عضله سازی

میزان چربی اضافه شده در دوران حجم گیری

اگر ۵۶ کیلوگرم وزن دارید و می‌خواهید به ۸۰ کیلوگرم وزن برسید خوب باید وزن اضافه کنید و اگر می‌ترسید که افزایش وزن برابر با افزایش چربی در بدن باشد، هرگز نمی‌توانید به وزن مورد نظرتان برسید.

عوامل متعددی هستند که روی نسبت عضله به چربی شما در دوران حجم گیری اثر می‌گذارند:

  • برنامه تمرینی
  • رژیم غذایی
  • ژنتیک
  • خواب

حتی اگر با سرعت مناسبی هم شاهد افزایش وزن باشید این امکان وجود دارد که چربی اضافه کنید!

در این مطلب می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که موقع حجم گیری، چقدر چربی می‌توان اضافه کرد؟ یا چقدر چربی اضافه کردن طبیعی است؟!

👇👇👇👇👇👇👇👇

چرا بدن من به بدنسازی جواب نمی دهد؟!

روی عضله سازی تمرکز کنید

هدف از حجم گیری افزایش عضله و قدرت است. اگر در این مسیر چربی هم اضافه کنید ایده‌آل نیست اما ایرادی هم ندارد!

به خصوص اگر فرد لاغری هستید از بین بردن این چربی‌های اضافی کار راحتی است. اگر در این مسیر متوجه افزایش مقداری چربی شدید ایرادی ندارد. مهم این است که در این مسیر عضله بیشتری بسازید.

اینکه در مسیر رژیم حجم گیری شاهد افزایش چربی باشید به این معنی نیست که چاق شده‌اید. این نکته به خصوص در مورد افرادی که لاغر هستند و حالا وزن اضافه کرده‌اند، صدق می‌کند.

مشکل از جایی آغاز می‌شود که افراد سراغ حجم گیری کثیف می‌روند و این یعنی هیچ کنترلی روی کالری‌ها و نوع کالری‌های مصرفی ندارید. در این صورت به خصوص اگر در دسته «مردنی چاق» قرار می‌گیرید این نوع رژیم می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود!

صحبت اینجا در مورد اضافه کردن مقداری چربی و حفظ نسبت عضله به چربی مناسب است.

چه نسبتی بین عضله و چربی مناسب است؟

اغلب افرادی که تازه تمرین را شروع می‌کنند معمولاً دارای کمی اضافه وزن هستند و به همین دلیل حتی وقتی در شرایط کالری مثبت هم نیستند شاهد افزایش عضله هستند! این افراد وقتی وزنه می‌زنند در حال حجم گیری نیستند بلکه از ذخایر چربی برای انرژی استفاده می‌کنند و پروتئین مصرفی آن‌ها برای ساخت عضله استفاده می‌شود.

برای لاغرهای تازه‌کار داستان فرق می‌کند. آن‌ها نمی‌توانند بدون افزایش وزن شاهد ساخت عضله باشند و همراه این افزایش وزن، ریسک افزایش چربی هم وجود دارد.

البته اگر بتوانید رژیم حجم گیری مناسبی را دنبال کنید و برنامه تمرینی مرتبی هم داشته باشید می‌توانید در عین افزایش عضله شاهد چربی سوزی هم باشید. منبع (۱)

البته افرادی که دوران ماه عسل بدنسازی (دوران ابتدایی) را پشت سر گذاشته‌اند حتی با وجود دنبال کردن برنامه غذایی و تمرینی مناسب در دوران حجم گیری شاهد افزایش مقداری چربی هستند. منبع (۲)

حرف آخر

نگاهی به استخوان بندی خود بیندازید اگر هنوز جا برای عضله سازی دارید، و رژیم حجم گیری دارید حداقل باید نیمی از این وزن اضافه شده را عضله تشکیل بدهد. اگر بتوانید این نسبت را به ۷۰ درصد عضله هم برسانید که بسیار ایده‌آل است.

علی رضا ناصری

Blogger for tamrino.ir Remember: Facts don't care about your feelings & There are no stupid question, just stupid people

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا