بدنساز تازه کارنکات تمرینی

4 تا افسانه احمقانه در مورد حرکات کششی

حقایقی در رابطه با کشش، عملکرد و آسیب دیدگی

در طول ده سال گذشته رسانه ها مغز ما را در مورد حرکات کششی شستشوی مغزی داده اند. بیایید ببینیم این افسانه ها چه هستند:

حرکات کششی tamrino.ir

۱. حرکات کششی عضلات را بلند تر می کند

عملکرد طول یک عضله ربطی به قابلیت های مکانیکی آن ندارد و کلاً وابسته به عملکرد عصبی عضله است. شما در طول یک حرکت کششی نخواهید توانست طول عضله خود را زیاد کنید.

اگر باور نمی کنید از افرادی که در پزشکی قانونی، مشغول تشریح اجساد می شوند، بپرسید! شما به هیچ وجه نمی توانید طول عضله را با کشیدن آن زیاد کنید. عجیب است اما یک حقیقت است. طول عضله فقط موقعی افزایش پیدا می کند که دستورات عصبی مغز به آن می رسد!!!

۲. همه حرکات کششی یکسان هستند

حرکت کششی tamrino.ir

واقعیت: همه حرکات کششی مثل هم نیستند. ما حرکات کششی ایستا و پویا داریم. حتی مدت زمان انجام حرکات کششی هم نوع آن ها را تغییر می دهد.

کشش یک اصطلاح خیلی کلی است، مخصوصاً وقتی در مورد موقعیت و حرکت مورد استفاده قرار می گیرد. اینکه بگوییم همه حرکات کششی مثل هم هستند، درست مثل این است که بگوییم هرگونه بلند کردن هالتر از روی زمین هم مثل هم است!

حرکت کششی ایستا:

کششی ایستا tamrino.ir

این حرکات در طول یک زمان مشخص بدون هیچ گونه حرکتی یا تغییر در موقعیت صورت می گیرد.

حرکات کششی ایستا در طی سالیان گذشته بسیار مورد ملامت قرار گرفته اند، مخصوصاً این که ادعا می شود اجرای آن ها قبل از تمرینات باعث کاهش عملکرد ورزشکار می شود! اما نکته مهم این است که شما تفاوت بین مکث کوتاه و طولانی را بدانید.

نگه داری عضلات زیر کشش بمدت 5-15 ثانیه هیچ گونه مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند. اما به یاد داشته باشید قبل از اینکه سراغ انجام حرکت بروید در حین گرم کردن سراغ حرکات کششی پویا نیز بروید.

حرکت کششی پویا:

کششی پویا tamrino.ir

شامل حرکاتی است که در زوایای مختلف بافت عضلانی را حرکت می دهد و توقفی در کار نیست.

۳. حرکات کششی عملکرد را  کاهش می دهند

واقعیت: حرکات کششی عملکرد را بهتر می کنند اگر درست انجام شوند!

اگر شما عضلات خود را برای مدت طولانی تحت کشش ایستا قرار می دهید و متوجه کاهش عملکرد خود شده اید، باید بدانید که عضله را تحت کشش قرار نداده اید!!

در واقع شما کشش را باید برروی عضلات قابل انقباض صورت بدهید ولی متاسفانه کشش را برروی مفاصل، رباط و تاندون ها و نقاط اتصال قرار داده اید!

کشش tamrino.ir

یک کشش بد برروی مفاصل و رباط ها و … به راستی می تواند عملکرد شما را کاهش بدهد مخصوصاً این اتفاق در اجرای حرکات کشش پویا بیشتر رخ می دهد. بدن وقتی متوجه بشود که موقعیت یک مفصل در موقعیت خطرناکی قرار گرفته است، عملکرد عضلات اطراف آن مفصل را به عمد پایین می آورد! با این تصمیم مفاصل به اصطلاح در آن ناحیه قفل می شوند و این جایی است که احتمال آسیب دیدگی بالا می رود.

سه ناحیه وجود دارند که در طول عمر یک بدنساز مستعد آسیب دیدگی هستند:

  • ناحیه سینه
  • ناحیه عضلات ران و باسن
  • ناحیه کمر (عضله لاتیسموس)

توصیه می شود ابتدا حرکات کششی پویا و در ادامه چند حرکت کششی ایستا همراه با گرم کردن را انجام بدهید و بعد به سراغ حرکت اصلی بروید.

۴. حرکات کششی باعث افزایش دوره ریکاوری می شوند

حرکات کششی می توانند نقش بزرگی در آرام کردن التهاب ها عضلانی و ارتقا فرایند ریکاوری بازی کنند، مخصوصاً اگر در روزهای ریکاوری صورت بگیرند. حتی می توانید یک جلسه تمرینی کوتاه مدت برای کشش در زمان ریکاوری اختصاص بدهید. نکته مهم این است که حرکات کششی را در این زمان با دقت و کنترل کامل روی عضلات انجام بدهیم.

حرکات کششی در زمان ریکاوری باعث می شوند تا جریان خون بیشتری مواد مغذی را به عضلات برسانند.

حرکات کششی tamrino.ir

نتیجه گیری

به عنوان یک قانون کلی زنان بیشتر از مردان انعطاف پذیری دارند، پس شاید آن ها کمتر نیاز به کشش های ایستا داشته باشد! البته زنان نیز می توانند از این گونه حرکات سود ببرند.

در میان بدنسازانی که دارای بدن های حجیم هستند عموماً انجام دادن حرکات کششی، کار اضافی به نظر می آید.

اشکالی ندارد البته اگر شما در اجرای حرکات دامنه و فرم درست حرکت را رعایت می کنید. اما بیایید واقع بین باشیم، آیا این اتفاق در عمل چقدر رخ می دهد؟!

نمی خواهم بگویم انجام حرکات کششی درمان تمام درد های شماست! انجام درست و به موقع حرکات کششی تنها تکه ای از پازل تناسب اندام است.

توصیه دیگر این که در روز هایی که روی بالا تنه کار می کنید، حرکات کششی خود را نیز برروی عضلات بالا تنه متمرکز کنید و البته برعکس.

آیا شما از انجام دادن حرکات کششی آسیب دیده اید؟

فردا در مورد واقعیت های پوست ها شل و افتاده صحبت می کنم…

jsj
برچسب ها

علی رضا ناصری

من علاقه شدیدی به مباحث تناسب اندام و سلامتی دارم. به نظر من سلامتی مهم‌ترین عامل برای شروع یک زندگی خوب است. بعد از بدنسازی، دیوانه دنیای تکنولوژی هستم!! در ضمن، شما نتیجه برنامه‌های دیگران نیستید، بلکه نتیجه عمل خودتون هستید. من با افتخار، یک بدنسازم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
طراحی وب سایت توسط شرکت طراحی سایت (وب افرا)