pr

دلایل شکست باشگاه های تناسب اندام (از این ۱۰ مورد اجتناب کنید!)

این مقاله خلاصه‌ای از مصاحبه ما با مدیریت شرکت تن آسا جناب آقای لطفی است، که تجربه زیادی در زمینه باشگاه های تناسب اندام دارند. باشگاه های تناسب اندام به دلیل نداشتن بودجه کافی، بی‌تجربه بودن مالکان و انتخاب نام ضعیف شکست می‌خورند. داشتن یک باشگاهی تناسب اندام شاید جذاب و سرگرم کننده به نظر بیاید اما شما نباید فراموش کنید که این یک بیزینس است.

غفلت در حساب و کتاب به طور دقیق و انتخاب تجهیزات نامناسب و انتخاب نام تجاری ضعیف از عوامل شکست زودهنگام  سالن‌های تناسب اندام جدید هستند، حالا شما با خواندن این مقاله قادر خواهید بود تا از بروز این اشتباهات جلوگیری کنید.

۱- سرمایه شما کافی نیست

هنگامی که برای اولین بار یک کسب و کار را شروع می‌کنید باید به صورت محدود و کوچک شروع کنید. تا زمانی که شما یک فرد شناخته شده‌ای نباشید مردم برای بیزینس شما صف نخواهند کشید. ایجاد یک کسب و کار موفق به زمان احتیاج دارد به این معنی که باشگاه شما قبل از به سوددهی برسد زمان می‌برد. تا آن زمان شما باید بتوانید چراغ کسب و کار خود را روشن نگه دارید.

باید سرمایه کافی جهت پرداخت هزینه‌هایی مثل حقوق پرسنل، اجاره و غیره را تا قبل از سودهی داشته باشید. بدون پول کافی امکان سرپا نگه داشتن کسب و کار خود را ندارید. قبل از شروع باید سرمایه در گردش را در طرح کسب و کار خود در نظر بگیرید.

هنگامی که به نقطه شیرین سودآوری رسیدید، اگر بدون حساب و کتاب درآمد حاصل شده را از تجارت خود خارج کنید، در مواجه با مشکلات پیش‌ببینی نشده مثل کرونا، دچار سردرگمی خواهید شد. افزایش حقوق پرسنل، خرید تجهیزات جدید، تبلیغات بیشتر به بازدهی بیشتر سرمایه‌گذاری شما کمک خواهد کرد.

۲- صاحبان بی‌تجربه باشگاه‌های ورزشی

شما عاشق ورزش کردن هستید. شما عاشق مجموعه تناسب اندام و محیط آن هستید. مطمئناً برای داشتن یک باشگاه بدنسازی مناسب هستید، صحیح است؟ نه خیلی سریع. یک اشتباه رایج صاحبان باشگاه بدنسازی که در مورد بیشتر صاحبان مشاغل جدید صدق می‌کند این است که آن‌ها زمان زیادی را صرف کار در کسب و کار خود می‌کنند و زمان کافی برای مسئولیتی را که بر عهده خود است نداند. با این فکر که هر روز به مربی‌گری و چت کردن با اعضای خود اختصاص خواهید داد، سالن ورزشی جدیدی باز نکنید. پرسنل برای همین هستند. به عنوان مدیر، شما باید برنامه‌های بازاریابی، مرور اهداف تعیین شده و برطرف کردن مشکلات سالن خود را دنبال کنید.

۳- انتخاب نام ضعیف سالن ورزشی

شاید فکر کنید داشتن یک تابلو خاص برای سالن بدنسازی شما کافی باشد. اما باید به شما بگوییم که شاید در یک خیابان بسیار شلوغ تابلو بتواند شما را از سایر مجموعه‌ها جدا کند. اما آیا یک اسم مناسب تاثیر بیشتری ندارد؟

مردم به سادگی نوع تابلو شما را فراموش می کنند اما اگر نام مناسبی انتخاب کنید هیچ وقت شمارا فراموش نمی‌کنند. اگر شما یک اسم اشتباه انتخاب کنید امکان این هم وجود دارد که تبلیغ شما را بیاد بیاورند اما آن را به باشگاه اشتباهی در ذهن خود نسبت دهند.

در حالت ایده‌آل اسم باشگاه جدید شما باید تصویری را ترسیم کند که بلافاصله در ذهن مردم  به آن‌ها بگوید که شما چی هستید. باید با رقبای شما متفاوت باشد، اما نه آنقدر که باعث فراموشی و سردرگمی مشتریان شود. شاید کمی این نکته سخت به نظر بیاید، اما برای جلوگیری از شکست لازم است.

۴- نداشتن مزیت رقابتی مجموعه‌های تناسب اندام

یکی از دلایل شکست سالن‌های ورزشی نداشتن پیشنهاد منحصر به فرد است. در یک صنعت بسیار رقابتی، برای یک باشگاه ورزشی بسیار مهم است که که خود را از رقبا متمایز نشان بدهد.  بدون یک دلیل واضح و قانع کننده برای مشتریان جهت انتخاب شما نسبت به سایرین، جذب اعضای جدید و حفظ اعضای کنونی دشوار است. چه برنامه‌های آموزشی تخصصی، دستگاه بدنسازی حرفه‌ای یا امکانات منحصر به فرد، یک باشگاه باید چیزی را ارائه دهد که  از سایر رقبا متمایز شود.

با داشتن یک یا چند پیشنهاد منحصر به فرد نه تنها به اعضای جدید دلیلی برای ثبت نام می‌دهید، بلکه در حفظ اعضای فعلی خود هم موفق خواهید بود. وقتی یک باشگاه تناسب اندام به اعضا خود یک پیشنهاد منحصر به فرد ارائه خواهد داد، در واقع دارد برای اعضا خود ارزش و انحصار ایجاد می‌کند.

این می‌تواند یک دلیل محکم برای اعضا باشد که احساس کنند عضو یک باشگاه اختصاصی هستند. در نتیجه منجر به افزایش رضایت مشتریان و وفاداری بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، وجود مزیت رقابتی می تواند دلیلی برای بازاریابی دهان به دهان کمک کند، زیرا اعضای راضی بیشتر احتمال دارد که باشگاه را به دوستان و خانواده خود توصیه کنند.

۵- انتخاب مکان ضعیف برای باشگاه پرورش اندام

مهم‌ترین عامل شکست یک باشگاه تناسب اندام مکان ضعیف است. انتخاب یک مکان با تراکم جمعیت کم مانع از کسب درآمد و رشد یک سالن ورزشی شود. عواملی که باید هنگام انتخاب مکان باشگاه بدنسازی در نظر گرفته شوند عبارتند از دسترسی آسان، داشتن پارکینگ، نزدیکی به مراکز پر رفت و آمد. یک مکان نامناسب قطعا باشگاه را در سراشیبی شکست قرار می دهید.

علاوه بر این عوامل، توجه به نوع قشر ساکن در منطقه هم مهم است. درک بازار هدف و  ترجیحات آن‌ها می‌تواند به تعیین اینکه آیا مکان انتخابی برای یک باشگاه بدنسازی مناسب است یا خیر، کمک کند. به عنوان مثال، اگر هدف جذب نسل نوجوان است، انتخاب مکانی در نزدیکی مناطق مسکونی با تراکم بالا انتخاب هوشمندانه‌ای است.

از سوی دیگر، اگر سالن ورزشی خانواده‌ها را هدف گرفته است، نزدیکی به مدارس و مناطق تجاری با تراکم جمعیت متوسط مکان ایده‌آل‌تری خواهد بود. با شناسایی نوع قشر ساکن در منطقه خود باشگاه ورزشی می‌تواند خدمات و استراتژی‌های بازاریابی خود را بهتر تنظیم کند تا مشتریان مورد نظر را جذب کند.

۶- تحقیقات بازار ناکافی

یکی دیگر از شسکت سالن‌های ورزشی است. شناخت بازار هدف و نیازهای آن‌ها برای توسعه بازاریابی موثر و استراتژی‌های  جذب مشتری ضرروی است. بدون انجام تحقیقات دقیق از بازار، یک باشگاه ممکن است نتواند مشتریان هدف خود را پیدا کند و در نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی با شکست مواجه شوند.

علاوه بر این‌ها تحقیقات ناکافی شما را در خرید تجهیزات و امکانات گمراه کند و  در نتیجه منجر به هدر رفتن منابع مالی شما شود. قیمت‌گذاری صحیح کلید پیروزی شما در رقابت با سایر رقبا است که بدون تحقیقات جامع امکان‌پذیر نیست.

نقل قول از مقاله “The Top 10 Reasons Businesses Fail” در وبسایت Entrepreneur.com:

“عدم شناخت بازار و نیازهای مشتریان یکی دیگر از دلایل رایج شکست کسب و کار است. کسب و کارها باید بتوانند نیازهای مشتریان خود را به خوبی درک کنند و محصولات یا خدماتی را ارائه دهند که پاسخگوی آن نیازها باشد.”

۷- انتخاب اشتباه مخاطبان هدف سالن‌های ورزشی

اگر قصد راه‌اندازی کار و کسب در زمینه پرورش اندام می‌باشد، باید بتوانید نیازها و ترجیحات مخاطبان خود را درک کنید و آن‌ها را برآورده کنید. باید بتوانید از دید مشتریان علاقه‌مند به زیبایی اندام به موضوع نگاه کنید و دغدغه‌های پیش روی آن‌ها را شناسایی کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

حتی گاهی وقت‌ها باید یک قدم از مشتریان خود جلوتر باشید و برای مشکلات غیرقابل پیش‌بینی که ممکن است در آینده پیش آید راه‌حل داشته باشید. شما با انتخاب صحیح مشتری هدف خود می‌توانید از سطح دغدغه‌ها و حتی میزان درآمد آن‌ها تجزیه و تحلیل درستی داشته باشید، در نتیجه یک برنامه‌ریزی که منجر به موفقیت شما می‌شود برای خود تهیه کنید.

۸- استراتژی‌های بازاریابی قدیمی و تبلیغات کم 

دیده نشدن و جذب نشدن اعضای جدید دلیل شکست باشگاه‌های پرورش اندام  است. در دنیای دیجیتال امروز اگر نتوانید از طریق کانال‌های ارتباطی مثل اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتیوب، گوگل و… با مخاطب در تماس باشید عرصه را به رقبای خود باخته‌اید. زمانی که در این ابزار رایگان و به شدت تاثیرگذار سرمایه‌گذاری نکنید، نتیجه این می‌شود که مخاطب کمتر از فعالیت باشگاه بدنسازی شما مطلع است و جریان درآمدی شما باریک می‌شود. باید هر جایی که مخاطب هدف شما است، شما هم حضور داشته باشید.

۹- حق عضویت و ساختار قیمت‌گذاری غلط

قیمت‌گذاری صحیح می‌تواند رقبای شما را در رقابت با مجموعه بدنسازی شما شکست دهد. اگر یک سالن بدنسازی قیمت‌های خود را متناسب با مخاطب خود و جمعیت ساکن در منطقه تعیین نکند، در جذب اعضا شکست خواهد خورد و اعضا را به سمت باشگاه‌های ارزان‌تر منطقه هدایت می‌کند.

از طرف دیگر اگر حق عضویت ارزان را بدون در نظر گرفتن هزینه و مخارج باشگاه خود انتخاب کنید منجر به بی‌ثباتی مالی شما می‌شود و شما پس از مدتی در حفظ کیفیت تجهیزات و امکانات مجموعه خود با چالش مواجه خواهید شد. ایجاد تعادل بین همه این موارد یک دلیل موفقیت است که باید به خوبی اجرا کنید.

۱۰- نداشتن مهارت ارتباطی موثر با ورزشکاران

باید بتوانید با همه اعضا باشگاه تناسب اندام خود ارتباط متناسب با روحیه آن‌ها برقرار کنید. باید توانایی تشخیص تیپ رفتاری انسان‌ها را داشته باشید. تا متناسب با روحیات اعضا ارتباط سالم و موثر بر قرار کنید. همه افراد از صمیمیت زیاد حس خوبی نمی‌گیرند و برعکس برخی افراد به دنبال یک هم صحبت می‌گردند و اینجاست که این مهارت به کمک شما می‌آید تا یک ارتباط صحیح با مشتریان خود داشته باشید و یک حس وابستگی میان آن‌ها و مجموعه خود برقرار کنید.

این ۱۰ مورد با تحقیق و آنالیز تیم ما براساس گفتگو و بازدید از مجموعه‌های ورزشی که از تن آسا بهترین شرکت تولید کننده تجهیزات و لوازم بدنسازی در ایران تمام دستگاه‌های ورزشی خود را خریداری کرده‌اند بدست آمده است، امیداواریم که به خوبی از اطلاعات دقیق و کارآمد استفاده کنید و از این دلایل که موجب شکست بیشتر باشگاه‌های تناسب اندام در کشور ایران شده است اجتناب کنید.

گروه تمرینو

واحد خبر و تبلیغات تمرینو تمرینو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا