چرا بعضی ها می توانند بیشتر از دیگران کربوهیدرات بخورند

بدنساز تازه کارچربی سوزینکات مهم حفظ سلامتی

نوشته شده توسط:

این طرز فکر که کربوهیدرات ها دشمن شما هستند، فقط با خواندن جمله زیر بر باد می رود:

همه سبزی ها و میوه ها کربوهیدرات هستند!!

کربوهیدرات tamrino.ir

پس اگر کسی به شما می گوید همه کربوهیدرات ها دشمن هستند و برای کاهش وزن باید از شرشان خلاص شوید، دوستان من حتماً یک چیزی اش می شود!!

چرا کربوهیدرات ها شهرت بدی دارند؟

فرق بزرگی بین غذاهایی که دارای مواد مغذی هستند و غذاهایی که در کاهش وزن نقش ایفا می کنند، وجود دارد. غذاها در بدن به اشکال متفاوتی هضم می شوند تقریباً هر نوع غذایی را می شود در برنامه کاهش وزن گنجاند!!

فرایند کاهش وزن دقیقاً مثل یک معادله ریاضی از مصرف و سوزاندن کالری هاست!

البته این حرف به این معنی نیست که فردا هر چقدر دوست دارید، پیتزا و کالباس مصرف کنید!!

پس یادتان باشد کربوهیدرات ها بد نیستند! البته بعضی از کربوهیدرات ها می توانند کار شما را برای کاهش وزن سخت تر بکنند!

مقاومت در برابر کربوهیدرات ها
کربوهیدرات tamrino.ir

بزرگترین تهدید در زمینه مصرف کربوهیدرات ها این است که شما به صورت ژنتیکی در هضم این مواد دچار مشکل هستید! درست مثل حساسیت به لاکتوز که در مورد مصرف مواد لبنی برای انسان ها پیش می آید.

حتی اگر دچار حساسیت هم نباشید، شاید برای شما پیش بیایید که بعد از مصرف کربوهیدرات ها احساس نفخ می کنید، مخصوصاً اگر این کربوهیدرات ها شکر یا کربوهیدرات ها فراوری شده باشند.

در اغلب موارد مسئله ای که در مورد کربوهیدرات ها وجود دارد، طراحی غلط رژیم غذایی است.

بیایید یک نگاه به این رژیم ها بیندازیم:

مرحله ۱# : شما کربوهیدرات ها را دشمن خود می دانید.

مرحله ۲# شما کربوهیدرات ها را از رژیم خود حذف می کنید.

مرحله ۳# فرایند کاهش وزن در چند هفته ابتدایی شروع می شود.

چه اتفاقی می افتد؟

کربوهیدرات tamrino.ir

بدن شما وزن آبی خود را از دست می دهد. به خاطر این که کربوهیدرات ها نگه دارنده آب بدن بوده اند!

مرحله ۴# گشنگی، خستگی، بی حالی، عدم تمرکز و سطح پایین انرژی خود را نشان خواهند داد. در نهایت شما دوباره کربوهیدرات مصرف می کنید.

چه می شود؟

شما دوباره نفخ می کنید، احساس مریضی می کنید و حتی ممکن است دوباره وزن خود را بالا ببرید!

وقتی شما در طی چند هفته کربوهیدرات مصرف نمی کنید و دوباره به بدن کربوهیدرات می دهید، اتفاقات زیادی می افتد! در ابتدای کار ذخایر خالی شده کربوهیدرات بدن پر می شوند و همراه با آن وزن آبی بدن نیز افزایش پیدا می کند.

حقیقت ناعادلانه: افراد لاغر می توانند کربوهیدرات بیشتری بخورند

کربوهیدرات ناراحت tamrino.ir

همان طور که نمی توانیم بگوییم رژیم های پر از کربوهیدرات بد هستند نمی توانیم بگوییم رژیم های پر چرب و پر پروتئین هم بد هستند! رژیم های مختلف روی انواع مختلفی از بدن ها اثرات مختلفی می گذارند. دلیل فیزیکی این موضوع هم بر می گردد به هورمون ذخیره ساز انسولین!!

به طور کلی هر چقدر شما در بدن خود چربی کمتری داشته باشید، حساسیت شما نسبت به انسولین بهتر می شود، یعنی شما می توانید بیشتر کربوهیدرات میل کنید. در حالی که انسولین به کاهش وزن کمک می کند، داستان انسولین یک موضوع سیاه و سفید کامل هم نیست.

اگر شما در برابر انسولین مقاوم باشید، به این معنی نیست که شما نمی توانید وزن خود را کم کنید. اما روی رژیمی که شما باید دنبال کنید اثر قابل توجه ای می گذارد.

اگر شما در مقابل انسولین مقاوم هستید، متاسفانه بدن شما هر چه کربوهیدرات را که مصرف می کنید تبدیل به چربی های دور شکم و باسن می کند!!

از طرف دیگر مشخص کردن این موضوع که آیا شما به انسولین حساس هستید یا نه؟ کار ساده ای نیست!! و نیازمند آزمایش های خون است. اما شما می توانید با توجه به این نکته که بدن شما در مقابل خوردن کربوهیدرات چگونه واکنش نشان می دهد، متوجه داستان بشوید.

یک راه ساده برای تشخیص این موضوع این است که بعد از باشگاه وعده غذایی کربوهیدرات دار مصرف کنید، اگر بعد از مصرف حس خوبی داشتید، جای شکر دارد! اما اگر احساس نفخ کردن و کلاً احساس خوبی ندارید، باید بدانید که به انسولین حساس هستید!

اگر سطح حساسیت شما به انسولین مناسب است، شما می توانید ۵۰% از رژیم غذایی خود را به کربوهیدرات ها اختصاص بدهید. اگر هم که با انسولین مشکل دارید، ۲۰-۳۰% رژیم خود را به آن ها اختصاص بدهید.

از کجا می دانید کربوهیدرات ها بد نیستند؟!

کربوهیدرات tamrino.ir

خیلی چیز ها در زندگی وجود دارند که علم برای آن ها توضیحی ندارد! و دلایل زیادی هم دارد مثل: کمبود بودجه، نبود علاقه و …

به هر حال اگر علم در مورد موضوعی اظهار نظر قطعی نکرده است به این معنی نیست که باید کلاً مصرف آن ماده را حذف کرد!

مخصوصاً دوستانی که علاقه مند به ایجاد عضله هستند نمی توانند مصرف کربوهیدرات ها را فراموش کنند.

و اما واقعیت ها:

ببینید مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهند رژیم های کم کربوهیدرات روی کاهش وزن اثرات خوبی می گذارند! پس از این واقعیت نمی شود فرار کرد! در حقیقت اگر شما به دنبال ساختن عضله نیستید به شما یک رژیم کم کربوهیدرات (روزانه بین ۱۰۰-۲۰ گرم) را پیشنهاد می کنم! یادتان باشد گفتم کم کربوهیدرات نه بدون کربوهیدرات!!

مهم ترین موضوعی را که باید بدانید این است که همه کربوهیدرات بد نیستند و همه کربوهیدرات ها خوب هم نیستند!!

راه عملی مصرف کربوهیدرات ها

کربوهیدرات tamrino.ir

اینکه ما اینجا کربوهیدرات ها را خوب قلمداد کردیم، به این معنی نیست که هر چقدر خواستید شیرینی و نوشابه بخورید!

بهتر است باهوش باشید و تا می توانید موادی را که می دانید مضر هستند مثل آب نبات ها و نوشابه ها و … را کمتر مصرف کنید.

اینکه رژیم غذایی مناسب خود را پیدا کنید، کار سختی است اما یادتان باشد ۱۰۰% باید از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. حتی گاهی اوقات موادی که فکر می کنید مضر هستند را هم می شود مصرف کرد!!

نکته اصلی این است که ۸۰-۹۰ % موادی غذایی شما باید از منابع سالم تهیه شوند.

یادتان نرود میزان مصرف کربوهیدرات خود را براساس نیازهای شخصی و روزانه خود قرار بدهید. تجربه کنید و صبور باشید. خودتان میزان مناسب و متعادل را پیدا می کنید.

رابطه شما با کربوهیدرات ها چگونه است؟ آن ها را دوست دارید؟

فردا در مورد موادی که شکر دارند صحبت خواهم کرد…

مطالب مشابه

5 پاسخ به “چرا بعضی ها می توانند بیشتر از دیگران کربوهیدرات بخورند”

  1. seyed reza hosseini says:

    این چرندیات چیه.همه موه ها وسبزی ها کربوهیدرات هستند؟! سبزیجات و سیفیجات مثل گوحه فرنگی بادمحان ،جعفری و … کربوهیدراتشون به زحمت به ۲ درصد کل میرسه .توی میوه ها موز که خیلی انرژی زا محصوب میشه در نظر عامه ۸ تا ۹ درصدش کربوهیدراته !کی گفته همه میوه ها و سبزیحات کربوهیدراتن .اگه منظور سلولز که انسان اصلا نمیتونه سلولوز حضم و جذب کنه!

    • علیرضا ناصری says:

      سلام دوست عزیز همان طور که می دانید به عنوان مثال میوه ای مثل سیب دارای ۱۰٫۷ گرم فروکتوز، ۴٫۴ گرم گلوکز، ۳٫۸ گرم ساکاروز است. که این همان شکر است یا به عبارت دیگر کربوهیدرات . البته درست است میزان کربوهیدرات در سبزی جات به مراتب نسبت به میوه ها کمتر است. در زیر لینک چند مقاله را برای تایید این ادعا ارسال می کنم امیدوارم توانسته باشم پاسخگو باشم

      https://authoritynutrition.com/fruit-and-low-carb/

      http://www.livestrong.com/article/251385-list-of-carbohydrates-in-fruits-vegetables/

      • seyed reza hosseini says:

        سلام.ببینید شاید من منظورمو بد رسوندم .من انکار نمیکنم که میوه ها کربوهیدرات دارن و در کامنتم هم گفتم .جمله شما غلطه .همه میوه ها کربوهیدرات دارند اما وقتی میگین کربوهیدرات هستند کاملا داستان متفاوتیه و درصد کربوهیدرات موجود در میوه ها با غذاهایی که به عنوان غذاهای پرکربوهیدرات و مضرر تلقی میشند که خواننده برداشت میکنه از این جمله که اینا یکی هستند اصلا قابل قیاس نیست که بشه استدلال کرد همه میوه ها کربوهیدرات دارند پس .. بدن برای فعالیت قطعا به کربوهیدرات به عنوان سوبسترا نیاز داره ولی درصد و مقدار دریافتشه که …

        • علیرضا ناصری says:

          ممنون از توجه شما.
          البته استفاده از این جمله به خاطر از بین بردن ترس بی موردی است که نسبت به مصرف کربوهیدرات ها در جامعه وجود دارد.
          باز هم از توجه شما سپاس گزارم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *