بدنساز تازه کارچربی سوزیضروری

درست کردن شکم شش تکه براساس تیپ بدنی (نقشه قدم به قدم)

اگر از خوانندگان قدیمی تمرینو باشید در جریان هستید که به شخصه طرفدار شکم شش تکه و هشت تکه نیستم! با اینکه در گذشته چندین مطلب در مورد شکم شش تکه تهیه کرده بودم اما به نظر می‌رسد سوالات زیادی هم‌چنان در ذهن دوستداران بدنسازی وجود دارد.

به همین دلیل چند هفته پیش تصمیم گرفتم، یک بار و برای همیشه تکلیف خودم و شکم شش تکه را مشخص کنم تا از این به بعد هر کس در مورد شکم شش تکه از من پرسید، به سرعت، لینک این مقاله را تقدیمش کنم. (البته نه اینکه دوست نداشته باشم جواب سوالات شما دوستان را بدهم اما وقتی یک سوال را صدها بار می‌پرسند واقعاً خسته کننده است)

نسخه صوتی مقاله درست کردن شکم شش تکه براساس تیپ بدنی⭐️

خلاصه مطلب:

لینک آپارات

اینجا محصولی را به شما نمی‌فروشم، به جایش می‌خواهم حقایق را با شما در میان بگذارم. قول می‌‌دهم در پایان، هر چه که نیاز است در مورد ساختن یک شکم تخت بدانید.

چند واقعیت

  • همه عضله شکم دارند: این عضلات ممکن است کوچک باشند اما همه، عضلات ۶ تکه شکم را دارند. در واقع، آن‌ها زیر لایه چربی پنهان هستند.
  • چربی به عضله تبدیل نمی‌شود: در مطلب (آیا عضله به چربی تبدیل می شود، برعکسش چطور؟) به این موضوع اشاره کردم. چربی و عضله، دو عضو متفاوت هستند. مثل: روغن و آب، چربی روی عضله قرار می‌گیرد. ممکن است میزان بالایی عضله شکم داشته باشید اما زیر لایه‌ای از چربی پنهان شده است و مهم نیست چقدر دراز و نشست می‌روید این عضلات را مشاهده نخواهید کرد.
  • یک شکم تخت وقتی ظاهر می‌شود که درصد پایینی چربی داشته باشید.

بنابراین، اگر فردی هستید که روزانه ۳۰ دقیقه، خود را با تمرینات شکم شکنجه می‌کنید، این اجازه را خواهید داشت تا تمرینات‌تان را متوقف کنید!

چرا؟!

  • نمی‌توان به صورت موضعی چربی سوزاند

همان‌طور که در مطلب (سوزاندن موضعی چربی از رویا تا واقعیت) اشاره کردم، نمی‌شود موضعی چربی سوزاند. این برای تمام بخش‌های بدن از جمله شکم صدق می‌کند.

بله، تمرینات شکم باعث تقویت این عضله می‌شوند که برای سلامتی کمر خیلی مهم است.

حالا می‌پرسید چطور می‌شود از شر چربی‌های شکمی خلاص شد؟

بستگی به سن، وزن، جنسیت و ژنتیک، بدن، چربی را به یک صورت از دست می‌دهد. معمولاً با بالا رفتن سن مردان، چربی بیشتری در شکم اضافه می‌شود. زنان هم، چربی بیشتری در ران‌‌ها و لگن، جمع می‌کنند.

هم‌زمان وقتی وزن از دست می‌دهید بدن در نواحی خاصی شروع به از دست دادن چربی می‌کند که براساس ژنتیک شما تعیین می‌شود.

بنابراین، نیاز به وجود یک برنامه مشخص برای از دست دادن چربی‌های شکمی ضروری است.

برویم سراغ اصل مطلب…

برنامه شکم شش تکه ۱ ماهه

شکم شش تکه

اگر تا حالا در مورد درست کردن عضلات شکم در سطح وب به مطالبی برخورده باشید مشاهده می‌کنید که عموماً یک سری حرکت مخصوص و عجیب غریب را معرفی می‌کنند و می‌گویند: این همان حرکتی است که شکم بخت برگشته را شش تکه می‌کند.

البته، در این مطلب هم سعی می‌کنم حرکت‌های جدید را معرفی کنم اما تمام تلاشم این است که بگویم: از کجا باید شروع کنید. این مسئله خیلی مهم است چرا که وقتی قصد داریم چربی های شکم را آب کنیم همه افراد در یک شرایط یکسان نیستند.

در این مطلب، جسارتاً قصد دارم شما خوانندگان عزیز را براساس درصد چربی بدن تقسیم‌بندی کنم و بر همین اساس بگویم: تکلیف شما و شکم شش تکه چیست؟!

چون فردی که بالای ۳۰ درصد چربی دارد با فردی که ۱۲ درصد چربی دارد، برای به دست آوردن شکم شش تکه، مسیر و راه یکسانی را در پیش ندارد.

بنابراین، چیزی به نام بهترین رژیم برای شکم شش تکه یا بهترین حرکت برای شکم شش تکه هم نداریم. همه چیز بستگی به درصد چربی بدن‌تان دارد. ⛔️

هر چند مسئله را ساده کرده‌ام، چون عوامل دیگری هم در میان است. به عنوان مثال: تکلیف افراد «مردنی چاق» یا «افرادی که به لپتین مقاوم شده‌ا‌ند» چه می‌شود؟! (توصیه می‌کنم این مطالب را بخوانید)

چرا شما مردنی چاق هستید و چطوری از شرش خلاص شویم؟

با وجود مقاومت به لپتین هرگز نمی توانید وزن خود را کنترل کنید

اگر سطح چربی بدن بین ۳۰-۴۰ درصد است:

درصد چربی بدن

دقت کنید منظورم ۳۰-۴۰ درصد چربی نسبت به کل وزن بدن است. ممکن است وزن کمی داشته باشید اما بیش از ۳۰ درصد چربی داشته باشید.

اگر در چنین وضعیتی قرار دارید باید ۹۰ درصد تلاش و تمرکزتان روی تغییر رژیم غذایی‌تان باشد. چند نکته را باید مدنظر قرار دهید:

۱: تغییرات کوچکی را در رژیم خود آغاز کنید

مثلاً وعده‌های غذایی را ساده‌تر کنید. مهم‌ترین فداکاری که در این مرحله می‌توانید انجام بدهید این است که: مصرف مواد غذایی فراوری شده را متوقف کنید. منظورم همان مواد غذایی است که با بسته‌بندی‌های مختلف درون سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند.

اجازه بدهید کار را برای شما عزیزان ساده‌تر کنم، ۹۰ درصد مواد غذایی که مصرف خواهید کرد جز این ۳ گروه غذایی باشند:

  • گوشت‌ها (مرغ و ماهی)
  • سبزیجات
  • کمی میوه

مهم‌ترین تغییر در رژیم غذایی این تیپ خاص بدنی

وقتی می‌خواهید یک وعده غذایی مصرف کنید به جایی اینکه بروید سراغ نان و سایر کربوهیدرات‌هایی که والده محترمه روی سفره گذاشته، بروید سراغ پروتئین و کمی چربی. این کار، سبب کاهش سطح قند خون می‌شود.

استثنا: برای وعده قبل و بعد باشگاه حتماً با کربوهیدرات شروع کنید.

۲: اگر در این شرایط قرار دارید، مکمل کمک چندانی نمی‌کند

چرا؟

چون شرایط شما بحرانی است و نیاز اصلی، تغییر در رژیم غذایی است. اما وقتی مکمل مصرف می‌کنید با خود می‌گویید:

اشکالی نداره اگر زیاد به رژیمم پایبند نباشم، من که مکمل مصرف می‌کنم!

وقت برای مصرف مکمل همیشه هست.

۳: قرار دادن بدن در شرایط کالری منفی

برای اینکه به این هدف برسید نیازی نیست به خودتان گرسنگی بدهید. تنها باید با ورزش کردن، میزان مصرف کالری توسط بدن را بالاتر ببرید. وقتی از ورزش صحبت می‌کنم منظورم انجام هوازی به صورت بلند مدت نیست! (آیا با شمارش کالری می توان به اهداف تناسب اندامی خود برسیم)

منظورم انجام تمرینات اینتروال است. به این مطلب مراجعه کنید. (برنامه تمرینی اینتروال برای چربی سوزی) البته، منظورم این نیست که با وزن ۱۱۰ کیلو و چربی بالای ۳۰ درصد از همان ابتدا بروید سراغ شدیدترین تمرینات اینتروال، اما باید از یک جایی کار را شروع کنید.

رابطه شکم شش تکه و آشپزخانه

لینک آپارات

اشتباه بزرگ این تیپ بدنی

هیچ صحنه‌ای در یک باشگاه بدنسازی، خنده‌دارتر و در عین حال، غم انگیزتر از این نیست که یک فرد چاق شروع به زدن کرانچ و دراز و نشست بکند!

تنها اتفاقی که برای این فرد خواهد افتاد این است که: بعد از گذشت مدتی و آسیب زدن به خود، دیگر باشگاه نمی‌آید.

دراز و نشست، کرانچ و سایر تمرینات مستقیم روی عضله شکم، برای شما دوستان تپلم، ممنوع است. ⛔️

تمریناتی نیز که با وزن بدن هم انجام می‌شود ممنوع است. آخر شما که ۹۰ کیلو وزن‌تان است و ۴۰ درصد هم چربی دارید بالای بارفیکس چه کار می‌کنید؟!

استثنا: اگر در گذشته درصد چربی بدنی پایینی داشتید و یک ورزشکار هم بودید، می‌توانید از این نوع حرکات مستقیم روی عضله شکم استفاده کنید چرا که سریع‌تر می‌توانید خود را با شرایط جدید تطبیق بدهید.

  • پس در باشگاه چه کار کنیم؟

کاری که باید در این مقطع بکنید انجام تمرینات ترکیبی مثل: ددلیفت، اسکوات و انواع پرس‌ها است. این حرکات، عضلات بیشتری را درگیر خود می‌کنند و در ضمن، کالری بیشتری هم می‌سوزانید.

اگر سطح چربی بدن بین ۳۰-۲۰ درصد است:

شکم شش تکه

اگر در این شرایط قرار دارید هم‌چنان بخش اعظم تلاش و تمرکزتان باید روی رژیم غذایی باشد. البته، در اینجا می‌توان روی مکمل‌ها کمی حساب باز کرد. در این شرایط می‌توانید ۲۰ درصد مواد مغذی را از مکمل‌ها تامین کنید. مکمل‌هایی مثل: وی و آمینو برای تامین پروتئین و گلوتامین برای ریکاوری در این مرحله خیلی خوب جواب می‌دهند.

نکته تغذیه‌ای لازم: در این مرحله می‌توانید هفته‌ای یک‌بار از تکنیک روزه داری متناوب استفاده کنید. این روش را نمی‌توانید هر روز ادامه بدهید!

آیا تمرینات شکم، چربی را آب می کنند؟

۴ عضله شکمی داریم:

  • ماهیچه راست شکمی
  • ماهیچه عرضی شکمی
  • ماهیچه مایل خارجی
  • ماهیچه مایل داخلی

آناتومی شکم

به عنوان یک بدنساز، باید هر ۴ گروه عضلانی شکمی را تقویت کنید. عضلات شکمی قدرتمند می‌توانند جلوی درد کمر را بگیرند. منبع (۱)

  • ۲ نوع چربی شکمی داریم

چربی اضافی شکمی، باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و مقاومت به انسولین در بدن می‌شود. منبع (۲)

هر چند، تمام چربی‌های شکمی یکسان نیستند.

  • چربی زیر پوستی

این همان چربی است که با دستان خود می‌توانید آن را نگه دارید و با شرم در آینه به خود نگاه کنید! این چربی، آن‌قدرها هم خطرناک نیست، فقط مایه شرمساری است!

  • چربی احشایی

این چربی در ناحیه شکم و به دور ارگان‌های درونی بدن پیچیده شده است. این همان چربی مسئله‌ساز است. چربی احشایی از لحاظ هورمونی هم فعال است و ترکیباتی را آزاد می‌کند که باعث ایجاد بعضی بیماری‌ها می‌شود. منبع (۳)

  • داشتن عضلات شکمی قدرتمند، کافی نیست

تمرین دادن عضلات شکمی، آن‌ها را قدرتمند می‌کند. هر چند، کرانچ و دراز و نشست نمی‌توانند عضلات شکمی را که زیر لایه‌ای از چربی قرار گرفته‌اند، نمایان کنند.

برای داشتن شکم شش تکه، باید از شر چربی زیر پوستی ناحیه شکمی خلاص شوید.

  • آیا تمرینات، چربی ناحیه شکمی را می‌سوزانند؟

خیلی دلم می‌خواهد بگویم بله، اما شواهد چیز دیگری می‌گویند.

درست است که تمرین دادن یک نقطه از بدن، باعث حس سوزش در آن منطقه می‌شود و عضلات هم در آن ناحیه شروع به سوزش می‌کنند اما مطالعات نشان می‌دهند که: شما را از شر چربی‌ها خلاص نمی‌کنند. منبع (۴)

یک تحقیق به مدت ۲۷ روز، روی اثر دراز و نشست صورت گرفت. مشخص شد: اندازه سلول‌های چربی زیر پوستی، هیچ تغییری نکرد. منبع (۵).

این موضوع نه تنها برای شکم، بلکه برای کل بدن نیز صادق است. به عنوان مثال: در یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای روی عضله جلو بازو، مشخص شد که: میزان چربی در کل بدن کم شده بود، نه فقط یک ناحیه خاص. منبع (۶)

هر چند، بعضی تحقیقات با این نظر مخالف هستند!

یک تحقیق مشخص کرد که: هر چقدر چربی به عضله فعال نزدیک‌تر باشد جریان خون سریع‌تر خواهد بود و شکستن سلول‌های چربی بیشتر خواهد شد. منبع (۷)

شاید روش انجام این آزمایش‌ها باعث به وجود آمدن چنین نتایجی بوده است. به هر حال، نتایج آزمایش‌ها دارای تناقض هستند ولی بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که: تمرین فقط روی یک ناحیه به تنهایی نمی‌تواند چربی آن ناحیه را از بین ببرد.

بهترین تمرین برای چربی سوزی شکم

تمریناتی که تکیه روی کل بدن دارند، می‌توانند سرعت سوخت و ساز را بالا ببرند و چربی را در تمام بدن بسوزانند. تمرینات پر شدتی مثل: اینتروال هم می‌توانند نسبت به تمرینات هوازی معمولی، کالری بیشتری را بسوزانند. منبع (۸)

چه تمریناتی را انجام دهم؟

در این مرحله می‌توانید سراغ تمرینات مستقیم عضله شکم مثل: پلانک، کرانچ و… بروید. البته، نیاز به انجام دادن تمرینات شدید و پیچیده شکم ندارید. در این مرحله فقط قصد داریم عضلات شکم را با این حرکات آشنا کنیم. فقط همین!

هشدار: در این مرحله نیازی به انجام حرکات به صورت برعکس نیست. مثلاً: کرانچ برعکس

چرا؟

چون به خاطر درصد بالای چربی، تنها اتفاقی که خواهد افتاد کمر درد خواهد بود. عضلات شکم هنوز آمادگی تحمل وزن بالای بدن را ندارند. هم‌چنین، هفته‌ای ۱ جلسه تمرین شکم هم کفایت می‌کند.

نکته مهم: جدای از انجام حرکات شکم بهتر است به جای این کار، موقع انجام دادن سایر حرکات مثل: اسکوات، سیم کش‌ها و… روی عضله شکم تمرکز کنید و آن را منقبض نگه دارید. این‌طوری عضله را غیر مستقیم در تمام جلسه تمرینی تحت فشار قرار می‌دهید.

نکته اضافی: در این مرحله هم‌چنان تمرینات اینتروال را انجام می‌دهید اما باید رکوردهای خود را بهبود ببخشید.

اگر سطح چربی بدن بین ۱۵-۲۰ درصد است:

شکم شش تکه

بخش اعظم افرادی که در مورد شکم شش تکه سوال می‌پرسند، در این مرحله گیر افتاده‌اند! نمی‌دانند چه کار کنند.

البته به شما حق می‌دهم، چرا که عبور کردن از این مرز کار آسانی نخواهد بود. اما اگر راهش را بلد باشید همه چیز امکان‌پذیر است:

کلید موفقیت در این مرحله، تنوع حرکتی است. باید حرکات متنوعی را انتخاب کنید. در ضمن، اینجا همان جایی است که باید به دنبال انجام یک تکرار بیشتر باشید. اینجا باید به دنبال رسیدن به خستگی در اجرای حرکات باشید.

در این مرحله اگر بتوانید بیشتر به خود فشار بیاورید، نتیجه خواهید گرفت. در مورد تمرینات اینتروال هم باید بگویم: اینجا نیازی نیست تا تمرینات را خیلی خیلی شدید کنید احتمال تمرین زدگی وجود دارد.

در ضمن، اینجا می‌توانید انواع مختلف تمرینات شکمی را تست کنید چرا که حالا عضلات شکم می‌توانند وزن بدن را راحت‌تر تحمل کنند.

برنامه تمرینی ویژه در این مرحله

در این مرحله بهتر است از تکنیک چرخه‌ای برای تمرین دادن عضله شکم استفاده کنید. به چه صورت؟

  • ۲ هفته، پشت سر هم هر روز تمرین می‌کنید. روزانه ۴-۵ ست به صورت سوپرست و کلاً ۲ تا حرکت (یکی با وزن بدن و دیگری بدون وزن بدن)
  • ۴-۶ هفته هیچ تمرین مستقیمی روی شکم انجام نمی‌دهید (چون شکم بعد از ۲ هفته تمرین پشت سر هم، دیگر به جلسات تمرینی جواب نمی‌دهد).

هر حرکتی که بهتر روی عضله شکم فشار وارد می‌کند انتخاب کنید. به شخصه این ۲ حرکت را در این دوره خیلی خوب می‌بینم.

حرکت کرانچ با طناب (۸-۱۰ تکرار)

حرکت کرانچ روی توپ (تا خستگی کامل)

نکات تغذیه‌ای مربوط به شما

می‌توانید از تکنیک چرخه های کربوهیدرات در این مرحله به عنوان رژیم غذایی استفاده کنید.

در مورد مکمل‌ها باید بگویم: علاوه بر مصرف مکمل‌های مرحله قبل، می‌توانید از مکمل‌های محرکی مثل: کافئین و بتا آلانین استفاده کنید تا فشار تمرینات را بیشتر کنید.

اگر سطح چربی بدن زیر ۱۰ درصد است:

شکم شش تکه

این‌ها همان بدنسازهایی هستند که داخل اینستاگرام تصاویرشان را در محیط‌هایی می‌بینید که همیشه کمی سایه روشن وجود دارد. هرگز آن‌ها را زیر نور مستقیم خورشید مشاهده نمی‌کنید.

چرا؟

بله این‌ها شکم شش تکه‌ دارند اما وقتی این شکم مشخص است که کمی سایه هم در محیط باشد!!

بنابراین اگر در این دسته قرار دارید هنوز باید تلاش کنید تا به زیر ۱۰ درصد بروید.

برای اینکه پایین‌تر بروید اینجا از نظر تغذیه کار شما کمی مشکل‌تر می‌شود.

چرا؟

فرض کنیم روزی ۵ وعده غذایی مصرف می‌کنید در ۱ هفته می‌شود ۳۵ وعده.

از این تعداد وعده‌ها فقط ۲-۳ تا را می‌توانید به وعده تقلب اختصاص بدهید، بقیه باید پروتئین و سبزی باشد! باید اینجا از خود گذشتگی زیادی به خرج بدهید.

در مورد تمرینات هم باید بگویم: اینجا علاوه بر تنوعی که باید حرکات داشته باشند بایستی روی تمام عضلاتی که در شکم وجود دارند تمرکز کنید.

در مورد مکمل‌ها اینجا علاوه بر مکمل‌های بالا می‌توانید از چربی‌ سوزها استفاده کنید. برای اینکه بدانید کدام چربی سوز را مصرف کنید این مطلب را بخوانید: نگاهی به محبوب ترین قرص ها و مکمل های کاهش وزن

رژیم غذایی برای از دست دادن چربی شکمی

باید رابطه خود با غذا را تغییر دهید و روی چند نکته کلیدی تمرکز داشته باشید:

  • کالری کمتری نسبت به آنچه الان مصرف می‌کنید، مصرف کنید: برای انجام این کار، باید بدانید الان چقدر کالری مصرف می‌کنید، باید برنامه‌ای برای کمتر غذا خوردن داشته باشید.

برای شروع، ابتدا شروع به حذف تمام کالری‌های بی‌ارزش مثل: کربوهیدرات‌های فراوری شده کنید. از شر کربوهیدرات‌های مایع مثل: نوشابه‌ها نیز خلاص شوید.

  • سبزیجات بیشتر مصرف کنید: ۲-۳ کاسه سبزی، روزانه مصرف کنید. شاید زیاد به نظر برسد اما علاوه بر دریافت کامل مواد معدنی و ویتامین‌ها، تعجب خواهید کرد چطور باعث کاهش اشتها می‌شود.
  • کربوهیدرات‌های بهتری را برای خوردن انتخاب کنید: سراغ کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مثل: سیب زمینی شیرین، برنج‌ها و کدو حلوایی بروید. کربوهیدرات‌هایی که فراوری شده و مایع نیستند!

بهتر است این کربوهیدرات‌ها را بعد از جلسه تمرینی مصرف کنید.

شاید فکر کنید باید کلاً کربوهیدرات‌ها را حذف کنید اما بدانید: مغز از گلوکز و عضلات از گلیکوژن به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کنند. این ۲ را از طریق مصرف کربوهیدرات‌ها دریافت می‌کنیم.

  • پروتئین: یک متغیر ثابت در معادله تغذیه شما، پروتئین است. منابع پروتئین حیوانی را هر وعده غذایی مصرف کنید. این باعث می‌شود عضلات حفظ شوند و میزان دریافت کالری نیز محدود شود.
  • بدنسازهای گیاه‌خوار: می‌توانید عضله بسازید و چربی هم از دست بدهید. اما باید در محاسبه کالری‌ها خیلی با دقت عمل کنید.
  • چربی‌های سالم: اگر کربوهیدرات‌ها را محدود به بعد از جلسه تمرینی کنید و سبزی و پروتئین مصرف کنید شاید به اندازه کافی انرژی برای بقیه روز نداشته باشید. اینجاست که باید به چربی‌ها اشاره کرد.

آواکادو، روغن زیتون و آجیل‌ها منابع عالی برای دریافت چربی هستند. اما بدانید: چربی‌ها به طور کلی، سرشار از کالری هستند بنابراین در میزان مصرف دقت کنید.

توصیه تمرینو: ۱۰۰ درصد رژیم‌تان را یک شبه تغییر ندهید. به آرامی این تغییرات را اعمال کنید. عادت بسازید.

چه بخوریم برای شکم شش تکه؟

اینجا چند راه‌کار را خدمت‌تان نشان خواهم داد تا بتوانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

میوه و سبزی 

خوردن میوه و سبزی می‌تواند در فرایند کاهش وزن مفید باشد. یک تحقیق که سال ۲۰۰۸ روی زنان برزیلی دارای اضافه وزن که هم‌زمان مصرف سبزی و میوه بالایی داشتند صورت گرفت، نشان داد: کاهش وزن بیشتری داشتند.

میوه‌ها و سبزی‌ها داراری مقادیر بالای فیبر هستند که خوردن آن‌ها باعث می‌شود احساس سیری، مدت زمان بیشتری طول بکشد بدون اینکه مجبور باشید کالری زیادی را دریافت کنید.

برای دریافت مقدار کافی از میوه و سبزی در رژیم غذایی، در هر وعده نصف بشقاب سبزی یا میوه را همراه با پروتئین و چربی‌های سالم، برای خوردن در نظر بگیرید.

تقسیم پروتئین در طول روز

اینکه پروتئین بالایی را برای ساختن عضلات دریافت بکنیم، یک اصل بدیهی است! آیا باید مقدار پروتئین را از این هم بیشتر افزایش بدهید؟!

روی یک رژیم پر از پروتئین تمرکز کنید چرا که در طول روز، شما را سیرتر نگه می‌دارد. یک تحقیق روی افراد چاق نشان داد که: اگر این افراد، میزان مصرف پروتئین را تا ۲۵٪ بالاتر ببرند، میزان حس سیری‌شان تا ۶۰٪ افزایش پیدا می‌کند. منبع (۹)

نکته‌ای که بدنسازان فراموش می‌کنند این است که: چه موقع این پروتئین‌ها را دریافت کنند.

یک تحقیق سال ۲۰۱۴ روی اثر توزیع پروتئین در طول روز بر سنتز پروتئین صورت گرفت. ۲ گروه که میزان پروتئین یکسانی را مصرف می‌کردند. یک گروه فقط در عصرها و عده دیگر در طول روز به طور متناوب پروتئین مصرف می‌کردند. گروه اول، ۲۵% کمتر، سنتز پروتئین در آن‌ها صورت می‌گرفت.

به عبارت دیگر اگر پروتئین را در طول روز و به طور متناوب مصرف کنید، عضلات بیشتری خواهید ساخت!

اما اینکه چقدر باید پروتئین مصرف کرد، جواب‌های مختلفی دارد. ولی به صورت کلی ۱۵-۲۵% کالری دریافتی باید از پروتئین‌ها باشد. در هر وعده غذایی حداقل ۳۰ گرم پروتئین را دریافت کنید. (یک بدنساز چقدر پروتئین نیاز دارد)

آب را قبل از وعده غذایی بنوشید

نوشیدن آب کافی قبل از وعده غذایی به میزان ۵۰۰ میلی‌لیتر، طبق تحقیقی که سال ۲۰۱۵ صورت گرفت نشان داد که: می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

با نوشیدن آب، احساس پری خواهید کرد و میزان دریافت کالری را پایین خواهید آورد.

مصرف شکر و غذاهای فراوری شده را قطع کنید

اگر شکم شش تکه می‌خواهید باید مصرف شکر و سایر کربوهیدرات های ساده مثل: نان سفید، بسکویت، چیپس و… را قطع کنید. غذاهای این چنینی، مواد مغذی خیلی کمی دارند و فقط قند خون را بالا خواهند برد و باعث خواهند شد انسولین در خون آزاد شود و ذخایر چربی افزایش پیدا کند.

با خوردن پروتئین، میوه و سبزیجات در طول روز، باعث خواهید شد سطح قند خون‌تان در تمام طول روز ثابت باقی بماند.

مواظب نمک باشید

خوردن نمک زیادی در زندگی‌های امروزی امری شایع و گاهاً بدون اطلاع ما است!! غذاهای فراوری شده سرشار از نمک هستند، سعی کنید غذاها را خودتان آماده کنید.

نمک باعث می‌شود احساس نفخ کنید و باد کرده به نظر بیایید.

ورزش، روی دیگر سکه شکم تخت

شاید بپرسید: حالا که تغذیه ۸۰-۹۰ درصد پازل شکم تخت و شش تکه است باقی ۱۰-۲۰ درصد چیست؟

درست حدس زدید: ورزش

اجازه بدهید چند قانون مهم را مطرح کنم:

  • دیگر کرانچ کار نکنید: چربی روی عضله شکم‌، اهمیتی نمی‌دهد روزانه چند تا کرانچ می‌زنید. ۹۰ درصد تمرکز شما باید روی تغذیه باشد.

به این موضوع دقت کنید که باید کالری بیشتری بسوزانید. حالا از منظر سوزاندن کالری به داستان نگاه کنید. ۱۵ دقیقه که کرانچ کار کنید شاید ۱۰۰ کالری بسوزانید اما انجام یک حرکت ترکیبی مثل: اسکوات یا ددلیفت در همین ۱۵ دقیقه می‌تواند ۵۰۰ کالری بسوزاند! بنابراین اگر فرد گرفتاری هم هستید بهتر است هوشمندانه‌تر از زمان خود در باشگاه استفاده کنید.

  • حرکات ترکیبی بزرگ انجام دهید: بهترین حرکات بدنسازی شامل: اسکوات، ددلیفت، لانگ، شنا، بارفیکس، پرس سینه و دیپ است.

این حرکات، تقریباً تمام عضلات بدن را تحت فشار قرار می‌دهند. چون نیازمند عضلات زیادی هستند بنابراین کالری بیشتری هم نیاز دارند.

البته، در ادامه چند حرکت شکم را هم معرفی می‌‌کنم که دست خالی از تمرینو نروید!

  • هوازی

برای به دست آوردن شکم تخت، خیلی‌ها در باشگاه خود را به تردمیل، دوچرخه و الپتیکال زنجیر می‌کنند!

  • آیا استفاده از این‌ها مفید است؟

کمی!

  • آیا بهتر نیست وقت خود را روی حرکات دیگری بگذارم؟

قطعاً!

اگر می‌توانید به جای هوازی، حرکات اینتروال را انجام دهید. چون در مدت زمان کمتری، کالری بیشتری می‌سوزانید.

  • خواب و استرس

خواب کم و استرس بالا، تعادل هورمونی بهترین الگوی ژنتیکی را نیز برهم می‌زند و کار را برای چربی‌سوزی مشکل‌تر می‌کند.

چقدر طول می کشد تا شکم شش تکه دیده شود؟

برای دیده شدن شکم شش تکه و گرفتن سلفی باید درصد چربی بدن آقایان بین ۶-۹ درصد و خانم‌ها بین ۱۶-۱۹ درصد باشد.

اگر با خودتان می‌گویید ای بابا اینجا هم خانم‌ها مقدمند باید خدمت‌تان عرض کنم که نه دوست عزیز، شما جلوتر هستید چرا که میزان سوخت و ساز در بدن مردها بیشتر از خانم‌ها است. (این‌قدر غر نزنید!)

از این جدول برای مشخص کردن زمان رسیدن به شکم شش تکه استفاده کنید:

دانلود عکس بالا

از ردیف بالا استفاده کنید و درصد چربی کنونی بدن را مشخص کنید.

اگر خانم هستید ستون را تا قسمت نارنجی کاهش دهید و اگر آقا هستید درصد چربی بدن را تا قسمت زرد کاهش دهید.

از ستون افقی استفاده کنید تا مدت زمان رسیدن به شکم شش تکه را تعیین کنید.

مثلاً اگر مرد هستید و درصد کنونی چربی ۲۳ درصد است باید به ۹.۹ درصد چربی برسید و زمان رسیدن به شکم شش تکه در این حالت، ۲۷ هفته است.

حرف آخر

داشتن شکم شش تکه یک ضرورت در بدنسازی نیست. مگر اینکه قصد داشته باشید در یک رقابت بدنسازی شرکت کنید. اما به هر دلیلی عشق شکم شش تکه کورتان کرده چند تا نکته مهم را نباید فراموش کنید:

ساختن شکم شش تکه زمان می‌برد و نیازمند تلاش و نظم زیادی است. به عنوان مثال: اگر سطح چربی ۱۵ درصد است حداقل ۳ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد تا یک چیزهایی مشخص شود! به صورت دقیق و علمی می‌توانید ماهانه ۱ درصد چربی از دست بدهید. منبع (۱)

هیچ حرکت جادویی برای شکم شش تکه نداریم. در ضمن، تمرینات مستقیم شکم تنها ۲۰ درصد از فرایند شکم شش تکه ساختن را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین نکته‌ای که همیشه متذکر می‌شوم این است که: به عنوان یک بدنساز باید سطح استرس را کنترل کنید. فرقی نمی‌کند در کدام سطح چربی بدنی هستید، همه ما دچار استرس می‌شویم.

  • استرس سبب افزایش هورمون عضله خراب‌کنی مثل: کورتیزول می‌شود.
  • استرس سبب بالا رفتن سطح قند خون و خراب شدن رژیم‌تان می‌شود.
  • از همه بدتر، سطح سوخت و ساز را پایین می‌آورد.

بنابراین، جوش نزنید!

بسته به میزان تلاش‌تان، تمرکزتان، تغذیه، خواب و سطح استرس، زمان رسیدن به هدف‌تان مشخص می‌شود.

برای اندا‌زه‌گیری میزان پیشرفت، حتماً هر ماه از خود عکس بگیرید. (یا هر هفته)

این را می‌دانم که داشتن شکم تخت باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود اما شکم صاف، نوش دارویی برای تمام مشکلات نیست. اگر همین الان ناراحت و دچار خودبیزاری هستید، وسواس داشتن شکم شش تکه، شما را خوشحال‌تر نمی‌کند.

اگر شکم شش تکه ساخته‌اید، چه تجربه‌ی مهمی به دست آورده‌اید؟

توجه: این مطلب در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ مورد بازبینی و به روزرسانی منابع علمی قرار گرفت

علی رضا ناصری

I'm a fitness nerd & currently I'm blogging for https://tamrino.ir my main passion is creating excellent content for bodybuilding community.

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. سلام مطلب مفیدی بود دستتون درد نکنه🙏🏻فقط من دوتا سوال داشتم
    یکی آیا آیا در سن 15 16 سالگی هم میشه از این راه نتیجه گرفت(منظورم اینه در این سن سوخت و ساز بدن فرق نمیکنه)؟ و من از هر سایتی درصد چربیمو حساب میکنم بین 7 تا 10 11 درصد میزنه! در صورتی که بدن من حداقل بین 13-17 درصد نشون میده؟ میتونه بخاطر حجم عضلات کم باشه؟

  2. سلام شما گفتید برای رسیدن به شکم شش تکه عالی باید فقط سبزیجات و پروتئین مصرف کنیم خواستم بپرسم که امکانش هست برای پروتئین هشتاد درصد از مکمل و بیست درصد از گوشت استفاده کنیم قیمت گوشت قرمز خیلی بالاست :(

    1. سلام
      دلیلش بدنسازهایی تازه‌کاری است که وارد باشگاه می‌شند و تمام تمرکزشون و تعریف‌شون از موفقیت
      یعنی رسیدن به شکم شش تکه
      به عنوان یک چالش، اینکه شکم را شش تکه کنیم کار جالبیه
      برنامه‌ریزی می‌خواد نیاز به صبر و تلاش داره
      اما اینکه ۳۶۵ روز سال تبدیل بشه به معیار ما برای موفقیت در بدنسازی اشتباهست

  3. سلام استاد خسته نباشید من بعد از انجام تمرینات شکم دچار حالت تهوع میشم ! علتش رو نمیدونم. درصد چربیمم حدود 20 هست

  4. سلام ببخشید من قدم ۱۵۸وزنم ۴۵هستش ولی ی ذره شکم دارم چجوری اون رو اب کنم و اینکه از کجا بفهمم چربی بدنم چقدره؟

  5. با سلام آقای ناصری من وزنم 70 هست و 7 ماه هست بدنسازی میرم خیلی روی شکمم کار میکنم اما اصلا تغییری نکرده قبلا وزنم 60 کیلو بود معمولا بعد از چند ماه عضلات شکم نمایان میشوند تغذیه ی عالی مثل کربوهیدراتها و پروتئین ها و غیره دارم حتی مکمل هم مصرف میکنم بدنم خوب پیشرفت کرده اما هر کاری میکنم شکمم کات نمیشه راهنمایی کنید با تشکر

  6. سلام خسته نباشید جناب ناصری بنده 34 سالمه و 183 قد و وزنم هم 90 هوازی و دراز نشست و شنا و دمبل میزنم در خانه میخواستم بدونم چطور میتونم به بدن سالم و توانابرسم که حالم از خودم بهم نخورده وقتی تو آینه خودم رو میبینم وطنم 100 بود که در چند ماه رساندم به 90 با ورزش میخوام برو باشگاه و لطفا بگید میتونم برای خشک کردن بدنم از آمپول استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم که وقت می گذارید .
    کوچیک شما محسن رمضانی
    یا حق

    1. سلام
      ممنون از اظهار لطف شما
      نه توصیه نمی کنم از داروهایی که اشاره کردید استفاده نکنید
      در این مطلب سعی کردم به صورت مرحله به مرحله نشان بدهم باید چکار کنید
      برای شروع می توانید سراغ این رژیم بروید:
      واقعیاتی که باید در مورد چرخه های کربوهیدرات و چربی سوزی بدانید

  7. از من شش تکه شکم یک طرفش برامده است چرا لطفا جوابش را در شماره من رای کنید 0744737724 تشکر در خانه تمرین میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا