مکمل اورنیتین را مصرف بکنیم یا نه

مکمل

نوشته شده توسط:

اگر به دنبال کاهش استرس و خستگی عضلانی هستید یکی از مکمل‌های موثری که می‌توانید استفاده کنید مکمل اورنیتین است. در ادامه به نکات مهم در مورد مصرف این مکمل اشاره خواهم کرد.

اورنیتین چیست؟

اورنیتین یک آمینو اسید است که در گروه پروتئین‌ها هم قرار نمی‌گیرد!

کار اورنیتین این است که با آرژنین در فرایندی که اسمش «چرخه اوره» است برای ایجاد تعادل آمونیاک در بدن مرتب به صورت چرخشی به همدیگر تبدیل می‌شوند.

خوب اینها ربطش به به بدنسازی چی بود؟! اجازه بدید! 🧐

بدنسازها به این علت اورنیتین مصرف می‌کنند که ضد خستگی است.

اورنیتین با کاهش سطح آمونیاک در بدن باعث کم شدن خستگی می‌شود. اجازه بدید بیشتر توضیح بدم:

شما هر چی آمینو اسید که مصرف می‌کنید بعد از سوخت و ساز تبدیل به آمونیاک می‌شوند. اما مشکل اینجاست که بالا رفتن سطح آمونیاک در بدن باعث ایجاد خستگی می‌شود. به همین دلیل بدن به صورت طبیعی آمونیاک را داخل کبد تبدیل به اوره می‌کند.

دوستان بدنساز با خوردن اورنیتین، همان طور که توضیح دادم به بهبود این فرایند کمک می‌کنند تا سطح آمونیاک به پایین‌ترین حد خودش برسد. (حتی در بازار مکمل‌های ترکیبی اورنیتین و آرژنین را با هم می‌فروشند تا به کاهش خستگی کمک کنند)

آیا واقعاً مکمل اورنیتین باعث کاهش خستگی می‌شود؟

بله.

این موضوع را تحقیقات زیادی اثبات کرده‌اند. منبع (۱)

ما بدنسازها شرایط عادی که نداریم! شما مرتبط خود را در باشگاه تحت فشار می‌گذارید و رژیم پر از پروتئینی دارید که خیلی هم خوب است. اما عارضه جانبی آن تولید آمونیاک زیادی است که در نهایت شما را خسته می‌کند.

در شرایط عادی، داخل بدن آنقدر اورنیتین وجود دارد تا سطح آمونیاک را عادی کند اما وقتی تولید آمونیاک خیلی سریع می‌شود اوضاع از دست اورنیتین خارج می‌شود.

سلول‌ها دیگر نمی‌توانند انرژی تولید کنند و عضلات عملکرد خود را از دست می‌دهند. منبع (۲)

جالب است که از این مکمل در درمان اختلالات کبدی نیز استفاده می‌شود. منبع (۳)

آیا اورنیتین به ترشح بیشتر هورمون رشد کمک می‌کند؟

مکمل اورنیتین

قبلاً در مورد هورمون رشد یا سوما یک مطلب جامع کار کرده‌ام. اما در هیچ کجای آن مطلب به این اورنیتین اشاره‌ای نکردم.

چرا که این هورمون اثر قابل توجهی روی هورمون رشد ندارد. اما متاسفانه یک عده سودجو این مکمل را به عنوان تقویت کننده هورمون رشد به مردم قالب می‌کنند. 🤬

البته شما ۲ تا تحقیق پیدا می‌کنید که در مورد خواص مثبت اورنیتین روی هورمون رشد صحبت می‌کنند اما چیزی که به آن اشاره نمی‌شود این است که این تحقیقات روی موش‌ها صورت گرفته و اثر این افزایش نیز کم و کوتاه بوده است. منبع (۴ و ۵)

اگر قرار بود به خاطر این اثر کوچک این مکمل را به عنوان تقویت کننده هورمون رشد بفروشند پس باید کراتین، گلوتامین و ملاتونین را نیز به عنوان هورمون رشد به شما می‌فروختند. منبع (۶، ۷ و ۸)

دوز مصرف مکمل اورنیتین چقدر است؟

برای بدنسازها روزانه باید ۲ گرم مصرف شود. البته این عدد به صورت تجربی بدست آمده و هیچ تحقیقی هم در این زمینه منتشر نشده است. اما بیماران کبدی روزانه در ۳ نوبت ۴۰۰ میلی گرم مصرف می‌کنند.

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین فایده مصرف اورنیتین، کاهش خستگی است و اینکه دیگر تمرین کردن برای شما چندان سخت به نظر نمی‌رسد.

خوبی این مکمل نداشتن هیچ نوع عارضه جانبی است! مکانیزم اثر این مکمل مثل بتا آلانین نیست که باعث تحریک و افزایش مقاومت شما بشود. بلکه با کاهش سطح آمونیاک در بدن باعث کاهش خستگی می‌شود. شما می‌توانید این مکمل را هر روز مصرف کنید.

به نظرم مکمل خوبی است اما بیشتر به درد بدنسازهای میانسال می‌خورد که می‌خواهند علاوه بر کاهش خستگی یک حالی هم به کبد بدهند!

شما تا حالا در بازار با این مکمل روبه‌رو شده‌اید؟

مطالب مشابه

۲ پاسخ به “مکمل اورنیتین را مصرف بکنیم یا نه”

  1. rad گفت:

    سلام
    ممنون بابت مطالب خوبتون ، منتظر پستهای دیگه درباره مکمل های بعدی هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *