نکات تمرینی

از کمربند در بدنسازی استفاده بکنیم یا نه؟

برای قوی شدن و افزایش عضله باید سنگین وزنه بزنید. راه دیگری ندارد! این سنگین وزنه زدن اگر همراه با رعایت فرم حرکت نباشد، می‌تواند به بدن آسیب وارد کند. اینجاست که نقش ابزارهایی مثل: کمربند بدنسازی پررنگ می‌شود.

بدنسازی مثل تمام رشته‌های ورزشی می‌تواند باعث آسیب دیدگی شود. نقاط مهمی مثل: زانو و کمر از جمله حساس‌ترین نقاط به آسیب دیدگی هستند.

کمربند ریسک این آسیب دیدگی به ستون فقرات را کمتر می‌کند و از طرفی اجازه می‌دهد سنگین‌تر هم وزنه بزنید.

کمربند قبلاً بیشتر توسط پاورلیفترکارها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اخیراً بین بدنسازها هم محبوب شده است.

حالا سوال این است که آیا واقعاً نیازی به استفاده از کمربند در بدنسازی داریم یا نه؟

بدنسازی و پاورلیفتینگ فشار زیادی به زانوها، ستون فقرات و لگن وارد می‌کند. تنها کافی است یکبار اشتباه کنید و دچار آسیب دیدگی شوید.

به این آمار توجه کنید:

  • پاورلیفترکارها ۱-۴.۴ از ۱۰۰۰ ساعت ورزش دچار آسیب دیدگی می‌شوند.
  • بدنسازها ۰.۲۴ از ۱۰۰۰ ساعت ورزش دچار آسیب دیدگی می‌شوند. منبع (۱)

شاید به نظر کم می‌رسد اما اتفاق یکبار رخ می‌دهد و همین یکبار هم کافی است!

نکته مهم: بهترین کمربند دنیا را هم استفاده کنید، اگر فرم حرکت‌تان مشکل داشته باشد هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

ابزارهایی مثل کمربند می‌تواند باعث کاهش فشار روی ستون فقرات شود. منبع (۲) از طرفی باعث افزایش قدرت و عملکرد شما حین تمرین خواهد شد. در عین حال می‌تواند باعث بدتر شدن آسیب دیدگی فعلی شما هم بشود.

نکته جالب: یک باور غلط در باشگاه این است که استفاده از کمربند باعث ضعیف شدن بخش میانی بدن می‌شود که کاملاً غلط است. برعکس کمربند باعث فعال شدن عضلات این ناحیه بدن می‌شود و فشار را از روی ستون فقرات کمتر می‌کند. منبع (۳ و ۴)

کمربند می‌تواند فشار روی ستون فقرات را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. منبع (۲) از طرفی کمربند باعث افزایش قدرت انفجاری و سرعت حین اجرای حرکت می‌شود. منبع (۵)

استفاده از کمربند باعث افزایش فشار درون شکمی در طول تمرین می‌شود که باعث انقباض عضله خارجی باسن در حین حرکات اسکوات و ددلیفت می‌شود. منبع (۶ و ۷)

چه وقت نباید از کمربند استفاده کرد؟

اگر دچار تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک کمر یا دردهای مزمن کمر هستید نباید از کمربند استفاده کنید. به طور کلی اگر حین استفاده از کمربند، تجربه درد را دارید بهتر است از کمربند استفاده نکنید.

البته اگر دچار بیماری‌های بالا باشید ممکن است درد را فوراً متوجه نشوید ولی همچنان فشار بالایی به عضله کمر وارد کنید که عاقبت خوبی ندارد.

در ضمن اگر حرکاتی مثل: ددلیفت، اسکوات، پرس شانه در برنامه شما وجود ندارد، نیازی به استفاده از کمربند نیست. (به خصوص برای حرکتی مثل جلو بازو!!!)

نکته جالب: اگر از وزنه‌های سبک هم استفاده می‌کنید باز هم نیازی به کمربند ندارید.

نکته کلیدی: تازه‌کارها نیازی به استفاده از کمربند ندارد.

چرا؟

چون همان‌طور که گفتم، کمربند کمک می‌کند سنگین‌تر وزنه بزنید و استفاده از این وسیله فشاری بیشتر از آنچه بدن می‌تواند مدیریت کند روی آن وارد می‌کند.

بنابراین اجازه بدهید چند ماهی بگذرد و عضلات بیشتری در ناحیه پشت ران و کمر ساخته شود بعد از کمربند استفاده کنید.

در ضمن از کمربند در حرکاتی که نیاز به دراز کشیدن یا نشستن دارند، استفاده نکنید. معمولاً برای حرکاتی که ۷۵-۸۵ درصد تکرار بیشینه هستند، توصیه می‌شود.

نحوه استفاده از کمربند بدنسازی

اول از همه مطمئن شوید کمربند در محل درستی قرار دارد. بخش جلویی کمربند باید ناف شکم را پوشش بدهد. بخش پایینی آن هم باید بالای ستیغ تهیگاهی (سِتیغ خاصِره‌ای یا ایلیاک کرست) یا بخش بالایی استخوان باسن باشد.

نفس عمیق بکشد. اگر کمربند درست قرار گرفته باشد به شکم اجازه انبساط را موقع بازدم می‌دهد. کمربند باید سفت باشد اما اجازه نفس کشیدن به شما هم بدهد.

نکته: موقع اجرای ددلیفت، کمربند را کمی بالاتر ببرید.

عرض کمربند هم برای اغلب مردان ۴ اینچ مناسب است. زنان و مردان کوچک جثه دنبال عرض ۳ اینچ باشند.

جنس کمربند هم معمولاً بهتر است از چرم باشد. البته جنس‌های نایلونی بیشتر در مسابقات وزنه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضخامت کمربند هم عموماً بین ۵-۱۰ میلی‌متر است. اگر این ضخامت بیشتر باشد باعث ناراحتی شما خواهد شد.

نکته: بعضی کمربندها یک حلقه دور خود دارند که اجازه می‌دهند به آن‌ها زنجیر یا وزنه اضافه کنید تا حرکت مشکل‌تر شود.

حرف آخر

به یاد داشته باشید کمربند یک وسیله است. عملکردش بستگی به نحوه استفاده از آن دارد.

کمربند عضلات میانی بدن را ضعیف نمی‌کند. اما اگر عضلات ضعیفی در این ناحیه دارید بهتر است قبل از استفاده از کمربند، این عضلات را تقویت کنید.

در ادامه لینک خرید هم برای شما گذاشتم که می‌توانید اقدام به خرید کمربند بدنسازی کنید.

خرید کمربند بدنسازی

آیا شما از کمربند استفاده می‌کنید؟

0 0 رای
امتیاز مقاله

برچسب ها

علی رضا ناصری

⭐️۹۰ درصد زندگی من شامل: مباحث علمی مرتبط با عمل تمرین و تغذیه است.⭐️ ⭐️۱۰ درصد باقی مانده هم شامل: فناوری و سینماست.⭐️ ⭐️در ضمن همیشه به یاد داشته باشید: واقعیت‌ها به احساسات شما، اهمیت نمی‌دهند.⭐️
اشتراک در
مرا آگاه کن
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون متن
نگاهی به همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفاً نظر بدیدx
()
x
بستن
بستن