مکمل و داروهای بدنسازی

آپی ژنین را مصرف کنیم یا نه؟

در جستجو برای سلامتی و افزایش طول عمر، ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان، پتانسیل‌های زیادی دارند. در این میان، آپی ژنین، یک فلاونوئید که می‌توانید در میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان دارویی پیدا کنید، به عنوان عاملی مشهور شده که می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و افزایش طول عمر کمک کند. منبع (۱۷، ۱۸و ۱۹)

آپی ژنین به خاطر واکنشش با گیرنده‌های انتقال دهنده عصبی، توجه محققان را به خود جلب کرده است.

با اینکه آپی ژنین به خاطر بهبود کیفیت خواب شناخته می‌شود اما اثرش فراتر از این است. مطالعات نشان می‌دهند که: می‌تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند، باعث کاهش التهاب شود و اثر آنتی اکسیدانی نیز از خود نشان می‌دهد.

در این مطلب، به بررسی این ادعاها می‌پردازم.

خلاصه مطلب:

آپی ژنین چیست؟

آپی ژنین، ترکیبی طبیعی از خانواده فلاونوئیدهاست که در گیاهان پیدا می‌شود. فلاونوئیدها به خاطر فعالیت‌های بیولوژیکی مختلف‌شان شناخته شده هستند مثل: اثر آنتی اکسیدانی، کاهش التهاب و اثر روی مسیرهای پیام‌رسانی سلولی.

ساختار خاص آپی ژنین باعث شده بتواند با سلول‌های مختلف ارتباط برقرار کند و روی سیستم ایمنی و سطح هورمون‌ها اثر بگذارد.

آپی ژنین را می‌توانید در مواد غذایی مختلفی پیدا کنید مثل: میوه‌‌ها، سبزیجات و گیاهان دارویی. بابونه به طور خاص،‌ مقدار زیادی آپی ژنین در خود دارد و به خاطر اثر آرامش بخشی شناخته شده است. جعفری، کرفس و پیاز (لایه خارجی آن)، سیب، پرتقال و انگور حاوی آپی ژنین هستند.

منافع مصرف آپی ژنین

آپی ژنین

اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

آپی ژنین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند برای شرایطی مثل: التهاب، بیماری‌های دستگاه ایمنی، اختلالات زوال عصبی و برخی سرطان‌ها مفید باشد. منبع (۱، ۲، ۳ و ۴)

جلوگیری از سرطان

مشخص شده که آپی ژنین، خاصیت پیشگیری از سرطان دارد. منبع (۵، ۶ و ۱۴)

البته، بعضی محققان معتقدند که: آپی ژنین باعث افزایش آسیب به دی ان ای می‌شود. منبع (۷)

مدیریت سلامتی قلب و فشار خون

تحقیقات محدودی روی اثر آپی ژنین بر سلامت قلب و کنترل فشار خون صورت گرفته، اما آپی ژنین دارای اثر آنتی اکسیدانی است که اثر محافظتی از سیستم قلبی و عروقی دارد. منبع (۸ و ۹)

محافظت از اعصاب و مزایای شناختی

آپی ژنین می‌تواند از آسیب اعصاب ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. منبع (۱۰)

هم‌چنین، باعث بهبود اثر شناختی در مغز می‌شود. منبع (۱۱ و ۱۲)

کاهش اضطراب و استرس

آپی ژنین موجود در بابونه و سایر میوه‌ها، می‌تواند باعث کاهش استرس و هورمون کورتیزول شود. منبع (۱۱، ۱۳ و ۲۰)

کاهش قند خون

آپی ژنین این پتانسیل را دارد تا قند خون و دیابت را کنترل کند. آپی ژنین باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شود و به این صورت به کنترل قند خون کمک می‌‌کند. منبع (۲۱)

اثرات جانبی مصرف آپی ژنین

آپی ژنین را می‌توانید در میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان دارویی مختلف پیدا کنید. اگر از طریق یک رژیم معمولی مصرفش کنید، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر در دوزهای بالا و از طریق مکمل‌ها مصرفش کنید، می‌تواند مشکلات کوچکی را ایجاد کند.

یکی از مهم‌ترین اثرات دوزهای بالای آپی ژنین، ایجاد مشکلات گوارشی مثل: حالت تهوع، سوء هاضمه و نفخ کردن است. منبع (۱۵)

دوز مصرفی آپی ژنین

مکمل‌های آپی ژنین، معمولاً حاوی ۵۰-۴۰۰ میلی‌گرم برای مصرف روزانه هستند. منبع (۱۶)

البته، مطالعه‌ای در مورد مصرف طولانی مدت آن مشاهده نشده است.

علی رضا ناصری

I'm a fitness nerd & currently I'm blogging for https://tamrino.ir my main passion is creating excellent content for bodybuilding community.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا