نکات مهم حفظ سلامتی

برای آسیب تاندون دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تاندون‌ها تارهای سختی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. هنگامی که گروهی از ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند، تاندون‌های متصل به استخوان کشیده شده و به شما این امکان را می‌دهند تا طیف وسیعی از حرکات را انجام دهید. ترمیم تاندون دست زمانی مورد نیاز است که یک یا چند تاندون در دست پاره شود. این اتفاق منجر به از بین رفتن حرکات طبیعی دست می‌شود.

آسیب ورزشی و مصدومیت به اعضای بدن در رشته بدنسازی و فیتنس اصلاً موضوع عجیبی نیست. این آسیب‌ها ممکن است به صورت مزمن و یا شدید باشند و شما را ناچار به مراجعه به پزشک ارتوپد کنند. معمولاً استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها بیشتر از بقیه اعضای بدن در خطر آسیب‌های ورزشی قراردارند. در این بین، تاندون دست به دلیل درگیر شدن در بسیاری از تمرین‌های سنگین، بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شود.

البته بقیه مردم هم ممکن است به علت بی‌احتیاطی‌های کوچک، بازی کردن، ورزش، تصادف یا انواع فعالیت‌های فیزیکی دچار آسیب و خونریزی می‌شوند و به دکتر ارتوپد و یا تخصص‌های مشابه مثل جراحی دست و اعصاب محیطی یا فلوشیپ جراحی شانه کتف مراجعه می‌کنند. این لیست دکترهای جراحی شانه و کتف شهر تبریز است که می‌توانید به کمک آن، بهترین دکتر شانه در تبریز را پیدا و برای مداوا وقت مراجعه بگیرید.

آسیب به تاندون دست و پارگی تاندون دراز عضله دوسر بازو بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. هم‌چنین ورزشکارانی که قبلاً دچار سندروم تحت آخرومی شده و یا به تندینایتیس (التهاب تاندون) عضله دوسربازو مبتلا شده‌اند و در ورزش‌هایی که در آن‌ها حرکات تکراری دست در بالای سر انجام می‌شود مانند بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند. (منبع)

هر گاه که آسیب و درد در نواحی استخوان، ماهیچه، تاندون، رباط یا مفاصل احساس شود، زمان مراجعه به دکتر ارتوپد متخصص تاندون است. متخصص ارتوپد برای تشخیص علت درد، درصورت نیاز عکس‌برداری می‌کند و با بررسی نشانه‌ها، سریع‌ترین روند را برای درمان مراجعه‌کننده طی می‌کند.

اگر بافت‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها آسیب شدیدی ببینند و فرد با انجام فیزیوتراپی درمان نشود، دکتر ارتوپد باید از روش‌های جراحی استفاده کند. هم‌چنین در مواقعی که تاندون‌ها دچار پارگی عمیق می‌شوند، باید آن‌ها را حین جراحی پیدا کرد و به هم جوش داد. در این شرایط نیز، سلامت مراجعه‌کننده به تجربه دکتر ارتوپد و میزان موفقیت‌آمیز بودن جراحی بستگی دارد.

آناتومی تاندون در بدن چگونه است؟

به‌طور کلی ۲ گروه تاندون وجود دارد. دسته اول (تاندون‌های اکستانسور) از ساعد در پشت دست شما به سمت انگشت‌ها کشیده شده‌اند و به انسان امکان این را می‌دهند که انگشتان و شست خود را صاف کند. گروه دوم نیز از ساعد در مچ و کف دست می‌گذرد و به بدن، قابلیت خم‌ کردن انگشتان را می‌دهد. اغلب می‌توان از جراحی برای ترمیم آسیب هر ۲ گروه از تاندون‌ها استفاده کرد.

اگر تاندون‌های گروه اول آسیب دیده باشند، فرد نمی‌تواند یک یا چند انگشت خود را صاف کند. اگر تاندون‌های گروه دوم دچار آسیب شوند، فرد قادر به خم کردن یک یا چند انگشت خود نخواهد بود. آسیب تاندون هم‌چنین می‌تواند باعث درد و تورم (التهاب) در دست شود.

گاهی اوقات، آسیب به تاندون‌های بازکننده را می‌توان بدون نیاز به جراحی اعصاب محیطی درمان کرد. البته درصورتی که انجام آن توسط یک پزشک حاذق ارتوپد یا شانه صورت بگیرد.

از کجا بفهمیم تاندون آسیب دیده است؟

رایج‌ترین نشانه آسیب تاندون دست، درد شدیدی است که در صورت حرکت تشدید می‌شود. تاندون به‌دلایل مختلف و برحسب تصادف‌های خاص، دچار آسیب می‌شود. گاهی حتی یک بی‌دقتی ساده، منجر به پارگی تاندون خواهد شد.

زمانی که به تاندون آسیب وارد می‌شود، عروق خونی موجود در آن از هم می‌پاشند و خونریزی شدیدی رخ می‌دهد. آمار کسانی که به طور روزانه به دکتر ارتوپد یا دست و شانه مراجعه می‌کنند، قابل توجه است.

  • بریدگی: زمانی که هر ناحیه از دست دچار بریدگی شود، احتمال آسیب رسیدن به تاندون کف دست و سایر نواحی وجود دارد. این عارضه با نام تاندونیت نیز شناخته می‌شود.
  • آسیب‌های ورزشی: گاهی پیش می‌آید که حین ورزش و انجام برخی حرکات خاص، تاندون‌های دست ورزشکار تحت‌تاثیر قرار بگیرد و قرقره‌هایی که تاندون خم ‌کننده را نگه می‌دارند، پاره شوند.
  • جراحت‌های حیوانی یا انسانی: گاهی پیش می‌آید که برخی انسان‌ها توسط حیوانات وحشی زخمی می‌شوند. در این شرایط، امکان آسیب‌رسیدن به تاندون آن‌ها وجود دارد. در برخی موارد دیگر نیز، اگر زمان دعوا یک انسان با فرد دیگر، به دندان او مشت زده شود، احتمال اینکه تاندون‌های انگشتان‌تان دچار پارگی شود، زیاد است.
  • له شدن: هر وقت که بر اثر تصادف یا هر اتفاق دیگری، دست‌ها دچار له‌شدگی شوند، احتمال آسیب دیدن تاندون‌ها بالا می‌رود.
  • روماتیسم مفصلی: روماتیسم مفصلی می‌تواند باعث التهاب تاندون‌ها شود. این عارضه درصورت شدت گرفتن، می‌تواند منجر به پارگی تاندون‌های دست و انگشتان شود.

انواع مشکلات ناشی از آسیب به تاندون

آسیب‌هایی که ممکن است به دست، شانه و تاندون وارد شود، شامل انگشت جرسی، آرتریت روماتوئید و آسیب به تاندون آشیل می‌شود که راه مقابله با آن‌ها در اکثر مواقع، جراحی اعصاب محیطی است.

انگشت جرسی

انگشت جرسی عارضه‌ای است که در اکثر مواقع، ورزشکاران را درگیر می‌کند. زمانی که حین ورزش به انگشت ضربه شدید وارد شود، نمی‌توان بند آخر انگشت را صاف کرد. دلیل این موضوع وابسته به آسیبی است که به تاندون فلکسور وارد شده است.

زمانی که برای درمان فینگر جرسی به پزشک مراجعه شود، امکان استفاده از رادیوگرافی وجود دارد. هم‌چنین درمان‌های غیر جراحی نیز برای این عارضه در دسترس است که انتخاب آن‌ها به صلاح‌دید پزشک وابسته است.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری است که در دسته نمونه‌های خودایمنی سیستمیک قرار می‌گیرد. این عارضه می‌تواند چشم، ریه، قلب و مفاصل حرکتی را تحت تاثیر قرار دهد. بیشترین آسیبی که آرتریت روماتوئید به بدن وارد می‌کند، مربوط به مفاصل کوچک دست و پا می‌شود.

البته در برخی موارد دیده شده که این عارضه، زانو، لگن و حتی شانه‌ها را هم درگیر می‌کند که در این شرایط، بهترین کار مراجعه به بهترین دکتر شانه است.

آسیب به تاندون آشیل

احساس درد در امتداد پشت پا و بالای پاشنه، حساسیت نسبت به لمس، تورم، خشکی و سفتی پا، مشکل در خم کردن و چرخاندن پا و شنیدن صدای تلق از پا همگی نشانه‌های تاندون آشیل آسیب‌دیده است.

دلیل این آسیب‌ها مربوط به پیاده‌روی‌های سریع و دوی سر بالا، عدم استفاده از کفش‌های راحت و زیاد کردن فعالیت‌های فیزیکی بدون پیش‌زمینه‌سازی می‌شود.

تاندون آشیل، طولانی‌ترین تاندون در بدن است که از استخوان پاشنه به عضله ساق پا کشیده شده و اگر دچار آسیب و بریدگی شود، انجام فعالیت‌های روزانه مختل خواهد شد.

چه زمانی جراحی ترمیم تاندون ضروری می‌شود؟

جراحی معمولاً زمانی لازم می‌شود که تاندون آشیل آسیب دیده باشد یا جراحتی که در دست، شانه و انگشتان ایجاد شده، به‌قدری باشد که فرد نتواند به‌صورت طبیعی، حرکت کند. ترمیم تاندون شامل یک برش در مچ دست، خودِ دست یا انگشت می‌شود تا جراح بتواند انتهای تاندون پاره شده را پیدا کرده و دوباره آن را بخیه بزند. اگر به هر دلیلی انتهای تاندون پیدا نشود، باید از دوباره حرکت کردن آن انگشت یا ناحیه، قطع امید کرد.

اگر به هر دلیلی به هریک از تاندون‌های بدن آسیب وارد شود، باید در اسرع وقت از فوق تخصص جراحي دست و اعصاب محيطي نوبت گرفت. برای این منظور باید به متخصص جراحی ارتوپدی مراجعه کنید. این متخصص می‌تواند به ترميم اعصاب آسيب ديده دست کمک کند.

افرادی که به اختلالات عصبي دچار شده‌اند، کسانی که از تروماهاي مختلف مانند تصادف يا سقوط، آسیب به‌همراه دارند، هم‌چنین کسانی که به سندرم تونل کارپال مبتلا هستند، باید به بهترین دکتر شانه در تبریز مراجعه کنند تا قادر به درمان عارضه‌های حرکتی خود باشند.

هر ۲ نوع جراحی تاندون، نیاز به یک دوره طولانی بهبودی (توانبخشی) دارند، چون این تاندون‌ها تا زمانی که به‌طور کامل بهبود یابند، عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند. بسته به محل آسیب، ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد تا تاندون ترمیم‌شده، قدرت قبلی خود را به‌دست بیاورد.

توانبخشی شامل محافظت از تاندون‌های فرد در برابر استفاده بیش از حد از اسپلینت دست است. معمولاً تا چند هفته بعداز جراحی باید از آتل دست استفاده کرد. هم‌چنین باید در طول دوره ریکاوری، به‌طور منظم تمرین‌های دست را انجام داد تا از چسبیدن تاندون‌های ترمیم شده به بافت مجاور جلوگیری شود.

در صورتی که نسبت به این موضوع بی‌توجهی شود و تاندون‌ها به بافت مجاور بچسبند، باز هم فرقی در نتیجه حاصل نمی‌شود و فرد نخواهد توانست اقدامی برای به حرکت در آوردن دست و انگشت‌های خود کند. اینکه بعداز جراحی تاندون، چه زمانی می‌توان به کار بازگشت، به شغل بستگی دارد.

با این‌حال باید گفت که فعالیت‌های سبک نیاز به ۶ تا ۸ هفته استراحت دارند. این در حالی است که این زمان برای انجام کارهای سنگین به ۱۰ تا ۱۲ هفته افزایش می‌یابد.

برای درمان آسیب‌های تاندون به چه دکتری مراجعه کنیم

متخصص ارتوپدی فردی است که باید برای آسیب‌های وارد شده به تاندون‌ها به او مراجعه کرد. دکتر ارتوپد هم‌چنین برای جرانه شانه و کتف، انگشت جرسی، آرتریت روماتوئید، آسیب به تاندون آشیل و جراحی اعصاب محیطی، فردی کمک‌رسان است و بدون وجود او، نمی‌توان با عارضه‌های وارد شده به نواحی کتف، دست و تاندون مقابله کرد.

دکتر ارتوپد توانایی انجام کارهایی مثل جراحی دست، جراحی دست و شانه، جراحی پا، ستون فقرات، لگن و ران، ارتوپدی کودکان، جراحی آسیب‌های اسکلتی ورزشی و در نهایت جراحی تومورهای سیستم حرکتی را دارد.

کسانی که به رگ‌به‌رگ شدن مفاصل، کشیدگی عضلات، شکستگی استخوان، دررفتگی، بیماری‌های ستون فقرات، تغییر شکل ستون فقرات، بیماری عفونی استخوان و مفاصل، استئومیلیت، سرطان استخوان، بیماری مادرزادی استخوان و مفاصل، آرتروز، کمردرد، دیسک کمر، زانو درد، آسیب به تاندون‌ها، پوکی استخوان، نرمی استخوان، پای چنبری، آسیب‌های ورزشی، درد لگن، درد مچ دست، دست درد، پا درد، شانه درد، سندروم تونل کارپال، تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل لگن دچار شده‌اند و به این خدمات نیاز دارند، باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا