pr

کاردرمانی در کودکان بیش فعال

کاردرمانی ممکن است از طرق مختلف به افراد مبتلا به بیش فعالی کمک کند. کاردرمانی در بهترین مرکز درمان بیش فعالی به فرد کمک می‌کند تا موانع موفقیت را شناسایی کند، استراتژی‌هایی برای مقابله با آن زمینه‌ها ایجاد کند، مهارت‌های جدید را تمرین کند یا مهارت‌های قدیمی را اصلاح کند و زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، راه‌حل‌های مناسب فکری ایجاد کند.

شما می‌توانید از طریق شماره‌های ۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲ با ما تماس حاصل فرمایید.

اختلال نقص توجه و بیش فعالی چیست؟

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یک وضعیت سلامت روان مزمن است که بر توانایی فرد برای توجه و مدیریت تکانه‌ها تأثیر می‌گذارد. کارشناسان تخمین می‌زنند که ۵ تا ۷ درصد از کودکان مدرسه‌ای در سراسر جهان مبتلا به بیش فعالی هستند و حدود ۶۳ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند. در ایران حدود ۱۱ درصد کودکان دارای تشخیص بیش فعالی هستند.

تشخیص بیش فعالی توسط دکتر متخصص بیش فعالی انجام می‌شود. علائم بیش فعالی در کودکان معمولاً تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است در زمینه مدیریت زمان، سازماندهی، تمرکز و چند وظیفه با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. از آنجایی که علائم بیش فعالی بسیار فردی هستند، هدف کاردرمانی کمک به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی افراد با استفاده از تکنیک‌های مختلف متناسب با موقعیت است.

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی افراد را تشویق می کند تا بر موانعی که آن‌ها را از انجام فعالیت‌های مهم باز می‌دارد غلبه کنند و استقلال و رضایت آن‌ها را از زندگی افزایش می‌دهد. کاردرمانی به اهمیت بهزیستی روانی و عاطفی افراد می‌پردازد و بر بهبود آن با استفاده از فعالیت‌های روزمره به شیوه‌ای درمانی تمرکز می‌کند.

به طور کلی، هدف اصلی کاردرمانی ذهنی سازگار کردن محیط با فرد است. از این تفکر پیروی می‌کند که هیچ دو نفری مثل هم نیستند بنابراین، محیط اطراف باید با بهترین خدمات به همه سازگار شود و به آن‌ها اجازه دهد بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

چگونه کاردرمانی به بیش فعالی کمک می کند؟

کاردرمانی به افراد بیش فعالی کمک می‌کند تا به طور کامل در موقعیت‌های اجتماعی شرکت کنند. برای کودکان مبتلا به بیش فعالی، هم‌چنین می‌تواند به آن‌ها در زمینه مدرسه، اخلاق کاری و عملکرد کمک کند.

بیش فعالی بر عملکرد آموزشی فرد، مدیریت روابط بین فردی، و توانایی ارائه حمایت عاطفی تاثیر می‌گذارد. علائم بیش فعالی شامل: نقص توجه، بیش فعالی و تکانشگری است. این ویژگی‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در مدیریت زمان، تنظیم عاطفی، انگیزه و عملکرد اجرایی شود که برای تکمیل وظایف مورد نیاز است. بنابراین، درمان بیش فعالی کودکان با کاردرمانی انجام می‌شود.

در یک مطالعه کوچک سال ۲۰۱۸، ۳۸ کودک ۹ تا ۱۵ ساله به طور تصادفی به مدت ۱۲ هفته با یک کاردرمانگر کار کردند یا در گروه کنترل قرار گرفتند. پس از این زمان، افرادی که در گروه کاردرمانی بودند، بهبود قابل توجهی در توانایی خود در مدیریت موثر زمان و آگاهی عمومی خود از زمان نشان دادند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ شامل ۲۳ شرکت‌کننده زن بود که به یک گروه مداخله کاردرمانی ۷ هفته‌ای یا یک گروه کنترل تقسیم شدند. محققان دریافتند که ۱۱ شرکت کننده در گروه درمانی علائم استرس و بیش فعالی را کاهش داده و عملکرد و رضایت بیشتری را در انجام کار به دست آوردند.

تکنیک کاردرمانی در بیش فعالی

جنبه‌های زیادی برای کاردرمانی در بیش فعالی وجود دارد از جمله راهنمایی و آموزش برای اعضای خانواده یا مراقبان مبتلایان به بیش فعالی، توصیه‌هایی برای تجهیزات انطباقی و ارزیابی خانه، محل کار، مدرسه یا سایر محیط های فرد وجود داد.

هنگام انتخاب یک رویکرد درمانی، کاردرمانگران باید چالش‌های خاص مراجعین و بهترین راه‌های برخورد با آن‌ها را در نظر بگیرند. چارچوب واحدی برای استفاده در افراد مبتلا به بیش فعالی وجود ندارد. صرف نظر از تکنیکی که یک کاردرمانگر استفاده می کند، یک رویکرد انعطاف‌پذیر برای افراد مبتلا به بیش فعالی بهترین است.

با هر رویکرد، کاردرمانگر باید بر اهداف و علایق فرد تمرکز کند. مداخلات پزشکی و روان‌شناختی روش‌های استاندارد کاهش علائم بیش فعالی هستند که مداخلات روان‌شناختی در مرکز توانبخشی پایا قرار دارند. با این حال توجه به این نکته مهم است که کاهش علائم به خودی خود لزوماً عملکرد روزانه فرد را بهبود نمی‌بخشد.

۳ سطح از مداخلات کاردرمانی وجود دارد که بسته به اهداف فرد ممکن است به دنبال یکدیگر یا به طور هم‌زمان رخ دهند:

۱. روش های آماده سازی: این‌ها شامل تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی می‌شوند که فرد را برای شرکت در یک فعالیت خاص آماده می‌کند.

۲. فعالیت های هدفمند: این‌ها فعالیت‌هایی هستند که برای شخصی توصیه می‌شود تا مهارت‌های خود را برای رسیدن به یک هدف خاص بهبود بخشد. طیف گسترده‌ای از فعالیت های بالقوه وجود دارد که تا حد زیادی به فرد بستگی دارد اما می‌تواند شامل: ارتباطات، ورزش، کار داوطلبانه، باغبانی یا کار اجتماعی باشد.

۳. مداخله مبتنی بر اشتغال: مداخلات مبتنی بر اشتغال شامل کار فردی برای رسیدن به هدف و تکمیل وظایف تحت نظارت است. باز هم، این فعالیت‌ها از فردی به فرد دیگر به طور قابل توجهی متفاوت است اما برخی از احتمالات شامل تکمیل تکالیف مدرسه، پیروی از دستورالعمل‌ها یا لباس پوشیدن است.

همان‌طور که کاردرمانگر فرد را مشاهده می‌کند، می‌تواند عملکرد آن‌ها را ارزیابی کند. این به آن‌ها امکان می‌دهد با فعالیت سازگار شوند و استقلال، کسب مهارت و خودکارآمدی را بیشتر افزایش دهد.

برخی از کاردرمانگران در حالی که کودکان در مدرسه هستند با آن‌ها کار می کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های کودک را در کلاس درس ارزیابی کنند. سپس آن‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا در فعالیت‌های مدرسه شرکت کنند و محیط کلاس را در صورت لزوم تغییر دهند تا بهترین تناسب را برای کودک داشته باشد.

گروه تمرینو

واحد خبر و تبلیغات تمرینو تمرینو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا