مکمل

مکمل zma زد ام ای را مصرف بکنیم یا نه

اگر خواب خوبی ندارید و می‌خواهید که ریکاوری عضلانی بهتری داشته باشید مکمل zma می‌تواند مشکلات شما را حل کند.

وقتی چند ماه از باشگاه رفتن‌تان می‌گذرد کم کم با نام مکمل‌های مختلفی که بدنسازها استفاده می‌کنند آشنا می‌شوید. عموماً اسم‌های آشنایی مثل: مکمل وی، کراتین، گلوتامین و … جز اولین مکمل‌هایی است که با آنها آشنا می‌شوید.

بنا به درخواست شما همراهان عزیز تمرینو تصمیم گرفتم تا هر از چند گاهی شما را با مکمل‌های گمنام و کمتر شنیده شده هم آشنا کنم. 😎

همه چیز در مورد زد ام ای zma

 

 

لینک در آپارات

دانلود مجموعه آموزشی بدنسازی

مکمل zma چی هست؟

این مکمل ترکیب زینک (Zinc Monomethionine Aspartate)، منیزیم (Magnesium Aspartate) و ویتامین B6 است.

دلیل اصلی که بدنسازها آن را مصرف می‌کنند به خاطر بهبود فرایند ریکاوری است. این مکمل خواب شما را عمیق‌تر می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد زودتر ریکاوری کند.

یک عده می‌گویند چون خواب را بهتر می‌کند باعث افزایش ترشح هورمون‌های عضله‌ساز می‌شود! منبع (۱)

مسئله فراموش شده: خیلی‌ها نمی‌دانند که وقتی ورزش می‌کنند به خصوص ورزش سنگینی مثل بدنسازی، بنا به مطالعات و البته تجربه مشخص شده که کیفیت خواب افت می‌کند. منبع (۲)

از همه مهم‌تر با بالا رفتن سن، کیفیت خواب پایین‌تر می‌آید و شما هم که نیاز به خواب دارید. مصرف این مکمل در این زمینه خیلی کمک می‌کند. منبع (۳)

زینک

زینک

مسئله اینجاست که بدن هیچ نوع ذخایر زینکی در اختیار ندارد اما همچنان به این ماده معدنی نیاز دارد. کار زینک بهبود عمل خود درمانی بدن، عملکرد سیستم ایمنی، ساختن سلول‌های جدید، سوخت و ساز کربوهیدرات، چربی و پروتئین است. در ضمن برای زنان حامله نیز مهم است!

در مطالعه‌ای که سال ۱۹۹۶ صورت گرفته مشخص شده که مصرف روزانه ۳۰ میلی گرم زینک سبب ۲ برابر شدن سطح تستوسترون در طی ۶ ماه می‌شود. منبع (۴)

منابع طبیعی شما برای دریافت زینک عبارتند از:

گوشت، صدف، لبنیات، غلات و نان

منیزیم

منیزیم

کار منیزیم، کمک به رشد استخوان‌ها، سلول‌های عصبی و عضلانی است. بیش از ۳۰۰ عملکرد داخل بدن وجود دارد که رابطه مستقیم با منیزیم دارند.

منابع طبیعی شما برای دریافت منیزیم عبارتند از:

سبزیجات برگ‌دار، غلات کامل، حبوبات، آجیل و لبنیات

ویتامین B6

ویتامین B6

این ویتامین به بدن اجازه می‌دهد تا از انرژی پروتئین و کربوهیدرات‌ها استفاده کنید. همچنین به شکل‌گیری هموگلوبین کمک می‌کند که برای حمل اکسیژن درون بدن ضروری است.

همچنین به تولید هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین که باعث تنظیم ملاتونین (هورمون تنظیم خواب) می‌شود، کمک می‌کند.

نکته جالب: این ویتامین کمک می‌کند تا زینک و منیزیم هم درون بدن جذب بشوند. به همین دلیل است که ترکیب این مواد خیلی خوب از کار در می‌آید.

اثر مکمل zma روی سطح هورمون رشد

دوستان هورمون رشد در بدن عبارتند از: زینک، منیزیم، تستوسترون و انسولین.

دشمن هورمون رشد در بدن هم کورتیزول است.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم و زینک باعث کاهش هورمون کورتیزول در بدن به اندازه ۵۹٪ می‌شود. منبع (۵)

زمان مصرف مکمل zma ۳۰-۶۰ دقیقه قبل از خواب است.

میزان مصرف مکمل zma روزانه ۳۰ میلی گرم زینک، ۴۵۰ میلی گرم منیزیم و ۱۰.۵ میلی گرم ویتامین B6 است. (دقت کنید که مصرف بیشتر از این مقدار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود ⛔️)

خرید مکمل زد ام ای

حرف آخر

مکمل‌های زیادی وجودی ندارند که بتوانم مصرف آنها را توصیه کنم اما مکمل zma اگر به آن نیاز داشته باشید به شما کمک می‌کند!

شما بدنسازی کار می‌کنید و به مواد معدنی نیاز دارید. چرا؟

چون آنها را از دست می‌دهید. پس باید یک طوری این مواد را دوباره به بدن برسانید. منبع (۶ و ۷)

مهم نیست هدف شما از بدنسازی، عضله سازی یا چربی سوزی است. به هر حال این مکمل به کار شما می‌آید.

آیا مصرف مکمل zma به بهبود کیفیت خواب یا ریکاوری شما کمک کرده است؟

علی رضا ناصری

⭐️۹۰ درصد زندگی من شامل: مباحث علمی مرتبط با عمل تمرین و تغذیه است.⭐️ ⭐️۱۰ درصد باقی مانده هم شامل: فناوری و سینماست.⭐️ ⭐️در ضمن همیشه به یاد داشته باشید: واقعیت‌ها به احساسات شما، اهمیت نمی‌دهند.⭐️

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. آقا موضوعی ذهن منو مشغول کرده

    “در یک جلسه تمرینی مجموع ستهایی که انجام دهیم بهتر است چه تعداد باشد؟”
    ۱۵؟ ۲۰؟ ۳۰؟

    آقا من ده سال پیش تو یه شهرستان کم جمعیتی بودم و اولین بار که باشگاه رفتم مربی بهم برنامه سه روز در هفته داد و برای هر جلسه تمرینی ۱۰ تمرین نوشته بود که هر کدوم رو برای ۳ ست باید انجام میدادم و تعداد تکرارها رو ۱۲ نوشته بود (یعنی یک جلسه تمرینم میشد ۳۰ ست و به عبارتی ۳۶۰ تکرار !)

    شنبه/ سینه و پشت بازو و شکم
    ۱۰تمرین هر کدام ۳ ست با تکرار ۱۲ = ۳۶۰ تکرار
    دوشنبه/ پشت و جلو بازو و شکم
    ۱۰تمرین هر کدام ۳ ست با تکرار ۱۲ = ۳۶۰ تکرار
    پنجشنبه/ پا و سرشانه
    ۱۰تمرین هر کدام ۳ ست با تکرار ۱۲ = ۳۶۰ تکرار

    مسلما به عنوان یه تازه کار که ۴ تکرار شناسوئدی نمیتونستم برم از پس برنامه به این سنگینی بر نمیومدم-البته فکر نمیکنم حرفه ای ها هم بتونن بر بیان- خلاصه اون زمان ۵ تا ست میزدم بعد تو باشگاه به اینو و اون نگاه میکردم و برمیگشتم!

    مثل اینکه بین مربی ها رسمه که تعداد ستها رو زیاد بنویسن شاید فکر میکنم اینجوری در نظر مراجعه کننده حرفه ای بنظر میرسن! اتفاقا همین ماه پیش یکی از دختر خانمهای فامیل ما که تو عمرش سنگین تر از قاشق بلند نکرده بود برای اولین بار رفت باشگاه ثبت نام کرد و مربی برای هر جلسه ۳۰ ست نوشته بود براش و اینم دو هفته رفت باشگاه و کلا بیخیال شد! آخه ۳۰ ست برای یک تازه کار؟

    مثلا برنامه های دکتر جیم استفانی بنظرم نامعقول میاد و برنامه هاش چه برای کاهش وزن و چه افزایش عضله و یا افزایش قدرت بسیار سنگین هست چون در یک جلسه میگه ۳۰ تا ۴۰ ست بزنین! آخه با این برنامه ها بر فرض هم فرد تمرین زده نشه ولی دیگه مچ دست و مهره کمر و زانو و مفصل براش نمیمونه!
    https://www.instagram.com/p/BdIsQUkFtVX
    https://www.instagram.com/p/BdsoMJ4lNPj

    الان که کمی تجربه پیدا کردم احساس میکنم تعداد ستهای مناسب در یک جلسه ۱۵ تا ۱۸ خوبه و لااقل برای شخص من بیشتر از این تعداد حالت شکنجه داره!
    نظر شما چی هستش؟

  2. با درود و ممنون از موضوع
    من از موقعی که یادم میاد چه تو خونه خودمون و چه خونه دیگران که میرفتم از این قرصهای زینک پلاس و اینی که لینک عکسش رو در زیر قرار میدم، میدیدم. یعنی از اون قرصهای هستش که تو ایران دکترها زیاد تجویز میکنن و تو خونه خیلی ها دیدمش، الان که مطلب شما رو خوندم سرچ کردم و فهمیدم ای دل غافل اینها سالهاست جلوی چشمم بوده! هم زینک داره و هم بی ۶ و منیزیوم ، حالا این قرصها کفایت میکنه؟
    http://www.admin.darukade.com/Icon/360/135354120020181812.jpg

  3. سلام
    ممنون
    من متن تحقیق رو که نگاه کردم به نظر نمی‌رسه رژیم اونها تحت کنترل بوده باشه
    یعنی اینکه مکمل را جداگانه به اونها دادند و اثرش را روی تمام افراد میانگین گرفتند.

  4. سلام
    اول از همه تشکر بابت مطلب مفیدتون
    در متن اشاره شده که مصرف ۳۰ میلیگرم زینک طی شش ماه باعث افزایش تستسترون میشه ، ایا باید این ۳۰ میلیگرم مثل مکمل زد ام ای یکجا مصرف بشه یا کلا مصرف ۳۰ میلیگرم زینک در طول روز و از منابع مختلف این افزایش رو در سطح تستسترون ایجاد میکنه ؟ البته میدونم که مصرف زینک از منبع غذا یا مکمل در هر صورت برای تستسترون مفیده ، ولی چون نوشته شده باعث ۵۰ درصد افزایش میشه برام سوال شد .
    در صورت امکان درباره مکملهایی که به افزایش تستسترون کمک میکنند بازم مطلب بنویسید .
    ممنون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن

همه چیز را در مورد بدنسازی به آسانی یاد بگیرید 😎