عضله سازینکات تمرینی

راه هایی برای بهبود ارتباط بین عضله و ذهن

آیا به راحتی در باشگاه حواس شما پرت می‌شود؟

اگر جواب شما مثبت است این مطلب می تواند به شما کمک کند.

این مطلب را با جمله‌ای از محمد علی کلی فقید (برنده ۳ کمربند قهرمانی جهانی) شروع می‌کنم:

برای اینکه قهرمان بزرگی باشید شما باید باور داشته باشید که بهترین هستید. اگر هم نیستید  تظاهر کنید که قهرمان هستید.

بلند کردن وزنه‌های سنگین هر چقدر هم که یک کار فیزیکی باشد باز هم شما هستید که در مقابل این وزنه‌ها قرار گرفته‌اید. اما اگر به اندازه کافی در باشگاه وقت گذرانده باشید این اصطلاح ارتباط با عضله را شنیده‌اید. این فرضیه براین اساس است که وقتی در حال تمرین کردن هستید به عضله تحت فشار فکر کنید و این کار را برای بلند کردن وزنه و رشد عضله آسان‌تر می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید حرکات توسط مغز کنترل می‌شود. در مرحله‌ی اول مغز سیگنالی را به عضله می‌فرستد و می‌خواهد تا منقبض شود. مغز یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین را از خود ترشح می‌کند. وقتی استیل کولین در مفاصل عصبی آزاد شد از طریق سیناپس (محل اتصال دو عصب) به گیرنده‌های عضلانی می‌رسد و فیبرهای عضلانی منقبض می‌شوند. هر چقدر این ارتباط بهبود پیدا کند فیبرهای عضلانی بیشتری نیز تحت فشار قرار می‌گیرند.

باشگاه‌های امروزی پر از حواس‌پرتی هستند: تلویزیون، شلوغی و تلفنی که در جیب شما قرار دارد. حفظ تمرکز باعث بهبود بهره‌وری شما می‌شود اما یک بدنساز چگونه از شر حواس‌پرتی‌ها خلاص شود؟

از استراتژی‌های زیر برای خلاص شدن از حواس‌پرتی‌ها استفاده کنید:

بدنساز آرامش ریلکس مدیتیشن tamrino.ir

۱. استفاده از تکنیک های مدیتیشن

اگر با واژه اوم در مدیتیشن آشنا باشید متوجه شده‌اید که این واژه دچار بدفهمی شده است. اما این واژه به یک دلیل است که قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن این است که جواب می‌دهد. از این ترفند می‌توان برای بهبود عملکرد تمرینی و تمرکز خود استفاده کنید.

مهم‌ترین عمل تاثیرگذار یک بدنساز عبارت است از: رفتن به موقعیت شروع حرکت، پیدا کردن یک موقعیت میانه و انجام حرکت با قدرت. بیایید به حرکت ددلیفت به عنوان یک مثال نگاه کنیم:

شما می‌خواهید حرکت را به صورت استوار و محکم شروع و به پایان برسانید. قبل از اینکه عمل بلند کردن را انجام بدهید در موقعیت پایینی خوبی قرار بگیرید و بعد وزنه را از زمین با قدرت بلند کنید.

شما با تکرار این کلمه می‌توانید خود را برای بلند کردن وزنه آماده کنید.

جفت بازو دمبل

۲. بین تکرارها استراحت کنید

مگر اینکه هدف شما تمرینات سرعتی باشد در غیر این صورت عجله نکنید. حتی اگر تمرکز شما روی قدرت باشد یک تمرکز خوب روی نقشه تکرارها باعث ایجاد عملکرد خوبی خواهد شد. بدنسازان گاهی اوقات در انجام دادن تکرارها عجله می‌کنند چرا که تمرکزشان روی کامل کردن ست است. البته مواظب آرام وزنه زدن باشید.

استراحت بین تکرارها یک راه عالی برای تمرکز دوباره است. شما هر بار که تکراری را کامل می‌کنید با تمرکز بیشتری سراغ تکرار بعدی خواهید رفت.

بیایید ددلیفت را به عنوان یک مثال بررسی کنیم. به جای اینکه در هر تکرار مرتب وزنه را با زمین تماس بدهید و بلند کنید همچنان دست خود را روی وزنه نگه دارید اما در انتهای هر تکرار هم‌ترازی و فشاری که روی شما وجود دارد را از بین ببرید. دوباره کمر خود را در محل مناسب قرار بدهید و به بدن خود فشار وارد کنید و حرکت را انجام بدهید. بیش از چند ثانیه این کار نباید طول بکشد و بعد از مدتی به صورت ناخودآگاه آن را انجام می‌دهید.

۳. غرور خود را دم در باشگاه خاک کنید

یکی از دلایلی که افراد در برقراری ارتباط بین ذهن و عضله دچار مشکل هستند این است که تمام ذهن‌شان درگیر بلند کردن وزنه‌های سنگین‌ و بیشتر است.

همه اینها را فراموش کنید و فقط روی کیفیت هر تکرار خود تمرکز کنید.

انعطاف

۴. عضلات خود را بین ست‌ ها مورد انعطاف قرار بدهید

این نیرو خون اضافی را به عضلات شما پمپ می‌کند. وقتی عضله شما پمپ شده باشد، حضور عضله خود را بیشتر حس می‌کنید.

به یاد داشته باشید اگر نتوانید با عضلات خود ارتباط ذهنی برقرار کنید هرگز نمی‌توانید به بالاترین پتانسیل خود برسید.

اجازه ندهید ذهن شما در باشگاه سرگردان باشد. باز هم تکرار می‌کنم شما باشگاه نیامده‌اید که دوست پیدا کنید!

به یاد داشته باشید که درون باشگاه غرور نداشته باشید. همه ما می‌خواهیم در مورد مقدار پرس سینه‌ای که زده‌ایم پز بدهیم اما مقدار این وزنه مهم نیست شما قصد دارید به رشد عضلانی دست پیدا کنید و تمام.

ما در دنیایی مملو از حواس‌پرتی زندگی می‌کنیم. با استفاده از این تکنیک‌ها صداهایی بی‌خودی را حذف کنید. جلسات تمرینی شما کارآمدتر خواهند شد و زمانی که باشگاه را ترک بکنید ذهن شما تازه و آماده به کار است.

فردا در مورد اشتباهاتی که می توانید در تمرین مرتکب شوید صحبت خواهم کرد…

jsj
برچسب ها

علی رضا ناصری

من علاقه شدیدی به مباحث تناسب اندام و سلامتی دارم. به نظر من سلامتی مهم‌ترین عامل برای شروع یک زندگی خوب است. بعد از بدنسازی، دیوانه دنیای تکنولوژی هستم!! در ضمن، شما نتیجه برنامه‌های دیگران نیستید، بلکه نتیجه عمل خودتون هستید. من با افتخار، یک بدنسازم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
طراحی وب سایت توسط شرکت طراحی سایت (وب افرا)