بدنساز تازه کارنکات مهم حفظ سلامتی

مصرف مایعات با وعده‌ غذایی

تا الان همه ما می‌دانیم که آب چقدر برای سلامتی ما مهم است.

اما آیا زمانی وجود خواهد داشت که شما نباید آب بنوشید؟

سال‌هاست که شنیده‌ایم که می‌گویند همراه غذا آب مصرف نکنید. می‌گویند به فرایند هضم آسیب می‌زند و کلی مشکلات دیگر درست می‌کند.

خوب مشکل کجاست؟ چرا شستن مواد غذایی با ماده‌ی ساده‌ای مثل آب و پایین بردن‌شان به سمت شکم چه مشکلی دارد؟!

امروز می‌خواهیم کمی دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم و ببینم آیا همراه وعده‌ غذایی می‌شود آب خورد یا نه؟

 

 

 

 

فرایند هضم چگونه کار می‌کند؟

شکم گوارش معده tamrino.ir

برای اینکه سر از کار آب در بیاوریم ابتدا باید بدانیم دستگاه گوارش چگونه کار می‌کند.

به محض اینکه ماده غذایی را در دهان خود می گذارید فرایند گوارش آغاز می‌شود. غدد بزاقی شروع به ترشح می‌کنند که خود دارای آنزیم‌هایی برای شکستن غذا هستند. بزاق دهان غذا را نرم می‌کند و اجازه می‌دهد تا مواد غذایی به راحتی از مری پایین بروند.

درون معده شما غذا با شیره معده ترکیب می‌شود و یک ماده غلیظ به چایم (Chyme) ایجاد می‌شود. چایم در مسیر روده کوچک با آنزیمی که در پانکراس تولید شده و اسید صفرا که در کبد تولید شده، ترکیب می‌شود.

هدف کل این فرایند آماده کردن مواد مغذی در غذا برای جذب به جریان خون می‌باشد. وقتی مواد مغذی وارد خون شدند آنها در سراسر بدن توزیع می شوند. فرایند هضم وقتی ضایعات بدن را ترک می‌کنند به پایان می‌رسد. (معنی دیگرش این است که دستگاه گوارش کلاً فعال است!)

اگر بدن دسترسی به آب نداشته باشد دچار یبوست می‌شوید و فرایند هضم طولانی‌تر می‌شود.

چرا در حین غذا خوردن، مایعات مصرف نکنیم؟

۱. بزاق دهان شما تغییر می‌کند

تحقیقات نشان داده مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مثل: الکل و … بزاق دهان را خشک می‌کنند و این کار بدن برای هضم غذا را سخت می‌کند. الکل ۱۰-۱۵٪ جریان ترشح بزاق دهان را کم می‌کند. منبع ۱ و ۲

۲. نوشیدن آب اسید معده را رقیق می‌کند

افرادی که مخالف مصرف آب همراه وعده‌های غذایی هستند مدعی هستند که وقتی آب می‌نوشید اسید معده رقیق می‌شود و برای هضم غذا ضعیف می‌شود.

اما این نتیجه‌گیری کاملاً درست نیست! نوشیدن آب در مقادیر معقول باعث رقیق شدن اسید معده نمی‌شود. منبع ۳

۳. سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد

این یکی دیگر از دلایل مخالفت با نوشیدن آب در حین مصرف غذا است. چطور؟

حرف بر سر این است که مایعات سبب می‌شوند تا مواد غذایی معده را زودتر ترک کنند و زمانی که باید روی غذا کار شود تا مواد مغذی جذب شوند نیز کاهش می‌یابد که اتفاق خوبی نیست.

هر چند یک تحقیق مشخص کرد که در حالی که آب زودتر از معده و دستگاه گوارش عبور می‌کند اما اثری روی سرعت هضم مواد جامد ندارد. منبع ۴

مایعات چگونه به هضم مواد غذایی کمک می‌کنند؟

آب مایعات نوشیدنی tamrino.ir

اول از همه مایعات باعث می‌شوند مواد غذایی که خشک هستند را راحت‌تر بخوریم. مایعات همچنین به شکسته شدن قطعات بزرگ مواد غذایی کمک می‌کنند و باعث می‌شوند راحت‌تر مواد غذایی در طول مسیر هضم حرکت کنند. آب بخصوص به عنوان یک روان‌کننده برای دیواره روده‌ها عمل می‌کند.

از همه مهم‌تر معده شما همراه با شیره معده و سایر آنزیم‌ها در واقع آب نیز ترشح می‌کند. بدون آب آنزیم‌های معده نمی‌توانند وظیفه خود را انجام بدهند. منبع ۵

به بیان دیگر آب برای فرایند هضم ضروری است.

منافع نوشیدن مایعات با وعده‌های غذایی

مایعات سبب می‌شوند تا شما حس پر بودن و سیری بیشتری داشته باشید. این باعث می‌شود تا کمتر غذا بخورید.

آب را قبل از وعده‌های غذایی نیز می‌توانید مصرف کنید تا گرسنگی کلی شما کاهش یابد. تحقیقات نشان داده که افرادی که ۵۰۰ میلی‌لیتر آب قبل از هر وعده غذایی مصرف می‌کنند می‌توانند به طور متوسط تا حدود ۲ کیلوگرم بیشتر از افرادی که آب نمی‌نوشند، وزن از دست بدهند. منبع ۶

چند تحقیق دیگر نشان داده‌اند که مصرف آب می‌تواند سرعت سوخت و ساز شما را افزایش بدهد. منبع ۷ و ۸

نوشیدن همین آب شهری (که شاید چندان تصفیه هم نباشد!) برای سلامتی دندان‌ها خوب است چرا که در آب شهری مقادیر مناسبی فلوراید را می‌ریزند که به سلامتی دندان کمک می‌کند. آب همچنین اسیدی که روی دندان‌ها قرار دارد را با خود می‌شوید.

البته همین‌ جا اشاره کنم که این تحقیقات روی مصرف آب تمرکز داشته‌اند و هیچ جا صحبتی از مصرف نوشابه‌های شکری نشده است! (نگید نگفتم!)

چه زمانی نباید با غذا، مایعات مصرف کرد؟

آب مایعات نوشیدنی tamrino.ir

تا اینجا متوجه شدیم که مصرف آب به میزان معقول همراه غذا مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند اما اگر دچار ریفلاکس اسید معده به مری هستید، داستان فرق می‌کند.

وقتی شما مایعات را همراه با غذا مصرف می‌کنید، در واقع حجم معده را افزایش می‌دهید که خود سبب می‌شود تا اگر مبتلا به ریفلاکس باشید معده شروع به ترشح شدید اسید معده بکند.

پس اگر دچار این مشکل هستید توصیه من به شما این است که بی‌خیال مصرف مایعات شوید.

حرف آخر

مایعات بخشی از رژیم غذایی شما هستند چه همراه با وعده‌های غذایی چه بدون آنها.

توصیه شده تا آقایان روزانه ۱۳ فنجان و خانم‌ها ۹ فنجان آب مصرف کنند. اگر هم در مناطق گرم زندگی می‌کنید و زندگی فعالی دارید مصرف شما باید بالاتر باشد.

اما فراموش نکنید موقع صرف وعده غذایی به اندازه آب مصرف کنید.

مصرف بیش از حد آب، خون را رقیق می‌کند و بدن را وارد شرایطی می‌کند که به آن هیپوناترمی می‌گویند. در این شرایط یک عدم تعادل در سطح الکترولیت‌ها در بدن ایجاد می‌شود.

شواهد قطعی برای مصرف نکردن آب همراه با وعده‌های غذایی وجود ندارد اما همه چیز دوباره به تصمیم خود شما و عادات غذایی شما بر می‌گردد.

شما همراه غذا، آب مصرف می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

فردا در مورد زیاده روی در غذا خوردن صحبت می کنم…

0 0 رای
امتیاز مقاله

برچسب ها

علی رضا ناصری

⭐️۹۰ درصد زندگی من شامل: مباحث علمی مرتبط با عمل تمرین و تغذیه است.⭐️ ⭐️۱۰ درصد باقی مانده هم شامل: فناوری و سینماست.⭐️ ⭐️در ضمن همیشه به یاد داشته باشید: واقعیت‌ها به احساسات شما، اهمیت نمی‌دهند.⭐️

نوشته های مشابه

اشتراک در
مرا آگاه کن
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
بازخوردهای درون متن
نگاهی به همه نظرات
محمد فیتنس
محمد فیتنس
4 سال قبل

من همیشه سعی می کنم دوغ یا اب رو اخر غذا مصرف کنم

دکمه بازگشت به بالا
2
0
لطفاً نظر بدیدx
()
x
بستن
بستن

همه چیز را در مورد بدنسازی به آسانی یاد بگیرید 😎