نکات مهم حفظ سلامتی

نوشابه رژیمی مصرف بکنیم یا نه

عده‌ای وابستگی به نوشابه دارند اما می‌خواهند از عوارض مصرفش دور بمانند از نوشابه رژیمی استفاده می‌کنند.

همین ابتدای مطلب بگویم که نوشابه رژیمی هم باعث افزایش وزن و چربی می‌شود. منبع (۱)

اما آیا این نوشیدنی که هیچ کربوهیدرات و شکری ندارد همچنان می‌تواند برای بدن مضر باشد؟ آیا شیرین کننده‌های و طعم دهنده‌های مصنوعی و سایر ترکیباتش برای بدن ضرری ندارند؟!

در این مطلب تلاش می‌کنم به این سوال‌ها پاسخ دهم.

نوشابه رژیمی چیست؟

نوشابه رژیمی بین ورزشکارها محبوب است چون مثل نوشابه‌های معمولی شکر و کالری اضافی ندارد.

اما سوال این است: آیا نبود کالری و شکر می‌تواند توجیه‌گر مصرف آسپارتام، رنگ‌های کاراملی و اسید فسفریک باشد؟!

اغلب نوشابه‌های رژیمی دارای ترکیباتی شبیه به هم هستند: آب گازدار، شیرین کننده‌های مصنوعی، اسید سیتریک، عصاره غلیظ شده میوه، سیترات پتاسیم، رنگ غذایی، کافئین و بنزوات پتاسیم.

بسته به برند، ترکیبات زیر نیز ممکن است وجود داشته باشد:

  • آسپارتام
  • ساکرالوز
  • ساخارین
  • استویا
  • قرمز ۴۰
  • زرد ۵ و ۶
  • رنگ کارامل
  • اسید فسفریک
  • دی سدیم EDTA
  • پتاسیم آسسولفام
  • فسفات سدیم
  • ایزوبوتیرات استات ساکاروز
  • روغن نباتی برومینه
  • اسید مالیک
  • سدیم سیترات
  • پلی اتیلن گلیکول

اجازه بدهید بیشتر در مورد این ترکیبات صحبت کنم:

نوشابه رژیمی

زرد ۵ و ۶

این یک رنگ مصنوعی است که در نوشیدنی‌های غذایی استفاده می‌شود. در حدود ۹۰ درصد رنگ‌های غذایی را شامل می‌شود. منبع (۲)

این رنگ‌ها حاوی بنزیدن هستند که یک ماده سرطان زا است.

رنگ کارامل

یک ترکیب محبوب در نوشیدنی‌های رژیمی است که حاوی ۴ متیل آمیدازول (4-MEL) است که یک ترکیب سرطان‌زاست. منبع (۳ و ۴)

نکته: مقدار این رنگ در نوشابه‌های رژیمی خیلی کم است و نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند. مشکل آنجاست که مصرف نوشابه‌های رژیمی بالا می‌رود!

ساکرالوز

اغلب برندها حاوی این شیرین کننده‌‌ی مصنوعی هستند. البته اغلب شیرین کننده‌ها ارتباطی با سرطان ندارند!

هر چند ساکرالوز می‌تواند روی واکنش به انسولین و کنترل سطح قند خون افراد دارای اضافه وزن، اثر منفی بگذارد. منبع (۵)

ساکرالوز می‌تواند باعث افزایش التهاب مزمن و همین‌طور التهاب کبد شود. منبع (۶ و ۷)

آسپارتام

ارتباطی بین مصرف آسپارتام و سرطان وجود ندارد. منبع (۸) سازمان غذا و داروی آمریکا و اروپا مصرف آن را بی‌ضرر می‌دانند.

البته آسپارتام می‌تواند باعث وابستگی و افزایش وزن شود. منبع (۹)

نوشابه‌های رژیمی و افزایش وزن

همه می‌دانیم نوشابه‌های معمولی باعث افزایش وزن و چندین عارضه دیگر می‌شوند. اما نوشابه‌های رژیمی هم بدون مشکل نیستند.

مصرف ۳ نوشابه رژیمی در روز می‌تواند ریسک چاق شدن را ۳ برابر افزایش دهد. منبع (۱۰)

اعتیاد به شکر

نوشابه رژیمی به خاطر شیرین کننده‌ها مزه‌ی خوبی دارد و باعث اعتیاد به شکر می‌شود. منبع (۱۱)

از طرفی، نوشیدنی‌های بدون شکر باعث تغییر پردازش شکر در مغز می‌شوند. منبع (۱۲)

این موضوع باعث می‌شود تا احساس سیری کمتری داشته باشید و بیشتر غذا بخورید. منبع (۱۳)

نوشابه رژیمی و ریسک ابتلا به دیابت

نوشابه رژیمی

یک فرا تحلیل بزرگ روی ۱۷ تحقیق مختلف که شامل میلیون‌ها نفر بوده، این نتایج را نشان می‌دهد: منبع (۱۴)

  • مصرف یک نوشابه معمولی در روز ریسک ابتلا به دیابت را ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.
  • مصرف یک نوشابه رژیمی در روز ریسک ابتلا به دیابت را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.
  • مصرف یک آبمیوه در روز ریسک ابتلا به دیابت را ۵ درصد افزایش می‌دهد.

نوشابه رژیمی و سلامتی قلب

چاقی، ورزش نکردن و عادت‌های غذایی مضر، همه می‌توانند به سلامتی قلب آسیب وارد کنند.

مصرف ۲ قوطی نوشابه رژیمی در روز می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را به شدت افزایش دهد. منبع (۱۵)

نوشابه رژیمی و مغز

مصرف نوشابه رژیمی می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. منبع (۱۶)

این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث افزایش استرس شوند. منبع (۱۷)

حرف آخر

هیچ چیز را ندانیم این را می‌دانیم که نوشابه رژیمی حاوی هیچ ماده مغذی نیست!

تحقیقات هم نشان می‌دهند که اثر منفی روی سلامتی ما دارند. نمی‌خواهم بگویم اصلاً مصرفش نکنید اما مقدار مصرف خیلی پایین باشد.

آیا شما نوشابه رژیمی مصرف می‌کنید؟ نظر شما در مورد این نوشیدنی چیست؟!

علی رضا ناصری

⭐️۹۰ درصد زندگی من شامل: مباحث علمی مرتبط با عمل تمرین و تغذیه است.⭐️ ⭐️۱۰ درصد باقی مانده هم شامل: فناوری و سینماست.⭐️ ⭐️در ضمن همیشه به یاد داشته باشید: واقعیت‌ها به احساسات شما، اهمیت نمی‌دهند.⭐️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا