pr

تاثیر ورزش بر باروری زنان چقدر است؟

با بررسی تاثیر ورزش بر باروری زنان متوجه می‌شویم فعالیت‌های ورزشی می‌توانند در این زمینه مفید و در برخی مواقع مضر واقع شوند. این موضوع بسته به اینکه چند ساعت در روز را به انجام این فعالیت‌ها می‌پردازید، متفاوت است.

ناباروری از جمله مشکلاتی است که در برخی خانم‌ها دیده می‌شود. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که زوج پس از یک‌سال بدون استفاده از هیچ‌گونه ابزار جلوگیری، صاحب فرزند نشوند.

در این موقعیت لازم است زوجین هر ۲ به پزشک مراجعه کنند تا علت تشخیص داده شود. اگر ناباروری از سمت خانم باشد دکتر زنان و زایمان راه‌کارها و داروهای مختلفی برای وی تجویز می‌کند. در برخی مواقع دیده شده که پزشک برای فرد انجام فعالیت‌های ورزشی را در نظر بگیرد و در مقابل برخی افراد را از این انجام ورش منع کند.

دلیل این نوع تجویز چیست؟ ورزش چه تاثیر مثبت و منفی در بدن زنان ایجاد می‌کند که روی تقویت باروری یا ایجاد مشکل در آن اثر می‌گذارد؟ برای آگاهی از این موارد تا انتهای متن با ما همراه باشید.

دلایل ناباروری چیست؟

به گفته پزشکان دکترتو و بسیاری از محققان، ناباروری دلایل مختلفی دارد اما از مهم‌ترین علت‌های این مشکل می‌توان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، تخمک‌گذاری نامنظم و استرس بالا اشاره کرد.

  • استرس بالا: خانم‌هایی که استرس زیادی دارند احتمالاً با مشکلات بسیاری در بدن نیز مواجه می‌شوند که اختلال در قاعدگی یکی از آن‌ها است. پریودی نامنظم می‌تواند در باروری تاثیر منفی بگذارد.
  • تخمک‌گذاری نامنظم: اختلال در تخمک‌گذاری که یکی از نشانه‌های آن قاعدگی نامنظم است نیز باعث کاهش احتمال بارداری می‌شود. در حقیقت لقاح بدون تخمک‌گذاری انجام نخواهد شد.
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: این سندرم که بیشتر در خانم‌های دارای اضافه‌وزن دیده می‌شود تاثیر زیادی در ناباروری دارد. یکی از راه‌های درمان آن کاهش وزن از طریق رژیم‌های اصولی و ورزش‌های مناسب است.

با در نظر گرفتن این علت‌ها می‌توانیم راحت‌تر به بررسی تاثیر ورزش بر باروری زنان بپردازیم. هم‌چین به شما می‌گوییم که انجام کدام فعالیت‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر باروری خانم‌ها داشته باشد.

بررسی کامل تاثیر ورزش بر باروری زنان

آیا ورزش می‌تواند روی باروری زنان تاثیر بگذارد؟ بله؛ فعالیت‌های ورزشی با توجه به شدت و زمانی که برای انجام آن‌ها صرف می‌کنید می‌توانند تاثیر مثبت یا منفی روی باروری بگذارند.

اگر بخواهید با استفاده از ورزش‌های سنگین خود را در مدت‌زمانی کوتاه لاغر کنید تا سندرم پلی‌لیستیک درمان شود یا حتی هدف شما تنها رسیدن تناسب اندام باشد؛ ممکن است در باروری خود اختلال ایجاد کنید.

در مقابل برخی ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی تاثیر بسیار مثبتی در درمان استرس و جلوگیری از ابتلا به افسردگی دارند.

به همین دلیل می‌توانند به بدن در درمان بسیاری از مشکل‌ها از جمله ناباروری کمک کنند.

به طور کلی می‌توان تاثیر ورزش بر باروری زنان را در ۲ بخش به صورت تاثیرهای مثبت و منفی بررسی کرد تا به درک بهتری از آن رسید. این موارد به شرح زیر هستند.

ورزش چه تاثیر منفی در باروری زنان دارد؟

بررسی تاثیر ورزش در باروری زنان در طب غربی شروع شد. متخصص زنان و نازایی کرمانشاه در این باره به ما می‌گوید فعالیت‌های سنگین می‌توانند در تولید هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون اختلال ایجاد کنند. این موضوع در نهایت باعث اختلال در باروری خواهد شد.

البته این شرایط درصورتی‌ رخ می‌دهد که فرد ورزش‌های شدید در حد مسابقات قهرمانی انجام دهد. هم‌چنین مدت‌زمانی بیش از ۵ ساعت در هفته را به انجام ورزش‌های سنگین اختصاص دهد.

در این شرایط ممکن است بدن احساس کند در موقعیت نامناسبی قرار دارد. به همین دلیل نیز جلوی تخمک‌گذاری و لقاح را بگیرد تا شرایط مطلوب فرابرسد. در نتیجه باروری با مشکل مواجه می‌شود.

اگر فعالیت شما باعث کالری‌سوزی زیادی شود و در مقابل میزان کالری دریافتی کمتر از آن باشد؛ احتمال اینکه در باروری اختلال به‌وجود بیاید زیاد است. به‌طور کلی باید گفت انجام ورزش‌های سنگین اگر بیشتر از ۵ ساعت در هفته طول بکشد باعث کاهش احتمال باروری تا ۴۲ درصد خواهد شد.

ورزش چه تاثیر مثبتی در باروری زنان دارد؟

فوق متخصص زنان در قزوین در این باره گفته است که ورزش‌های سبک و منظم برای بهبود عملکرد کلی بدن بسیار مناسب هستند. این نوع فعالیت‌ها هم‌چنین می‌توانند تاثیر مثبتی روی باروری بانوان بگذارند.

برای مشاهده تاثیر ورزش بر باروری زنان باید مدت زمانی از انجام این فعالیت‌ها گذشته باشد. خانم‌هایی که دچار اختلال در تخمک‌گذاری هستند باید روزانه ۳۰ دقیقه از وقت خود را به انجام فعالیت‌های ورزشی بگذرانند.

این ورزش‌ها می‌تواند شامل: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن و شنا باشد. تاثیر این فعالیت‌ها بر بدن شامل افزایش تولید هورمون استروژن و در نتیجه بالارفتن احتمال بارداری است. این نوع ورزش‌های ایروبیک هم‌چنین به تولید بیشتر هورمون اندورفین کمک می‌کنند. اندورفین باعث کاهش استرس شده و به سلامتی روان افراد کمک خواهد کرد.

اگر می‌خواهید با کمک ورزش باروری را تقویت کنید توصیه می‌کنیم روزانه بین ۳۰ تا نهایتا ۶۰ دقیقه از وقت خود را به انجام ورزش‌های ایروبیک اختصاص دهید. با این کار اختلال‌های تخمک‌گذاری تا حد زیادی برطرف می‌شوند.

چاقی مشکل دیگری است که با کمک ورزش و رژیم می‌توان آن را از‌بین‌برد. اضافه‌وزن شاید تاثیر مستقیمی روی باروری نداشته باشد اما احتمالا عوارض مختلفی در دوران بارداری به‌همراه داشته باشد.

هم‌چنین باید گفت سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بیشتر در افراد دارای اضافه وزن دیده می‌شود. پس این افراد برای از بین بردن هرگونه اختلال و عوارض، بهتر است با کمک ورزش‌های مناسب وزن خود را تا رسیدن به یک بازه ایده‌آل کاهش دهند.

بهترین ورزش‌ها برای باروری

تاثیر ورزش بر باروری زنان بستگی به نوع و شدت فعالیتی دارد که افراد در طول روز انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید با کمک ورزش احتمال باروری را افزایش دهید انجام فعالیت‌های زیر به شما توصیه می‌شود.

  • رقصیدن
  • پیاده‌روی
  • شنا
  • پیلاتس
  • یوگا
  • تای‌چی
  • دوچرخه‌سواری

جمع‌بندی

تاثیر ورزش بر باروری زنان کاملاً به این بستگی دارد که فرد چه ورزش‌هایی انجام می‌دهد و چند ساعت از هفته را صرف انجام این فعالیت‌ها می‌کند. فعالیت‌های شدید می‌توانند تاثیر منفی در تخمک‌گذاری و تولید هورمون‌های زنانه داشته باشند.

در مقابل انجام فعالیت‌های سبک مانند: پیاده‌روی، دویدن، رقصیدن و شنا باعث کاهش استرس و افزایش تولید هورمون پروژسترون خواهد شد. در نتیجه با انجام روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش‌های سبک ایروبیک می‌توان به بهبود تخمک‌گذاری و باروری کمک کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا