نکات مهم حفظ سلامتی

بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی+ نحوه مصرف

هنگامی که صحبت از تغذیه ورزشکاران و بدنسازان می‌شود، کره بادام زمینی یک انتخاب همیشگی است! مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی، برای تامین انرژی و انواع ریز مغذی‌ها شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های سالم، ویتامین B6 و منیزیم مفید است.

با توجه به اینکه این ماده غذایی، یک منبع عالی از انرژی و کربوهیدرات است، بنابراین سطح قند خون را افزایش داده و تمرکز انرژی بر تمرینات طولانی مدت را بهبود می‌دهد. اما اینکه کره بادام زمینی برای بدنسازی کی بخوریم و با چی بخوریم مهم خواهد بود!

معمولاً بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی، حدود ۳۰ دقیقه قبل از شروع ورزش است؛ البته به عنوان رژیم غذایی بعد از ورزش نیز می‌توان کره بادام زمینی را استفاده نمود. هر چند این ماده غذایی ارزشمند، برای افرادی که به بادام زمینی آلرژی دارند، به هیچ عنوان مناسب نیست؛ ضمن اینکه خوردن زیاد آن، باعث ناراحتی معده خواهد شد!

بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی

بر اساس نظر کارشناسان، بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی، حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی است. توجه به این که کره بادام زمینی برای بدنسازی کی بخوریم، به بدن کمک می‌کند تا فرایند هضم را به طور کامل انجام داده و انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید.

مصرف کره بادام زمینی؛ قبل از تمرین یا بعد از آن؟

ممکن است این سوال پیش آید که مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازان، قبل از تمرین بهتر است یا بعد از آن؟! در پاسخ باید گفت که این ماده غذایی را می‌توان قبل یا بعد از تمرین مصرف کرد؛ زیرا در هر حال، شما بعد از ورزش نیز به مواد مغذی نیاز دارید. اما خوردن آن قبل از شروع ورزش، جذب کربوهیدرات را کاهش داده و احساس سیری به فرد می‌دهد؛ این یعنی ضمن تولید انرژی، فرایند کاهش وزن را برای افراد سریع‌تر می‌کند.

در حالت عادی نیز ورزشکاران و بدنسازان، می‌توانند بعد از پایان تمرینات خود، یک شیک مصرف کرده و ۱.۵ تا ۲ ساعت پس از آن، یک وعده غذایی شامل کره بادام زمینی داشته باشند! با این کار، میزان چربی دریافتی خود در طول روز را کاهش می‌دهند.

خوردن کره بادام زمینی بعد از تمرینات ورزشی نیز، به تامین مواد مغذی مورد نیاز برای بدن کمک می‌کند؛ ضمن این که نیاز بدن از نظر مواد مغذی تامین می‌گردد. از جمله ریز مغذی‌های موجود در این ماده غذایی خوشمزه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چربی‌های سالم
  • کربوهیدرات‌های سالم
  • منیزیم
  • ویتامین B6
  • پروتئین

به این ترتیب، مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی، چه قبل از تمرین و چه بعد از آن، مفید خواهد بود.

نحوه مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی

نحوه استفاده کره بادام زمینی در بدنسازی، کاملاً سلیقه‌ای است. در واقع، بدنسازان می‌توانند به طرق مختلف، این ماده غذایی خوشمزه را در وعده‌های غذایی اصلی خود گنجانده و یا به صورت میان وعده مصرف کنند. طریقه مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی شامل یکی از روش‌های زیر خواهد بود:

  • می‌توانید آن را روی نان تست یا کراکر بمالید؛ با این کار، یک میان وعده سریع و لذت بخش خواهید داشت.
  • آن را به اسموتی خود اضافه کنید؛ ریختن کره بادام زمینی در اسموتی‌ها و مخلوط کردن با آن‌ها، به افزایش کالری و پروتئین اسموتی شما کمک می‌کند.
  • برای مصرف کره بادام زمینی، می‌توانید کوکی‌ها و شیرینی‌های مختلف با آن تهیه کرده و مصرف نمایید!

نکته‌ای که باید برای مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی در نظر داشته باشید، این است که این ماده غذایی چربی بالایی دارد، و باید به اندازه مصرف شود. ضمن اینکه بهتر است یک رژیم غذایی سالم برای خود در نظر بگیرید، که کره بادام زمینی جزئی از آن باشد. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد این نوع کره، می‌تواند بر سلامت معده تاثیرگذار باشد!

مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی باید چقدر باشد؟

با اینکه مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی بسیار مفید است، اما با توجه به اینکه این ماده غذایی مقدار فراوانی چربی دارد، باید به اندازه مصرف شود. بر همین اساس، معمولاً حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از این نوع کره در هر وعده، مقدار مناسبی خواهد بود. به این نکته هم دقت کنید که اگر از کوکی‌ها و شیرینی‌های حاوی کره بادام زمینی در طول روز استفاده می‌کنید، باید مجموع مصرف شما به این مقدار برسد و از آن بیشتر نشود!

بهترین زمان مصرف بادام زمینی در بدنسازی

بادام زمینی، مانند سایر آجیل‌ها از جمله بادام درختی، یک منبع غنی از انرژی و مواد مغذی است. پروتئین، فیبر، چربی سالم و آنتی اکسیدان‌ها، از مهم‌ترین ریز مغذی‌های موجود در این نوع آجیل هستند. نحوه مصرف بادام زمینی برای بدنسازی، عمدتاً به شکل خیس خورده است، که برای عضله‌سازی و کمک به سلامت پوست و قلب مفید خواهد بود.

برای اینکه بتوان از خواص بادام زمینی در بدنسازی بهره برد، لازم است زمان مناسبی برای مصرف آن انتخاب شود. از نظر کارشناسان تغذیه و مربیان ورزشی، بهترین زمان مصرف بادام زمینی خیس شده، وعده‌های اصلی صبحانه و شام یا میان وعده عصر است! فروشگاه اصل تبریز، بهترین فروشگاهی است که می‌تواند این محصول را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب، به شما عرضه کند.

کره بادام زمینی برای بدنسازی با چی بخوریم؟

سوال مهم بعدی این است که کره بادام زمینی با چی بخوریم برای بدنسازی؟ نکته مهمی که باید در مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی در نظر داشته باشید، این است که این ماده غذایی باید به صورت تنها یا نهایتاً همراه با نمک کم مصرف شود! هیچ گونه افزودنی مانند شکر و چربی‌های ترانس ناسالم مانند روغن‌های نیمه هیدروژنه، نباید در کره بادام زمینی شما به کار رفته باشد؛ در غیر این صورت، لازم است از مصرف آن خودداری کنید!

چند میان وعده خوشمزه و مقوی، که می‌توانید همراه با کره بادام زمینی مصرف کنید، به قرار زیر هستند:

  • ساندویچ کره بادام زمینی همراه با موز
  • برش‌های سیبی که کره بادام زمینی بر روی آن‌ها مالیده شده است؛ آن هم همراه با یک لیوان شیر!
  • میلک شیک شکلاتی، همراه با کره بادام زمینی و موز
  • یک ترکیب مقوی شامل کشمش و چوب کرفس، که با کره بادام زمینی آغشته شده‌اند!

دقت کنید که نوشیدن آب یا شیر همراه با کره بادام زمینی، باعث می‌شود تا مواد مغذی موجود در آن، خیلی زودتر به سمت ماهیچه‌های بدن هدایت شوند.

کره بادام زمینی؛ کاهش یا افزایش وزن؟

مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی، صرف نظر از اینکه می‌خواهید لاغر شوید یا چاق، مفید است! خوردن آن برای افرادی که رژیم لاغری دارند، باعث احساس سیری شده و فرایند کاهش وزن را تسریع می‌کند. از طرفی، این ماده غذایی خوشمزه، حجم بالایی از چربی‌های سالم دارد، که اگر بیش از مقدار مورد نیاز بدن مصرف شود، به فرایند افزایش وزن کمک می‌کند. فراموش نکنید اینکه کره بادام زمینی را با چی بخوریم و بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی چه موقعی است، مهم هستند.

منابع:

  1. https://snackfully.co.uk/blogs/the-snackisseurs/is-peanut-butter-good-before-a-workout
  2. https://alpino.store/blogs/news/the-benefits-of-eating-peanut-butter-for-athletes-and-bodybuilders
  3. https://www.stack.com/a/peanut-butter-and-jelly/

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا