pr

آیا قیمت آریزو ۵ به صرفه است؟

یکی از مهم‌ترین محصولات چری در ایران، خودرو آریزو ۵ است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ طراحی شده، دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه، حجم موتور ۱۴۹۹ سی‌سی، حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار در ۶۱۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۱ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه است.

خودرو مذکور در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ و به بازار عرضه شد. در همین مدت کوتاه این محصول چینی توانست در دل بسیاری از مشتریان ایرانی جا باز کند. به گونه‌ای که اکنون نه تنها نمونه‌های نو آن، بلکه موارد دست دوم نیز طرفدار زیادی در بین ایرانی‌های دارد.

یکی از نکاتی که در بحث قیمت آریزو ۵ مطرح است این بوده که تفاوت قیمت آن‌چنانی بین مدل اتومات و دستی این خودرو وجود ندارد و از این‌رو اکثر خریداران ترجیح‌شان بر خرید چری آریزو ۵ مدل اتومات است تا بتوانند با پرداخت هزینه جزئی بالاتری از تجهیزات و امکانات رفاهی بیشتری بهره‌مند شوند. مدل اتوماتیک در بازارهای داخلی نیز در ۲ تیپ زیر قابل خریداری است:

  • تیپ اکسلنت
  • تیپ لاکچری

تیپ اکسلنت در مقایسه با تیپ لاکچری از آپشن‌ها و امکانات رفاهی بیشتری برخوردار بوده و به نوعی فول آپشن محسوب می‌شود پس اگر بحث را روی قیمت آریزو ۵ معطوف کنیم انتظار بر این است که تیپ اکسلنت مدل اتومات این خودرو در مقایسه با سایر تیپ‌ها و مدل‌های آن از قیمت بالاتری برخوردار باشد.

تفاوت آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی که بین ۲ تیپ اکسلنت و لاکچری از مدل اتومات چری آریزو ۵ دیده می‌شود شامل مواردی هم‌چون بهره‌مندی از سیستم‌های پایداری هم‌چون کنترل کشش و پایداری، برخورداری از سانروف برقی، حضور سیستم کمک حرکتی جهت حفظ تعادل روی سربالایی، مجهز بودن به سنسور باد تایر، ترمز کمکی و… است.

در این مقاله قصد داریم به بیان بخشی از مهم‌ترین معیارهایی که به هنگام خرید هر خودرویی ازجمله چری آریزو ۵ وجود دارد بپردازیم و درنهایت نیز محدوده قیمت آریزو ۵ را در بازارهای داخلی مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به پاسخ مناسبی برای سوال آیا قیمت آریزو ۵ به صرفه است؟ برسیم. پس اگر قصد خرید خودرو دارید و چری آریزو یکی از انتخاب‌های شماست تا انتها با ما همراه باشید.

پیش از پرداختن به هر مسئله دیگری لازم است اشاره کنیم که این خودرو به واسطه کابین جادار خود، مصرف بهینه سوخت و برخورداری از آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی متعدد (به ویژه در تیپ اکسلنت) در بازار جهانی و داخلی خودرو، جز خودروهای پرطرفدار است اما دارای معایبی هم‌چون ضعف در عملکرد و قدرت جعبه دنده و هم‌چنین ساده بودن سیستم فنربندی و تعلیقی بوده که بر روی نصب شده است.

ساده بودن سیستم تعلیق از این جهت یک ضعف برای آن محسوب می‌شود که شما به هنگام بررسی قیمت آریزو ۵ با توجه به قیمت نسبتاً بالای آن انتظار نصب یک سیستم با ساختار ساده روی آن را نخواهید داشت.

مشخصات فنی چری آریزو ۵

آریزو ۵ خودرویی با شاسی یکپارچه و سدان جمع و جور بوده که یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱.۵ لیتر روی آن نصب شده است. در مدل اکسلنت این خودرو موتور به فناوری و دانش پیشرفته DVVT مجهز بوده و نوع گیربکس آن ۷ سرعته است.

این خودرو که ظاهر بسیار لوکس و شیکی نیز دارد از نظر میزان توان خروجی و هم‌چنین گشتاور تولیدشده که ۲ پارامتر برجسته در تعیین عملکرد فنی خودرو محسوب می‌شوند از عملکرد مطلوبی و نه لزوماً خیلی قوی، برخوردار است.

بیشینه مقدار توانی که می‌توانید از موتور چری آریزو ۵ انتظار داشته باشید برابر با ۱۱۶ اسب بخار بوده و گشتاور نیز در آن ۱۴۱ نیوتن. متر است. از نظر حداکثر سرعتی که چری آریزو ۵ برای آن طراحی شده است نیز باید گفت این خودرو، نمی‌تواند انتظارات خریداران را به صورت تمام و کمال نسبت به یک خودرو با سرعت بالا برآورده سازد و شما می‌توانید تا سرعت (حداکثر) ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت این خودرو را برانید.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر چری آریزو ۵ برابر با ۱۰.۵ ثانیه بوده و مقدار مصرف سوختی ترکیبی آن در یکی از بهینه‌ترین حالت‌های ممکن یعنی ۵.۷ لیتر به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر است.

با بررسی مشخصات فنی به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای خرید هر خودرویی باید گفت آنچه در قیمت چری آریزو ۵ نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، برخورداری آن از آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی است و نه قدرت و عملکرد فنی بالای موتور آن!

ایمنی آریزو ۵ چگونه است؟

یکی از مسائلی که به صورت محسوس و مستقیم بر قیمت آریزو ۵ تاثیر گذاشته است، سیستم‌هایی هستند که برای ایجاد سطح ایمنی بالا روی آن نصب شده‌اند. این خودرو از نظر ایمنی جز خودروهای با ایمنی بالاست و این مسئله به واسطه کسب امتیازهای بالا از آزمون‌ها و تست‌های موسسه استاندارد و ایمنی اروپا یا یورو انکپ، قابل اثبات است.

چری آریزو ۵ خودرویی است که توانسته از این موسسه امتیاز ۵ ستاره را کسب کند و این مساله آن را در گروه خودروهای ایمن قرار داده است. لازم به ذکر است همان‌طور که اشاره شد از یک نوع فولاد با استحکام بالا برای ساخت بدنه آن استفاده شده است. در ادامه به تعدادی از سیستم‌های ایمنی موجود در این خودرو به صورت فهرست‌وار اشاره شده است:

  • DTC
  • HHC
  • TCS
  • HBA
  • EBD

این خودرو هم‌چنین به سنسور و دوربین پارک مجهز شده است که احتمال بروز تصادف در نتیجه برخورد با موانع را به حداقل مقدار ممکن رسانده‌اند. از دیگر سیستم‌های موثر در ایجاد ایمنی بالای این خودرو می‌توان به سنسور باد تایر و هم‌چنین سنسور هشدار دهنده سرعت بالا اشاره کرد.

محدوده قیمت آریزو 5 در بازه ۲۵۰ الی ۴۱۵ میلیون تومان است که می‌تواند با در نظرگیری پارامترهایی هم‌چون رنگ، تیپ، سال تولید، نو و یا دست دوم بودن و… دچار تغییراتی شود. در این مقاله تلاش شد به بررسی دو مورد از اصلی‌ترین پارامترها به هنگام خرید هر خودرو یعنی مشخصات فنی و ایمنی چری آریزو ۵ پرداخته شود.

اگر طراحی و آپشن‌ها برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند چری آریزو ۵ برآورده کننده انتظارات شما است ولی اگر مشخصات فنی برای شما دارای اهمیت بالاتری است احتمالاً این خودرو مناسب شما نیست.

گروه تمرینو

واحد خبر و تبلیغات تمرینو تمرینو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا