مکمل و داروهای بدنسازی

سوماتروپین یا سوما را مصرف بکنیم یا نه؟

همین اول مطلب بگم اگه اهل مصرف سوماتروپین (سوما) هستید یا هوس کردید که از اون استفاده بکنید، خوب جایی تشریف آورید، چون امروز می‌خوام هر چی در مورد سوماتروپین یا هورمون رشد (hGH) را می‌دانم با شما در میان بگذارم.

⭐️نسخه صوتی مقاله در کست باکس: سوماتروپین یا سوما را مصرف بکنیم یا نه

هورمون رشد (سوماتروپین) چی هست؟

ببین دوست عزیز، این هورمون درون غده‌ی هیپوفیز که داخل مغز قرار داره به صورت طبیعی روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم ترشح می‌شود.

کاری که می‌کنه اینکه باعث تحریک کبد می‌شه و در نتیجه، کبد هم یک چیزی به نام «فاکتور رشد شبه انسولین (IGFs)» تولید می‌کند. بعد همین IGFs سبب ایجاد رشد و بازسازی استخوان‌ها و بافت‌های بدن شامل: عضلات، پوست و… می‌شود. منبع (۱۲)

تولید این هورمون در بدن آدمیزاد توسط یک سری عوامل کنترل می‌شود:

  • هورمون آزادکننده گنادوتروپین‌ (GHRH)
  • هورمون آزادکننده پپتید (GHRP)
  • سوماتوستاتین

خوب حالا چرا به این‌ها اشاره کردم؟!

چون این عوامل زمانی وارد عمل می‌شوند که ضربان قلب‌تان بالا و پایین می‌شود. در طول روز نزدیک به ۲۰ بار این اتفاق رخ می‌دهد. بیشترین دوز هورمون رشد درست بعد از اینکه می‌خوابید ترشح می‌شود (حالا هی تو اینستا چرخ بزنید)

راستش این هورمون بیشتر از اینکه برای شما مهم باشه برای کودکان و نوجوان‌ها مهم است. سطح این هورمون در دوران بلوغ به شدت افزایش پیدا می‌کند و در ۲۰ سالگی به اوج خودش می‌رسد، سپس یواش یواش میزان ترشح آن کم می‌شود.

البته اگر غده هیپوفیز سالمی داشته باشید در تمام طول عمر این هورمون ترشح می‌شود.

نکته مهم: هورمون رشد یا سوما یک هورمون برپایه پروتئین است که در مغز تولید می‌شود در حالی که استروئیدها هورمون‌های جنسی هستند.

مروری کوتاه بر تاریخچه هورمون رشد (HGH)

سوماتروپین هورمون رشد

گذشته این هورمون کمی وحشتناک است. در دهه ۵۰ از این هورمون برای درمان اختلال کوتوله بودن در کودکان استفاده می‌شد. اما محل تامین این هورمون است که داستان را جالب می‌کند.

پزشکان مجبور بودند از ترشحات غده هیپوفیز جسد آدم‌های مرده استفاده کنند. 😳

اما اوضاع بدتر هم می‌شود. در سال ۱۹۸۵، عده‌‌ای از همان کودکانی که با این هورمون تحت درمان قرار گرفته بودند بر اثر یک عارضه مغزی از بین رفتند. بعد در کالبدشکافی، علت مرگ آن‌ها استفاده از همان هورمون رشد استخراج شده از جسد افراد مرده، تشخیص داده شد.

با این حال در دهه ۸۰ میلادی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های داروسازی دنیا با نام (Genentech) که می‌توانم به جرات بگم اغلب مردم دنیا، سلامتی خود را مدیون آن‌ها هستند، هورمون رشد یا سوماتروپین را به صورت مصنوعی درون آزمایشگاه تولید کردند. به افتخارشون باید دست زد. 🤗(حالا هی بگین اپل یا سامسونگ!!)

این‌ها را گفتم که بگم این هورمون تولید شد تا به درمان مشکل کوتاهی قد و افرادی که این هورمون داخل بدن‌شان کم است کمک کند. تا اینجای کار ربطی به بدنسازی نداشت!

به عنوان مثال: اگر کسی به خاطر سرطان یا هر بیماری دیگر تحت شیمی‌درمانی یا رادیودرمانی قرار می‌گرفت و به غده هیپوفیزش آسیب وارد می‌شد از این هورمون برای درمانش استفاده می‌کردند.

هنوز فکر می‌کنید هورمون رشد یا سوماتروپین چیز بدیه؟!

سوماتروپین هورمون رشد

عوارض کمبود هورمون رشد در بدن

اما هنوز هم نوبت به استفاده از این هورمون در بدنسازی نرسیده بود. چرا که مهم‌ترین دلیل استفاده از هورمون رشد یا سوما، مبارزه با پیری است!

منظورم این نیست که عمر شما را زیاد می‌کند. منظورم این است که کیفیت زندگی را در سنین بالا هم‌چنان حفظ می‌کند:

مزایای مصرف هورمون رشد

  • افزایش بافت عضلانی
  • افزایش میل جنسی
  • افزایش ضخامت پوست
  • بهبود کیفیت خواب منبع (۸)
  • افزایش قدرت استخوان‌ها منبع (۹)

این‌ها را برای این گفتم که بدانید بخش اعظم افرادی که از سوماتروپین استفاده می‌کنند اصلاً بدنساز نیستند! واقعاً خسته کننده است رسانه‌ها همیشه یک بدنساز را در حال مصرف سوما نشان می‌دهند. این در حالی است که در سراسر دنیا نزدیک به ۲ میلیارد دلار از این هورمون فقط برای مبارزه با پیری مصرف می‌شود!

استفاده از سوماتروپین در ورزش

سوماتروپین هورمون رشد

اولین بار از این هورمون در ورزش بیسبال برای افزایش سرعت ریکاوری ورزشکارها پس از آسیب دیدگی استفاده شد. چرا که این هورمون سبب تحریک سنتز کلاژن می‌شد که برای تقویت غضروف‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها و مفاصل بسیار مفید است.

اوضاع خوب بود تا اینکه در سال ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰ دانشمندان، راهی برای تشخیص این هورمون در بدن ورزشکارها پیدا کردند و استفاده از آن به طور رسمی در ورزش ممنوع شد.

این‌ها را گفتم که بگم استفاده از سوما برای عضله سازی و چربی سوزی نبود. راستش را بخواهید سوماتروپین به اندازه تستوسترون و انسولین سبب عضله سازی یا به اندازه چربی سوزها سبب چربی سوزی نمی‌شه!

اما سوما در ترکیب با این داروهایی که اشاره کردم اثر آن‌ها را تقویت می‌کند و باید گفت یکی از دلایل مصرف آن توسط بدنسازهای حرفه‌ای همین موضوع است. (تستوسترون مثل بنزین می‌ماند و سوما مثل ترکیب کمکی می‌ماند که درون باک می‌ریزید!)

اما جلوی شایعه را که نمی‌شه گرفت! استفاده از سوماتروپین، با کمک همین شایعات وارد بدنسازی شد. 🤨

میزان مصرف سوماتروپین برای بدنسازها

سوماتروپین هورمون رشد

اول از همه باید بگم که سوما یک داروی گرانه. چقدر گران؟

کاری به قیمت و اصل بودن جنس داخل کشور ندارم اما قیمت هر ۱۰۰ واحد بین‌الملل (IU) آن بسته به برند تولیدکننده بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است. حالا خودتان حساب و کتاب کنید. (هر واحد بین الملل برابر ۳ میلی‌گرم است)

در طول هفته تمرینی باید ۲-۳ بار و هر دفعه بین ۱۲-۱۵ واحد دریافت کنید.

البته دوزی که پزشک‌ها برای مصرف توصیه می‌کنند روزانه ۲ واحد است. هر چند این میزان مصرف به اندازه ۳ بار در هفته برای چربی سوزی در دراز مدت توصیه می‌شود.

برای عضله سازی باید به صورت متناوب، دوزهای بالا را مصرف کنید. گاهی روزانه ۲۰ واحد را بدنسازهای حرفه‌ای مصرف می‌کنند. البته این کار را هر روز انجام نمی‌دهند و به صورت متناوب این کار را می‌کنند.

به هر حال روش درست مصرفش این است که:

در ماه اول روزانه ۲-۳ واحد، ماه دوم روزانه ۴ واحد و ماه سوم روزانه ۶ واحد مصرف بکنید.

به طور کلی بدنسازها یک دوره ۲۰ هفته‌ای سوما مصرف می‌کنند.

نکته طلایی: اگر بین ۲۰-۵۰ سال سن دارید، سوما را باید ابتدای صبح با شکم خالی استفاده کنید ۶-۸ ساعت بعد هم می‌توانید نوبت دوم تزریق را انجام بدهید.

چون قبل از خواب، خود بدن سوما ترشح می‌کند و تزریق در آن زمان، فقط باعث اختلال در چرخه طبیعی بدن می‌شود. اگر هم بالای ۵۰ سال سن دارید می‌توانید درست قبل از خواب استفاده کنید.

نکته مهم: هورمون رشد را همزمان با انسولین مصرف نکنید. چرا که اثر آن را کاهش می‌دهد. بدن نیز وقتی هورمون رشد ترشح می‌شود سطح انسولین را پایین می‌آورد.

رژیم غذایی حین مصرف سوماتروپین

تا جایی که می‌توانید بخورید چرا که هورمون رشد اجازه ایجاد چربی را نمی‌دهد بنابراین اغلب کالری‌ها تبدیل به عضله می‌شوند. به ازای هر کیلو وزن بدن ۳ گرم پروتئین و میزان زیادی کربوهیدرات مصرف کنید.

هر ۲-۳ ساعت یک وعده غذایی مصرف کنید تا سوخت و ساز را بالا نگه دارید. توجه داشته باشید که با افزایش سوما در خون، اشتها کاهش می‌یابد!

نیمه تاریک مصرف سوماتروپین 

سوماتروپین هورمون رشد

مصرف هورمون رشد مثل هر چیز دیگری، اگر با میزان‌های توصیه شده مصرف بشود مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته یک سری عوارض کلی وجود دارد مثل:

  • نفخ کردن
  • سندرم تونل کارپ
  • افزایش فشار خون
  • تورم اعصاب بینایی
  • کاهش تولید هورمون تیروئید
  • خستگی (چون باعث کاهش سطح قند خون می‌شود)

البته مصرف طولانی مدت آن با دوز کم، عوارض خیلی کمی را به همراه دارد. منبع و ۲)

اما مصرف دوزهای بالاتر منجر به عارضه‌ای به نام آکرومگالی می‌شود. این بیماری، سبب رشد بیش از حد سر، پاها و دست‌‌ها می‌شود. حتی بینی، فک و پیشانی نیز شاهد افزایش اندازه خواهند بود! هم‌چنین باعث کش آمدن و بزرگ شدن اعضای داخلی بدن مثل: معده می‌شود.

البته همه این عوارض مربوط به دوزهای بالای مصرف است.

سرمورلین (Sermorelin) درمان جایگزین هورمون رشد

سوماتروپین هورمون رشد

نگران نشوید، شما هم‌چنان در حال مطالعه مطلب مربوط به سوماتروپین هستید! اما سرمورلین این وسط دیگه چیه؟!

سرمورلین ماده‌ای است که سبب می‌شود تا غده هیپوفیز، هورمون رشد ترشح کند. البته مواد دیگری هم مثل سرمورلین وجود دارند که تحت مطالعه محققان قرار دارند.

چرا به این موضوع اشاره کردم؟

چون اگر با مصرف سوما مشکل دارید، با مصرف سرمورلین می‌توانید غده هیپوفیز را تحریک کنید تا به صورت طبیعی سوما تولید کند.

خوبی سرمورلین این است که ریسک بسیار پایین‌تری نسبت به هورمون رشد دارد و دیگر نگران اوردوز هم نخواهید بود.

اما استفاده از سرمورلین یک مشکل دارد: خیلی گران است. 🤑

البته مشکل دیگری که دارد این است که نیمه عمر کوتاهی دارد و مدت زمانی که بتواند ترشح هورمون رشد را تحریک کند، کوتاه است. به همین دلیل باید همیشه مصرفش کرد.

البته محققان روی داروهایی کار می‌کنند که بتوانند همین اثر را در مدت زمان طولانی‌تری داشته باشند. امیدوارم موفق شوند.

نکته مهم: یک سری مکمل‌ها مثل: گلوتامین و آرژنین هم باعث تحریک غده هیپوفیز به ترشح هورمون رشد می‌شوند. به همین دلیل است که در شبکه‌های ماهواره‌ای به شما می‌گویند: برای افزایش قد، آرژنین مصرف کنید. اما اثر آرژنین آن‌چنان هم روی افزایش سوما زیاد نیست. پس گول نخورید! منبع (۱۱)

توصیه طلایی: همان‌طور که اول مطلب گفتم، هورمون رشد، کبد را تحریک می‌کند تا IGFs  تولید کند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف سوما، ابتدا فکری به حال پاکسازی کبد بکنید. به این مطلب مراجعه کنید. (به عنوان یک بدنساز چطور از شر کبد چرب خلاص شویم)

مکمل هورمون رشد

یک سری مکمل وجود دارند که مدعی افزایش سطح هورمون رشد در بدن هستند. سازندگان این مکمل‌ها مدعی هستند ترکیبات درون این مکمل‌ها می‌تواند باعث رشد عضلانی، قدرت، چربی سوزی، افزایش سطح انرژی و سرعت گرفتن ریکاوری شود. در ادامه نگاهی به فهرست این ترکیبات می‌اندازم:

لیزین

آمینو اسیدی ضروری است که نقش مهمی در سنتز پروتئین و عملکرد سلولی بازی می‌کند. منبع (۱۳)

البته که تحقیقات نشان می‌دهند مصرف لیزین باعث افزایش سطح هورمون رشد نمی‌شود! منبع (۱۴، ۱۵ و ۱۶)

آرژنین

یک آمینو اسید است که بدن برای سنتز اکسید نیتریک از آن استفاده می‌کند. آرژنین باعث گشاد شدن عروق خونی و بهبود عملکرد تمرینی می‌شود.

این ترکیب هم مثل لیزین باعث افزایش سطح هورمون رشد نمی‌شود. منبع (۱۷)

یک تحقیق وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیب آرژنین و آمینو اسید اورنیتین باعث افزایش سطح هورمون رشد مردانی که وزنه می‌زنند، می‌شود. منبع (۱۸)

اول اینکه، تحقیقات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند انجام تمرینات با وزنه، به تنهایی باعث افزایش سطح هورمون رشد می‌شود. منبع (۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲) بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت آیا مکمل، عامل افزایش هورمون بوده یا تمرین بدنسازی!

در ضمن، تحقیقات بعدی نیز روش این تحقیق را زیر سوال برده‌اند. منبع (۲۳ و ۲۴)

اورنیتین

اورنیتین نیز آمینو اسیدی است که در تنظیم اوره و سطح آمونیاک بدن نقش دارد.

یک سری تحقیقات وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف اورنیتین می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون رشد شود. منبع (۲۵ و ۲۶)

البته ۲ مشکل وجود دارد:

اول اینکه برای افزایش سطح هورمون رشد باید مقدار بالایی از این آمینو اسید را مصرف کرد که عملاً باعث درد شکمی می‌شود!

دوم اینکه افزایش هورمون رشد در این تحقیق، فقط ۹۰ دقیقه طول می‌کشد در صورتی که برای اثر بخشی هورمون رشد، این افزایش باید روزها ادامه داشته باشد.

گلوتامین

گلوتامین فراوان‌ترین آمینو اسید در بدن است. اغلب تحقیقات در مورد اثر گلوتامین روی هورمون رشد متناقض هستند. بعضی خبر از افزایش سطح هورمون می‌دهند منبع (۲۷) و بعضی دیگر هیچ اثری را نشان نمی‌دهند. منبع (۲۴)

تحقیق عجیب دیگری نشان می‌دهد مصرف مکملی حاوی گلوتامین، لیزین و آرژنین باعث افزایش ۶۸۲ درصدی هورمون رشد در ۲ ساعت شده است!‌ منبع (۲۸ و ۲۹)

البته محققانی که این تحقیق را انجام دادند برای شرکت تولید کننده مکمل مذکور کار می‌کردند!!

اسید گاما آمینوبوتیریک (گابا)

گابا، آمینو اسید خاصی است که نقش بازدارنده انتقال دهنده عصبی را بازی می‌کند یعنی جلوی انتقال پیام‌های عصبی بین نورون‌ها را می‌گیرد. منبع (۳۰)

هم‌چنین باعث کاهش استرس و خواب‌آوری می‌شود. منبع (۳۱ و ۳۲)

بله گابا باعث افزایش سطح هورمون رشد می‌شود اما این اثر خیلی کوچک است. منبع (۳۳ و ۳۴)

پودر مخملی شاخ گوزن

این همان مخملی است که شاخ‌های گوزن را پوشش می‌دهد که در پزشکی سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل حاوی فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) است که رابطه‌ای نزدیک با هورمون رشد دارد. منبع (۳۵)

البته هیچ اثری در افزایش هورمون رشد پس از مصرف این مکمل دیده نشده است. منبع (۳۶ و ۳۷)

لوبیا مخملی

لوبیا مخملی گیاهی از خانواده حبوبات است که در آمریکای شمالی کاشته می‌شود. این دانه‌ها حاوی لوودوپا (L-DOPA) است. این آمینو اسید کارش تولید دوپامین، کنترل امور شناختی و… است. منبع (۳۸ و ۳۹)

تحقیقات روی این ترکیب نیز نشانی از اثرگذاری بالا ندارند.

نتیجه این بخش: برخلاف تبلیغات شرکت‌های سازنده، ترکیبات طبیعی خیلی کمی وجود دارند که بتوانند تاثیر معناداری روی سطح هورمون رشد داشته باشند.

نتیجه‌گیری

سوماتروپین هورمون رشد

اگر قصد عضله سازی دارید با توجه به قیمتی که سوماتروپین اصل دارد چندان مصرف آن توجیه‌پذیر نیست! اگر قصد مصرف دارید بهتر است همراه با تستوسترون مصرف کنید. پس اگر داخل باشگاه گفته‌اند سوما بزنید تا بشوید غول! حرف مفت زده‌اند! 😎

اما اگر قصد چربی سوزی دارید، مصرف سوما همراه با تستوسترون بسیار موثر است. (سوما به خصوص برای افرادی که فست فود زیاد می‌خورند جالب است چرا که اجازه چربی سازی را نمی‌دهد) منبع (۵)

اگر دچار آسیب دیدگی شده‌اید، هورمون رشد یکی از بهترین داروهایی است که می‌توانید مصرف کنید. چرا که سرعت ریکاوری را به شدت افزایش می‌دهد. منبع (۳ و ۴)

به هر حال یک چیز مشخص است: مصرف دوزهای بالا سوما سبب افزایش اثرات جانبی آن می‌شود. در ضمن، مصرف سوما باعث افزایش قدرت هم نمی‌شود. (به چاخان‌هایی که داخل باشگاه می‌گویند توجه نکنید!)

توجه: این مطلب در تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۱ مورد بازبینی و به روزرسانی منابع علمی قرار گرفت

علی رضا ناصری

I'm a fitness nerd & currently I'm blogging for https://tamrino.ir my main passion is creating excellent content for bodybuilding community.

مطالب مشابه

‫۱۲۰ دیدگاه‌ها

  1. نکات خوبی رو گفتین اما چند مورد فراموش شده بود.
    اول اینکه استفاده از این دارو در افراد بزرگسال «سالم» در هیچ کشوری تایید نشده است.
    دوم، اثراتش روی زیبایی بدن حقیقی نیست. به محض قطع مصرف دارو، عوارض خودش رو نشون میده و پس از گذشت چند سال این داروها رفته رفته سلامتی فرد رو از بین میبرن.
    مورد سوم، هورمون رشد فقط در صورت لزوم باید توسط متخصص غدد تجویز بشه اما خیلی وقتا دیده می شه ک مربیان باشگاه بدنسازی به صورت غیر قانونی مصرف این دارو رو به ورزشکار توصیه می کنند.
    و در آخر، علاوه بر عوارض و تبعات وحشتناکی که این دارو داره، در ردیف مکمل های ممنوعه قرار داره.

  2. سلام
    وقت بخیر
    بنده ۳۸ساله هستم قدم ۱۸۵ و وزنم ۸۵ کیلو هستش،رزمی کار میکنم و مدتی هست تمرینات بدنسازی رو جدی. دارم پیگیری میکنم،سوما برای چربی سوزی همراه تستوسترون برای حجیم شدن و عضلات و اصطلاحا خشک اومدن بالای عضلات مناسبه؟!

  3. سلام آقای ناصری.آیا مصرف سوما،هم مانند داروی های استروییدی در کاهش اسپرم (عقیم بودن)تاثیر دارد؟ممنون خسته نباشید

  4. سلام. مصطفي بيستو هفت ساله با ١٧٥سانت قد و بسيار جسه ضعيفي دارم و استخوانم نازكه. يك راهه كم هزينه و كاربردي بهم معرفي كن تا يكم استخوانم قوي بشه. حجيم بشه. لطفا

  5. بدنساز های حرفی در روز بیشتر از ۸ واحد استفاده نمیکنن در عوض مدت زمان دوره را افزایش میدن ولی ممکنه کسی تا ۲۴ واحدم در روز مصرف کنه بهترین دوزم ۶ تا ۸ واحد در دو دوز سایت باد بیلدینگ اعلام کرده ک در مدت زمان مصرف بالا جوابدهی بیشتری داره

  6. سلام وقت بخیر، ممنون از مطالب خوبتون، دو سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدید، سوماتروپین چقدر میتونه در ترمیم شکستگی استخوان تاثیر داشته باشه؟ آیا میتونه سرعت رشد و ترمیم دوبرابر حالت عادی کنه؟ و برای کسی که حداقل 4 سال ورزش نکرده چه دوزی باید استفاده بشه؟ و سوال دوم اینکه برای شروع استفاده در حین ورزش ایا سوما هم مثل تستسترون بدن بهش مصونیت پیدا میکنه؟ یعنی باید دوره پاکسازی طی بشه؟ میخوام بگم مثل داروهای دیگه باید دوره های بعدی رو با دوز بالاتری استفاده کرد یا با سایر داروها فرق داره؟ ممنونم 🙏

      1. سلام
        یک موردی ذکر نکردید اونم سارم ایبوتامون که میگن در ترشح هورمون رشد تاثیر زیادی داره حالا راست یا دروغش نمیدونم

  7. سلام چطور از عوارضش نوشتین کاهش هورمون تیرویید بعد توی سوالات جواب دادین اثری روی تیرویید نداره
    متن کپی هسش؟

    1. سلام
      منظور من از عارضه‌ای که در متن بهش اشاره کردم
      مرتبط با این ۲ مقاله است منبع ۱ و ۲
      که اون‌ها مربوط به دوزهای بالاتر سوماست
      داخل مطلب اشاره کردم
      البته مصرف طولانی مدت آن با دوز کم عوارض خیلی کمی را به همراه دارد.

  8. با سلام
    هورمون رشد ساخت ایران (سیناتروپین)
    با هدف حفظ جوانی در سن 40 سالگی چند واحد در روز میتوان تزریق کرد (چند بار در هفته و تا چند ماه )که خطری نداشته باشد؟
    10 سال پیش برای بدنسازی چند ماه روزی 4 الی 8 واحد مصرف داشتم .
    با تشکر

      1. سلام من سوما گرفتم و اشتباهی گذاشتم فریزر یخ زده گذاشتم یخچال یخش کم کم باز شد آیا قابل استفاده هس یا نه؟

  9. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. من تکواندو کار هستم 19 سالمه و قدم166و وزنم 54 هست و حتی درحال حاظر که باشگاه ها تعطیل هستن هم به صورت حرفه ای در منزل تمریناتم رو انجام میدم و قصدم از مصرف این هورمون فقط و فقط افزایش قده . می خواستم بدونم شما به عنوان یک مشاور حرفه ای در زمینه ی ورزش تا به حال افزایش قد با مصرف این دارو رو در افراد هم سن و سال من مشاهده کردین؟ البته بدون ابتلا به بیماری های ستون فقرات و … ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

  10. سلام اقاي ناصري من ٦٨ كيلوم قدم هم ١.٧٠ يه خورده شكم دارم ميخوام تختش كنم به نظرتون خوبه امپول سوما استفاده كنم؟

  11. سلام
    آیا سوما و استروئید مثل تستوسترون انانتات و دیانابول را همزمان میشه استفاده کرد در یک دوره جهت عضله سازی و چربی سوزی؟

  12. سلام من نزدیک به ده سال میشه بدنسازی کار میکنم ولی خیلی راضی نیستم از خودم .. ایا با زدن یه دوره سوما جواب خوبی میگیرم؟؟البته با تغذیه خوب..در ضمن دی جی هستم باید بدنم خوب باشه😂

  13. سلام.من ۱۸ سال سن دارم قدم ۱۹۰ وزنم هم ۸۶کیلو هستش .همینطور تیروئید هم دارم و ناشدا قرص میخورم (ولی تیروئیدم میزان هستش ن کم کاره ن پر کار)باشگاه بدنسازی هم میرم میخواستم بدونم میتونم از سوما استفاده کنم یا نه؟

  14. با سلام خدمت دوستان
    من پنج ماه دارم میرم باشگاه به صورت خشک
    قد 178 وزن 61 و هیچ دارو و مکملی مصرف نمیکنم چون حرفه ی کاریم موسیقی و خوانندگیه میگن اگه مکمل مصرف کنی باعث میشه صدات خشن و بم شه
    آیا همچین چیزی حقیقت داره؟
    و نکته دیگه اینکه پسر عمه من ک از من لاغر تر بود ب مدت دوماه با مکمل یه بدنی ساخته که امروز فرداس ک بره مسابقه!!!!

    1. تنها چیزی که شاید درصدی روی صدا تاثیر داشته باشه استرویده اونم استروید هایی که باعث ترشح تستسترون بشن وگرنه چیزایی مثل گینر و کراتین رو با این وزن حتما باید مصرف کنی حالا میزان دقیقشو باید از مربیی مشاوری چیزی بپرسی مشاورای تمرینو نسبت به بقیه دقیق تر بودن فقط اپشن اسکن بدن رو اراعه نمیکنن

  15. سلام
    آیا زمانی که هدف کاهش چربی بدن است و تنها ورزش های هوازی و دویدن و کوهنوردی انجام میشود ، برنامه غذایی باید همان که شما گفتید باشد؟ یعنی به ازای هر کیلو وزن بدن ۳ گرم پروتئین و مقدار زیاد کربوهبدرات ؟؟؟؟ یا اینکه بایستی د مصرف قند و چربی و کربوهیدرات مراعات کرد تا وزن به سرعت کم شود؟؟؟

      1. من الان دو مدل رژیم غذایی دستمه ، کاش میتونستم برای شما ارسال کنم عکسش رو ببینید و بهم بگین کدوم بهتره

  16. سلام خسته نباشد از مطالب خوب سایت
    یه نقد داشتم ازتمون شما که در باره هرمونها مشاوره نمی دید قربونت پس چرا مطلب در باره سوما گذاشته اید چون خودم سوال داشتم دیدم هرکی از شما سوال پرسده گفتید که مشاوره نمی دید

    1. سلام
      نوشتیم خواستیم به ملت آگاهی بدیم در این زمینه
      ما یک وبسایت رسمی هستیم
      مشکل قانونی داریم در این زمینه توضیحات بیشتر بدیم
      طبق مقررات فقط باید با پزشک در این زمینه مشاوره کنید!

  17. سلام
    قد من حدود 175cm و وزنم بین 75_80 کیلوئه و یه پسر 18 ساله ام میخواستم بدونم به نظرتون از سوما استفاده کنم یا با روشای سنتی مثل باشگاه رفتن و بارفیکس و… میتونم به نتیجه برسم؟
    راستی اگه یه چیزی مثل سوما هست که کارایی ای در اون حد داشته باشه و عوارض کمی داشته باشه و قیمتش یه خورده پایین تر باشه میشناسین لطفا ذکر کنین
    خیلی ممنون😊

  18. سلام!
    دمت گرم خیلی خوب بود بازم بنویس…اما چند تا سوال!
    1.در دارو بودنش که شکی نیست!ولی در زیر دسته پپتاید یا استرویید یا یه چیز دیگه؟
    2.انسولین چی تو کدومشونه؟
    3. شما خودتون دارو مصرف کردین تا الان؟

  19. سلام . دوستان بجای اینکه برید سوما و تستسترون بزنید که بترکونتون تو هم برید یه مکمل آرژنین بخرید بدون هیچ مشکلی برای بدن . به عنوان یه نفر که بلانسبت پاره شدمه تو تحقیق کردن تو اینترنت یا پیش پزشک

  20. سلام ممنون از مطلب خوبتون من بعد از زایمان مدت ده ساله ورزش میکنم بدنم خوبه ولی هنوز به سیکس پک نرسیدم میخاستم بدونم با سوما نتیجه میگیرم ایا

  21. سلام.
    ممنون بخاطر مطالب مفید و اموزندتون.

    اینکه میگن سوما باعث تحریک غدهای سرطانی در بدن میشه درسته؟
    چند وقته دارم تحقیق میکنم تو هیچ سایتی راجب این مسئله من چیزی نخوندم.

    1. سلام من 20سالمه استخون بندی ریزی دارم و صورتمم ریزه میخواستم ببینم. اگه سوما مصرف کنم درشت میشم؟ استخون گونه و فکمم تغیر میکنه؟

  22. سلام.من خانم هستم برای چربی سوزی میخوام سوما مصرف کنم مشکلی نداره؟من داروهای دیگه رو مصرف کردم جواب نداده.بعد اگر اوکی هست میزان مصرفشو میخولستم بدونم.ممنون.

  23. سلام جناب.خسته نباشید و ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید.
    راستش من سنم زیر 20هستش و حدود ۴ ساله که رزمی کار میکنم.و به دلایل کمبود های بدنم دکتر گفته که تراکم استخوانم درحال پایین اومدنه.و دو بار هم در مدت زمان کوتاه هر دو دستم از ناحیه مچ و صفحه ی رشد خرد شده و دلیلشم تراکم پایین استخوان و ضعیف بودنش بوده.حالا به توصیه چند دکتر و چند مربی رزمی گفتن از سوما تروپین با دوز پایین استفاده کنم.نظر شما مثبت هستش یا منفی؟.

  24. سلام ممنون از مطلب خوبی ک گذاشته بودید واااااااقعا عالی بود
    فقط یک سوال من 21 سال سن دارم
    و میخوام سوما استفاده کنم برای افزایش قدم
    ب نظرتون نتیجه میگیرم؟؟

  25. سلام و خسته نباشید استاد ناصری عزیز.. استاد من الان حدودا 6 ماهه دارم بدنسازی کار میکنم تو این مدت هم دوبار کراتین مصرف کردم فقط . میخام سوما مصرف کنم هم واسه اینکه قدم بلند شه و هم حجم بیارم البته حجم بدون اینکه استروئید مصرف کنم.امکان همچین چیزی هست؟
    25 سالمه قبلا هم بدنسازی کار میکردم اما بنا ب دلایلی دیگه کلا گذاشتمش کنار ..الان وزنم در حال حاضر 76 . و قدم 174. بدنمم ب گفته دوستان میگن خوبه.اما میخام قدم بلند شه و حجم عضلانی بیارم سومارو با چه چیزی مصرف کنم و در چه دوزی ممنون میشم راهنماییم کنین🙏🙏

      1. سلام ولی من از سوما نتیجه گرفتم برای قدم، من کسی بودم که تو یک سال قد نمیکشیدم وقتی زدم تو سالش12سانت قد کشیدم تو ۱۱ سالگی قدم 120بود الان 13سالمه قدم154هستش ولی عوارض زیاد داره من که الان ۲ سال دارم میزنم اولش خوب بود اما الان نمیتونم بزنم وقتی میزنم سردر شدید میگیرم به نظرتون چیکار کنم بزنم ؟خیلی نگرانم 😔😔لطفااااا کمکم کنید اگر نزنم هیچی قد نمیکشم

        1. سلام هانیه خانوم الان چن سالته و سومارو مصرف کردی مشکلی برات پیش نیومده چجوریاس؟ میشه توضیح بدی لطفا چون من 24سالمه و میخوام ببینم اگه خوبه مصرفش کنم برا قدم و وزنم الان قدم175وزنم68

          1. سلام الان ۱۴ سالمه نه دیگه مصرف نکردم خداروشکر از بعد قطعش مشکلی برام پیش نیومده ولی شما بری دکتر غدد واستون سوما تجویز نمیکنن چون خطرناکه و بیشتر زیر ۱۸ سال جواب میده و اینکه مشکل خاصی که ندارین و رشد قد طبیعی رو داشتین من چون هورمون رشدم کم بود از امپولش استفاده میکردم چون مجبور بودم

  26. خیلی عالی بود پهلوون دسخوش داری..دمت گرم بابت این همه اطلاعاتی ک ب من و امثال من داری ارائه میدی ..🌹🌹

  27. سلام خستنه باشیدبرای مشاوره گرفتن در زمینه هورمون سوماتروپین و استروئیدها باید به کدام پزشک مراجعه کرد منظورم اینه پیش کدام متخصص باید رفت

  28. سلام و درود بر استاد ناصری عزیزمن حدود چهار سال پیش ، که سنم 20 سال بود بدنسازی کار می کردم . مکمل هامم خیلی ساده بودن مثل پروتئین whey کمبت ماسل فارم و پمپ و یه مدتی هم همراهش ال آرژنین مصرف کردم کلا حدود یک سال پشت هم دوره برداشتم و بعد از اون هم خیلی کم پیش اومد که برم بدنسازی یعنی یه جورایی ولش کردم. اما از دو سال بعد از این ماجرا به صورت ناگهانی استخون بندیم داره رشد می کنه (رشد عرضی نه قدی) به طوری که تو دوسال حدود سی کیلو به وزنم اضافه شده و کلا یه جورایی فرم بدنم عوض شده و پیشونیم خیلی ناجور جلو اومده . به نظر شما علتش چیه و آیا لازمه به پزشک مراجعه کنم؟

  29. سلام من برای افزایش قد الان در طول درمان سوما هستم و پزشک همراه سوما ، قرص الاارژنین هم برام گرفته که شب با سوما مصرفش کنم(روزی 2 واحد) الانم 7 میل زدم قدرت بدنیم بالا رفته ولیی قدی افزایش پیدا نکرده بعضیا میگن باید بالای 30 میل بزنی که قدت بیاد بالا درسته؟ممنون

  30. سلاممن به علت تاخیر در رشد جسمانی ، به دکتر فریدون عزیزی مراجعه کرده بودمایشون به مدت حدود 8 سال تزریق یک روز در میان سوماتروپین تجویز کردنبا کلی دردسر و گرانی بسیار دارو رو تهیه می کردیم و یک روز در میان تزریق می کردیمواقعا در دو بخش تاثیر شگرفی گذاشتیکی در بخش رشد قدو دیگری در بخش افزایش میل جنسی!!!قدم بلند شد ، اما میل جنسی ام منو بیچاره کرد!!طبع من در طب سنتی سرد و تر بود! و تمام دکترهای طب سنتی تعجب میکردن که چطور سرد و تر هستم اما در امور جنسی فوق گرم!!!

  31. سلام
    مقالتون رو خوندم بسیار اموزنده بود
    سوال داشتم
    من حدود ۵۵ کیلو وزنمه و نسبت به قدم لاغر هستم. میخواستم بدونم سوما میتونه تو زمینه افزایش عضله و کلا قدرت بدنی کمک کنه (یه مدت حرکات کششی کار کردم ولی باشگاه چندان نمیرم)

  32. با عرض سلام
    مطالب خیلی مفید و‌عالی بود
    سوالی‌که من دارم‌اینه که اگه سوما بدون استرویید استفاده بشه چه تاثیری داره؟لاغر میشم،حجیمتر میشم یا تو‌ همین سایزی که هستم کات‌می شم؟
    چون‌سایزم‌واسم مهمه و‌ نمیخوام سایزم کم شه اما استرویید هم‌نمی خوام مصرف کنم
    ممنون می شم‌راهنمایی کنید

  33. سلام من تازه سوما خريدم
    گذاشتم توى فريزر البته يخچال توى انبار كه خيلى دماى فريزرش فرقى با يخچال نداشت
    تقريبا ٣ ساعت بود كه بعد فهميدم نبايد ميزاشتم
    رفتم گرفتم خوشبختانه يخ نزده بود و هواى توش تكون ميخورد
    بنظرتون ميتونم مصرف كنم يعنى خراب نشده؟؟

  34. با سلام
    من شنیدم که سوماتروپین، همونطور که باعث رشد سلول های بدن میشه، میتونه باعث رشد سلول های سرطانی در افرادی که خطر باالقوه سرطان را دارند هم بشه… این مطلب تا چه حد درست هست؟؟
    ممنونم

    1. سلام اره احتمالش هست و بالای ۱۸ سال مصرف سوما خطرناکه و احتمالش بیشتره من دکتر غدد اینو بهم گفت

  35. با سلام ایا این هورمون روی مغز استخوان تاثیر نمیزاره و باعث سرطان خون نمیشه .من از همینش نگرانم ..چون میخام برای چربی سوزی استفاده کنم.؟

  36. سلام ببخشيد يك سوال داشتم مربيم گفت در كنار سوما. انسولين مصرف كن
    دوز هاشم ٥٠واحد صبح ناشتا ٥٠ واحد شب قبل خواب
    انسولين رو هم گفته ١٥ واحد صبح ناشتا بزن قند خونه رو خيلي كم نميكنه ناشتا نميشه بعد صبحانه بزنيم انسولين رو

    1. بجاي شب قبل خواب ميشه بعد ظهر استفاده كنم؟ سوما رو
      انسولين رو حتمابايد ناشتا استفاده كنم يا موقعه ديگه هم ميشه استفاده كرد

      1. مربيت خيلي بي معرفته كه انسولين بهت داده.
        داداش يه عمر با عوارض افت فشار و بي حالي بايد زندگي كنى

      1. خسته نباشی پس واسه چی اینجایی کلی در مورد دارو توضیح دادی الان میگی در مورد دارو مشاوره نمیدم؟!!!

  37. سلام
    خسته نباشید
    میشه در مورد اینکه حین مصرف سوماتروپیت باید از سیتومل با دوز پایین T3 استفاده کرد هم توضیح بدید خیلی ممنون
    -آیا باید استفاده کرد؟
    -به طور کلی چه میزان و چه موقع

  38. سلام خسته نباشید
    بعد از استفاده از سوماترپین آیا احتیاج به دوره پاکسازی هست ؟
    و یک سوال دیگه داشتم ؟ آیا با درصد چربی ۲۹ باز هم می شه برای چربی سوزی ازش استفاده کرد یا فقط مختص به کسانی هست که درصر چربیشون ۱۷ هست یا کمتر ؟

  39. یه کامنت بیربط هم با موضع بذارم و نظرتون رو بپرسم:
    همیشه میگن تمرینات پا و تمریناتی که ثانویه بازو رو کار میگیره باعث رشد بازو میشه، من شخصا اینو آزمایش کردم و یک دروغه بزرگه، دور بازوهام 38 سانت بود، به مدت یک ماه جلسه تمرینات بازو ام رو کنار گذاشتم و بجاش اسکوات و ددلیفت و پرس سینه اضافه کار کردم، تو اونها پیشرفت کردم و تعداد تکرارها بهبود پیدا کرد ولی دور بازو ام شد 35 سانت!!!
    اینکه منابع و بیشمار سایتها میگن تمرکز رو روی حرکات پا و چند مفصلی بذارید و بازوها زیاد مهم نیست و خودشون رشد میکنند دروغه و باید رو تمرین بازوها تمرکز کرد حتی بیشتر از حرکات چند مفضلی، بدنساز بدون بازوی مناسب دیده نمیشه/ الان سیامند رحمان که پاهاش فلجه و تو عمرش یک بار اسکوات و پرس پا نزده چطوره که بازوهاش اندازه سر منه و 300 کیلو پرس سینه میزنه؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید

  40. سلام مثل همیشه استفاده بردم و خسته نباشید عرض میکنم
    آقا من نچرال کار میکنم و اصلا علاقه ای به دارو ندارم یعنی اگه تا آخر عمرم حداکثر توانم زدن اسکوات صدکیلویی باشه و دیگه زورم بیشترشو نرسه هم سراغ دارو نمیرم
    ولی برای کنجکاوی دوست دارم بدونم دارو ها چقدر میتونن 1rm max یک فرد رو افزایش بدن یا تکرارها رو افزایش بدن، در مورد کراتین میگن با استفاده دوره یک ماهه ده درصد افزایش قدرت و عضله میاره!حالا داروها چطورن؟ مثلا یک دوره مصرفش برای کسی که 100 کیلو اسکوات میزنه چقدر افزایش وزنه زدن و عضله میاره؟

  41. سلام من کاهش وزن زیاد داشتم اما چربی لجوج در برخی نواحی دارم ،مربی میگه سوما بزن تا دیگه راحت بشی ،۳۰ساله هستم و دوسال هم هست به صورت پیوسته تمرین و رژیم دارم، سوال آیا سوما باعث دیابت هم میشه ؟و اینکه به نظرتون ارزش داره برم پیش متخصص غدد برای استفاده از این دارو ، ممنون برای این مقالات عالی تون ،همیشه استفاده کردم از دانش تون

    1. سلام
      سوما چربی رو آب نمی کنه جلوی چربی سازی رو می گیره
      اما به عضله سازی تا حدودی کمک می کنه
      خیر باعث دیابت نمی شه مگر اینکه شما در حین مصرف سوما فست فود … زیاد مصرف کنید
      بله حتماً برید شما می تونید حتی آزمایش بدید تا سطح این هورمون در بدن را مشخص کنید

      1. سلام مجدد و تشکر بابت جواب دادنت به بنده،یه سوال دیگه داشتم که توی متن تون چیزی درموردش ندیدم!بزرگ شدن اعضای داخلی مثل قلب و کلیه وکبد، وسوال دیگه اینکه باعث رشد تومور های نهفته میشه ،توی متن تون ندیدم اما تقریبا هرجا در مورد سوما خوندم یکی از عوارضش ریسک ابتلا به سرطان در آینده،بازم سپاس

  42. سلام
    اقا ایول دارید با این سرعتی که مطلبو گذاشتید ، چند تا سوال برای من پیش اومده با اجازه تون میپرسم
    1 . ایا درسته که میگن سوما تعداد سلولهای عضلانی رو هم زیاد میکنه ؟ بر خلاف استروئید که حجم سلول رو افزایش میده
    2 . سوما رو به تنهایی و دوز نرمال تزریق کنیم عارضه ی جدی نداره ؟ بعضیها میگن به تنهایی مصرف شه ممکنه باعث دیابت شه و باید انسولین یا داروهای دیگه باهاش مصرف شه ، درسته ؟
    3. عوارض کاهش تولید هورمون تیروئید بر اثر مصرف سوما چیه ؟ ایا بعد از دوره مصرف ، هورمون تیروئید دوباره حالتش نرمال میشه ؟
    4. بعد از حدود 4 ماه مصرف چند کیلو عضله میده ؟
    5. میشه به جای استفاده از تستسترون از مکملهای تست بوستر همراه سوما استفاده کنیم ؟
    و در اخر هم بگم که سوالامو کم کردم چون خیلی مهربونی ?
    اگه میشه یه مطلب هم راجع به تست بوستر ها و مکمل گابا بنویس ، میدونم خیلی روم زیاده ?

    1. سلام
      ۱: نه
      ۲: نه اما اگر همراه دیگر داروها مصرف بشه اثرش بیشتر می شه
      ۳: سوما روی تیروئید اثری نداره من گزارشی مشاهده نکردم
      ۴: اینها همه بسته به رژیم شما داره (سوالتون اشتباه است!)
      ۵: بله می شه
      اوکی حتماً

  43. سلام مکمل بتاتور چطور ؟ این مکمل هم گویا جذب مواد غذایی بالا می بره و جذب پروتین افرایش می ده ؟ آیا قابلیت مقایسه دارن ؟

      1. سلام من ۱۷ سالمه،۱ماهه باشگاه میرم،میخوام عضله هام حجم بیاره قشنگ بشه،وزنم ۵۳ و قدم۱۷۳ بنظرتون به چه صورت سوما مصرف کنم،لطفا جواب بدید،نگید در مورد دارو ومشاوره نمیدیم و ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا