نکات مهم حفظ سلامتی

چطور بی اشتهایی را درمان کنیم

چطور می توان بی اشتهایی را درمان کرد؟ علت این مشکل چیست و چطور می توان جلوی بروز بی اشتهایی را گرفت؟

وقتی صحبت از بدنسازی می‌کنیم، ناخودآگاه به یاد فردی می‌افتیم که مرتب داخل باشگاه وزنه جابه‌جا می‌کند و همیشه در حال خوردن است. پس وقتی بدنسازی دچار بی‌ اشتهایی می‌شود، خبر خوبی برای او نیست! 😳

عمومی‌ترین نوع بی‌ اشتهایی که ما با آن آشنا هستیم، همان گرسنگی است. این گرسنگی است که انسان را مجبور می‌کند به دنبال غذا و دریافت کالری و سایر مواد مغذی برای تغذیه خود باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که شما اشتهای خود را از دست می‌دهید یا اینکه به سرعت سیر می‌شوید. مثلاً یبوست، بعضی ویروس‌های فعال داخل معده و …

در ادامه با توصیه‌های مهمی آشنا خواهید شد تا به درمان مشکل بی اشتهایی بپردازید.

بی اشتهایی چیست؟

کنترل اشتها یک فرایند پیچیده است که توسط دستگاه‌های مختلف بدن تنظیم می‌شود. دستگاه عصبی، دستگاه گوارش و غدد درون ریز که در کوتاه مدت و دراز مدت روی اشتها تاثیر می‌گذارند.

در شرایط عادی بدن در حالت هومئوستاتیک است یعنی: بدن قادر است نیازهای خود برای انرژی و مواد مغذی را تامین کند و همچنان هم وزن خود را کنترل کنید.

البته تجربه بی اشتهایی هر از گاهی کاملاً طبیعی است اما در درازمدت داستان متفاوتی است!

به عنوان یک بدنساز، وزن زیادی از دست می‌دهید و به مواد مغذی برای تامین سلامت بدن هم دسترسی نخواهید داشت. در این شرایط بدن خسته و تحت استرس قرار می‌گیرد که اوضاع را بدتر هم می‌کند.

دلایل بی اشتهایی

بی اشتهایی

سطح هورمون‌هایی که در معده شما ترشح می‌شود مثل: گرلین.

سطح استرس و هورمون کورتیزول.

میزان خستگی و سطح انرژی شما که با میزان خواب شبانه ارتباط دارد.

سلامت تیروئید و سطح سوخت و ساز.

سطح هورمون‌هایی مثل: تستوسترون، استروژن یا پروژسترون.

پرخوری (بله پرخوری به دفعات بالا می‌تواند باعث بالا رفتن هورمون‌های سیر شدن در بدن شود!)

سن بالا.

حالت تهوع ناشی از ویروس‌های معده، مسمومیت غذایی و مشکلات دستگاه گوارش.

مصرف داروهای مخدر مثل: کدئین، دیگوکسین، فلوکستین، کینیدین و هیدرازین.

بیماری‌های کبدی، کلیوی، بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری کرون، بیماری‌های قلبی.

یک سری رژیم‌ها مثل: کتوژنیک و روزه‌ داری متناوب می‌تواند باعث کاهش اشتها شود.

درمان‌ بی اشتهایی

اولین قدم در درمان بی اشتهایی، تشخیص دلیل بروز آن است. بسته به شدت بی اشتهایی و پیچیدگی شرایط بیماری، پزشک از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کند.

هشدار: این داروها را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. ⛔

بعضی داروها مثل:

  • داروهای ضد حالت تهوع مثل: دکسیلامین، پیریدوکسون و ویتامین B6.
  • داروهای حاوی پروژسترون مثل: متروکسی پروژسترون.
  • داروهای استروئیدی و متوکلوپرامید.
  • داروهای ضد افسردگی.
  • درمان طبیعی بی اشتهایی

در ادامه یک سری روش‌های طبیعی را معرفی می‌کنم که می‌توانید خودتان آنها را انجام بدهید.

۱. تغییر الگوی غذا خوردن

بی اشتهایی

من خودم طرفدار ۳ وعده بزرگ غذایی هستم (یک بدنساز روزی چند وعده غذایی باید مصرف کند) اما اگر مشکل بی اشتهایی دارید بهتر است تعداد وعده‌های غذایی را به ۵-۶ وعده کوچک تقسیم کنید تا جلوی سیر شدن و سوء هاضمه را گرفته باشید.

بزرگ‌ترین وعده غذایی را زمانی مصرف کنید که خیلی گرسنه هستید.

توصیه می‌کنم ساعت‌های ثابتی برای غذا خوردن خود مشخص کنید.

سعی کنید مواد غذایی خیلی مغذی مصرف کنید تا نیازی به پرخوری نداشته باشید. مثل: روغن زیتون یا نارگیل، کره بادام زمینی، تخم مرغ، گوشت گاو، لبنیات با چربی کامل، آجیل و روغن آفتابگردان، آواکادو و نوشیدنی پروتئینی.

قبل از وعده غذایی، مایعات مصرف نکنید.

مصرف کافئین را کاهش دهید.

سعی کنید محیط آرامش بخشی برای غذای خوردن پیدا کنید. (راه‌حل خود من: غذا خوردن کنار دوستان و خانواده😉 )

۲. درمانی بی اشتهایی ناشی از حالت تهوع

  • چای زنجبیل مصرف کنید. (ریشه زنجبیل را تکه تکه کنید و داخل قوری آبجوش به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید.)
  • ویتامین B6 مصرف کنید.
  • چای بابونه و آب لیمو مصرف کنید.

۳. بی اشتهایی ناشی از مشکلات دستگاه گوارش

اگر از مشکلاتی مثل: یبوست، نفخ معده، سوزش سر معده رنج می‌برید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • یک رژیم ضد التهاب استفاده کنید: سبزیجات و میوه‌های تازه، چربی‌های سالم، ماهی دریایی، دانه چیا، آواکادو.
  • لبنیات حاوی پروبیوتیک مصرف کنید.
  • این مواد غذایی را مصرف نکنید: مواد لبنی معمولی، مواد غذایی حاوی گلوتن، مواد فراوری شده، فست فودها، مواد غذایی سرخ شده.
  • آب کافی مصرف کنید.

۴. بی اشتهایی ناشی از افسردگی و اضطراب

بی اشتهایی

افسردگی و اضطراب باعث افزایش هورمون‌های استرس و التهاب در بدن می‌شوند. اگر با مصرف کافئین، الکل و سیگار کشیدن با این عارضه‌ها برخورد می‌کنید مطمئناً اشتهای خود را نیز از دست می‌دهید. راه‌های درمان:

  • یوگا و مدیتیشن را مدنظر قرار بدهید.
  • بیشتر بیرون بروید و خود را در معرض نور خورشید قرار بدهید.
  • از روغن‌های اسطوخدوس و بابونه برای آرامش استفاده کنید.
  • قبل از خوابیدن از نمک اپسوم استفاده کنید تا عضلات آرام شوند.

۵. درمان بی اشتهایی ناشی از خستگی

۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید. (توصیه من این است که هر شب سر یک ساعت مشخص به خواب بروید یک ساعت قبل خواب تلفن همراه را از خود دور کنید)

  • محیط اتاق خنک و تاریک باشد.
  • رژیم کم شکر، کافئین و بدون مواد فراوری شده داشته باشید.
  • از روغن نعناع در خانه استفاده کنید تا خواب راحت‌تری داشته باشید.

نتیجه‌گیری

بدنسازی خودش کار مشکلی است حالا اگر اشتها هم نداشته باشید که اوضاع خیلی بدتر می‌شود. پس اگر دچار این مشکل هستید بهتر است هر چه زودتر پی به ریشه آن ببرید وگرنه نمی‌توانید در این رشته پیشرفت کنید.

بهترین توصیه این است که سر وقت بخوابید و خواب خوبی هم داشته باشید.

علی رضا ناصری

من علاقه شدیدی به مباحث تناسب اندام و سلامتی دارم. به نظر من سلامتی مهم‌ترین عامل برای شروع یک زندگی خوب است. بعد از بدنسازی، دیوانه دنیای تکنولوژی هستم!! در ضمن، شما نتیجه برنامه‌های دیگران نیستید، بلکه نتیجه عمل خودتون هستید. من با افتخار، یک بدنسازم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
طراحی وب سایت توسط شرکت طراحی سایت (وب افرا)