نکات تمرینی

راهنمای جامع مواجه با درد شانه در بدنسازی

اگر درد شانه دارید و می‌خواهید بدانید که علت این شانه درد چیست و چکار می‌شود کرد تا درد شانه را برطرف کرد، با تمرینو همراه باشید.

اگر جز خوانندگان همیشگی تمرینو نیستید و پس از کلی جستجو به این مطلب رسیده‌اید، می‌توانم شرط ببندم به خاطر یکی یا هر ۲ دلیل زیر، افتخار آشنایی با شما را پیدا کرده‌ام:

  • درد شانه دارید و می‌خواهید برطرفش کنید. این ناراحتی می‌تواند حاد باشد و فقط زمانی رخ می‌دهد که بعضی حرکات خاص را انجام می‌دهید یا اینکه همیشه درد می‌کند.
  • دلیل دوم هم این است که: شانه درد نمی‌کند و دل‌تان می‌خواهد همین‌طور باقی بماند.

به هر حال، هیچ‌کس از شانه درد،لذت نمی‌برد و دلش نمی‌خواهد موقع پرس سینه زدن، این درد به سراغش بیاید.

مکانیزم حرکت شانه خیلی پیچیده است، که سبب می‌شود تکنیک اجرای حرکات اهمیت بالایی پیدا کند. اما در ادامه خواهید دید که: ۱ عامل، بیشتر از همه مهم است. اجازه بدهید با معرفی یک سری واقعیت‌ها در مورد شانه بحث را شروع کنم:

  • واقعیت ۱: درد شانه، فقط به آماتورها تعلق ندارد، بلکه افراد حرفه‌ای، پاورلیفترکارها، کراس فیت‌کارها و وزنه‌برداران المپیکی هم به آن دچار می‌شوند. منبع (۱ و ۲)
  • واقعیت ۲: به عنوان یک قانون کلی در زندگی، اگر مشکل اشتباهی را حل می‌کنید، در واقع مشکلی را حل نکرده‌اید!
  • واقعیت ۳: بعضی حرکات که قصد دارند از آسیب دیدگی شانه جلوگیری کنند، خود بر ابعاد مشکل اضافه می‌کنند.
  • واقعیت ۴: هیچ مقاله‌ای در اینترنت پیدا نخواهید کرد که بتواند مشکل درد شانه را مخصوصاً زمانی که به صورت مزمن درآمده و در تمام اوقات درد می‌کند، درمان کند! وقتی در چنین شرایطی قرار دارید تنها راهی که پیش روی شماست مراجعه به یک متخصص ارتوپد است.

با اشاره به این واقعیات، اجازه بدهید به بررسی دقیق‌تر موضوع بپردازم:

علل درد شانه در باشگاه

بدترین حرکاتی که سبب می‌شوند تا درد شانه را حس کنیم، حرکاتی هستند که جز حرکات پرسی قرار می‌گیرند مثل: پرس سینه یا پرس ایستاده سرشانه (نظامی).

نکته مهم: این حرکات، ریشه مشکل نیستند. در واقع، حرکت خیلی ساده است. وزنه را در یک خط راست به جلو هل می‌دهید. خیلی عجیب خواهد بود که در اجرای این حرکات، اشتباهی از سوی شما رخ دهد.

  • اگر حرکت، ریشه مشکل نیست پس ماجرا چیست؟ 🤔

مسئله، موقعیت شما در زمان اجرای حرکت است. اجازه بدهید با حرکت پرس سرشانه ایستاده (نظامی) شروع کنم.

فردی را تصور کنید که به ندرت می‌دود، سپس از او بخواهید به سرعت، چندین مرتبه شروع به تند دویدن کند. به نظرتان چه اتفاقی می‌افتد؟

  • به احتمال زیاد، کشیدگی عضله، احساس درد شدید یا یک آسیب دیدگی عجیب و غریب.

همین موضوع برای انجام دادن حرکاتی که باید وزنه به بالای سر رود هم صدق می‌کند. اغلب افراد در طی روز، به ندرت دست‌ها را به بالای سر منتقل می‌کنند. آن‌ها اغلب یا پشت میز قرار دارند یا به گوشی‌ تلفن نگاه می‌کنند.

در طول زمان، توانایی کشش قسمت میانی و بالایی کمر را (قسمت بالایی سینه و ستون فقرات) از دست می‌دهید. این حالت، برخلاف حالت همیشگی شانه‌ها است.

ستون فقرات و قفسه سینه، روی توانایی شانه‌های شما برای اجرای حرکات تاثیر دارند. اگر ستون فقرات و قفسه سینه، برای کشیده شدن به سمت بالا محدودیت دارند، این موضوع روی حرکت تیغه‌های سرشانه اثر خواهد گذاشت.

هر چقدر قسمت بالایی کمر، مثل گوژپشت نوتردام شود! حرکت دادن شانه‌‌ها به محل درست، برای اجرای پرس سینه و حرکت سرشانه بالای سر، مشکل‌تر می‌شود.

به عبارت دیگر: اگر نمی‌توانید شانه‌های خود را به خوبی به سمت بالای سر حرکت دهید، همه ساختارهای کناری شانه مجبور می‌شوند بیشتر کار کنند و در اغلب مواقع، دچار درد شانه می‌شوید.

  • توضیحات لازم برای بچه درس‌خون‌های جمع

درد شانه
برای اینکه بتوانید بازو را ۱۸۰ درجه بالای سر ببرید، استخوان مثلثی یا استخوان کتف در پشت شانه که مثل یک بال می‌ماند، باید ۶۰ درجه بچرخد.

وقتی نتوانید این حرکت را انجام دهید به دردسر می‌افتید. اگر ستون فقرات و قفسه سینه رو به جلو مایل باشند، حرکت دادن این استخوان مثلثی یا همان نوک شانه‌ها، مشکل می‌شود. در نتیجه، برای اینکه بازوها را بالای سر ببرید باید تمام مفصل شانه را بالا ببرید که نیازمند استفاده از زوایا و ساختارهای بیشتری است.

این موضوع، هم‌چنین توانایی استخوان بالایی بازو را برای ارتباط درست با سوکت شانه (گلنوئید قسمتی از استخوان کتف) و تحمل وزنه، پایین می‌آورد. در نتیجه، بافت نرم عضلات گرداننده شانه یا روتاتور کاف و کپسول مفصلی، باید این وظیفه را به عهده بگیرند. (هر جا شنیدید که مفصل، نیرو را تحمل می‌کند باید علامت هشدار در ذهن‌تان روشن شود!!) ⛔

توانایی شانه در حرکت کردن را درست مثل: توانایی باسن و پشت ران در حین اجرای حرکت ددلیفت، در نظر بگیرید. اگر نتوانید باسن را به عقب هدایت کنید، چیز دیگری باید وزنه را جابه‌جا کند و آن، عضله پشتی کمر است و می‌دانید که این نتیجه خوبی نخواهد داشت.

همین موضوع برای شانه نیز صدق می‌کند. اگر این بافت نرم و کپسول مفصلی، کار عضله بزرگ‌تر را انجام بدهند شاید برای مدتی مشکلی ایجاد نشود اما در طولانی مدت، دچار درد شانه خواهید شد.

  • یک تست ساده

با انجام این تست ساده، متوجه میزان انعطاف و قابلیت حرکتی شانه‌ها خواهید شد.

دست‌ها را یکی از بالا و دیگری از پایین، به پشت سر ببرید. هدف این است که تلاش کنید تا انگشتان دست‌ها را به صورت تقریبی، متقارن و عمود بر بدن، به هم‌دیگر برسانید. ۲ دست باید به صورت مساوی از لبه‌های شانه‌ها فاصله داشته باشند.

در انجام این تست، هیچ تقلبی نکنید و حالت طبیعی بدن را نیز به هم نزنید.

اگر دست‌ها به هم نمی‌رسند، فاصله آن‌ها را محاسبه کنید. (از یک دوست بخواهید این کار را بکند) هر نوع درد و سختی در اجرای حرکت را نیز ثبت کنید.

چیزی که از درون حس می‌کنید، مهم‌ترین قسمت این تست است. این نشان می‌دهد که قابلیت حرکتی شانه‌ها چقدر است و به چه میزان باید از آن‌ها انتظار داشت.

حرکت‌ جایگزین و اصلاحی برای حرکت سرشانه هالتر

 

 

لینک در آپارات

  • پرس سرشانه دمبل دراز کش طاق باز

انجام این حرکت خیلی آسان است. در حالی که بازوها بالای سرتان قرار دارد و زانو خم شده به یک طرف، از پشت ران استفاده کنید تا به باسن فشار وارد کند و شما را از زمین جدا کند.

در عین حال، قسمت میانی بدن را سفت و منقبض حفظ کنید تا شانه‌ها نیز همراه با باسن بچرخند. بازو باید در وسط بدن و بر شانه‌ها عمود باشد.

چرا پرس سینه، سبب شانه درد می‌شود؟

پرس سینه هم می‌تواند سبب درد شانه شود اما به یک دلیل دیگر.

برای اجرای یک پرس سینه کامل، ابتدا باید لبه یا نوک شانه‌ها را به سمت پایین و سمت یکدیگر هدایت کنید تا یک پایه محکم و پایدار برای حمایت خود زیر وزنه ایجاد کنید. ساعد باید عمود بر زمین و پاشنه‌ی پاها، محکم به زمین فشار وارد کند.

هنگام بالا بردن هالتر، شانه‌ها را بالا نبرید. به این ویدئو اگر نیاز است چند صد بار نگاه کنید!!

 

لینک در آپارات

اینجا ۲ مشکل وجود دارد:

  • همه نمی‌دانند که قرار دادن شانه زیر هالتر و هدایت‌ آن به سمت پایین، بخشی از آماده‌سازی حرکت پرس سینه است
  • بعضی این را می‌دانند اما قسمت بالایی سینه و پشت ستون فقرات آن‌ها از انعطاف لازم برای عقب بردن شانه و پشت برخوردار نیست.

به هر صورت، بدون آماده‌سازی درست قبل از اجرای حرکت پرس سینه، این شانه‌های شما هستند که هزینه نهایی را پرداخت می‌کنند.

اگر شانه‌ها به پشت هدایت نشوند و قفل نشده‌ باشند، زمانی که هالتر را به سمت قفسه سینه پایین می‌آورید قسمت بالایی استخوان بازو باید حرکت کند تا کپسول شانه اجازه پیدا کند هالتر پایین بیاید.

این باعث می‌شود تا بازوها به سمت جلو حرکت کنند که به آن «سُر خوردن قدامی» می‌گویند و این باعث ایجاد فشار زیادی روی بافتی می‌شود که قرار بوده مفصل را نگه دارد، مثل: تاندون‌های پشت بازو و عضلات روتاتور کاف که سبب آسیب و ایجاد حساسیت در آن‌ها می‌شود.

به جای پرس سینه، چه حرکتی را انجام بدهیم؟

اگر پرس سینه را نمی‌توانید درست انجام بدهید توصیه می‌کنم: از تکنیک‌هایی زیر برای انجام حرکت پرس سینه استفاده کنید تا دچار شانه درد نشوید.

 

لینک در آپارات
از پرس فشار استفاده کنید.

در اجرای این حرکت، دمبل‌ها را به سمت یکدیگر فشار دهید. هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها نباشد. وقتی هم که دمبل‌ها را پایین یا بالا می‌برید، باید دمبل‌ها به هم چسبیده و فشار بیاورند.

این یک حرکت اصلاحی است و جلوی درد شانه را می‌گیرد و در عین حال، می‌توانید پرس سینه را نیز اجرا کنید. در ضمن، شانه‌ها را از میز جدا نکنید.

 

لینک در آپارات
پرس سینه را با کمی شیب اجرا کنید.

برای اینکه حرکت پرس سینه را برای شانه‌ها آسان‌تر کنید، به اندازه ۱۰-۳۰ درجه به میز پرس شیب بدهید. این حرکت را هم با دمبل انجام دهید.

چه کار کنم تا اسکوات، سبب درد شانه نشود؟

اسکوات هم سبب درد شانه می‌شود. در ادامه، به معرفی راهکارهای جلوگیری از این موضوع خواهم پرداخت:

  • اول از همه اینکه اگر امروز روی شانه فشار آورده‌اید، مثلاً حرکات سرشانه یا پرس سینه را انجام داده‌اید، روز بعد، از حرکت اسکوات استفاده نکنید.
  • هالتر را در جای درستی از شانه‌ها قرار بدهید. این موضوع برای هالترهای بلند و کوتاه متفاوت است. این شما هستید که می‌توانید جای درست هالتر را مشخص کنید نه خیلی بالا نه خیلی پایین.
  • دست‌ها را روی هالتر در جای درست بگذارید. جایی دست‌ها را بگذارید که درد را حس نکنید. اگر دست‌ها زیادی باز باشد کنترل هالتر سخت‌تر می‌شود و اگر خیلی نزدیک باشد، فشار زیادی روی شانه‌ها می‌آید.
  • جدا کردن هالتر از چارچوب آهنی نیز مهم است. انجام این حرکت یک نوع اسکوات کوچولو است!
  • پاها در جای درست قرار بگیرد، ستون فقرات ثبات داشته باشد. وقتی زیر هالتر قرار گرفته‌اید و این شرایط را فراهم کردید حالا هالتر را از چارچوب با دقت جدا کنید. یک پا را عقب دهید و پای دیگر را هم به عقب هدایت کنید تا از چارچوب فاصله گرفته باشید.
  • قبل از اینکه روی هالتر وزنه بگذارید روی این قسمت حرکت مسلط شوید تا فشار روی شانه‌ها وارد نشود. به ویدئو دقت کنید:

 

لینک در آپارات

چطور درد شانه را برطرف کنم؟

حرکاتی که در ادامه معرفی می‌شوند برای ترمیم استخوان کتف و بافت نرمی است که در این ناحیه قرار دارد. این حرکات را قبل از تمرین اصلی و هم‌چنین در روزهایی که تمرین ندارید استفاده کنید. وقتی هم که درمان شدید، از این حرکات برای حفظ سلامتی شانه‌ها بهره ببرید.

  • ۲ ست ۱۰ تایی حرکت اصلاحی ناحیه قدامی شماره ۱

 

لینک در آپارات

یک توپ متوسط را بین دیوار و ناحیه زیر ترقوه قرار بدهید و روی توپ فشار وارد کنید. پاها را کمی به عقب مایل کنید تا فشار بیشتر شود. تمام بدن باید دارای ثبات و استحکام لازم باشد.

دست‌ها در عقب روی باسن قرار داشته باشد و به آرامی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به سمت بالا روی سر هدایت شود، سپس به جای اولیه برگردد. در ضمن، موقع بالا بردن دست، کف دست را رو به سمت دیوار بچرخانید تا فیبرهای عضلانی بیشتری را درگیر کنید.

  • ۲ ست ۱۰ تایی حرکت اصلاحی ناحیه قدامی شماره ۲

 

لینک در آپارات

می‌توانید قسمت بالایی بازو را تا ارتفاع شانه بالا بیاورید و آرنج را به اندازه ۹۰ درجه خم کنید و حرکت را به صورت دورانی داخلی و خارجی اجرا کنید.

  • ۲ ست ۱۰ تایی حرکت اصلاحی ناحیه قدامی شماره ۳

 

لینک در آپارات

  • ۲ ست ۱۰ تایی حرکت اصلاحی ناحیه پشتی شماره ۱

 

لینک در آپارات

  • ۲ ست ۱۰ تایی حرکت اصلاحی ناحیه پشتی شماره ۲

 

لینک در آپارات

  • ۲ ست ۱۰ تایی دستبند رو به دیوار

 

لینک در آپارات
این حرکت جریان خون در ناحیه کتف و استخوان بازو را افزایش می‌دهد. به ۲ صورت انجام می‌شود که باید هر ۲ روش را انجام دهید، چون هر کدام، یک عضله خاص را هدف قرار می‌دهند.

رو به دیوار در حالی که زانو زده‌اید قرار بگیرید. یک بند پلاستیکی کشسان را به دور مچ‌های دست ببندید و کف دست‌ها را روی دیوار قرار دهید.

دست‌ها در ارتفاع شانه‌ها روی دیوار قرار بگیرند و آرنج‌ها قفل باشند. حالا یک ساعت را تصور کنید و به صورت تناوبی با دست راست، ساعت‌های ۱۲، ۳ و ۵ را اجرا و با دست چپ، ساعت‌های ۱۲، ۹ و ۷ را اجرا کنید.

  • ۲ ست ۱۰ تایی دستبند رو به زمین

 

لینک در آپارات

انجام این حرکت مشکل‌تر است چرا که به سرعت حس سوزش و خستگی به شانه‌ها وارد می‌شود. هرچند که این حس درد نیست. اگر درد را حس می‌کنید، حرکت را متوقف کنید. تا در حرکت رو به دیوار، تبحر نیافته‌اید این حرکت را انجام ندهید.

  • ۲ ست ۱۰ تایی حرکت اصلاحی کتف سیم کش شماره ۱

 

لینک در آپارات

  • ۲ ست ۱۰ تایی حرکت اصلاحی کتف کتل بل شماره ۱

 

لینک در آپارات

  • پرس سرواتوس فوم غلطکی

 

لینک در آپارات

بازو و آرنج‌ها، زاویه ۹۰ درجه داشته باشند. فاصله بازوها به اندازه عرض شانه باشد. به آرامی، حرکت را انجام دهید. وقتی این حرکت را به اندازه ۳ ست ۱۰ تایی بدون درد انجام دادید، می‌توانید حرکت بعدی را انجام بدهید.

  • پرس سرواتوس هالتر

 

لینک در آپارات

گیره‌های هالتر را زیر شانه‌ها‌ ثابت کنید. روی هالتر، وزنه‌ای قرار ندهید. دوباره همان حرکت را انجام دهید. عجله نکنید.

حرف آخر

دوباره تکرار می‌کنم اگر شانه به صورت دائمی درد می‌کند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. شاید دلیل دیگری داشته باشد.

موقع اجرای حرکاتی که به شانه ربط پیدا می‌کنند، از عضلات شکم استفاده کنید. مخصوصاً اگر محدودیت حرکت دارید.

یک اشتباه عمومی که بدنسازها مرتکب می‌شوند این است که وقتی محدودیت در اجرای حرکات شانه دارند به عقب خم می‌شوند و فشار را به جای اینکه به قسمت بالایی کمر بیاورند روی قسمت پایینی کمر می‌آورند.

این کار خطرناک است و فشار را روی قسمت قوس کمر وارد می‌کند و فشار را روی عضله‌ای که قصد تمرین دادنش را داشتید، وارد نمی‌کند. با منقبض کردن و فشار روی عضله شکم، از تکان خوردن بیهوده جلوگیری می‌کنید و مطمئن می‌شوید که حرکت در مسیر درست خود قرار دارد.

توصیه دیگری که تجربه شخصی خودم است اینکه: از هالتر برای تمرینات بالاتنه، هفته‌ای یک جلسه بیشتر استفاده نکنید.

هالتر را در ست‌های سنگین و کوتاه استفاده کنید. هالتر، شانه‌ها را در یک موقعیت ثابت شده قرار می‌دهد و اجازه چرخش را نمی‌دهد.

شما برای رفع درد شانه چه راهکاری را می‌شناسید؟ آیا راه‌حل‌هایی که اشاره شد، مشکل شما را حل کرد؟

علی رضا ناصری

I'm a fitness nerd & currently I'm blogging for https://tamrino.ir my main passion is creating excellent content for bodybuilding community.

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. سلام خسته نباشید من 15 سالمه تو حرکت پرس سینه دمبل و بعضی حرکات شانه ی چپم درد میگیره ممنون میشم کمکم کنید

  2. جناب آقای ناصری لطفا متخصص ترین دکتر آسیب شناس برای شانه رو معرفی کنید در تهران ثواب بزرگی میکنید من به شدت درد شانه چپ دارم و تا حالا چندین دکتر رفتم از فیزیو تراپی تب سوزنی پی آر پی که هیچ کدوم جواب نداده به غیر از درد قدرت شانه چپم به شدت افت کرده لطفا کمکم کنید ممنون

    1. سلام
      تمام مقدماتی که در مطلب نوشته شده با موضوع ارتباط داره
      نه جایزه نمی‌دن!
      در ضمن اگه دنبال مطالب فست فودی هستید اشتباهی داخل یک وبسایت دنبالش می‌گردید
      باید برید شبکه اجتماعی مثل اینستا که برای افراد بی‌حوصله که اهل مطالعه هم نیستند بسیار عالی است
      ترافیک حروم نکنید!

  3. با سلام و تشکر از راهنماییهاتون ، بنظر من بیشتر این دردهای شانه و عضلات دلتویید هنگام پرس و نشر بدلیل این هست که اصولا ورزشکارهای رشته بدنسازی یا پاور یا وزنه برداری هیچ اعتقادی به گرم حردن بدن و نرمش قبل از تمرین ندارن و تا پارد باشگاه میشن بعد از تعویض لباس یهو میرن زیر وزنه ،قبل تمرین حداقل یک ربع نرمش کنید و اون ناحیه که قراره در جلسه تمرین بدبد رو با نرمش گرم حنید مشکل خیلیها برطرف خواهد شد. ممنون از زحماات سایت

  4. سلام وقت شما بخیر
    دیروز داشتم رو سرشونه کار میکردم
    یهو دمبل رو سرعتی بردم بالا
    تق شونم صدا داد و درد شدیدی گرفت
    حالا امروز شانه ام درد میکنه و وقتی حرکت میدم تیر میکشه ولی حالت عادی درد نداره
    باید چه کنم؟

  5. سلام منم مثل باقی دوستان سرشانم حین پرس بالا سینه درد میکنه
    بیشتر فقط بالا‌سینه درد میکنه
    متوسط پرس سینه هالتر جلو بازو هالتر و پارالل
    کم زیر سینه
    دو ماه کرونا استراحت کردم ولی هنوز همونجوریه
    دردش ادامه نداره
    داخل خونه هستم خیلی خوبه
    فقط حین حرکت اینجوریه که بعد از ۱۰ دقیقه خوبه مخصوصا تکرار بالا

  6. سلام خسته نباشید.اقا من یک سالو نیم تمرین بدنسازی میکنم و مشکلی توی حرکات پرسی و پرس سینه و اینا اصلا نداشتم.اما هز همون اول شانه چپم با حرکت نشر خم طرفین دمبل فشار میاووردم درد میگرفت ولی با وزنه سبک مشکلی نداشتم.یمدت خوب شدم و وزنه هم سنگین کردم اما امروز اون درد سراغم اومد دردش حالتیه که انگار به استخون یک جاش فشار میاد.دلیلش چیه؟اون حرکت تست انعطاف پذیری هم انجام دادم و اوکی بودم.

  7. سلاممن حتی وقتی حرکت رشانه را با هالتر خالی میزنم شونم صدا میده وآیا مشکل جدیه؟ و اینکه تو پرس ها مخصوصا پرس بالا سینه احساس درد میکنم(نه زیاد البته)

  8. سلام ممنون از سایت خوبتون.من حدودا هشت ماه بدنسازی کار کردم قبل از شروع بدنسازی شانه راستم درد داشت ولی بعد از چند هفته با این که درد زیادی داشت خود به خود درست شد اما بعد از اون روزایی که پرس سینه و قفسه سینه با دمبل میزدم شونه سمت چپم درد میکرد الانم با این که تقریبا سه ماه نمیرم باشگاه هنوزم شونه چپم وقتی حرکتش میدم (حتی همین حرکتای اصلاحی که بالا گفتین) صدای ترق توروق میده تا حدی که بقیه هم میشنون موقع فعالیتم یه کم درد میکنه. میخواستم نظر شما رو بدونم؟

    1. سلام وقت بخیر
      من توی دو زمان یکی دوماهه بدنسازی کار میکردم و موقع انجام حرکات پرسی حس میکردم از طرف کتف چپم دچار ی بی حسی میشم بطوری ک خالی هم بالا میبردم حس میکردم کم جونه مخصوصا موقع پایین اوردن،انگار ی طرف دستم حس نداشت و ی رگ از کتفم میگیره،بنظر شما مشکل کجا میتونه باشه ممنون از سایت خوبتون

  9. سلام خسته نباشید , سایت واقعا عالی هستش خیلی اطلاعات مفیدی بدست آوردم ..خدمت شما عرض کنم که من ۵ ماه بدنسازی کار کردم توی این مدت شونه چپم همیشه درد احساس میکردم . حتی احساس سوزش میکردم وقتی فشار میاوردم تو حرکات . ارتوپد رفتم گفت شونه ۳۰ درجه زیاد میچرخه . بدنسازی متوقف کردم و الان ۲ ماهه ک فیزیوتراپی میرم ی چیزی حدود ۲۰ یا ۳۰ جلسه شده که گفتن میتونی کم کم شروع کنی .. الان ۱ هفته هستش باشگاه میرم و با ی برنامه معمولی و پایه کار میکنم میخوام توی هفته بعد ی برنامه حرفه ای تر بگیرم و دقیق تر کار کنم . و میخواستم نظر شمارو بدونم راجب اینکه با این وضعیت چه حرکاتی رو اصلا کار نکنم و یا چه حرکاتی رو با احتیاط کار کنمو فشار نیارم یا اینکه الان دیگه میتونم فشار بیارم به این عضله . (همچنان در حال فیزیوتراپی رفتن هستم . حدودا ۱۰ جلسه مونده)

  10. با سلام ، اين جامع ترين سايت فارسي زبان بود كه در مورد ورزش و نحوه صحيح تمرين ديدم . ممنون إز زحماتتون

  11. سلام خسته نباشید
    ممنون از مطلب جامع و مفیدتون
    سه روزه که به باشگاه میرم
    موقع بالا بردن دستم به سمت سر و بالاتر احساس می کنم دستم از بازو جدا می شود و گاها کتفم صدا میدهد صدای تق
    و احساس کوفتگی و خستگی دارم
    این نشانه ها طبیعی است مخصوصا شنیدن صدا ؟

  12. درود
    ممنون بابت این همه اطلاعات مفید تون.
    بنده چندی پیش پرس سینه سنگین تمرین کردم در جا حس کردم شانه ام در رفت و احساس ضعف کردم به دوکتور مراجعه کردم هیچ اتفاق شکستی، ورم، در رفتگی و… نداشت و دوکتور اسپری مسکن داد.
    یک مدتی از تمرین فاصله گرفتم ارام بودم ولی هر ازگاهی درد خفیفی داشتم، الان دوبار به تمرین شروع کردم بعد از یک ماه خواستم به وزنه هام اضافه کنم باز درد قبلی برگشته و الان دوست ندارم از تمرین دست بکشم و از طرفی هم ترس بدتر شدن شانه هم است، لطفا راهنمای کنید.
    سپاس

  13. سلام ۱۵ سال دارم و وقتی حرکت پرس سیته دمبل و بالا سینه و حرکات شونه انجام میدم به شانم فشار و درد وارد میکنه همان لحظه البته بعد از ۳ الی ۴ ساعت خوب میشه و این رومد ادامه داره چیکار کنم!!؟

  14. سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتون
    بنده چند سالی است که از درد مفاصل در حین تمرین رنج میبرم. الان دو سالی است که تمرینم در حد شنا رفتن هستش.
    مشکلی که بنده دارم بیشتر مفاصلم (آرنج، زانو،مچ) در زمان تمرین صدا (تق- تق) می کنند و بعد از مدتی درد میکند.
    البته مابقی مفاصل بعضی از مواقع در میکنه ولی مفصل شانه در حرکات مخصوصا زیر سینه و پارالل بیشتر درد میکند.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  15. با سلام
    من حداقل 20 سال میشه که ورزش میکنم و از سال 86 از درد شانه رنج میبرم ممنون از توصیه ها و اطلاعات و تمرینات خوبتون

      1. سلام خسته نباشید
        من هنگام انجام بعضی حرکات مثل پرس سرشونه کف دست رو به هم سرشونه ی سمت چپم موقع پایین رفتم یه صدای تقه میده اما درد نداره(حتی اگه دمبل هم دستم نگیرم صدا میده).
        سرشونه ی راستم هم بعضی وقتا صدا میده اما کمتر.
        و قبل از تمرین هم خوب مفصل سرشونه رو گرم میکنم.تا حالا یکی دوبار هم سرشونه چپم درد گرفته که تو دو سه روز با حرکاتی که خودتون دادید خوب شد( که فکر کنم به خاطر وزنه بیش از حد سنگین و گرم نکردن بود) .
        آیا این صدا طبیعیه و با رعایت تمام نکات تو دراز مدت باعث آسیب دیدگی نمیشه؟
        ببخشید طولانی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا