جالب

از شکم بزرگ بدنسازها چه می دانید

در این مطلب قصد ندارم به راه‌حل مشخصی برای این مشکل اشاره کنم. فقط قصد دارم این مشکل را به شما نشان بدهم تا ابهامی در کار نباشد. (نمی‌شود که هر هفته برای تمام مشکلات شما، راه‌حل ارائه کنم 😎)

قبل از هر چیزی این فیلم را مشاهده کنید تا متوجه شوید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم:

متوجه شکم بزرگ بدنسازها شدید؟

این همان مشکلی است که من می‌خواهم در موردش صحبت کنم. در کمال تعجب اصطلاح بدنسازهای حامله برای زنان به کار نمی‌رود و به مردان بدنساز اشاره دارد. 😳

این مشکل بین بدنسازهای مرد و در سطح حرفه‌ای به وفور دیده می‌شود. شما شاهد شکم‌ های شش تکه ای هستید که در کمال تعجب بزرگ و برآمده هستند. دلایل مختلفی پشت این مشکل وجود دارد که سعی می‌کنم به مهم‌ترین‌ آنها اشاره کنم.

دلایل بزرگ شدن شکم بدنسازها

شکم بزرگ بدنسازها

۱. هورمون رشد و انسولین

اگر مطلب هفته گذشته در مورد هورمون رشد (سوماتروپین) را خوانده باشید متوجه می‌شوید که این هورمون در زمان قهرمانانی مثل آرنولد در بدنسازی استفاده نمی‌شد و یکی از عوارض این هورمون افزایش اندازه ارگان‌های داخلی بدن مثل معده است. (البته این افراد از استروئید استفاده می‌کردند!) منبع (۲)

اما بعدها با عرضه این هورمون و همین‌طور انسولین، همه به این باور رسیدند که هر چقدر بزرگ‌تر شویم بهتر است!

چرا از انسولین صحبت کردم؟

چون انسولین را همراه هورمون رشد مصرف می‌کنند تا اثر آن را افزایش بدهند. در ضمن اگر مصرف انسولین طبق اصول مشخصی نباشد باعث افزایش بافت چربی نیز می‌شود. به خصوص اینکه انسولین باعث افزایش چربی درون ارگانی (احشایی) که خطرناک‌ ترین چربی بدن است می‌شود. منبع (۱)

بدنسازها انسولین مصرف می‌کنند چون باعث افزایش جذب شکر و پروتئین توسط عضلات می‌شود. این موضوع باعث افزایش سنتز پروتئین و مصرف شکر به عنوان انرژی توسط عضلات می‌شود. برای دوره حجم، انسولین خیلی موثر است.

اما انسولین سبب تجمع آب هم در بدن می‌شود این موضوع هم سبب بزرگ‌تر دیده شدن و فاصله گرفتن شکم می‌شود.

۲. بد وزنه زدن

منظورم از بد وزنه زدن این است که موقع اجرای حرکات سنگین مثل ددلیفت به جای اینکه شکم خود را به داخل بدهید آن را بیرون می‌دهید. این تکنیک را پاورلیفترکارها استفاده می‌کنند.

این موضوع شاید برای آنها مشکلی نداشته باشد اما شما بدنساز هستید و باید تناسب اندام هم داشته باشید.

۳. حجم گیری های کثیف

شکم بزرگ بدنسازها

وقتی لاغر هستید و باشگاه می‌روید اما نتیجه‌ای نمی‌گیرید اولین توصیه‌ای که به شما می‌کنند این است که بیشتر بخور داداش!

اما چیزی که به شما نمی‌گویند این است که چقدر بخور؟ چی بخور؟ و کی بخور؟

اینها سوالاتی هستند که در یک برنامه غذایی به آن پاسخ داده می‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که شما بدون فکر شروع به خوردن می‌کنید (حجم گیری کثیف)

شما به یک کانال تلگرام بدنسازی می‌روید و در آنجا مشاهده می‌کنید مثلاً یک قهرمان بدنسازی روزی ۱۰ وعده غذا می‌خورد و با خود می‌گویید پس من هم راه‌حل مشکلم را پیدا کردم.

شما حتی توجه نمی‌کنید که آیا این غذاها باعث ایجاد حساسیت در روده‌های من می‌شوند یا نه؟!

می‌دانید گلوتن چیست؟

خودتان برید تحقیق کنید گلوتن چیه! اما همین قدر بدانید که این ماده درون گندم و تمام محصولات مشتق از آن وجود دارد و اثر مخربش برای بدنسازی این است که نفخ می‌کنید و شکم مبارک جلو می‌یاد (حالا هی بگید شکم بزرگ برای کاسبی خوبه!)

به نوع غذایی که می‌خورید توجه کنید خودتان خبر ندارید که به آنها حساسیت دارید. به عنوان مثال مواد لبنی یکی از مواد غذایی هستند که خیلی‌ها به آن حساسیت دارند و باعث جلو آمدن بیش از حد شکم می‌شود. (چرا نباید شیر لبنی مصرف کرد و چه چیزی را به جایش مصرف کرد)

۴. مشکل ساختار بدنی

افرادی که بالا تنه کوتاه و پاهای بلندتری دارند عموماً به مشکل بزرگ شدن شکم دچار می‌شوند. کاری هم از دست شما برنمی‌آید. 😭

۵. تکنیک بارگیری کربوهیدرات

شکم بزرگ بدنسازها

بدنسازهای حرفه‌ای قبل از شروع مسابقات با کمک مواد ادرارآور سعی می‌کنند سطح کربوهیدرات بدن را پایین بیاورند. بعد نزدیک مسابقه به بدن خود کربوهیدرات زیادی می‌رسانند که سبب پر دیده شدن عضلات می‌شود. اما مشکلی که ایجاد می‌شود این است که سرعت گوارش شما پایین می‌آید و در نتیجه غذا مدت زمان طولانی‌تری داخل شکم می‌ماند و باعث بیرون زده شدن شکم می‌شود.

نتیجه‌گیری

ببینید شما بدنسازی کار می‌کنید که به تناسب اندام برسید اما بدنسازهای حرفه‌ای کار می‌کنند تا علاوه بر تناسب اندام، عضلات خود را تا جای ممکن بزرگ‌تر کنند. چرا که این یک معیار قضاوت در رویدادهای بدنسازی است.

با اینکه آنها به سطوح چربی پایینی می‌رسند اما عده‌ای زیادی از آنها در سطح قهرمانی دچار مشکل مربوط به شکم‌ های بزرگ هستند. حتی آرنولد چند سال پیش گفته بود:

شکم بدنسازهای مدرن بیرون زده است. قبلاً یک بدنساز باید بدنش هفتی می‌شد. اما همه چیز تغییر کرده و این تغییر در بدنسازی قابل قبول نیست.

این شرایط می‌تواند خطرناک باشد. مصرف بیش از حد هورمون رشد سبب بزرگ‌تر شدن اعضای داخلی بدن مثل قلب می‌شود که اصلاً خوب نیست. مصرف انسولین بیش از حد هم به دیابت منجر خواهد شد.

اما چرا این شرایط ادامه پیدا می‌کند؟ چرا بدنسازها این خطرات را به جان می‌خرند؟

دلیل آن تماشاگران رقابت‌های بدنسازی است. مردم به دنبال دیدن عضلات بزرگ‌تر هستند. این موضوع سبب شده تا به این مشکل بزرگ در رقابت‌ها توجه نکنند و فقط عضلات را بزرگ‌تر کنند.

حتی سازمانی مثل (IFBB) که مسئول برگزاری رقابت‌های جهانی بدنسازی است هم چشم خود را روی استفاده از این مواد بسته است!

نظر شما در مورد این شکم‌ های بزرگ و البته شش تکه چیست؟ آیا دوست داشتید شکم شش تکه اما بزرگی داشته باشید؟!

برچسب ها

علی رضا ناصری

من علاقه شدیدی به مباحث تناسب اندام و سلامتی دارم. به نظر من سلامتی مهم‌ترین عامل برای شروع یک زندگی خوب است. بعد از بدنسازی، دیوانه دنیای تکنولوژی هستم!! در ضمن، شما نتیجه برنامه‌های دیگران نیستید، بلکه نتیجه عمل خودتون هستید. من با افتخار، یک بدنسازم

نوشته های مشابه

‫۱۰ نظرها

  1. سلام منظورتون چیه کسانی که پاهای بلند و بالاتنه کوتاهی دارند شکمشون جلوتر میشه یعنی این افراد اگر که لاغر هستند و بخواهند عضله سازی کنند و چاق شدن شیکمشون هم میاد جلو؟

  2. آقا یه چیزی یادم رفت بگم: فیل هیث بعد اینکه عکسهای مستر المپیای امسال ۲۰۱۷ با شکمی بزرگ در زوایای مختلف ازش در بولد شد خیلی ریلکس گفت اینا همش فتوشاپه! من پیش خودم گفتم شاید بنده خدا راست میگه و شیطنت کردن، ولی در کمال تعجب دیدم تمام عکسها درست بوده و حتی یک فیلم هم تو یوتوب هست که قبل اینکه بره رو استیج جلوی آینه داره تمرین فیگور میکنه و شکمش افتضاحه

  3. با درود

    گفته میشه موقع استارت زدن و بلند کردن وزنه باید نفس بگیریم یعنی عمل دم -در این حالت شکم پر از هوا میشه و طبیعتا شکمی که پر از هوا شده و باد کرده رو نمیشه منقبض کرد و به داخل داد- ولی شما گفتید “موقع اجرای حرکات سنگین مثل ددلیفت … شکم خود را به داخل بدهید…”
    من اینجا گیج شدم: چجوری همزمان هم عمل دم رو انجام بدیم و هم شکم رو به داخل فشار بدیم و سفت کنیم؟

    1. سلام
      شما موقع بلند کردن وزنه‌ها مثلاً در حرکت پرس سینه شکم خود را پر از هوا می‌کنید تا پایداری بیشتری را ایجاد کنید و حرکت را بهتر اجرا کنید.
      اما همین موضوع به مرور زمان سبب فاصله گرفتن شکم می‌شود.
      بنابراین در ابتدای اجرای این حرکات سنگین بهتر است شکم خود را منقبض کنید تا علاوه بر پیشگیری از این مشکل عضلات شکم را هم تقویت کنید.
      به مرور زمان به این تکنیک آشنا می‌شوید.

      1. آقا من همین الان تو خونه نکته ای که شما گفتید رو امتحان کردم ولی کار خیلی سخت تر میشه برای همین ددلیفت که فرمودید:
        الف) نفس بگیرم ب) سینه را کفتری کنم تا عضلات پشت منقبض شوند تا در حین اجرا پشت صاف بماند پ) شکم را منقبض کنم ت) وزنه را بلند کنم

        نمیشه بجای داخل دادن شکم کمربند رو سفت تر ببندم تا زندگی به این سختی نگذره؟
        : – )

  4. سلام شما میتونید مربی بنده باشید ، اگر مشخصات دقیقم رو بدم ؟ هزینش هم هیچ مشکی نیست
    میخوام بدنمو خطی و عضلانی بالا بیارم از شکم و پهلو هم متنفرم ( فیزیک بدنم خوبه ، چهارشونه هستم ) قدم ۱۷۴ وزنم ۵۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
طراحی وب سایت توسط شرکت طراحی سایت (وب افرا)