pr

مقدار مصرف کود اوره برای هر درخت گردو

مهم‌ترین دغدغه‌ای که ذهن باغداران گردو را به خود معطوف می‌کند این است که: آیا احداث باغ گردو می‌تواند هدف آن‌ها را محقق کرده و سودآوری چشم‌گیری داشته باشد. باید عنوان کنیم که باغداری گردو و داشتن باغی با تناژ باردهی بالا، مرغوب و بازار پسند، نیازمند رعایت اصولی اقدامات لازم جهت نگهداری و رسیدگی است. یکی از این اقدامات، کوددهی به موقع و منظم است که باردهی درخت را ۲ برابر کرده و کیفیت و مرغوبیت آن را افزایش می‌دهد.

از جمله این کودها، کود اوره است که ۴۶ درصد آن از نیتروژن تشکیل شده و نیتروژن از جمله ترکیبات مهم جهت رشد و نمو نهال گردو است. در ادامه، با معرفی کود اوره، مصرف کود اوره و مقدار صحیح مصرف آن برای هر درخت، اطلاعات مفیدی در اختیار باغداران عزیز قرار خواهد گرفت.

کود اوره چیست؟

کود اوره از جمله منابع تغذیه‌ای غنی متشکل از ۴۶ درصد نیتروژن است که این کود نیتروژن، دارای کربن دی اکسید و آمونیاک بوده و به شکل بلورهای سفید رنگ است و از حلالیت بالایی برخوردار است. علاوه بر قابلیت استفاده در خاک، می‌تواند از طریق شاخ و برگ نیز جذب شده و اما جهت افزایش میزان جذب، تزریق به خاک بهترین روش جهت استفاده از کود اوره است.

مقدار مصرف کود اوره برای هر درخت گردو

 از آنجایی که درخت گردو دارای ارقام متنوعی است و کشت هر رقم در اقلیم‌های متفاوت، باعث متغیر بودن بافت خاک آن می‌شود، میزان آن با توجه به سن درخت و نوع خاک تعیین می‌گردد که برای هر درخت بالغ، حدود ۱ کیلوگرم و برای درختان جوان، ۳۰۰ گرم کود اوره مناسب است اما نمی‌توان به طور دقیق مقدار کود اوره را برای هر درخت عنوان کرد.

چون سن درخت، نوع خاک و شرایط اقلیم متفاوت است اما به صورت کلی می‌توان در فصل رشد با استفاده از کود اوره برای تقویت درخت اقدام کرد.

هم‌چنین، امکان مخلوط آن با آمونیاک فسفات و دی آمونیوم فسفات نیز وجود دارد. داشتن اطلاعات کافی از ترکیب کودها و مخلوط کردن آن‌ها می‌تواند از اثرات منفی روی خاک و درخت جلوگیری کند. می‌توان کودهای منیزیم، کلسیم و پتاسیم را به اوره اضافه کرد و به یک‌باره کوددهی درخت گردو را انجام داد اما مخلوط کردن آن با نیترات کلسیم، سنگ آهک یا نیترات آمونیاک موجب از بین رفتن اثر مثبت و خاصیت کود می‌شود.

پس به طور متوسط برای هر تن مغز گردوی بدون پوست، به کار بردن ۱۴ و نیم کیلوگرم کود اوره می‌تواند جوابگو باشد. این مقدار برای کشت‌های آبی، ۱۷ و نیم کیلوگرم برای هر تن است اما در کل، استفاده بیش از حد از کود اوره نیز می‌تواند اثرات خسارت‌زایی داشته باشد و نباید بیش از ۲۰ کیلوگرم نیتروژن در هر هکتار به کار برده شود.

مزایای کود اوره

  • کود اوره به دلیل داشتن مقادیر بالای نیتروژن بسیار برای درخت گردو مفید بوده، زیرا نیتروژن از جمله ترکیباتی است که به افزایش باردهی و کیفیت میوه درخت کمک می‌کند.
  • مصرف کود اوره می‌تواند آلاینده‌های محیط زیست را کاهش داده و از آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای سهوی پیشگیری کند.
  • از نظر اقتصادی، نسبت به کودهای شیمیایی دیگر، بسیار کم هزینه بوده و نگهداری آن کاملاً در طولانی مدت بی‌خطر است.
  • کود اوره از جمله کودهایی است که قابلیت ترکیب با چندین کود را داشته و از این جهت، باعث راحتی کوددهی باغدار می‌شود.
  •  این کود به راحتی با خاک مخلوط شده و یا به تنهایی می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و اسیدیته خاک را افزایش می‌دهد.
  • مهم‌ترین مزیت کود اوره برای درخت گردو: افزایش تولید پروتئین مغز آن توسط نیتروژن موجود در کود اوره است..

نکات کلیدی در هنگام استفاده از کود اوره برای درخت گردو

  • با توجه به اینکه ریشه هر گیاه در مواجهه مستقیم با کودها، دچار سوختگی و آسیب می‌شود، درخت گردو نیز به واسطه داشتن ریشه‌های بسیار حساس، باید از عدم تماس ریشه‌ها با کود اوره اطمینان حاصل کرده و کود اوره را به شیوه اصولی به درخت و ریشه آن تزریق کرد.
  • مصرف کود اوره برای هر درخت، تحت تاثیر سن درخت بوده و سالانه با افزایش سن درخت باید میزان کود اوره برای آن ۱۰ درصد افزوده شود.
  • آبیاری سطحی درختان گردو بعد از کوددهی اوره باعث می‌شود: این کود به طور یکنواخت و مساوی به تمام بخش‌های خاک برسد .
  • مراقبت‌های بعد از کوددهی، می‌تواند باردهی درختان گردو را افزایش دهد.
  • استفاده از کود اوره برای درخت گردو باید در اواخر زمستان و اوایل بهار صورت گیرد.
  • هم‌چنین، این استفاده منوط به نتیجه آنالیز خاک باشد. نتیجه آنالیز می‌تواند در انتخاب درست کود و میزان مناسب آن برای هر درخت با توجه به کمبود درخت و نیاز آن موثر باشد.

کلام آخر

از آنجایی که باغ گردو از نظر سرمایه‌گذاری و سودآوری، دارای توجیه اقتصادی بوده و نسبت به باغات دیگر بسیار محبوبیت دارد، لذا اقداماتی هم‌چون کوددهی اوره و رعایت اصولی شیوه مصرف آن می‌تواند در افزایش راندمان تولید و باردهی درخت بسیار موثر باشد.

از این رو، نهالستان پالیز، بزرگ‌ترین و معتبرترین نهالستان کشور، با ارائه اطلاعات جامع در این خصوص و خدمات باغداری و هم‌چنین تولید و فروش انواع نهال گردو، به صورت حضوری و اینترنتی توانسته پاسخگویی شایسته‌ای به باغداران و سرمایه‌گذاران کشور در هر نقطه‌ای داشته باشد.

شما عزیزان می‌توانید با انتخاب این نهالستان، مشاوره‌های تخصصی را در مورد کوددهی، آبیاری، هرس، شناخت آفات و مراحل کاشت، داشت و برداشت درخت گردو را به صورت کاملاً علمی و رایگان از مهندسین این نهالستان جویا شوید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

گروه تمرینو

واحد خبر و تبلیغات تمرینو تمرینو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا