بدنساز تازه کار

خیلی ساده: راهنمای بدنسازی برای مزومورف ها

تا حالا شده به بدن عضلانی فردی دیگر نگاه کنید و آرزو کنید ای کاش من هم چنین بدنی داشتم؟ در مورد عده‌ای صحبت می‌کنم که راحت عضله می‌سازند و بدن‌شان چربی زیادی هم ندارد. بله منظورم تیپ بدنی مزومورف است.

خیلی ساده: مطالبی خواهند بود که سعی می‌کنم برخلاف سایر مطالبی دیگر که در تمرینو منتشر می‌کنم، کوتاه‌تر، خلاصه‌تر اما همچنان پایبند به منابع دقیق علمی باشد. این دسته مطالب، برای افرادی است عجول که می‌خواهند سریع به جواب برسند!

به نظر می‌رسد هر چه می‌خواهند می‌خورند و وزن اضافی هم ندارند. اما شما کافی است به ظرف غذا نگاه کنید و چاق شوید! 😊

خودتان می‌دانید که سوخت و ساز بدن‌تان با این تیپ بدنی خیلی فرق دارد. آن‌ها بدنی مستطیل شکل دارند و عضله سازی و چربی سوزی کاری آسان برای آن‌هاست. شانه‌های پهن و بالا تنه بزرگ‌تر دارند.

مزومورف ها را بیشتر در قشر ورزشکار حرفه‌ای مشاهده می‌کنید. افرادی که قدرت و سرعت زیادی دارند. آن‌ها فیبرهای عضلانی تند انقباض بیشتری دارند که برای عضله سازی خیلی مناسب است. (انواع فیبرهای عضلانی چطور رشد می کنند)

نکته تاریخی: روان‌شناسی به نام ویلیام شلدون در دهه ۴۰ میلادی انواع تیپ‌های بدنی را تعریف کرد:

  • مزومورف
  • اندومورف
  • اکتومورف

البته شما می‌توانید ترکیبی از این تیپ‌های بدنی باشید. هر چند امروز می‌خواهم فقط در مورد مزومورف‌ها صحبت کنم.

راهنمای بدنسازی برای مزومورف ها

مزومورف‌ها اگر می‌خواهند چربی اضافی جمع نکنند باید توجه بیشتری به درشت مغذی‌ها و کالری مصرفی داشته باشند. بدن شما به کالری و پروتئین بالایی نیاز دارد. منبع (۱)

این تمام چیزی بود که باید در مورد رژیم غذایی بدانید!

براساس تیپ بدنی خود غذا بخورید

کار این تیپ بدنی در باشگاه راحت‌تر است. آن‌ها سریع عضله می‌سازند و سریع هم چربی از دست می‌دهند. اینکه در باشگاه چکار باید بکنید بستگی به هدف‌تان دارد که در ادامه براساس اهداف بیشتر توضیح خواهم داد.

کاهش چربی

اگر هدف‌تان کاهش چربی است، مزومورف‌ها باید تمرکز بیشتری روی هوازی تا وزنه زدن داشته باشند. بله مقداری عضله در جریان این کار از دست می‌دهید اما شما مزومورف هستید و راحت می‌توانید عضله بسازید.

۳-۴ جلسه به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه در هفته خیلی مناسب است.

بدن شما واکنش بهتری به تمرینات اینتروال نشان می‌دهد. این روش تمرینی کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی چربی از دست بدهید. اگر کمی تجربه بیشتر دارید استفاده از تمرینات تاباتا و دایره ای هم توصیه می‌شود. (خیلی ساده: تمرینات تاباتا) (از تمرینات دایره ای چه می دانید؟)

عضله سازی

اگر هدف‌تان عضله سازی است مزومورف بهترین موقعیت را برای این هدف دارند. مزومورف‌ها نسبت به بقیه عضلات بیشتری دارند و انجام ۴-۵ جلسه در هفته با وزنه‌های متوسط تا سنگین نتایج خیلی خوبی می‌دهد.

هر حرکت را با ۳ ست و حداقل ۸ تکرار انجام دهید. زمان استراحت بین ست‌ها بیشتر از ۶۰-۹۰ ثانیه نباشد. هر جلسه روی ۱-۲ گروه عضلانی تمرکز کنید.

۲-۳ جلسه هوازی در هفته هم کفایت می‌کند.

بهبود قدرت و استقامت عضلانی

تعداد تکرارها و ست‌ها بالاتر باشد. وزنه‌ها نیز سبک‌تر شوند. استفاده ازتمرینات با وزن بدن هم خیلی مفید است.

کلام آخر

تیپ بدنی مزومورف برای ورزشکاران حرفه‌ای که نیازمند سرعت و قدرت هستند بسیار ایده‌آل است. این افراد می‌توانند به سرعت عضله بسازند اما باید حواس‌شان به درشت مغذی‌ها باشد.

در رقابت‌های بدنسازی اغلب افراد با تیپ بدنی مزومورف را خواهید دید. این افراد می‌توانند به راحتی عضله بسازند و چربی بسوزانند.

برنامه تمرینی شما بستگی به هدف‌تان دارد. اگر دنبال کاهش وزن هستید، حتماً باید هوازی داشته باشید. (نگران از دست دادن عضله نباشید شما راحت‌تر عضله خواهید ساخت) ساختن عضله هم با وزنه‌های سنگین و ساختن قدرت با تکرارهای بیشتر و وزنه سبک‌تر امکان‌پذیر است.

رژیم‌تان پر از کالری و پروتئین باشد.

شما چه تیپ بدنی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

0 0 آرا
امتیاز مقاله

علی رضا ناصری

⭐️۹۰ درصد زندگی من شامل: مباحث علمی مرتبط با عمل تمرین و تغذیه است.⭐️ ⭐️۱۰ درصد باقی مانده هم شامل: فناوری و سینماست.⭐️ ⭐️در ضمن همیشه به یاد داشته باشید: واقعیت‌ها به احساسات شما، اهمیت نمی‌دهند.⭐️
اشتراک در
مرا آگاه کن
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون متن
نگاهی به همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا