مشکلات آهسته دویدن

بدنساز تازه کارنکات تمرینی

نوشته شده توسط:

آهسته دویدن یکی از متد‌های متداول برای چربی سوزی است. اما آیا موثر هم هست؟ اگر نه جایگزین آن چیست؟ بیایید به این موضوع پیچیده اما جالب یک نگاه عمیق‌تر بیندازیم.

آهسته دویدن چی هست؟

آهسته دویدن به معنای دویدن یا یورتمه رفتن (بلا نسبت!) با سرعت کند و آهسته است. هدف اصلی این نوع دویدن افزایش فعالیت فیزیکی برای تناسب اندام بدون آوردن هرگونه فشار و استرس به روی بدن است. در واقع شما در یک مسیر طولانی با یک سرعت ثابت می‌دوید. ترجیحاً این تمرین را در مسیر‌های طولانی انجام می‌دهند تا توان تحمل هوازی بدن را بهبود بدهند.

در آمریکا در سال ۱۹۸۰ میلادی دکتر کوپر (پدر ورزش های هوازی) اعلام کرد آهسته دویدن سبب کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود و همین موضوع باعث شد تا آهسته دویدن به اوج خود برسد. اما همین طور که زمان به جلو حرکت می‌کرد، اشتباهات و برداشت‌های نادرست زیادی از این تکنیک صورت گرفت.

نکات مثبت

قبل از اینکه بخواهم آهسته دویدن را نقد بکنم، اجازه بدهید تا مزایای آن را برای شما ترسیم کنم.

آهسته دویدن از دراز کشیدن رو به روی تلویزیون و تماشای سریال‌های آبکی بهتر است!

لم دادن روی مبل چاق تلویزیون ماکارونی tamrino.ir

به طور کلی برای افرادی که از مشکلات اضافه وزن رنج می‌برند همین که از جای خودشان بلند می‌شوند هم جای شکر دارد.

بگذارید روان شما را امتحان کنم. تصور کنید که یک فرد میانسال شده اید که حتی با شنیدن اسم تمرین کردن هم حال‌تان به هم می‌خورد. حالا به آهسته دویدن فکر کنید. حس می‌کنید کار خجالت آوری است و اصلاً آسان نخواهد بود، شما خودتان را سرزنش می‌کنید که چرا نمی‌توانید از پس این کار بر بیایید. اما واقعیت این است که اصلاً تقصیر شما نیست! آهسته دویدن در معنای تعریفی و ذاتی خود دچار مشکل است. حتی اگر ذاتاً هم دچار مشکل نباشد پس کاری که می‌کنید آهسته دویدن نیست. فعالیت‌های دیگر این بشر دو پا مثل با سرعت دویدن و قدم زدن در ذات‌شان زیاد هم بد نیستند!

سوالی که پیش می‌آید این است که اگر آهسته دویدن اینقدر بد است، پس چرا هنوز مردم از آن استقبال می‌کنند؟ شاید جواب ساده‌اش این باشد که مردم تصور می‌کنند حتماً برای اینکه موفق شد باید زجر کشید!

شما آهسته دویدن را دوست دارید

اگر شما یک فرد با وزن بیش از ۹۰ کیلو با بدنی عضلانی هستید، حق دارید عصبانی باشید و بگویید دویدن مخصوصاً از نوع آهسته‌اش کار سختی است. اما اگر ۵۰ کیلو وزن شماست دویدن برای شما کار سختی نیست. همان طور که گفتم حداقل دویدن از نشستن روی مبل که بهتر است. پس کاری که را دوست دارید انجام بدهید.

شما یک ورزشکار دو‌های استقامت هستید

دونده دوی استقامت آهسته دویدن tamrino.irاحتمال سوم منطقی‌ترین دلیل برای آهسته دویدن است. اگر به دویدن دوندگان استقامت نگاه کنید، آهسته دویدن را به عینه خواهید دید، آنها برای افزایش توانایی های استقامتی خود مجبور به این کار هستند.

حالا نکات منفی

بدن انسان در انجام چند کار زیاد عملکرد خوبی ندارد. منظورم این است که بدن شما یا می‌خواهد قوی و بزرگ شود یا کوچک و ضعیف! (اما با قدرت استقامت بالاتر) البته بعضی افراد می‌توانند کاری کنند تا هر دو را داشته باشند. (هم استقامت و هم قدرت)

آهسته دویدن همان‌طور که قبلاً توسط حجم انبوهی از مطالعات مشخص شده قدرت بدنی را کاهش می‌دهد. به همین خاطر است که بدنسازها و پارولیفتر‌کارهای حرفه ای علاقه‌ای به انجام آهسته دویدن ندارند.

مثال نقض

راکی سیلوستر استالونه سختی تمرین الوار برف زمستان tamrino.ir

ممکن است بعضی از شما بگویید: افرادی که در ورزش‌های رزمی فعالیت می‌کنند، آهسته دویدن را انجام می‌دهند. (خود سیلوستر استالونه هم توی فیلم راکی می‌دوید!)

من هم با شما موافقم مبارزهای حرفه ای زیاد می‌دوند. دلیل این امر آن است که اگر شما خودتان تجربه شرکت در یک مسابقه رزمی را داشته باشید، متوجه می‌شوید که مهم‌تر از قدرت بدنی این است که در تمام لحظات مسابقه بتوانید نفس داشته باشید. اگر نفس نداشته باشید درست مثل کسی هستید که داخل آب غرق می‌شود و مرتب هم مشت توی صورت شما می‌خورد! پس مبارزها برای افزایش استقامت باید تمرین کنند.

البته من به این نیاز مبارزان برای بدست آوردن استقامت احترام می‌گذارم اما راه‌های بهتری هم برای افزایش استقامت وجود دارد. تمرینات کراس فیت، تمرین با طناب و … این لیست خیلی طولانی است. پس چرا مبارزها همچنان به دویدن آهسته ادامه می‌دهند؟

به همان دلیلی که مردم فکر می‌کنند مصرف چربی های اشباع باعث بسته شدن رگ‌های قلبی می‌شود!

این هم از آن سنت‌هایی احمقانه است که کسی مورد سوالش قرار نداده است!

پس سلامتی قلبی چه می‌شود؟!

فشار خون قلب tamrino.ir

من هم با شما موافقم سلامتی قلبی مهم است. اما این سلامتی را می‌شود از راه تمرین‌ با وزنه بدست آورد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دویدن با شدت زیر ۲۰ ثانیه نه تنها باعث بهبود استقامت هوازی می‌شود بلکه باعث افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود.

از طرف دیگر باور کنید شما با انجام تمرینات با وزنه، تغذیه خوب و همچنین مهارت کنترل استرس به راحتی می‌توانید سلامتی قلبی خود را تضمین کنید.

اما بدون دویدن ما چاق می‌شویم!

این یکی از سوء تعبیرهای بزرگ نسبت به مطالعات قدیمی در مورد دویدن آهسته است. در این مطالعات مشخص شده که کالری بیشتری نسبت به تمرینات با وزنه، در حین تمرین سوازنده می‌شود! پس نتیجه گیری می‌کنند که بهتر است برای چربی سوزی تمرینات هوازی را انجام بدهیم. اما عامل مهمی که در نظر گرفته نمی‌شود میزان کالری سوزانده شده بعد از تمرین است. اینجاست که تمرینات با وزنه برنده میدان هستند.

توانایی شما نامحدود نیست

یادتان هست گفتم حرکت کردن بهتر از جلوی تلویزیون نشستن است؟! اما در دنیای واقعی ما انسان ها منابع محدودی مثل: زمان، انرژی، کالری، ریکاوری و … در اختیار داریم.

آهسته دویدن نیازمند منابع زیادی از شما است و در بعضی موارد این منبع سلامتی شماست!

اگر شما یک عادت به دویدن دارید و با این مطلب موافق نیستید، خوشحال می‌شوم دلایل شما را بدانم.

فردا در مورد کلاستر ست ها صحبت می کنم…

مطالب مشابه

2 پاسخ به “مشکلات آهسته دویدن”

  1. مهدی رشیدی گفت:

    سلام
    خلاصه مشخص نکردید که دویدن برا چربی سوزی خوبه یا نه و مشخص نشد که کند دویدن خوبه یا تند دویدن. من هر روز ۴۵ دقییقه صبح و ۲۰ دقیقه بعد از ظهر تو باشگاه پیاده روی سریع دارم و خیلی کم میدوم با این حال با رژیم مناسب و بدن سازی و همین پیاده روی تو ۱ سال ۲۰ کیلو کم کردم الان کمی پایین شکم مونده که نمیدونم چیکارش کنم

    • علیرضا ناصری گفت:

      سلام
      مطمئن سریع دویدن و کلاً تمریناتی که حالت اینتروال دارند برای چربی سوزی موثرترند.
      روی صحبت من با کسانی است که روزانه ۱-۲ ساعت آهسته می دوند و انتظار چربی سوزی دارند، که نتیجه ای جز ضعف بدنی و تحلیل عضلانی ندارد.
      بهتر است شما رژیم غذایی و برنامه تمرینی خود را دچار شک کنید تا بتوانید مابقی چربی های اضافی را نیز بسوزانید. البته سرعت کاهش وزن شما کمی زیاد بوده که باید بیشتر دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *