نکات مهم حفظ سلامتی

افسانه های ویتامین D

در چند سال گذشته ویتامین D یکی از داغ ترین موضوعات دنیای بدنسازی و تغذیه بوده است. در مورد مزایای آن بسیار صحبت شده است و از همه بیشتر در مورد روش های دریافت آن سخن ها گفته شده است. به خاطر اختلافاتی که در مورد این ویتامین خورشیدی وجود دارد، امروز در مورد افسانه هایی که پیرامون این ویتامین وجود دارد صحبت می کنم.

افسانه ۱# بدن من به خودی خود ویتامین D تولید می کند، من نیازی به نور خورشید ندارم

این جمله نصفش حقیقت دارد. بدن شما به خودی خود ویتامین D تولید می کند اما برای تولیدش نیاز به نور خورشید دارد.

ویتامین دی tamrino.ir

خورشید دو نوع اشعه UV تولید می کند. UVA و UVB.

اشعه UVA به عمق پوست شما نفوذ می کند. این همان اشعه ای است که مسئول سرطان پوست است.

اشعه  UVB به عمق پوست نفوذ نمی کند. بدن شما از UVB استفاده می کند تا ویتامین D تولید کند.

شما می توانید از تخت های برنزه استفاده کنید، اما ارزان ترین راه برای دریافت این اشعه رفتن زیر نور خورشید است.

افسانه ۲# اداره من یک پنجره دارد، من ویتامین D خود را از آنجا تهیه خواهم کردانگیزه خوشحال پرواز کارمند tamrino.ir

متاسفانه باید بگویم نه!!

شیشه اشعه UVB را فیلتر می کند ولی متاسفانه اشعه UVA آزادانه عبور می کند.

در حقیقت کنار پنجره نشستن و آفتاب گرفتن مساوی است با دریافت سرطان برای پوست!!!

احتمال می دهم دل تان می خواهد به اتاق بدون پنجره نقل مکان کنید! اما به هر حال بودن در کنار پنجره مزایایی همچون آسایش برای چشمان شما و لذت بردن از مناظر بیرون را به همراه دارد!

افسانه ۳# من از رژیم غذایی ام مثل شیر،  ویتامین D را دریافت می کنم

شیر tamrino.ir

مگر اینکه شما هر روز ماهی سالمون مصرف کنید، امکان ندارد مقدار کافی ویتامین D  را از منابع غذایی تامین بکنید! برای دریافت ۱۰۰۰ واحد ویتامین D شما باید ۱۰ لیوان شیر مصرف کنید یا اینکه روزی باید ۲۰۰ گرم ماهی سالمون مصرف کنید.

قارچ هم ویتامین D2 دارد اما هضم آن به اندازه ویتامین D3 راحت نیست!

خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین D برای دریافت این ویتامین می تواند بخشی از برنامه روزانه شما باشد، اما نمی تواند منبع اصلی دریافت این ویتامین باشد.

افسانه ۴# اما من به ساحل می روم!

ویتامین دی tamrino.ir

مگر اینکه شما از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر در ساحل زیبای جزیره کیش قرار داشته باشید، شما ویتامین D به اندازه کافی دریافت نخواهید کرد!! اگر در ساحل که دراز کشیده اید، چتری بالای سر شماست، بدن شما ویتامین D  کافی تولید نخواهد کرد!

هر چقدر محلی که زندگی می کنید دارای عرض جغرافیایی بالاتری باشد، شانس کمتری وجود دارد که شما ویتامین D کافی را تولید کنید. در این موارد شما نیازمند استفاده از مکمل های حاوی ویتامین D هستید.

افسانه ۵# من فقط به ۶۰۰ واحد ویتامین D در روز نیاز دارم

مقدار توصیه شده توسط کمیته غذا و تغذیه در آمریکا ۶۰۰ واحد در روز است اما بعضی متخصصین معتقدند این عدد خیلی کمتر از مقدار مورد نیاز بدن است. به عقیده این متخصصان برای بزرگسالان این عدد به ۵۰۰۰ واحد در روز می رسد.

در واقع بالاترین مقداری که بدن می تواند مصرف کند عدد ۱۰۰۰۰ واحد است!!

باید بدانید این اعداد به خاطر وزن، ژنتیک، سیگاری بودن شما و … از فردی به فرد دیگر متغیر خواهد بود. بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید، استفاده از تست خون است تا متوجه شوید آیا از کمبود ویتامین D رنج می برید یا نه؟!

کمبود این ویتامین را جدی بگیرید. مخصوصاً شما بدنسازان عزیز که باید بدانید کمبود این ویتامین باعث کاهش استحکام استخوان ها و کاهش عملکرد دستگاه ایمنی بدن می شود.

فردا در مورد چالش های روزانه یک بدنساز صحبت خواهم کرد…

0 0 رای
امتیاز مقاله

برچسب ها

علی رضا ناصری

⭐️۹۰ درصد زندگی من شامل: مباحث علمی مرتبط با عمل تمرین و تغذیه است.⭐️ ⭐️۱۰ درصد باقی مانده هم شامل: فناوری و سینماست.⭐️ ⭐️در ضمن همیشه به یاد داشته باشید: واقعیت‌ها به احساسات شما، اهمیت نمی‌دهند.⭐️

نوشته های مشابه

اشتراک در
مرا آگاه کن
guest
4 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
بازخوردهای درون متن
نگاهی به همه نظرات
Shayan
Shayan
1 ماه قبل

سلام من قرص ویتامین دی رو هفته ای یک بار میخورم الانم تو دوران قرنطینه بیرون نمیرم تو خونه ام با دمبل و بارفیکس تمرین میکنم باید بیشتر ویتامین دی مصرف کنم؟

Ali
Ali
4 سال قبل

چه مکمل ویتامین D پیشنهاد میکنید

دکمه بازگشت به بالا
4
0
لطفاً نظر بدیدx
()
x
بستن
بستن

همه چیز را در مورد بدنسازی به آسانی یاد بگیرید 😎