جالب

عمر باردهی نهال هلو؛ روش‌های طلایی در باغبانی

یکی از عواملی که سبب ترغیب باغداران در راستای خرید نهال هلو و پرورش آن به منظور تجاری سازی می‌شود؛ عمر اقتصادی یا همان عمر مفید درختان است که عاملی مهم و تاثیرگذار در تعیین قیمت نهال هلو در بازارهای داخلی و خارجی نیز خواهد بود.

به طور کلی واریته‌های مختلف نهال هلو نسبت به سایر ارقام نهال میوه دارای عمر اقتصادی کمتری است اما امروزه با کمک روش‌های طلایی که در باغبانی مطرح شده است می‌توان عمر اقتصادی این درختان پرسود را به طرز قابل توجهی افزایش داد، پس با ما همراه باشید تا از این روش‌ها و نحوه اجرای آنها آگاه شوید.

آشنایی اولیه با درختان هلو

واریته‌های مختلف نهال هلو سازگاری بالایی با اقلیم آب و هوایی متنوع در ایران دارند و معمولاً درختانی با طول عمر کوتاه و در حدود ۴ الی ۵ متری هستند که در شمار درختان خزان‌پذیر جای می‌گیرند اما در فصل بهار با برگ‌های سبز و باریک مخملی شکل پوشانیده می‌شوند که مجموعاً درختچه‌ای با تاج گسترده و متراکم را ایجاد خواهند کرد.

گل‌های ۴ گلبرگی سفید و صورتی رنگ درختان هلو در فصل بهار، منظره‌ی بسیار زیبایی را در باغ ایجاد خواهند کرد که ۴ ماه بعد تبدیل به میوه‌های درشت و خوش طعم و رنگی خواهند شد که بازار فروش عالی خواهد داشت.

در دسته‌بندی نهال هلو براساس زمان بازدهی، نهال هلو خیلی زودرس تا خیلی دیررس خواهیم داشت که تفاوت آن‌ها علاوه بر زمان بازدهی در میزان تمایل گوشت میوه به هسته نیز هست؛ به گونه‌ای که ارقام دیررس هسته جدا و ارقام زودرس میوه‌هایی چسبنده‌تر دارند.

اطلاعات تکمیلی: https://paliznahal.ir/product-category/peach/

ارقام نهال هلو بر اساس عمر باردهی

واریته‌های متنوع نهال هلو را از لحاظ جدا شدن گوشت میوه از هسته، از لحاظ پرورش در محیط‌های مختلف و از لحاظ زمان باردهی به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند که در این قسمت از مقاله قصد داریم با دسته‌بندی کلی نهال هلو بز اساس عمر باردهی آشنا شویم:

● نهال هلو پرورشی:

در برخی موارد باغداران خرید نهال هلو را به منظور احداث باغات هلو پرورشی صورت می‌دهند که این ارقام معمولا طول عمر کوتاه‌تری نسبت به درختان هلو تجاری خواهند داشت و در اغلب اوقات سن آن‌ها به بیش از ۸ الی ۱۰ سال نخواهد رسید، لذا در شمار ارقام هلو با عمر اقتصادی کوتاه جای می‌گیرند.

● نهال هلو تجاری:

برخی دیگر ارقام نهال هلو وجود دارند که هدف از احداث باغات آن‌ها تولید محصولاتی مرغوب، تجاری و صادراتی است و این گونه‌ها دارای طول عمری تا حداکثر ۲۵ الی ۳۵ سال می‌باشند و شامل ارقامی هستند که نسبت به نوسانات دمایی و محیطی و همچنین آفات و بیماری‌ها سازگاراند و مقاومت از خود نشان می‌دهند.

معمولاً ارقام نهال هلو پیوندی و اصلاح‌ نژاد شده که برپایه ارقام مقاوم‌تر و مرغوب‌تر تکثیر می‌شوند دارای چنین صفاتی خواهند بود.

سوال بسیار رایجی که باغداران در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال هلو از کارشناسان مربوطع دارند آن است که چه عواملی سبب کوتاهی عمر درختان هلو خواهند شد و از چه طریقی می‌توان اقدام به پیشگیری و مهار آن‌ها نمود؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که واریته‌های مختلف نهال هلو تولید شده در نهالستان‌های مختلف دارای عمر اقتصادی متفاوتی هستند که هر چه عمر اقتصادی گونه بیشتر باشد، قیمت نهال هلو نیز بیشتر خواهد بود؛ چرا که آن گونه سازگاری و مقاومت بیشتری داشته است و سالیان بیشتری نیز می‌توان از فروش محصولات آن به سود رسید.

دلایل کاهش عمر اقتصادی درختان هلو

موارد مختلفی هم‌چون

۱. درگیری درخت با آفات و بیماری‌ها

۲. غفلت از نیازهای آبی و تغذیه‌ای درختان هلو

۳. درگیری با بیماری‌هایی هم‌چون غربالی، آفتاب سوختگی تنه و سفیدک پودری

۳. سرمازدگی در فصول سرد سال

۴. عدم رسیدگی به درختان و هرس نابجا و غیر اصولی

می‌توانند در شمار مواردی قرار گیرند که با کوچک‌ترین غفلت باغدار زمینه‌ساز از بین رفتن تدریجی درختان، کاهش بازدهی و در نهایت کاهش عمر اقتصادی درختان هلو شوند.

مطالب مهم: https://bustlingnest.com/peach-tree-growth-stages/

از جمله توصیه‌های بسیار مهم و طلایی که کارشناسان کشاورزی و باغداری در راستای افزایش عمر اقتصادی درختان هلو مطرح کرده‌اند هرس کوتاه درختان هلو است و نحوه اعمال آن نیز به این گونه است که در هنگام کاشت نهال باید به اندازه‌ی ۶۰ الی ۷۰ سانتی‌متر شاخه درختان هرس شوند تا علاوه بر این که تنه دچار آفتاب سوختگی نخواهد شد، شاخه‌های مجاور ریشه نیز رشد مطلوبی را در همان سال‌های ابتدایی کاشت خواهند داشت.

راهکارهای طلایی در باغبانی هلو برای مقابله با زوال سریع عمر درختان

بر خلاف باور بسیاری از باغداران ارقام نهال میوه همچون نهال هلو طول عمر آن چنانی کوتاهی ندارند که نتوان روی سودآوری و توجیه اقتصادی محصولات آن‌ها حساب باز کرد و با بهره‌گیری از شیوه‌هایی نوین و طلایی می‌توان از زوال زودرس این ارقام نهال میوه جلوگیری نمود.

در صورتی که به تغذیه درختان هلو توجه کنید و هم‌چنین برنامه ویژه و منظمی را برای آبیاری این ارقام در نظر بگیرید، می‌توانید روی سودآوری محصولات این درختان تا حداکثر ۳۰ سال نیز حساب باز کنید.

توجه داشته باشید که هر گونه خراش یا بریدگی بر سطح تنه یا شاخه درختان هلو می‌تواند زمینه‌ساز حمله انواع آفات و درگیری گونه با بیماری‌هایی هم‌چون غربالی و سفیدک پودری شود، لذا توصیه می‌شود که حتی الامکان در سال‌های اولیه کاشت نهال تنه آن را با پارچه پوشانیده و قسمت‌های آسیب دیده و خراش خورده را با چسب‌های مخصوص هرس بپوشانید تا از کاهش طول عمر ۶ ساله این درختان ممانعت به عمل آورید؛ در غیر این صورت در حالت غفلت باغداران نباید از کاهش طول عمر درختان هلو خود شکایتی داشته باشند و این موضوع را بر گردن نژاد گونه بیاندازند.

نتیجه گیری

عوامل بسیار زیادی می‌تواند در کم شدن عمر اقتصادی درختان هلو دخیل باشند اما امروزه با بهره‌گیری از کمک مشاوران حرفه‌ای مستقر در نهالستان‌های معتبر هم‌چون نهالستان پالیز نهال از بروز این عوامل به صورت بسیار موثر پیشگیری نمود و به کمک راهکارهای طلایی و مقرون به صرفه‌ای که ارائه می‌دهند از بروز این عوامل پیشگیری کرد.

جالب است بدانید که علاوه بر طول عمر نهال هلو نکته‌ی مهم‌تری نیز وجود وارد که زمان باردهی اقتصادی گونه است که این موعد در واریته‌های مختلف، متفاوت خواهد بود که از ۲ الی ۵ سال متغییر خواهد بود؛ به گونه‌ای که برخی ارقام نهال میوه از سال چهارم و پنجم به بیشترین باردهی خود در سال خواهند رسید.

طلایی‌ترین راهکاری که در این مقاله برای شما باغداران عزیز و علاقه‌مند به کاشت نهال هلو مطرح کردیم این بود که با خرید برترین نژادهای روز نهال هلو و سایر ارقام نهال میوه و هم‌چنین به کارگیری از شیوه‌های نوین برای کاشت ارقام نهال خریداری شده با فواصل استاندارد و اصولی در زمین‌های شخم زده شده و آماده می‌توانید، باغات هلو پربازده با طول عمر اقتصادی بالایی داشته باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا