بدنساز تازه کارچربی سوزی

آیا مصرف کربوهیدرات در شب خطرناک است

بدنسازها و افرادی که به دنبال ساخت بدنی عضلانی هستند همان اول کار یاد می‌گیرند که باید از مصرف کربوهیدرات در شب ترسید. اما دانشمندان و تحقیقات در این مورد چه می‌گویند؟ پاسخ ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

یک سری قواعد در بدنسازی وجود دارد که همه آن را می‌دانند: بین ۶-۸ وعده غذایی در روز مصرف کنید، روزانه بیش از ۴۰۰ گرم پروتئین مصرف کنید، برای حجم‌ گیری وزنه‌های سنگین بلند کنید. بله اینها قواعدی هستند که در باشگاه بر اثر تجربه بدست آمده‌اند!

اشتباه برداشت نکنید نمی‌خواهم نافی تجربه بشوم، خیلی مسائل علمی وجود دارند که سال‌ها پیش بدنسازها در باشگاه به آن پی برده بودند و علم هم اکنون به آنها پی برده است. مبحث مصرف کربوهیدرات در شب هم به این صورت است، گویا همه پذیرفته‌ایم که مصرف کربوهیدرات در شب مساوی است با اندوخته شدن چربی در بدن!

در این مطلب قصد دارم به بررسی این موضوع بپردازم و مشخص کنیم که آیا مصرف کربوهیدرات در شب آنقدر که ادعا می‌شود مشکل‌زا هست یا نه؟!

خواب

این باور از کجا نشات می‌گیرد؟

اغلب مربی‌ها و کارشناسان به شما خواهند گفت از آنجا که شما به خواب می‌روید سوخت و سازتان هم پایین می‌آید و کربوهیدرات‌ها شانس بیشتری برای تبدیل به چربی دارند. به نظر منطقی می‌رسد. آنها همچنین ادعا می‌کنند از آنجایی که مقاومت به انسولین در شب کاهش می‌یابد بدن کربوهیدرات را به مصرف عضلات نمی‌رساند بلکه آنها را به سوی چربی‌ها هدایت می‌کند.

به نظر منطقی که پشت این حرف‌ها وجود دارد خلل ناپذیر است. شما می‌خوابید و دیگر تا صبح حرکتی ندارید پس قاعدتاً نسبت به زمانی که بیدار هستید کالری کمتری خواهید سوزاند. حتی نسبت به زمانی که در طول روز هیچ کاری نمی‌کنید و فقط روی صندلی نشسته‌اید.

در نگاه اول اینها شبیه نتایج تحقیق دانشگاه تسوکوبا ژاپن به نظر می‌رسند که نشان می‌دادند مصرف انرژی در نیمه اول خواب تا ۳۵٪ کاهش پیدا می‌کند. منبع (۱)

حقیقت

هر چند، این تحقیقات نشان دادند که در نیمه دوم خواب مصرف انرژی به طرز چشمگیری افزایش یافت. پس یک سری افت و یک سری افزایش در مصرف انرژی وجود دارد. اما در کل اوضاع چه طور است؟

به نظر می‌رسد که میزان مصرف انرژی در طول خواب (SMR) فرقی با مصرف انرژی در حال استراحت (RMR) نداشته باشد. منبع (۲ و ۳)

علاوه بر این شما با تمرین کردن باعث خواهید شد تا مصرف انرژی در طول خواب افزایش بیشتری هم پیدا کند. محققان تصور می‌کنند که این افزایش مصرف انرژی به خاطر استرسی است که ورزش روی سیستم عصبی بدن وارد کرده و در طول شب این سیستم عصبی شروع به مصرف انرژی می‌کند. منبع (۴)

این موضع با تحقیق دانشگاه کلمبیا هم همخوانی دارد. آنها ادعا می‌کنند که افراد چاق نرخ مصرف انرژی‌شان در طول خواب کمتر از نرخ مصرف انرژی‌شان در طول روز است. در حالی که این موضوع برای افراد لاغر کاملاً برعکس است. منبع (۳)

پس مگر اینکه شما چاق باشید در غیر این صورت نرخ مصرف انرژی در طول خواب برای شما کاهش نخواهد یافت!

مصرف کربوهیدرات در شب

پس همه چیز در مورد عدم مصرف کربوهیدرات در شب دروغ بود؟

تا اینجا همه چیز برخلاف نظرات مرسوم در باشگاه بوده است اما قبل از اینکه حکم قطعی بدهیم بیایید کمی بیشتر مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. مسئله مقاومت به انسولین و تحمل گلوکز همچنان باقی است. در مقایسه با وعده غذایی صبح سطح گلوکز و انسولین خون نسبت به مصرف وعده غذایی در شب، بیشتر بالا می‌ماند. منبع (۵ و ۶)

خوب گویا نباید در شب کربوهیدرات مصرف کرد! زیاد عجله نکنید. درست است که سطح مقاومت به انسولین و گلوکز در شب نسبت به صبح بیشتر است اما مهم است به یاد داشته باشیم که وعده صبح درست بعد از یک شب کامل روزه‌ داری رخ می‌دهد و چیزی نخوردن می‌تواند مقاومت به انسولین را بالا ببرد.

اگر بخواهیم یک مقایسه عادلانه داشته باشیم بهتر است وعده غذایی نیم روزی را با وعده غذایی شبانه مقایسه کنیم. در این مورد فرق چندانی در زمینه مقاومت به انسولین و میزان گلوکز وجود ندارد. منبع (۵)

کربوهیدرات

بالاخره تکلیف ما چیست؟

مهم است که بدانیم در نهایت و در دنیای واقعی باید چه کار کنیم؟ از اقبال من و شما تحقیق جدیدی در مجله چاقی در سال ۲۰۱۱ صورت گرفته که نتایج شگفت‌انگیزی داشته است.

محققان افراد را به ۲ گروه تقسیم کرده‌اند و آنها را در شرایط کمبود و کاهش کالری قرار داده‌اند. یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل.

هر گروه به میزان مساوی کربوهیدرات، پروتئین و چربی مصرف می‌کردند. با این تفاوت که طریقه مصرف کربوهیدرات متفاوت بوده است. گروه کنترل کربوهیدرات‌های خود را در طول روز و گروه آزمایشی ۸۰٪ کربوهیدرات‌های خود را در شب مصرف می‌کرده‌اند. نتایجی که بعد از ۶ ماه آزمایش بدست آمد قابل توجه بودند.

نه تنها گروهی که در شب کربوهیدرات مصرف کرده بود به طرز چشمگیری کاهش وزن و چربی را تجربه کرده بود بلکه احساس گرسنگی کمتری هم داشتند!

بدنساز بد اخلاق

من این‌ها را قبول ندارم!

مطمئن هستم دوستانی که قانون طلایی بدنسازی را دنبال می‌کنند (یعنی ۶ وعده در روز) و اغلب کربوهیدرات‌های خود را در طول روز مصرف می‌کنند خواهند گفت: اگر ما ۲-۳ ساعت کربوهیدرات مصرف نکنیم گرسنه خواهیم شد. باید بگویم شما وارد یک چرخه مصرف اهریمنی شده‌اید!

وقتی شما مرتب در طول روز کربوهیدرات مصرف می‌کنید بدن خود را زیر گلوکز غرق می‌کنید. برای اینکه از شر گلوکز اضافی خلاص شوید بدن مجبور به ترشح انسولین خواهد شد. ترشح بیش از حد انسولین سبب افزایش گرسنگی می‌شود. از آنجایی که شما ۲-۳ ساعت بعد دوباره یک وعده کربوهیدرات مصرف می‌کنید این چرخه انسولین دوباره به کار خود ادامه می‌دهد.

اگر شما کمتر کربوهیدرات مصرف کنید و فاصله بین مصرف آن را بیشتر کنید گرسنگی کمتری را تجربه خواهید کرد چرا که بدن شما خودش با تولید بیشتر گلوکز این مسئله را جبران می‌کند و سطح گلوکز در خون را پایدار نگه می‌دارد.

زمانی که شما هر ۲-۳ ساعت کربوهیدرات مصرف می‌کنید سیستم تولید گلوکز در بدن (گلوکونئوژنز) دچار آسیب می‌شود و فقط باید روی گلوکزی که از خارج از بدن تامین می‌شود حساب باز کنید. اگر قصد دارید از سیستم هر ۲-۳ ساعت وعده غذایی فاصله بگیرید در چند روز ابتدایی گرسنگی سراغ شما می‌آید اما با تنظیم شدن سیستم گلوکونئوژنز بدن تمام مشکلات حل خواهد شد.

چرا گروه آزمایشی کاهش وزن را تجربه کردند؟

محققان به تغییرات در سطح هورمونی اشاره می‌کنند. میزان انسولین پایه افرادی که در شب کربوهیدرات مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که در طول روز کربوهیدرات مصرف می‌کردند کمتر بود! منبع (۷)

علاوه بر این گروه آزمایشی مورد نظر سطح بالاتری از هورمون آدیپونکتین (هورمون مرتبط با افزایش مقاومت به انسولین و چربی سوزی) را تجربه می‌کردند.

کربوهیدرات نان غذا tamrino.ir

بهترین نوع کربوهیدرات را انتخاب کنید

در حالی که زمان مصرف کربوهیدرات اثری روی کاهش وزن شما نخواهد گذاشت اما نوع کربوهیدرات مصرفی اثر قابل توجهی را خواهد گذاشت. کربوهیدرات‌های کامل که کمترین فرایند فراوری روی آنها صورت گرفته باشد بهترین هستند. این نوع کربوهیدرات‌ها علاوه بر کنترل قند خون به خاطر وجود فیبر شما را در طول روز سیرتر نگه می‌دارند.

شاخص قندی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب کربوهیدرات‌ها است. مواد غذایی با شاخص قندی پایین باعث خواهند شد سطح قند خون شما خیلی کمتر بالا برود. در مقابل مواد غذایی با شاخص قندی بالا به یکباره قند خون را بالا می‌برند و به سرعت هم آن را پایین می‌آورند که نتیجه‌ای جز گرسنگی ندارد.

مصرف کربوهیدرات در شب

چه زمانی باید کربوهیدرات کمتر مصرف کرد؟

هیچ مدرک علمی در مورد حذف کربوهیدرات در زمانی خاص و کاهش وزن وجود ندارد. به هر حال باید بدانید مصرف بیش از حد کربوهیدرات کار خیلی ساده‌ای است، چرا؟

چون خیلی خوشمزه‌اند! بنابراین اگر اضافه وزن مشکل اصلی شماست میزان مصرف آنها را پایین بیاورید.

در کل اگر شما یک بدنساز هستید و سخت تمرین می‌کنید می‌توانید در طول روز کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید تا نگران خالی شدن ذخایر گلیکوژن خود در طول تمرین نباشید. اما اگر برای چربی سوزی تمرین می‌کنید می‌توانید روی پروتئین و چربی برای تمرینات خود حساب باز کنید.

اما همیشه جایی برای تجارب شخصی خود باز بگذارید هر کسی به مصرف کربوهیدرات واکنش خاص خودش را دارد.

انسان اولیه راک عصبانی جنگ tamrino.ir

انسان‌های نخستین و مصرف کربوهیدرات

انسان‌های نخستین در طول روز بسیار فعال و به دنبال شکار و جمع‌آوری غذا بودند. میزان مصرف کم غذا در طول روز باعث می‌شد بدن آنها همیشه هشیار باشد. روزه‌ داری با افزایش استرس مرتبط است. این باعث خواهد شد تا بدن دست به تولید انرژی بزند. چرا که مصرف وعده‌های غذایی در طول روز نیازمند انرژی زیادی برای هضم است.

از طرف دیگر کاهش قند خونی که بعد از مصرف پیش خواهد آمد (هیپوگلیسمی) بدن شکارچی را خسته و خواب‌آلود می‌کند. بعد از یک روز شکار و جمع‌آوری غذا این انسان به محل زندگی‌اش باز می‌گشت و اغلب کالری خود را در طول شب مصرف می‌کرد. در طول شب هم عمل ریکاوری و استراحت صورت می‌گرفت.

نمی‌خواهم بگویم مثل اجداد نخستین خود غذا بخوریم بلکه نیت نشان دادن این موضوع بود که مصرف کربوهیدرات در طول شب چندان هم ترسناک نیست!

  • از طرف دیگر برای انسان امروزی مصرف کربوهیدرات‌ها در طول شب منطقی هم به نظر می‌رسد!!
  • وعده‌های غذایی بزرگ در طول روز باعث خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود و می‌تواند زندگی حرفه‌ای ما را مختل کند.
  • اگر شما در طول روز در مصرف مواد غذایی تقلب می‌کنید (شما تنها نیستید!) مطمئن باشید در طول شب هم تقلب خواهید کرد چرا که تمایل طبیعی ماست در طول شب غذا بیشتر مصرف کنیم.
  • تحقیقات نشان داده‌اند تا زمانی که میزان کلی مصرف کالری تعادل داشته باشد زمان مصرف چندان تاثیری نخواهد داشت.
  • اغلب مردم اگر بدانند که شب می‌توانند بیشتر بخورند نگران این نخواهند بود که در طول روز غذای کمتری مصرف کنند.

مصرف کربوهیدرات در شب

کلام آخر

من آماده نیستم تا با قاطعیت بگویم شما باید تمام کربوهیدرات‌های خود را در طول شب مصرف کنید. دوست دارم تحقیقاتی را ببینم که در آن در وعده صبحانه افراد مقدار کمی کربوهیدرات مصرف می‌کنند تا بشود با افرادی که فقط یک وعده بزرگ در شب مصرف می‌کنند مقایسه درست‌تری صورت گرفته شده باشد.

چرا که تحقیقی که از آن صحبت شد فقط مقایسه مصرف کربوهیدرات در شب و مصرف کربوهیدرات در طول روز بود. اما می‌توانم با قاطعیت بگویم مصرف کربوهیدرات در شب باعث افزایش چربی در بدن نخواهد شد و جلوی کاهش وزن‌تان را نمی‌گیرد.

در ضمن به یاد داشته باشید جایگزینی کربوهیدرات‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید و مصرف کردن آنها در طول شب به خودی خود باعث کاهش وزن نخواهد شد. مهم نیست چقدر کربوهیدرات می‌خورید مهم‌تر از آن میزان مصرف کلی کالری روزانه شما است.

نظر شما در مورد موضوع مصرف کربوهیدرات در شب چیست؟

فردا در مورد حجم گیری صحبت خواهم کرد…

برچسب ها

علی رضا ناصری

من علاقه شدیدی به مباحث تناسب اندام و سلامتی دارم. به نظر من سلامتی مهم‌ترین عامل برای شروع یک زندگی خوب است. بعد از بدنسازی، دیوانه دنیای تکنولوژی هستم!! در ضمن، شما نتیجه برنامه‌های دیگران نیستید، بلکه نتیجه عمل خودتون هستید. من با افتخار، یک بدنسازم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام خسته نباشید ۳ سوال داشتم
    ۱ : بین برنج سفید و نون سنگک کدوم برتری داره و سالم تره ؟
    ۲ : میتونیم بجای برنج ناهار از سنگک استفاده کنیم مشکلی پیش نمیاد ؟
    ۳ : چرا برنچ در ۱۰۰ گرم ۲۸ گرم کربو داره اما سنگک که از ارد گندم سبوس دار هستش ۱۰۰ گرم ۷۶ گرم کربو داره اینکه بیشتر داره کربو جریانش چیه یا اینکه نون در تنور حرارت میبینه کم میشه قندش میخوام بهتر بودن را انتخاب کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
طراحی وب سایت توسط شرکت طراحی سایت (وب افرا)