راهنمای خرید پروتئین ارزان قیمت گیاهی

مکمل

نوشته شده توسط:

خوب با افزایش روز افزون قیمت پروتئین های حیوانی، لازم دیدم دنبال مطلبی باشم در مورد پروتئین های گیاهی. خوب فعلاً که ارزان هستند!

همان طور که همه بدنسازان می دانند پروتئین ها ساختار تشکیل دهنده عضلات و عامل مهمی برای حیات انسان هستند. پروتئین به ریکاوری و سلامت مغزی ما کمک می کند.

اما برخلاف باور عمومی پروتئین در موادی به جز گوشت نیز وجود دارد. بعضی از بهترین فرم پروتئین در گیاهان وجود دارد که بسیار برای رشد عضلات شما موثر خواهند بود.

وقتی پروتئین های گیاهی و گوشتی را با هم مقایسه می کنیم، یک نکته خیلی مهم را باید در نظر گرفت :

یک ماده غذایی شامل چقدر پروتئین در قیاس با کالری موجود در آن است؟

به عنوان مثال مرغ و پروتئین های گوشتی با اینکه پروتئین زیادی دارند، اما شامل مقدار زیادی کالری نیز هستند. سبزیجات معمولاً شامل مقدار زیادی پروتئین نیستند، اما گرم به گرم که محاسبه می کنیم سبزیجات بهره وری بیشتری دارند.

کرم بروکلی را در نظر بگیرید، کرم بروکلی پروتئین بیشتری نسبت به گوشت گاو دارد. ( به ازای ۴٫۵ گرم پروتئین ۳۰ کالری انرژی دارد) اما چه کسی می تواند یک سبد کلم بروکلی بخورد تا بتواند پروتئین مورد نیاز یک وعده خود را تامین کند؟!

با این وجود باید در نظر داشت نسبت پروتئین به کالری سبزی جات خیلی بهتر است و بدنسازان گیاه خوار می توانند نگران مقدار کالری ورودی نباشند.

البته در پروتئین های گیاهی باید بین پروتئین های کامل و ناقص فرق گذاشت ولی این نکته نباید باعث شود گرفتار این افسانه ای که رسانه ها در مورد پروتئین های گیاهی ایجاد کرده اند بشوید. تحقیقات نشان داده است بدن ما قابلیت تبدیل آمینو اسید های ناقص به کامل را دارد.

این که پروتئین به مقدار کافی مصرف کنید یک مسئله است ولی روی دیگر سکه مصرف بیش از حد پروتئین است که نتیجه ای جز بیمار هایی مثل افزایش کلسترول و کاهش عملکرد مغزی را برای شما ندارد.

به نظر ما شما بهتر است هدف ۱# خود را به جای مقدار پروتئین کیفیت پروتئین قرار دهید.

خوب با تمام این مقدماتی که گفتم امروز می خواهم به شما ۸ تا از بهترین منابع پروتئین های گیاهی را معرفی کنم:

۱. سویا

سویا tamrino.ir

به صورت معمول دانه های گیاهی آمینو اسید پایینی دارند اما دانه سویا یک پروتئین کامل است و شایسته این عنوان است.

۲. عدس

عدس tamrino.ir

عدس منبعی بسیار خوبی برای افزایش پروتئین شماست. اگر سری به رستوران های گیاه خواران بزنید برگر های خیلی خوبی با عدس درست می کنند.

۳. لوبیا سیاه

لوبیا سیاه tamrino.ir

باید نام پروتئین همه کاره را بر لوبیا سیاه گذاشت.

۴. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی tamrino.ir

کره بادام زمینی  دارای مقدار زیادی آمینو اسید و همچنین مقدار قابل توجهی چربی های مفید است.

۵. تخم شربتی

تخم شربتی tamrino.ir

تخم شربتی دارای  امگا ۳ مقدار زیادی است و نسبت به سایر دانه ها دارای فیبر بالاتری است. همچنین منبع مهمی از آهن، زینک، کلسیم و آنتی اکسیدان ها هستند.

۶. تخم کدو تنبل

تخم کدو تنبل tamrino.ir

تخم کدو تنبل منافع زیادی برای شما دارد و به عنوان یک پروتئین همه کاره می شود آنها را به سالاد یا غلات صبحانه اضافه کرد و مصرف کرد.

۷. بادام 

بادام tamrino.ir

بادام و کره بادام زمینی هم برای سلامت قلبی شما مفید هستند و هم اینکه منبع خوبی از ویتامین E و کلسیم هستند.

۸. حموس

حموس tamrino.ir

نگران نشوید، این یک غذای لبنانی است که شامل (نخود، روغن کنجد، سیر، لیمو ترش و زیتون سیاه است) و یکی از منابع تامین پروتئین گیاهی مورد علاقه من است. دلیل این انتخاب وجود نخود در این دستور غذایی است، که مقدار قابل توجه ای آمینو اسید را دارد.

برای شما دوستانی که از عاشقان پروتئین حیوانی هستید (مثل خودم) اینکه در منابع دریافتی پروتئین خود تنوعی ایجاد کنیم خیلی خوب است و یک تعادل را در رژیم غذایی ما ایجاد می کند.

این منابع پروتئینی را که معرفی کردم وارد رژیم غذایی خود کنید و از نتایجی که بدست می آورید برای ما و دوستان تان بنویسید.

فردا در مورد محبوب ترین مکمل بدنسازی صحبت می کنم….

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

close

سبد خرید

2تا مکمل برای دریافت 10% تخفیف.

100%