pr

چرایی پیدایش تردمیل باشگاهی + معرفی 5 دستگاه برتر

از تردمیل باشگاهی چه می‌دانید؟ چه ویژگی‌هایی در این نمونه‌ها وجود دارد که باعث تمایز آنها از تردمیل‌های خانگی می‌شود؟ تردمیل‌های باشگاهی معمولا بدنه بزرگ‌تری دارند و نسبت به نمونه‌های خانگی قیمت بالاتری دارند. از طرفی ویژگی تاشو بودن در آنها دیده نمی‌شود و این قابلیت را تنها می‌توان در تردمیل‌های خانگی یافت، اما موثر‌ترین علت جدایی این دو گروه از هم را می‌توان قدرت موتور معرفی کرد.

در مورد مصرف برق تردمیل‌های باشگاهی باید گفت تمامی آنها از برق شهری یا همان فاز و نول استفاده می‌کنند. استفاده از این منبع قدرت، تحمل وزن این نمونه را افزایش داده است. به صورت کلی قدرت با تحمل وزن دستگاه رابطه مستقیم دارد. هرچه قدرت موتور بیشتر باشد، تحمل وزن دستگاه نیز بیشتر می‌شود و این مورد تا جایی افزایش پیدا می‌کند که به دستگاهی با تحمل وزن آزاد می‌رسیم. از طرفی این قدرت موتور در برخی نمونه‌ها سبب شبیه‌سازی سرعت تا بیشتر از 20 کیلومتر بر ساعت می‌شود.

تردمیل‌های باشگاهی را می‌توان به عنوان یک دسته مهم و پر فروش در میان انواع تجهیزات هوازی معرفی کرد که برای سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی کاربرد دارد و طیف دیگری از افراد علاقه مند به باشگاه رفتن برای چربی سوزی (لاغری) و یا تناسب اندام به آن مراجعه می‌کنند.

در واقع این نوع ابزار ورزشی از نمونه‌ خانگی قوی‌تر است و به همان نسبت قیمت بالاتری دارد. لازم به ذکر این نکته است که این نمونه‌ها به دلیل داشتن اندازه بزرگ اصلا برای برای منزل یا آپارتمان‌ طراحی نشده‌‌اند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این دسته مهم تجهیزات هوازی آشنا کنیم و ببینیم چه مزیتی نسبت به نمونه‌های خانگی دارند. پس در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این گروه از تجهیزات ورزشی آشنا شویم.

چه یک ورزشکار حرفه‌ای باشید و چه یک فرد عادی که تصمیم گرفته به صورت مرتب ورزش کند، باید با تمرینات هوازی آشنا شده و قادر باشید به صورت مرتب آنها را انجام دهید. با توجه به گران بودن تجهیزات ورزشی شاید فراهم کردن نمونه‌های مختلف این وسائل برای افراد مقرون به صرفه نباشد. رفتن به باشگاه در این حالت بهترین گزینه است و نیاز ورزشکار را برطرف می‌کند

ویژگی‌های تردمیل باشگاهی

برای توصیف ‌بهتر تردمیل و آشنایی با این دستگاه بهترین روش شناخت مشخصه‌های آن است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

شیب:

مقدار شیب در تردمیل‌های باشگاهی برجسته‌تر از تردمیل‌های خانگی‌ست و عدد آن گاهی به 25 درجه نیز می‌رسد. این مزیت برای ورزشکاران حرفه‌ای کاربرد فراوانی دارد و البته باید اذعان نمود که پیاده‌روی و دویدن بر روی این مقدار شیب برای کوهنوردان حرفه‌ای نیز سخت خواهد بود. تنظیم شیب در تمامی تردمیل‌های باشگاهی به صورت برقی انجام می‌شود و حتی در برخی مدل‌ها برای تنظیم شیب، موتور جداگانه‌ای وجود دارد. در ضمن باید این نکته را نیز متذکر شد که شیب تردمیل باشگاهی با نمونه‌ خانگی متفاوت است و مقدار آن در نمونه‌های باشگاهی حقیقی‌تر به نظر می‌رسد.

اندازه عرض تسمه:

اندازه عرض تسمه یا همان فضای پیاده‌روی در تردمیل‌های باشگاهی بیشتر از نمونه‌های خانگی است. به صورت کلی باید گفت که عرض تسمه در نمونه‌های باشگاهی همواره بیشتر از 50 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که در نمونه‌‌های خانگی اگر عرض تسمه به 50 برسد، دستگاه بزرگ به حساب می‌آید. شاید بتوان دلیل این امر را به جثه افراد مراجعه کننده به باشگاه ربط داد. به صورت کلی هرچه تسمه دستگاه عریض‌تر باشد، افرادی با جثه بزرگ، راحت‌تر می‌توانند بر روی آن تمرین کنند.

سرعت و تحمل وزن

در تردمیل‌های باشگاهی دو فاکتور سرعت و تحمل وزن نیز شامل اعداد بزرگتری نسبت به نمونه‌های خانگی ‌می‌شود. طبق یک عدد قراردادی بیشترین مقدار تحمل وزن در تردمیل‌ها به 200 کیلوگرم می‌رسد که به معنی تحمل وزن آزاد است. به صورت کلی دیدن یک فرد 200 کیلویی نیز خیلی چیز معمولی نیست و کمتر پیش می‌آید که یک فرد با این مقدار وزن بخواهد بر روی تردمیل تمرین کند.

گرچه با توجه به افزایش روند چاقی در جهان بعید هم نباشد که مجبور باشیم در آینده‌ای نه چندان دور ظرفیت تردمیل‌ها را افزایش دهیم. در مورد سرعت باید گفت بیشترین میزان سرعت در تردمیل‌های باشگاهی معمولا بالاتر از 15 کیلومتر بر ساعت است. این درحالی‌ست که این عدد برای نمونه‌های خانگی کاملا فوق‌العاده به نظر می‌رسد. سرعت‌های 18 و 20 کیلومتر بر ساعت متداول‌ترین اندازه‌های سرعت برای مدل‌های باشگاهی هستند. هرچند در برخی نمونه‌ها مقدار سرعت به 25 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد که برای افراد حرفه‌ای بسیار مناسب است.

برق و قدرت:

همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره شد برق نمونه‌های باشگاهی از نوع AC یا شهری است. همین نوع از برق رسانی سبب شده تا قدرت موتور در برخی نمونه‌ها به 7 اسب بخار برسد. البته گاهی برای برخی از مشتریان این سوال به وجود می‌آید که چرا در برخی مدل‌ها دو عدد برای قدرت موتور ذکر می‌شود. بهترین توجیه برای این وضعیت، حالت استفاده معمولی از دستگاه و حالت استفاده در شرایط اوج مصرف است.

وضعیتی که موتور در حال استفاده از قدرت حداقلی خود است یعنی زمانی که شما تردمیل را روشن کرده‌اید و سرعت و شیب را افزایش نداده‌اید، اما شرایط پیک زمانی اتفاق می‌افتد که این دو متغیر را تغییر دهید. با افزایش این دو متغیر قدرت موتور نیز افزایش پیدا می‌کند و از حالت معمولی خارج می‌شود.

کالری سوزی تردمیل چه‌قدر است؟

تردمیل در دسته تجهیزات هوازی یکی از پرفشار‌ترین وسائل به حساب می‌آید و برای چربی سوزی کاملا مناسب است. پس از تردمیل میزان کالری سوزی اسپینینگ، الپتیکال و دوچرخه ثابت ایستاده بیشتر است و در آخر نیز دوچرخه ثابت مبله قرار می‌گیرد. در واقع میزان سوزاندن کالری و از دست دادن وزن به تداوم تمرینات بستگی دارد.

شاید برای شروع 30 دقیقه زمانی خوبی به نظر برسد. به مدت یک هفته تنها روزی 30 دقیقه به صورت آرام بر روی تردمیل نرمش کنید. اگر احساس می‌کنید این مقدار برای شما زیاد است، ده دقیقه از روی آن کم کنید. حتی می‌توانید زمان تمرین را به دو یا سه پارت 10 دقیقه‌ای تقسیم کنید تا خسته نشوید. ممارست کنید و ادامه دهید. پس از این یک هفته اعتماد به نفس عجیبی در وجودتان احساس می‌کنید.

به صورت تخمینی راه رفتن با سرعت 5.5 کیلومتر بر ساعت در مدت 30 دقیقه به سوزاندن 120 کیلوکالری در یک فرد 56 کیلویی کمک خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که سوزاندن 120 کالری درنهایت منجر به آب شدن 14 گرم چربی می‌شود. این اعداد و ارقام برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار امیدوار کننده است.

خبر خوش این که اگر تنها اندکی سرعت را افزایش دهید و آن را به 7.2 کیلومتر بر ساعت برسانید مقدار کالری سوزانده شده شما به 150 کالری خواهد رسید. حتی می‌توانید دویدن بر روی تردمیل را نیز تمرین کنید. شاید جالب باشد بدانید دویدن بر روی تردمیل با سرعتی معادل 8 کیلومتر بر ساعت در یک فرد 56 کیلویی حدود 240 کالری می‌سوزاند. یک محاسبه سر انگشتی نشان می‌دهد که اگر 30 دقیقه تنها با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت بر روی تردمیل بدوید، در صورتی که وزنی معادل 56 کیلوگرم داشته باشید، حدود 495 کالری خواهید سوزاند که این مقدار چیزی معادل 63 گرم از وزنتان خواهد بود.

به نظر می‌رسد موردی که بیش از هرچیز بر کم کردن وزن و چربی سوزی اثر دارد نه سرعت است نه وزن فرد و نه شیب. در واقع تمرین مداوم از سوی ورزشکار رمز موفقیت او محسوب می‌شود. فهمیدن این موضوع که تمرینات یک باره اثربخشی چندانی ندارند، کار سختی نیست. اما اگر همین نیم ساعت تمرین به روتین روزانه شما تبدیل شود، اثر زیادی در تناسب اندام و کاهش وزن شما خواهد داشت. با کمک این تمرینات و کنترل دریافت کالری می‌توانید به راحتی در هفته حدود نیم کیلو وزن کم کنید.

محاسبه این که چند دور حرکت بر روی تردمیل معادل یک کیلومتر است، کار سختی نیست. در واقع این موضوع تا حد زیادی بستگی به طول تسمه دارد. اندازه طول در تردمیل‌های باشگاهی معمولا به طور متوسط به حدود 145 سانتیمتر می‌رسد.

چند دستگاه تردمیل برای یک باشگاه لازم است؟

خب پاسخ به این سوال تا حدودی به وضعیت مالی باشگاه و فضای موجود بستگی دارد. باشگاه‌های ورزشی مجهز‌ معمولا تردمیل‌های بیشتری برای خود تهیه می‌کنند. باشگاه‌های کوچک به دلیل محدودیت فضا و نیاز به صرفه جویی در هزینه‌ها معمولا ناچار به تهیه تعداد محدودتری‌ هستند. به صورت کلی باید گفت که در هر باشگاه به ازای سه دستگاه هوازی باید یک تردمیل وجود داشته باشد. در هر صورت باید به تعداد مراجعان باشگاه نیز توجه کرد. تعداد وسایل موجود در باشگاه باید به گونه‌ای باشد که ورزشکاران به راحتی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

خب پس از اینکه بر روی تردمیل قرار گرفتید باید بدانید چگونه دستگاه را روشن کرده و از آن استفاده کنید. برای بیشتر افراد مبتدی این سوال به وجود می‌آید که چه عددی برای سرعت و شیب در شروع تمرین مناسب است. در ادامه می‌خواهیم یکی از روش‌های مناسب را برای شروع ورزش با این وسیله را به صورت مختصر توضیح دهیم.

تمرین 30-3-12

این روش تمرینی بسیار ساده است. در این حالت ورزشکار شیب را روی 12 درجه و سرعت را روی 3 کیلومتر بر ساعت تنظیم و به مدت 30 دقیقه تمرین می‌کند. این تمرین گرچه در ابتدا کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما به حدی اثرگذار است که پس از هر بار تمرین حس اعتماد به نفس و شادابی شما را افزایش می‌دهد.

شاید این سوال به وجود بیاید که چرا شیب 12 درجه‌؟ خب به کمک این شیب بدن مجبور می‌شود وزنتان را بالا بکشد. علاوه بر این سرعت 3 کیلومتر در ساعت نیز خیلی زیاد نیست و همه می‌توانند به راحتی با چنین سرعتی تمرین کنند.

پس می‌توان گفت این تمرین نه خیلی سخت است و نه خیلی آسان. بلکه در حالت میانه قرار دارد. این روش در ابتدا توسط یک فرد آمریکایی که بازیگر و اینفلوئنسر زیبایی بود بر روی یوتیوب منتشر شد. در واقع این فرد پس از جستجو‌های فراوان این روش را پیدا کرده بود و با آن احساس راحتی می‌کرد.

این فرد که لاورن جیرالدو نام داشت تمرین با وزنه را لذت بخش نمی‌دانست. به همین علت نیز به تمرین با تردمیل روی آورد. این روش امروزه به عنوان یک تمرین موثر برای افراد مختلف به کار گرفته می‌شود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این روش برای همه جواب می‌دهد؟ خود این فرد ادعا کرده که هرگز دونده نبوده و قبلا برای دویدن از تردمیل استفاده نکرده است.

با این حال روش فوق برای او کارآمد و اثر بخش بوده است. این تمرین در حالی که با راه رفتن ساده متفاوت است اثر زیادی دارد. اگر به تازگی ورزش کردن را آغاز کرده‌اید این تمرین می‌تواند شروع خوبی برای شما محسوب شود. البته می‌توانید در ابتدا مقدار شیب را روی عددی کمتر از 12 درجه تنظیم کنید تا به عضلات سرینی و همسترینگ شما فشاری وارد نشود.

با آماده شدن عضلات به تدریج می‌توانید بدن خود را برای تمرین در شرایط استاندارد آماده کنید. مزیت تنظیم شیب این است که علاوه بر افزایش ضربان قلب، امکان تقویت عضلات سرینی، چهارسر ران و همسترینگ را فراهم می‌کند. این تمرین را می‌توان به عنوان یک روش فوق‌العاده برای ورزشکاران و دوندگان حرفه‌ای معرفی کرد که در تمرینات پیش از مسابقات نیز از آن استفاده می‌کنند.

جدولی که در ادامه مشاهده می‌کنید تعدادی از محبوب‌ترین تردمیل‌های باشگاهی را نشان می‌دهد. این تردمیل‌ها می‌توانند به عنوان یک گزینه مناسب برای تمرین در سالن‌های ورزشی به کار گرفته شوند:

نام تردمیل قیمت  (به تومان)
تردمیل فرش وی مدل FW-778 53.100.000
تردمیل آیرون مستر مدل S3000 86.500.000
تردمیل سایتک مدل V12 88.000.000
تردمیل کلاس فیت مدل 9300 61.900.000
تردمیل کلاس فیت مدل 7300 47.400.000

با تمام آنچه گفته شد به نظر می‌رسد تمرین بر روی تردمیل با تنظیم شیب و سرعت‌های مختلف از حالت کسل‌کننده خارج می‌شود و به حفظ انگیزه ورزشکار نیز کمک می‌کند. در واقع تمرین با این وسیله هوازی باعث تقویت عضلات پشتی پا می‌شود. این ابزار ورزشی علاوه بر تمرینات استقامتی و هوازی به عضله سازی هم کمک می‌کند و از این رو برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد.

گروه تمرینو

واحد خبر و تبلیغات تمرینو تمرینو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا