نوار کینزیو چیست و آیا وسیله خوبی است

جالب

نوشته شده توسط:

ورزشکاران حرفه‌ای از نوارهای کینزیو استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد این نوارها از محبوبیت زیادی هم برخوردارند.

قبل از اینکه شروع به گوگل کردن کینزیو کنید اجازه بدهید همه چیز را توضیح خواهم داد!🧐

اگر ورزشکارهای حرفه‌ای در رشته‌هایی مثل: وزنه‌برداری و کراس فیت را دیده باشید، به نظر می‌رسد خود را با یک سری چسب‌های نواری پوشانده‌اند.

این کار را به خاطر زیبایی این چسب‌ها انجام نداده‌اند!😅

دوستان ورزشکار ما این کار را به این خاطر انجام می‌دهند که تصور می‌کنند نوار کینزیو باعث افزایش قدرت و کاهش آسیب دیدگی می‌شود.

در این مطلب می‌خواهم ببینم که آیا این تصور درست است یا سرابی بیش نیست!به همین دلیل سراغ یک سری تحقیقات علمی درست و حسابی رفتم.

اثر نوار کینزیو روی عملکرد ورزشی

نوار کینزیو

منظورم از عملکرد یعنی قدرت، فعال سازی عضلانی و هر نوع عملکرد مربوط به عضله است.

تحقیق اول: این تحقیق روی عده‌ای دانشجوی دارای اضافه وزن صورت گرفت (بنابراین نمی‌توان نتایج آن را به ورزشکارها هم تعمیم داد!)

محققان نوار کینزیو را روی زانو و عضله چهار سر ران این افراد قرار دادند.

هیچ نوع تفاوتی در عملکرد بی‌هوازی، قدرت عضلانی و کاهش خستگی عضلانی مشاهده نشد.

البته تفاوت خوبی در علمکرد مقاومت عضلانی صورت گرفت. منبع (۱)

تحقیق دوم: در این تحقیق محققان افرادی که به صورت مداوم از نوار کینزیو استفاده می‌کردند را با بقیه مقایسه کردند. منبع (۴)

هیچ تفاوتی در قدرت عضلانی رخ نداد.

تحقیق سوم: محققان از افرادی استفاده کردند که تا حالا اسم این نوارها را هم نشنیده بودند!

نکته جالب اینکه حتی چشمان آنها را برای انجام آزمایش بسته بودند. هدف این بود تا ببینند شاید این نوارها اثر پلاسیبو (دارونما) دارند. منبع (۵)

نوارها به دور زانو و عضله چهار سر ران بسته شد.

نتیجه این شد که هیچ تفاوتی در علمکرد افراد برای اجرای حرکت سیم کش پا دیده نشد.

تحقیق چهارم: این تحقیق به مقایسه افرادی که مشکل شانه داشتند و افراد سالم پرداخته شد. نوار کینزیو به دور شانه قرار گرفته بود. منبع (۲)

در اینجا هم اثری تفاوتی در عملکرد دیده نشد.

تحقیق پنجم: یک بررسی بزرگ روی ۵۳ تحقیق نشان داد که شواهدی وجود ندارد تا نشان دهد که نوار کینزیو باعث بهبود علمکرد ورزشکارها می‌شود. منبع (۳)

نتیجه: نوار کینزیو به عملکرد شما به عنوان یک ورزشکار کمکی نمی‌کند. (حالا هر چقدر دل‌تان می‌خواهد به خودتان نوار بچسبانید!😎)

اثر نوار کینزیو روی ثبات و حفظ فرم حین اجرای حرکات ورزشی

نوار کینزیو

تحقیق اول: محققان نوار کینزیو را روی مفاصل بستند و توانایی مفاصل در به یادآوری محل قرارگیری خودشان را مورد بررسی قرار دادند. منبع (۶)

تفاوت زیادی مشاهده نشد.

اثر نوار کینزیو روی کاهش درد عضلانی

نوار کینزیو

تحقیق اول: نوار کینزیو روی زانوی ورزشکارانی که درد زانو داشتند بسته شد. منبع (۷)

محققان شاهد کاهش درد زانوی این افراد بودند.

تحقیق دوم: محققان روی اثر استفاده از این نوارها روی ورزشکارانی با درد کمر تحقیق کردند. منبع (۸)

هر دو گروه از ورزشکاران تحت فیزیوتراپی قرار داشتند. ورزشکارانی که از نوار کینزیو استفاده کردند شاهد کاهش درد خیلی کمی بودند و تفاوت خیلی اندک بود. (به هر حال کمی کاهش درد هم خوبه!)

مخلص کلام

نوار کینزیو

همان طور که مشاهده کردید تنها اثر نوار کینزیو، روی افرادی است که آسیب دیدگی دارند و دچار درد هستند.

نوار کینزیو ابزار خوبی برای ریکاوری از چنین موقعیت‌‌هایی است.

نکته مهم: اگر درد در مفاصل دارید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. یک نوار مشکلات شما را حل نمی‌کند.

از طرفی نوار کینزیو اندازه یک سر نخود هم به درد افزایش قدرت عضلانی نمی‌خورد!

بنابراین دفعه بعد که باشگاه می‌آیید، لطفاً موقع اسکوات زدن با این نوارها، قیافه نگیرید! (این مطلب رو برای تو نوشتم فرشید 😉)

اگر خوب اسکاوات می‌زنید از عضلات خود تشکر کنید نه یک تکه نوار!

شما از این نوارها استفاده کرده‌اید؟!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *