جالب

آیا اسپرسو برای ورزشکاران می تواند مضر باشد؟

– اسپرسو مکملی قوی برای ورزشکاران

2- مزایای نوشیدن قهوه توسط ورزشکاران

3- میزان مصرف قهوه توسط ورزشکاران

4- بهترین زمان مصرف قهوه برای ورزشکاران

5- عوارض نوشیدن بیش از حد قهوه

6- توصیه‌های نوشیدن قهوه برای ورزشکاران

قهوه و ورزش از محبوب‌ترین موارد در سبک زندگی سالم هستند که بسیاری از مردم از آن‌ها لذت می‌برند. یکی از روش‌های شناخته شده برای بهبود عملکرد و افزایش انرژی در ورزش مصرف اسپرسو است که از قهوه به صورت غلیظ درست می‌شود.

قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند موجب بهبود عملکرد فیزیکی و روانی در ورزشکاران گردد. در این مقاله، تاثیر نوشیدن قهوه بر عملکرد ورزشکاران بررسی خواهد شد.

اسپرسو مکملی قوی برای ورزشکاران

اسپرسو یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است و بسیاری از ورزشکاران آن را جهت افزایش انرژی و قدرت در ورزش‌ مصرف می‌کنند. اسپرسو می‌تواند بی‌خطرترین انرژی‌زا برای ورزشکاران و جایگزینی برای مکمل‌ها و محرک‌ها محسوب شود. این نوشیدنی شامل کافئین است که می‌تواند تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی و عملکرد ورزشی داشته باشد.

البته این ماده مضراتی هم برای بدن دارد اما باید گفت اسید کلروژنیک، بیوفلاونوئید و پلیفنول‌ موجود در قهوه موجب تاثیر کمتر کافئین بر بدن می‌شود. البته باید گفت علاوه بر بهبود عملکرد ورزشی، قهوه مزایای دیگری برای سلامتی مانند: کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و آلزایمر دارد. قهوه هم‌چنین یک منبع عالی از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب کمک کند.

مزایای نوشیدن قهوه توسط ورزشکاران

بدن ورزشکاران به دلیل فعالیت شدید و پیوسته، انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند و از این رو همواره به دنبال راه‌هایی برای بهبود عملکرد خود هستند که قهوه می‌تواند در این مورد مفید باشد. قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند بهبود عملکرد فیزیکی را در ورزشکاران ببخشد.

  • افزایش انرژی: در واقع، کافئین باعث افزایش هورمون‌های استرس در بدن می‌شود و در نتیجه، انرژی بیشتری در دسترس ورزشکار قرار می‌گیرد.
  • افزایش توانایی در ورزش های هوازی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه باعث افزایش قدرت در ورزش‌های هوازی می‌شود.
  • بهبود سرعت، افزایش قدرت و استقامت: یکی از تاثیراتی که قهوه می‌تواند روی عملکرد ورزشی داشته باشد، افزایش قدرت و استقامت است. در مطالعه‌ای، افرادی که قبل از یک دوره تمرین ورزشی قهوه مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نکرده بودند، افزایش قدرت و حجم عضلانی بیشتری را تجربه کردند زیرا کافئین می‌تواند جریان خون را به عضلات افزایش دهد. بنابراین کافئین می‌تواند به عنوان یک محرک عضلانی عمل کرده و تعداد فیبرهای عضلانی را افزایش دهد. کافئین ورزشکار را قادر می‌سازد تا طولانی‌تر و با قدرت بیشتری به تمرین بپردازد.
  • کاهش خستگی: خستگی یکی از مشکلاتی است که ورزشکاران با آن مواجه هستند که آن‌ها با مصرف قهوه می‌توانند خستگی کمتری تجربه کنند.
  • افزایش تحمل درد و کاهش درد عضله: ورزشکاران با مصرف قهوه حاوی کافئین می‌توانند درد عضله را کمتر احساس کنند.
  • افزایش سطح هوشیاری: هم‌چنین، کافئین موجود در قهوه می‌تواند روی حافظه، تمرکز و توجه ورزشکاران تاثیر بگذارد و باعث شود بهترین عملکرد را داشته باشند. کافئین نوعی محرک است که با مانع شدن از اثر کردن آدنوزین (که یک انتقال دهنده عصبی است که باعث خواب آلودگی می‌شود) موجب افزایش سطح هوشیاری و تمرکز می‌شود و می تواند به فرد کمک کند تا در طول تمرینات ورزشی خود سخت‌تر و طولانی‌تر کار کند.
  • افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی: کافئین هم‌چنین می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی با افزایش متابولیسم و چربی سوزی و تناسب اندام کمک کند. یک مطالعه نشان داده که نوشیدن قهوه قبل از ورزش می‌تواند باعث افزایش ۱۱ درصدی چربی سوزی شود.
  • افزایش تحمل شرایط سخت: قهوه موجب بهبود عملکرد ورزشی در آب و هوای گرم می‌شود.
  • جلوگیری از کم آبی بدن: قهوه موجب هیدراته نگه داشتن بدن می‌شود.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی: ورزش و قهوه هر دو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. باید توجه داشت نوشیدن قهوه در کنار ورزش می‌تواند این اثرات را تقویت کند.
  • بهبود روحیه: قهوه می‌توان روحیه را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد. این می‌تواند برای ورزشکاران مفید باشد، زیرا استرس می‌تواند عملکرد ورزشی را مختل کند.

میزان مصرف قهوه توسط ورزشکاران

میزان مصرف قهوه توسط ورزشکاران می‌تواند متفاوت باشد. آنچه که باید توجه داشت این است که دوز کافئین مصرفی نباید بیش از ۸ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن‌تان باشد زیرا مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند موجب استرس و عصبی شدن فرد شود.

البته مقدار کافئینی که باید قبل یا بعد از ورزش بنوشید، بستگی به عوامل مختلفی مانند: سن، وزن، سطح تناسب اندام و حساسیت فردی دارد.

بهترین زمان مصرف قهوه برای ورزشکاران

با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه، به نظر می‌رسد که نوشیدن قهوه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از ورزش توسط ورزشکاران می‌تواند تاثیرات مثبتی روی عملکرد ورزشی آن‌ها داشته باشد. البته مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه قبل و بعد از ورزش می‌تواند مفید باشد.

برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی می‌توان قهوه را قبل از ورزش و برای بهبود حال خود می‌توانید قهوه را بعد از ورزش بنوشید.

عوارض نوشیدن بیش از حد قهوه

اگرچه نوشیدن قهوه برای ورزش مفید است اما باید با دقت و با توجه به شرایط شخصی مصرف شود. زیرا مصرف بیش از حد قهوه ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • اختلالات خواب
  • ایجاد اضطراب و عصبانیت
  • ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • اختلال در تنفس
  • خشکی دهان
  • تکرر ادرار

بنابراین، نمی‌توان مصرف قهوه به عنوان مکمل ورزشی در نظر گرفت و در مصرف آن زیاده‌روی نمود زیرا در این صورت می‌تواند خطرناک باشد. لذا میزان مصرف آن باید با مشورت پزشک یا مربی خود و با توجه به وضعیت شخصی فرد مدیریت شود.

هم‌چنین، به عنوان جایگزین برای خواص دیگر آن باید به دیگر روش‌های کاهش خستگی مانند: استراحت، تغذیه مناسب و مدیریت استرس نیز توجه شود.

توصیه‌های نوشیدن قهوه برای ورزشکاران

همان‌طور که گفته شد اگرچه برای بهبود عملکرد ورزشکاران، نوشیدن قهوه می‌تواند مفید باشد، باید توجه داشت که مصرف قهوه به تنهایی نمی‌تواند جایگزین یک رژیم غذایی مناسب و تمرین ورزشی منظم باشد. در اینجا چند نکته برای نوشیدن قهوه قبل از ورزش آورده شده است:

  • قهوه را نزدیک‌تر از ۳۰ دقیقه قبل از ورزش ننوشید.
  • بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف نکنید.
  • اگر باردار هستید یا شیر می‌دهید، قبل از نوشیدن قهوه با پزشک خود صحبت کنید.
  • ممکن است برخی ورزشکاران حساسیت به کافئین داشته باشند. در این صورت شروع با مقدار کمی قهوه و افزایش تدریجی مقدار آن در طول زمان را در نظر بگیرید.
  • اگر اضطراب یا از سایر مشکلات سلامت روانی رنج می‌برید، قبل از نوشیدن قهوه با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر در حال حاضر دارویی مصرف می‌کنید، قبل از نوشیدن قهوه با پزشک خود مشورت کنید.
  • قهوه مصرفی باید تازه باشد شما می‌توانید برای خرید قهوه باکیفیت و دریافت خدمات مشاوره در خصوص قهوه به فروشگاه‌های معتبری مثل: سایت رفرششو و کافی استور مراجعه کنید.

در نتیجه، نوشیدن اسپرسو توسط ورزشکاران می‌تواند به دو صورت مثبت و منفی روی عملکرد ورزشی و سیستم عصبی آن‌ها تاثیر بگذارد. با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه، به نظر می‌رسد که مصرف قهوه توسط ورزشکاران اگرچه می‌تواند تاثیرات مثبتی روی عملکرد ورزشی آن‌ها داشته باشد، باید به طور منطقی و با توجه به شرایط شخصی مصرف شود تا خطری برای آن‌ها نداشته باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا