بدنساز تازه کارنکات تمرینی

بهترین زمان ورزش کردن

مردم زمانی به ورزش کردن می‌پردازند که تصور می‌کنند درست است یا حس خوبی برای تمرین دارند و اجازه می‌دهند تا احساسات‌شان، زمان ورزش کردن را مشخص کند.

با اینکه تغییرات عملکرد عضلانی در طول روز متفاوت است، آیا امکان این وجود دارد تا بهترین زمان را برای ورزش کردن انتخاب کرد؟

لینک آپارات

زندگی روزانه

ساعت زمان tamrino.ir

یک روز از ۲۴ ساعت تشکیل شده که تمام فعالیت‌های فیزیولوژیکی ما در طی شبانه‌روز را کنترل می‌کند. عملکرد اصلی ساعت درونی بدن است که سبب ایجاد یک الگوی ثابت برای بیدار شدن و خوابیدن، ترشح هورمون‌ها، سطح سوخت و ساز و حتی عملکرد یک بدنساز می‌شود. (آیا زمان غذا خوردن برای بدنسازی مهم است؟)

این سیستم درون بدن، به عوامل محیطی مثل: نور، میزان غذای ورودی به بدن و تمرین واکنش نشان می‌دهد. مهم‌ترین عامل برای تعیین مناسب‌ترین زمان ورزش کردن: اثر فعالیت سیستم عصبی و میزان تولید هورمون در بدن است.

با دانستن این موضوع، می‌توانید زمان بهینه برای ورزش کردن را مشخص کنید.

عملکرد عضلانی

تا حالا از خود پرسیده‌اید: چرا اکثر رقابت‌های ورزشی بعد از ظهر اجرا می‌شود و چرا اغلب رکوردهای جهانی در بعد از ظهر و عصر شکسته می‌شود؟!

مطالعات نشان داده‌اند: این زمان، برای برنده شدن در یک رقابت ورزشی بسیار مناسب است.

درجه حرارت بدن در این زمان، در حالت بهینه قرار دارد و باعث می‌شود تا شرایط ارتباطات سیستم عصبی، میزان حرکت مفاصل، سوخت و ساز و میزان جریان خون در بهترین حالت قرار داشته باشد.

میزان دمای قسمت میانی بدن در شب، پایین می‌آید و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، شروع به افزایش می‌کند و در عصر، به نقطه اوج خود می‌رسد.

زمانی که دمای بدن در بیشترین حالت قرار دارد، بدن هم بهتر می‌تواند به اجرای حرکات بپردازد.

تغییرات هورمونی

مهم‌ترین هورمون‌هایی که به ورزش کردن مرتبط هستند شامل: تستوسترون، کورتیزول و هورمون رشد است.

تستوسترون در ابتدای صبح بالاتر است و به مرور پایین می‌آید.

هر چند، این می‌تواند بر اثر سبک زندگی، خواب و فعالیت روزانه تغییر کند. یک نکته مهم اینکه: بعد از تمرین، دوباره سطح تستوسترون بالا می‌رود و این افزایش سطح، در بعد از ظهرها نسبت به صبح، مدت زمان بیشتری باقی می‌ماند.

هورمون رشد در طی خواب ترشح می‌شود. مخصوصاً در نیمه شب و گاهی اوقات در اوایل صبح. با انجام ورزش سنگین و بالا رفتن سطح تستوسترون، سطح هورمون رشد نیز بالا می‌رود و در الگوی طبیعی ترشح این هورمون تغییر ایجاد می‌کند.

سطح کورتیزول در اوایل صبح بالاست و عصرها کاهش می‌یابد. تحقیقات نشان داده‌اند که: میزان افزایش کورتیزول بر اثر ورزش در عصرها کمتر از صبح‌هاست.

بهترین زمان برای ورزش چه موقع است؟

تعداد کمی تحقیق در این زمینه صورت گرفته است. یک تحقیق ۱۰ هفته‌ای روی ۲ گروه که یک برنامه تمرینی را صبح (۹-۷ صبح) و عصر (۷-۵ عصر) اجرا کرده‌اند، نشان داده که: گروهی که عصر تمرین می‌کردند ۲.۷٪ رشد عضلانی را تجربه کردند.

سبک زندگی

اگر ورزش کردن در صبح را دوست دارید، آیا بهتر نیست در مقابل این خواسته خود بایستید و عصر تمرین کنید؟

جواب ما منفی است.

حتی اگر ۵٪ پیشرفت را هم عصرها تجربه کنید این افزایش، با کاهش انگیزه و علاقه شما خنثی خواهد شد. زمان تمرین را طوری انتخاب کنید که بهتر بتوانید تمرین کنید و کسی هم مزاحم‌تان نشود.

بدنسازان حرفه‌ای

اگر بدنسازی حرفه‌ای هستید که خود را برای یک رقابت آماده می‌کند، ورزش کردن در عصر می‌تواند ۲-۱٪ باعث بهبود عملکرد شود. این تفاوت، در یک رقابت سخت می‌تواند فرق بین جایگاه اول و دوم باشد!

هر چند، هنوز تحقیقات بیشتری نیاز است تا همه این روابط را به درستی مشخص کند.

برای اغلب مردم، بهترین زمان تمرین، زمانی است که: با برنامه زندگی و شغلی آن‌ها هماهنگ باشد. وقتی باشگاه باید رفت که: تمرکز، انگیزه و انرژی بالایی دارید. برای بعضی‌ها، این زمان، صبح و برای عده‌ای دیگر این زمان، عصر است.

شما چه زمانی را برای ورزش کردن انتخاب می‌کنید؟

منابع: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶

علی رضا ناصری

I'm a fitness nerd & currently I'm blogging for https://tamrino.ir my main passion is creating excellent content for bodybuilding community.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا