نکات مهم حفظ سلامتی

رژیم پائولو یا پارینه سنگی چیست

در این مطلب در مورد رژیم پائولو و مشکلاتش و راه‌های جایگزین صحبت خواهم کرد.

رژیم‌های زیادی را در سطح وب می‌بینیم و همیشه از خود می‌پرسیم: آیا این رژیم مشکلات من را حل می‌کند؟

امروز سعی می‌کنم به یک رژیم دیگر به نام رژیم پائولو یا رژیم پارینه سنگی یا رژیم انسان غار نشین، نگاهی دقیق‌تر داشته باشم و ببینم اصلاً این رژیم به درد من و شمای بدنساز می‌خورد یا نه! 🧐

رژیم پائولو چیست؟

رژیم پائولو

در دهه ۷۰ میلادی، یک عده از محققان با افزایش رو به رشد بیماری‌هایی مثل: دیابت، چاقی، بیماری قلبی، سرطان و افزایش التهابات روبه‌رو شدند. این محققان باور داشتند که این بیماری‌ها حاصل ورود بشر به عصر مدرن است.

بنابراین نگاهی به دوره‌هایی انداختند که بشر مبتلا به این بیماری‌ها نمی‌شدند. آنها به دنبال پیدا کردن ارتباطی بین تغذیه و افزایش ابتلا به این نوع بیماری‌ها بودند.

همین باعث شد تا به دوران پارینه سنگی برسند که انسان‌ها به نظر می‌رسید قد بلند، عضلانی و نسبتاً لاغر بودند! 🤔

تحقیقات آنها نشان داد که انسان‌ها در این دوره بیشتر گوشت، ماهی، مقداری میوه و کلی سبزی، تخم مرغ و انواع دانه‌‌ها را می‌خوردند. البته بیشتر تمرکز روی موادی بود که در این دوره اصلاً مصرف نمی‌شد! مثل: غلات صبحانه، محصولات لبنی، حبوبات، شکر تصفیه شده و مواد غذایی فراوری شده.

به نظر می‌رسید از آنجایی که این افراد هیچ ماده غذایی فراوری شده که شامل ترکیبات التهاب‌زا باشد را مصرف نمی‌کردند، به همین دلیل دچار بیماری‌های مرتبط با آنها نیز نمی‌شدند.

نکته جالب: از طرفی فرض را بر این گذاشتند که چون انسان‌ها از نظر فیزیکی نسبت به این دوره تاریخی چندان تغییر نکرده‌اند بنابراین این نوع رژیم می‌تواند برای مردمان امروز هم مناسب باشد.

بدین ترتیبی رژیم پائولو شکل گرفت و طرفداران این رژیم، هر ماده غذایی که در آن دوران موجود نبوده را مصرف نمی‌کنند.

رژیم پائولو چه مشکلی دارد؟

رژیم پائولو

۱. طول عمر

اگر انسان‌های ماقبل تاریخ اینقدر سالم بوده‌اند چرا اغلب بیشتر از ۴۰ سال عمر نکرده‌اند؟! 🧐

البته شما می‌توانید بگویید که شاید مرگ‌شان دلایلی به جز سلامتی داشته است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها آنقدر هم سالم نبوده‌اند!

نتیجه کالبدشکافی ۱۳۷ جسد باقی مانده از آن دوران نشان می‌دهد که ۴۷ نفرشان به تصلب شریان مبتلا بوده‌اند. منبع (۱)

یعنی رگ‌های آن پر از چربی و کلسترول بوده است.

بله انسان‌های این دوران، کمتر دچار سرطان و دیابت می‌شده‌اند اما این بیماری‌ها هم اغلب در دوران پیری رخ می‌دهد.

۲. مواد غذایی هم خیلی متفاوت بود

طرفداران رژیم پائولو سعی می‌کنند مثل انسان‌های باستان سبزیجات مصرف کنند. اما سبزیجات امروزی خیلی متفاوت هستند.

  • سیب زمینی‌ها خیلی کوچک بودند.
  • گوجه فرنگی به اندازه گیلاس بود، خیارها سفت و پر از خار بودند.
  • پوست نخود باید برداشته می‌شد و حتماً پخته می‌شد وگرنه امکان مصرفش نبود.
  • ذرت مثل سنگ سفت بود.
  • بروکلی، کلم بروکسل و گل كلم اصلاً وجود نداشت.
  • حبوبات سمی بودند!

سبزیجاتی که امروز مصرف می‌کنیم تا دوران نوسنگی وجود نداشتند!

۳. ما واقعاً نمی‌دانیم آنها چه می‌خوردند

دنبال کنندگان رژیم پائولو معتقدند که باید کلی سبزی و میوه بخورند اما هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند که مردمان آن زمان دقیقاً چه چیزهایی مصرف کرده‌اند.

از طرفی مردمان هر منطقه جغرافیایی نیز رژیم خاص خود را داشته‌اند. مطمئناً رژیم افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کرده‌اند با افرادی که در مناطق گرم سیر زندگی می‌کرده‌اند، متفاوت بوده است.

۴. انسان‌ها، گیاهان و حیوانات دچار تکامل شده‌اند

طرفداران رژیم پائولو مدعی هستند که نقشه ژنوم انسان در طی این ۱۰۰۰۰ سال تغییری نکرده است بنابراین مصرف رژیم آن دوران هم مشکلی ندارد. اما ژنتیک انسان‌ها تکامل پیدا کرده است. به عنوان مثال: انسان‌ها، ۷۰۰۰ سال پیش توانستند مصرف لاکتوز را تحمل کنند.

حدود ۵۰۰-۱۰۰۰ گونه باکتری در معده ما رشد پیدا کرده‌اند که باعث می‌شوند بتوانیم مواد غذایی مختلفی را هضم کنیم.

۵. کمبود پلی فنل‌ها در این رژیم

پلی فنل ترکیب شیمیایی است که در گیاهان یافت می‌شود. بین ۵۰۰-۸۰۰۰ نوع از آنها پیدا می‌شود که نقش آنها در سلامتی انسان بسیار ضروری است.

انواع پلی فنل را می‌توان در دانه‌ها، حبوبات و میوه‌ها پیدا کرد. افرادی که رژیم پائولو را با دقت دنبال می‌کنند مصرف این مواد غذایی را محدود می‌کنند.

وجود پلی فنل‌ها در رژیم غذایی خیلی مهم است.

آیا نمونه‌های مدرنی برای مردمان دوران پارینه سنگی وجود دارد؟

مردمان شکارچی

بله

گروهی تقریباً ۸۰۰ نفره در جنگل‌های کلمبیا و ونزوئلا زندگی می‌کنند که به مردمان هیوی (Hiwi) معروف هستند. آنها در جنگل شکار می‌کنند، ماهی، ریشه گیاهان، دانه نخل و چند نوع میوه، لوبیای وحشی و عسل مصرف می‌کنند. همچنین گیاهانی مثل: کدو، موز سبز و ذرت را هم پرورش می‌دهند.

متاسفانه این افراد چندان سالم نیستند!

قدشان کوتاه، لاغر و کم انرژی هستند. آنها از اینکه همیشه گرسنه هستند شاکی‌اند!

تنها ۵۰ درصد کودکان بیشتر از ۱۵ سال عمر می‌کنند.

نکته مثبت رژیم پائولو

افرادی که رژیم پائولو را به سختی دنبال می‌کنند نسبت به بقیه لاغرتر هستند. البته این موضوع برای همه رژیم‌های مشکل صدق می‌کند چرا که فرد توجه بیشتری به مواد غذایی که می‌خورد، می‌کند.

از طرفی این افراد در معرض مواد شیمیایی و آفت کش‌های کمتری هم قرار می‌گیرند. با پرهیز از مواد غذایی فراوری شده، ریسک ابتلا به سرطان، مشکلات قلبی، آلزایمر و سایر بیماری‌ها را هم کمتر می‌کنند.

شما در مورد رژیم پائولو چه فکری می‌‌کنید؟

علی رضا ناصری

من علاقه شدیدی به مباحث تناسب اندام و سلامتی دارم. به نظر من سلامتی مهم‌ترین عامل برای شروع یک زندگی خوب است. بعد از بدنسازی، دیوانه دنیای تکنولوژی هستم!! در ضمن، شما نتیجه برنامه‌های دیگران نیستید، بلکه نتیجه عمل خودتون هستید. من با افتخار، یک بدنسازم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
طراحی وب سایت توسط شرکت طراحی سایت (وب افرا)