متوجه این موضوع شده اید، آیا واقعاً گرسنه بوده اید؟

 

اگر شما این کار را کرده اید، گرفتار یک بلای آسمانی به نام پرخوری بدون فکر هستید! این از جمله عادت های انسان های قرن حاضر است که سبب می شود بدون فکر شروع به خوردن کنید و اضافه وزن را تجربه کنید.

انسان های نخستین یک زندگی فعال داشتند، آنها برای بقا شکار می کردند و برای شکار نشدن، فرار می کردند! و خوردن پاداش یک تلاش بود. اما امروزه طوری شده که اگر سرتان را از پنجره بیرون کنید، می توانید به یک سوپر مارکت که مثل قارچ همه جا سبز شده اند، دسترسی پیدا کنید!

خوب اگر آماده اید بدانید چرا بدون فکر غذا می خورید و چگونه بر این رفتار فائق بیایید، با ما همراه باشید:

چه چیزی باعث پرخوری بدون فکر می شود؟

بی فکر غذا خوردن زن خنده دار پرخوری تلویزیون tamrino.ir

پرخوری بدون فکر می تواند دلایل زیادی داشته باشد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما یکی از دلایل اصلی این است که چشمان ما بزرگ تر از شکم های مان است!!

این یعنی چی؟!

بگذارید با مرور نتایج یک تحقیق توضیح بدهم: در یک تحقیق از ۱۵۰ پاریسی پرسیدند: چگونه می فهمید که دیگر کارتان با میز غذا تمام شده است و آنها پاسخ دادند: وقتی حس می کنیم سیر شده ایم.

همین سوال را از ۱۵۰ شهروند شیکاگویی پرسیدند، جواب آنها این بود که: وقتی ظرف مان خالی می شود!!

در یک تحقیق دیگر مشخص شد مردم نسبت به لیوان های بلند و باریک  تا ۳۷% بیشتر مایع را درون لیوان های کوتاه و پهن می ریزند! و این در حالی است که حجم هر دو لیوان نیز یکی است!!

گاهی اوقات شما ممکن است احساس کنید که همیشه گرسنه هستید. این رویداد می تواند علل گوناگونی داشته باشد:

  • وعده های غذایی را پیچاندن
  • عدم مصرف کافی پروتئین
  • سریع غذا خوردن
  • اعتیاد به غذا خوردن
  • استرس زیاد
  • مصرف الکل
  • خواب ناکافی
  • عدم مصرف چربی کافی
  • مصرف مواد غذایی فراوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده
  • عدم مصرف فیبر

اثر اندازه بشقاب های امروزی

کاهش کالری ظرف غذا tamrino.ir

تا حالا سر وقت کابینت رفته اید و متوجه شده اید که تنها کاسه های کوچک تمیز هستند و کاسه های بزرگ را هنوز نشسته اید. آیا به این خاطر ناراحت شده اید؟!

اما وقتی از همین کاسه کوچک غذا خورده اید، متوجه می شود که ای بابا ما که سیر شدیم!!

دلیل اینکه ما در ظرف های بزرگ تر بیشتر می خوریم به خاطر خطای بصری دلبوف است. این خطا باعث می شود تا شما به عنوان مثال دو دایره هم اندازه را در ظرف های بزرگ و کوچک از هم تشخیص ندهید. هر چقدر مساحت قسمت سفید بیشتر باشد، دایره کوچک تر به نظر می آیند!

به همین خاطر ما غذای بیشتری را در ظرف های بزرگ تر می ریزیم و فکر نمی کنیم مقدار غذای زیادی ریخته ایم! پس به راحتی کالری مصرفی خود را بالا می برید.

موضوع دیگر شم اقتصادی ماست که در فروشگاه ها گل می کند! بله شما به فروشگاه می روید و می بینید که تخفیف های خیلی خوبی برروی مواد غذایی بزرگ تر گذاشته اند و با خود می گویید: به به! چقدر صرفه جویی می کنم!

بی خبر از اینکه همین غذاهای اضافی نهایتاً هزینه های بیشتری را روی دست تان می گذارند!

مردم به طور طبیعی نمی خواهند پول زیادی را صرف بسته های غذایی کوچک بکنند.

کنترل پرخوری بدون فکر

دونات شکر شیرینی پرخوری tamrino.ir

اولین گام در کنترل کردن هر عادتی این است که بدانیم مبتلا به یک عادت بد هستیم.

۱.  از غذاخوردن براساس ساعت های زمانی مشخص شده بپرهیزید

اگر ساعت شما عدد ۱۲ را نشان می دهد، وحی منزل نیست که باید الان نهار بخورید! تا گرسنه نیستید چیزی نخورید. اگر سر کار هستید و به شما زمانی برای نهار می دهند باور کنید آسمان به زمین نمی آید اگر نهار نخورید! وقتی خانواده عصر ها دور یک میز جمع می شوند، شاید احساس کنید باید ظرف خود را پر کنید، اما نیازی به این کار نیست.

۲. وقتی حواس تان پرت است، چیزی نخورید

میلیون ها نفر از جمعیت زمین رو به روی تلویزیون لم داده اند و بدون اینکه فکر کنند، هر چیزی را که جلوی آنها قرار بدهی، مثل جارو برقی می بلعند! گاهی اوقات بدون اینکه حتی غذا را بجوند.

همه چیزی که شما نیاز دارید، این است که احساس کنید فعال هستید. وقتی مغز شما از کار می ایستد و به صفحه نمایش نگاه می کند، دوست دارد که یک کاری بکند، پس شما آماده می شوید تا آن تکه های پیتزا را در دهان مبارک بگذارید!

۳. به بشقاب دیگران توجه نکنید

اگر سر سفره، خان داداش یک ظرف بزرگ برنج و فسنجان می خواهد بخورد، دلیل نمی شود که شما هم، همان مقدار غذا میل کنید، هر چی نباشه ایشون خان داداشه!!

پس از توجه به چیزی که دیگران می خورند، دست بردارید و به چیزی بیندیشید که برای شما بهتر است.

۴.برای کنترل احساسات خود غذا نخورید

یکی از دلایل پرخوری بدون فکر استرس یا افسردگی است. بعضی از مردم وقتی ناراحت هستند، سراغ مواد غذایی خاصی می روند. (انتخاب خود من پاستیل است!)

پس حواس تان باشد که مواقعی که دچار استرس یا افسردگی می شوید، چه می خورید؟!

۵. به خاطر خسته بودن شروع به خوردن نکنید

شاید مثل من از دانشگاه مدرک گرفته اید و بیکار خانه نشسته اید! حالا نمی دانید چه کار کنید، پس سراغ بسته های چیپس می روید. شاید هم زنگ بزنید دوستان، دور همی فوتبال تماشا کنید و کمی پشمک  حاج عبدا… بخورید! آیا واقعاً گرسنه هستید؟! شک دارم.

برای توقف این رفتارها، همیشه از خود یک سوال بپرسید: آیا واقعاً گرسنه هستم؟ وقتی در حال خوردن یک وعده غذایی هستید نیز این سوال را بپرسید.

بی فکر غذا خوردن چطوری کار می کند؟

پرخوری چاقی سیب زمینی سرخ کرده tamrino.ir

برای رهایی از این مشکل شما باید از شر تمام چیزهایی که در اطراف شما باعث ایجاد این رفتار می شوند، خلاص شوید.

اول از همه بشقاب های عظیم الجثه جهاز خود را با بشقاب های کوچک تر وطنی تعویض کنید!

آشپزخانه خود را باز طراحی کنید و مواد سالم را دم دست قرار بدهید. اگر هم آب نبات دارید، طوری پنهانش کنید که برای پیدا کردنش نقشه گنج لازم باشد!

از غذا خوردن جلوی تلویزیون و رایانه خودداری کنید. روی غذایی که می خورید تمرکز داشته باشید. مزه هر لقمه را درست بچشید.

کلام آخر

اگر بدنبال یک فیزیک درست و سالم هستید، شما نمی توانید بدون برنامه ریزی غذا بخورید. اول از همه بپذیرید که مشکل دارید.

بدون غذا فکر خوردن باعث می شود تا به چیزی که وارد بدن تان می کنید، بی توجه باشید. کنترل سلامتی خود را بدست بگیرید.

در رابطه با سلامتی همه چیز در سه جمله خلاصه می شود:

  • چه چیزی می خورید؟
  • چقدر می خورید؟
  • چه وقت می خورید؟

آیا شما هم گرفتار بی فکر غذا خوردن شده اید؟ برای توقف این عادت مخرب چه کار کرده اید؟ داستان خود را با ما در میان بگذارید.

فردا در مورد مواد غذایی برای ریکاوری پس از تمرین صحبت خواهم کرد…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *