بدنساز تازه کارضروریمکمل و داروهای بدنسازی

مکمل کراتین را مصرف بکنیم یا نه؟

فهرست مطالب

فرقی نمی‌کند در رشته بدنسازی تازه‌وارد باشید یا حرفه‌ای، به هر حال اسم کراتین به گوش‌تان خورده است.

این یکی از بهترین مکمل‌ها برای افزایش توان بدنی است و البته این شهرت بی‌دلیل هم نیست. هزاران صفحه تحقیق در مورد این مکمل صورت گرفته که از آن به عنوان یکی از موثرترین و در عین حال بی‌ضررترین مکمل‌ها یاد می‌شود اما با تمام این تفاسیر، هنوز عده‌ای از مصرف این مکمل اکراه دارند! منبع (۲۵)

امروز خواهیم فهمید که مکمل کراتین فقط برای بدنسازها نیست و خیلی امن‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید! منبع (۹۸)

بدنساز استروئید

در رسانه‌ها مطالب زیادی در مورد مکمل کراتین و استروئید‌ها دیده‌اید. گاهی اوقات، خبرنگاران طوری صحبت می‌کنند که بیننده فکر می‌کند، استروئید و کراتین یک چیز هستند!!

مکمل کراتین بیش از ۳۵ سال است که در آزمایشگاه‌های پزشکی مورد تحقیق قرار گرفته و می‌گیرد.

باور کنید مصرف این مکمل، از مصرف استامینوفن امن‌تر است!! (موارد اوردوز استامینوفن بسیار بالاست!) منبع (۴۰ و ۴۱)

⭐️پادکست همه چیز در مورد مکمل کراتین در کست باکس⭐️

به راستی مکمل کراتین را باید مکمل قرن ۲۰ام نامید. اما امروزه خیلی از بدنسازان از این مکمل استفاده نمی‌کنند!

چرا؟ آیا مصرف این مکمل از مد افتاده است؟ آیا به خاطر این است که مکمل‌های جدید بهترند؟ شاید هم تمام اثرات این مکمل، دروغ بوده است؟!

 

کراتین چیست؟

لینک آپارات

دانلود مجموعه آموزشی بدنسازی

خلاصه مطلب:

کراتین مکمل tamrino.ir

کراتین چیست؟

اولین بار در سال ۱۸۳۲ میلادی، کراتین توسط شیمی‌دان فرانسوی مایکل یوجین کشف شد. در حالی که این ماده در بدن به صورت طبیعی تولید می‌شود، این مکمل را می‌توان در مواد غذایی و مکمل‌ها نیز پیدا کرد. معمول‌ترین نوع کراتین، به صورت مونوهیدرات است.

ترکیبی است که به صورت طبیعی در بافت عضلانی پیدا می‌شود. کراتین مثل محل ذخیره انرژی در بدن می‌ماند که وقتی به آن نیاز دارید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدن به صورت طبیعی، کراتین را در کبد، پانکراس و کلیه‌ها تولید می‌کند. هم‌چنین از طریق برخی غذاها، کراتین را دریافت می‌کنیم. (گوشت قرمز)

این مکمل، بافت عضلانی را از لحاظ سوخت و ساز فعال می‌کند که باعث چربی‌ سوزی درون عضله‌ای می‌شود. اساساً هر چقدر عضله بیشتر داشته باشید، می‌توانید در باشگاه سخت‌تر کار کنید و در نتیجه: کالری بیشتری بسوزانید.

منبع اصلی تامین انرژی در بدن، ATP (آدنوزین تری فسفات) است. نکته‌‌ای که باید بدانید این است که: بدن ATP را به سرعت مصرف می‌کند.

وقتی تمرین می‌کنید، تری فسفات تبدیل به دی فسفات می‌شود و دیگر انرژی نخواهید داشت! اینجاست که کراتین وارد می‌شود و مولکول‌های تری فسفات را فراهم می‌کند تا بتوانید در باشگاه بترکانید! منبع (۵۲، ۶۶ و ۶۷)

همه سلول‌ها برای تامین انرژی، به ATP نیاز دارند. بسته به اینکه چطور تمرین کنید بدن، ATP را به یکی از این روش‌ها دوباره تامین می‌کند:

  • کمتر از ۱۰ ثانیه (دوهای سرعت و وزنه‌های سنگین) (ATP با کراتین فسفات درون عضلات جایگزین می‌شود)
  • بین ۳۰ ثانیه و ۲ دقیقه (شنا کردن در دورهای کوتاه) (ATP با گلیکوژن درون عضلات جایگزین می‌شود)
  • بیشتر از ۲ دقیقه (فعالیت استقامتی) (ATP با اکسیژن و گلوکز جایگزین می‌شود)

بنابراین، بدن به سرعت کراتین را به ATP تبدیل می‌کند. پس اگر کراتین بیشتری مصرف کنید، کراتین بیشتری هم در عضلات پیدا می‌شود. هر چقدر هم کراتین در عضله بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری می‌‌توانید وزنه‌های سنگین را جابه‌جا کنید. منبع (۲۳)

نکته: البته، نقطه‌ای خواهد بود که دیگر نمی‌توانید کراتین وارد عضله کنید.

کراتین چطور ساخته می‌شود؟

در بدن، کراتین توسط کلیه‌ها و با ترکیب آمینو اسیدهای آرژنین، گلیسین و متیونین تولید می‌شود تا کراتین فسفات و فسفو کراتین تشکیل شوند تا بتوانند در عضلات ذخیره شوند.

شرکت‌های تولید کننده مکمل، با ترکیب، گرم کردن و تحت فشار قرار دادن سدیم سارکوزین و سیانامید، کراتین تولید می‌کنند.

سپس، محصول به دست آمده را سرد و آن را تبدیل به کریستال‌های کراتین می‌کنند. با استفاده از یک سری سانتریفیوژ، خشک کردن با خلاء و آسیاب، آن را تبدیل به پودر کراتین می‌کنند.

کراتین برای قدرت چکار می‌کند؟

این مکمل به صورت فسفو کراتین در سلول‌های عضلانی ذخیره می‌شود و گروهی از فسفات اضافی را برای تولید مجدد آدنوزین تری فسفات در طول تمرینات پر فشار، فراهم می‌کند. بنابراین، ظرفیت شما برای انجام تمرینات غیرهوازی با شدت را، تا میزان ۱۵% بالاتر می‌برد. منبع (۲۷ و ۶۸)

این به آن معناست که: در هر ست، می‌توانید ۱-۲ تکرار دیگر را به راحتی ادامه بدهید که این خود مزیت بزرگی است.

کراتین برای اندازه عضلات چکار می‌کند؟

یک فرا تحلیل بزرگ نشان می‌دهد که کراتین می‌تواند باعث رشد ۳۳ درصدی عضلات شود. منبع (۵۸)

حدود دو سوم استفاده‌کنندگان بعد از چند روز استفاده توانسته‌اند به میزان ۰٫۸ تا ۲٫۹% از وزن بدن‌شان را اضافه کنند.

نتایج خیلی قابل توجه‌ای است. البته، در بعضی موارد این افزایش وزن، بیشتر و کمتر بوده است.

این مکمل با افزایش هورمون رشد و کاهش سطح میوستاتین، (جلوی رشد عضله را می‌گیرد) بهبود سطح پیام‌دهی سلولی (برای تعمیر عضلات) و کاهش شکسته شدن پروتئین، باعث رشد عضلات می‌شود. منبع (۲۴)

آیا کراتین به ریکاوری بهتر کمک می‌کند؟

به نظر می‌آید که این‌طور است. در یک مطالعه مشخص شد: افرادی که از این مکمل استفاده کرده بودند، در هنگام اجرای حرکت جلو بازو، درد کمتری حس می‌کردند. در این تحقیق مشخص نشد، علت واقعی این امر چه بوده است! منبع (۲۸)

دوزهای بالا کمکی نمی‌کند!

اگر وزنه بلند می‌کنید، روزانه ۵ گرم مصرف کنید. اگر هم که بدنسازی نمی‌کنید، روزانه ۲ گرم مصرف کنید.

مصرف بیشتر جواب نمی‌دهد و فقط باید هر چه زودتر بروید و دوباره مکمل بخرید!

کراتین در فواصل کوتاه باعث افزایش سرعت می‌شود

اگر دوی سرعت کار می‌کنید متوجه افزایش سرعت خواهید شد و البته، زمان ریکاوری نیز بهبود پیدا می‌کند. هر چند، نباید انتظار قهرمانی در دوی استقامت را داشته باشید! منبع (۵۹، ۸۵ و ۸۷)

نکته: بدن، از ترکیب گلوکز، گلیکوژن و چربی، برای تامین انرژی فعالیت‌های بلند مدت استفاده می‌کند نه فسفو کراتین.

مدتی است از باشگاه فاصله گرفته اید؟ کراتین می‌تواند کمک کند.

در حالی که مکمل کراتین نمی‌تواند فیزیک شما را آن‌طور که قبلاً بوده حفظ کند اما اگر بخواهید به سرعت به هیکل قبلی خود برسید، راه‌گشا خواهد بود.

کراتین مکمل بدنساز tamrino.ir

چرا کراتین برای همه کار نمی‌کند؟

تعدادی از بدنسازانی که رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و ماهی دارند، ممکن است از اثر این مکمل آن‌چنان بهره‌مند نشوند!

چرا که همین الان هم، سلول‌های عضلانی آن‌ها سرشار از این مکمل است. از طرفی، افراد گیاه‌خوار که مقادیر زیادی کراتین در سلول‌های عضلانی خود ندارند، نتایج فوق‌العاده‌ای را بدست خواهند آورد. منبع (۵۴)

البته، بخش کوچکی از جمعیت وجود دارند که از مصرف کراتین سودی نمی‌برند. منبع (۲۱)

  • چرا این قدر ابهام در مورد مصرف این مکمل مفید وجود دارد؟!

می‌توانید مکمل کراتین را در گوشت گاو، مرغ و شیر و… پیدا کنید.

مشکل از آن جایی شروع می‌شود که: برای دریافت ۱ قاشق چای‌خوری پودر مکمل کراتین، مجبورید تا حدود ۱ کیلوگرم روزانه گوشت مصرف کنید!!

مکمل بدنساز اثرات جانبی tamrino.ir

عوارض عمومی جانبی کراتین

قبل از اینکه در مورد کراتین و نحوه اثرش صحبت کنم، بهتر است ابتدا کراتین را به دادگاه ببریم و به دقت مسئله عوارض جانبی این مکمل را بررسی کنیم. (شاید بی‌گناه بود!)

اول از همه باید بگویم: بله این مکمل باعث محبوس شدن آب در بدن می‌شود. این موضوع جای نگرانی ندارد مگر اینکه دچار فشار خون بالا باشید و بخواهید آن را با داروهای دیورتیک درمان کنید.

کراتین باعث می‌شود تا عضلات، آب بیشتری در خود نگه دارند. در تئوری، این می‌تواند باعث حجم خون بیشتر شود که باعث افزایش فشار خون شود اما تحقیقات زیادی هستند که نشان می‌دهند: کراتین هیچ اثری روی فشار خون ندارد. منبع (۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷ و ۳۸)

برای دوستانی که نگران هستند شاید دچار نفخ شوند، باید بگویم: نگران نباشد، این حبس شدن آب، در عضلات رخ می‌دهد و سبب خواهد شد بزرگ‌تر به نظر برسید. این یکی از دلایلی است که بدنسازان، نزدیک رقابت‌ ها مصرف کراتین را قطع می‌کنند. پس، بقیه نیازی نیست تا نگران باشند.

بعضی از بدنسازان پس از استفاده از این مکمل، به سرعت وزن اضافه می‌کنند که منطق به ما می‌گوید: این افزایش وزن، ناشی از آب ذخیره شده در بدن است.

پاسخ صوتی به سوال یکی از کاربران

این شاید درست باشد اما این افزایش وزن نیز متناسب است. عضلات، ۷۳% از آب تشکیل شده‌اند، بنابراین اگر ۱ کیلو وزن اضافه کنید، ۷۳۰ گرم آن آب خواهد بود!

علاوه بر این، کراتین حقیقتاً باعث افزایش حجم سلول‌های عضلانی می‌شود و این خود یک عامل مهم در سنتز و شکسته شدن پروتئین در بافت‌های عضلانی است.

تمرین کردن هم‌زمان، باعث سنتز و شکسته شدن پروتئین در عضلات می‌شود. وجود کراتین، این تعادل را به سمت سنتز پروتئین هدایت می‌کند.

در دراز مدت، این خاصیت باعث افزایش اندازه عضلانی بیشتری می‌شود.

آیا مصرف کراتین خطرناک است؟

لینک آپارات

دانلود مجموعه آموزشی بدنسازی

درد شکم

در حالی که کراتین برای سلامتی هیچ ضرری ندارد اما افرادی که دارای معده حساس هستند، حالت تهوع و اسهال را تجربه می‌کنند! اگر دچار این مشکل هستید، بهتر است از دوزهای کمتر از ۵ گرم استفاده کنید. آب زیاد بنوشید و آن را همراه با غذا مصرف کنید.

به طور کلی، تمام اثرات جانبی کراتین به خاطر مشکلات هضم در روده‌ها روی می‌دهد. در دوزهای کم (۱-۳ گرم) این مکمل برای هضم مشکلی ایجاد نمی‌کند. هر چقدر میزان مصرف بالاتر می‌رود میزان جذب کراتین هم کاهش پیدا می‌کند.

کبد چرب

کراتین با کبد چه کار می‌کند؟

یکی از شایعاتی که پشت سر کراتین گفته می‌شود: اثر آن روی کبد است اما این ادعا هیچ شاهد علمی ندارد! مطالعات زیادی روی انسان انجام شده و روی اثر این مکمل بر کبد تمرکز کرده‌اند و هیچ‌گونه شواهدی برای اثبات این ادعا پیدا نشده است. منبع (۱ و ۲)

اگر خیلی بخواهید بگردید، یک آزمایش وجود دارد که بعد از ۳۰۰ روز روی موش‌ها، آن‌ها مشکلات کبدی پیدا کرده‌اند. منبع (۳)

اما با این وجود، آزمایش‌های انسانی زیادی، حتی روی افرادی با بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) بعد از ۹-۱۶ ماه صورت گرفته که کوچک‌ترین مشکل آنزیمی در کبد مشاهده نشده است. منبع (۴، ۵ و ۶)

مشکلات کلیوی

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف کراتین باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. منبع (۳۲)

این باور به ۲ علت به وجود آمده است:

  • یکی از مواردی که در آزمایش‌های کلیه تجویز می‌شود بررسی کراتینین است. اگر مقدار آن در خون بالا باشد نتیجه گرفته می‌شود که: کلیه دچار مشکل است.
  • کراتینین محصول جانبی کراتین است که اگر مصرف کراتین بالا باشد، میزان کراتینین نیز در خون افزایش پیدا می‌کند. منبع (۶۴)

سطح بالای کراتینین به خودی خود مشکلی نیست. سطح بالای آن می‌تواند نشانه مشکل در کلیه باشد اما کلیه می‌تواند به دلایل دیگری هم دچار مشکل بشود. منبع (۷۲)

مطالعات روی انسان نشان می‌دهد که: مصرف کراتین هیچ اثری روی نیتروژن اوره خون (BUN)، گلوکز، پروتئین ادرار و میزان فیلتراسیون گلومرولی نخواهد گذاشت. این نتایج روی بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، ورزشکاران، بزرگسالان، دیابت نوع ۲ و زنان یائسه نشان داده شده است. منبع (۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲)

حتی مصرف روزانه ۲۰ گرم کراتین برای این بیماران به مدت ۴ هفته نشان داد که: مشکلی را ایجاد نمی‌کند. منبع (۱۳)

مطالعات روی موش‌هایی که ۶۶٪ کلیه‌های آن‌ها نفرکتومی (برداشتن بخشی از کلیه) شده بود، نشان داد: مصرف کراتین هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند. منبع (۱۴ و ۱۵)

تحقیقی وجود دارد که در آن فردی با ۱ کلیه با مصرف روزانه ۲۰ گرم کراتین و ۱ رژیم پر از پروتئین، هیچ مشکلی نداشته است. منبع (۱۶ و ۲۶)

حرف آخر اینکه: کراتین به عضلات، قلب، کبد و کلیه ضرر نمی‌رساند. البته، کسی توصیه نمی‌کند این مکمل را بیشتر از دوزهای توصیه شده مصرف کنید. منبع (۶۳ و ۷۱)

نکته: اگر از قبل دچار آسیب کلیوی هستید، توصیه نمی‌شود کراتین مصرف کنید. منبع (۶۵)

آیا کراتین باعث کچلی می‌شود؟

 

لینک آپارات

لینک در آپارات

دانلود مجموعه آموزشی بدنسازی

بهترین نوع کراتین کدام است؟

زمانی بود که هر شرکت مکمل ساز، هر ماه یک نوع مکمل را به جامعه بدنسازی معرفی می‌کرد! انواعی مانند: اتیل استر کراتین، دی کراتین مالات، کراتین میکرو نیزه، کراتین گازدار و حتی یک آدامس کراتینی هم درست کرده بودند!

هر کدام از این محصولات ادعا می‌کردند که بهترین هستند و توسط عضلات بهتر جذب می‌شوند. اما هیچ دلیل علمی برای این ادعاها پیدا نشد!

در همین حال، هم‌چنان محبوب‌ترین فرم این مکمل، کراتین مونوهیدرات بود. البته، در اینجا از کری آلکالین هم صحبت کرده بودیم که مزایای خودش را دارد. منبع (۲۹)

  • در مکمل‌ها دنبال چه چیزی بگردم؟

مطمئن شوید که این کراتین از یک شرکت معتبر است. کراتین را به صورت مایع و قرص در مقادیر زیاد خریداری نکنید. این نوع محصولات یا تقلبی هستند یا اینکه کیفیت لازم را ندارند. دنبال انواع میکرونیزه و مونوهیدرات بروید.

کراتین مونوهیدرات به شکل پودر، حالت پایدارتری در دمای محیط دارد. در مقابل، کراتین مایع در دمای محیط شرایط ناپایداری دارد. منبع (۴۲)

در بازار به دنبال انواع مونوهیدرات بگردید. تحقیقات نشان داده است که: انواع دیگر مثل: اتیل کراتین، اثرات خیلی کمتری دارند!

نکته: معمولاً کراتین مونوهیدرات، ۳-۵ برابر ارزان‌تر از دیگر انواع کراتین است. منبع (۷۰)

اگر می‌خواهید کراتین بخرید، دنبال مدل‌های پودری آن بروید و سراغ مدل‌های مایع و از قبل میکس شده نروید. مدل‌های مایع، اثر خود را زود از دست می‌دهند و در زمینه جذب نیز، پودر کراتین خیلی بهتر عمل می‌کند.

چطور باید کراتین مصرف کنید؟

 

لینک آپارات

دانلود مجموعه آموزشی بدنسازی

اول از همه بدانید که: بیشترین مطالعات روی این مکمل در مورد کراتین مونوهیدرات و به شکل پودری آن بوده است.

در گذشته، انواع مختلف از این مکمل تولید می‌شد: از آدامس‌های کراتین تا کراتین گازدار! که همه هم ادعا می‌کردند از دیگری بهترند.

اما هیچ تحقیق مستدلی تا حالا صورت نگرفته تا ثابت کند انواع این مکمل بهتر از کراتین مونوهیدرات عمل می‌کنند.

اگر می‌خواهید در مورد انواع کراتین بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید:

مقایسه انواع کراتین

سریع‌ترین راه برای دریافت این مکمل، مصرف ۱۰-۲۰ گرم روزانه و به مدت ۷-۱۴ روز است. وقتی عضلات از کراتین لبریز شدند، میزان مصرف روزانه را به ۳-۵ گرم در روز کاهش بدهید.

یادتان باشد:

  • باید به سن بلوغ رسیده باشید و از همه مهم‌تر، درگیر تمرینات پر‌فشار باشید تا مصرف این مکمل سودمند باشد. (پس اگر سبیل پشت لب‌تان سبز نشده، دور کراتین را خط بکشید!)
  • رژیم غذایی باید متعادل باشد.
  • سعی کنید مصرف این مکمل را زیر نظر مربی انجام دهید.
  • هرگز نباید در مصرف این مکمل زیاده‌روی کنید.

بهترین روش مصرف کراتین کدام است؟

روش‌های زیادی برای مصرف این مکمل توسط بدنسازان مختلف عرضه شده است. اما یکی از بهترین روش‌ها در سال ۱۹۹۰ معرفی شد:

به میزان ۰٫۳ گرم به ازای هر کیلو وزن بدن، روزانه ۴ وعده مصرف کنید. (به طور متوسط در هفته اول ۱۵-۲۵ گرم). این مصرف را ۵-۷ روز ادامه بدهید.

وقتی عضلات به طور کامل بارگیری شدند، میزان مصرف را به ۱۰-۵ گرم در روز محدود کنید.

یک جدول مصرف هم براساس وزن وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید:

فاز نگهداریفاز بارگیریوزن بدن
۴-۸ گرم۱۲-۱۶ گرمزیر ۷۰ کیلوگرم
۵-۹ گرم۱۳-۱۷ گرمبین ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم
۶-۱۰ گرم۱۴-۱۸ گرمبین ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم
۷-۱۱ گرم۱۵-۱۹ گرمبین ۹۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم
۸-۱۲ گرم۱۶-۲۰ گرمبالای ۱۰۰ کیلوگرم

نحوه بارگیری کراتین

آیا نیاز است کراتین را همراه با کربوهیدرات مصرف کنم؟

قدیمی‌های بدنسازی خواهند گفت: تا این مکمل را همراه با ۸۰-۱۰۰ گرم گلوکز یا یک مخلوط پروتئین (۳۰-۵۰ گرم) و کربوهیدرات (۵۰-۸۰ گرم) مصرف کنید.

این تکنیک بدون شک باعث افزایش سطح انسولین می‌شود که سبب افزایش گلیکوژن در بافت‌های عضلانی اسکلتی می‌شود که خود این، سبب افزایش حجم سلول‌ها می‌شود. منبع (۴۹ و ۵۰)

البته، این روش لزوماً باعث افزایش میزان این مکمل در سلول‌های عضلانی نمی‌شود.

هم‌چنین تحقیقاتی موجود است که پیشنهاد می‌کنند: تا برای حمل بهتر این مکمل به عضلات، از سدیم استفاده شود. چرا که سدیم در این زمینه از انسولین مهم‌تر است. اما این برداشت چندان هم درست نیست!

از آنجایی که خود سدیم برای حمل و نقل در بدن به انسولین وابسته است!

بعد از تمرین، مقادیر زیادی سدیم از دست می‌دهید و این بعد از تمرین می‌تواند روی حمل و نقل کراتین به عضلات اثرگذار باشد.

تا زمانی که عضلات سرشار از این مکمل باشند، این مکمل می‌تواند به تمرینات کمک کند. بدون توجه به اینکه چه زمانی کراتین مصرف کرده‌اید.

بهترین زمان مصرف کراتین چه وقت است؟

همان‌طور که در پاراگراف قبلی اشاره کردم، زمان مصرف چندان اهمیت ندارد تا زمانی که عضلات را از کراتین پر کنید، مشکلی پیش نمی‌آید.

البته به ۲ دلیل توصیه می‌شود که کراتین را بعد از باشگاه مصرف کنید: منبع (۳۰)

  • مصرف کراتین همراه با پروتئین و کربوهیدرات، باعث جذب بیشتر آن‌ها می‌شود. منبع (۱۷)
  • مصرف کراتین بعد از جلسه تمرینی از نظر میزان اثر روی قدرت و افزایش عضله، اثرش کمی بهتر است. منبع (۱۸، ۱۹ و ۴۸)

در روزهای استراحت نیز، کراتین را کمتر مصرف کنید. هدف از مصرف در اینجا: حفظ ذخایر کراتین فسفات عضلات است.

تا کی باید مکمل کراتین مصرف کنم؟

معمولاً بین ۴۵ روز تا ۳ ماه مصرف را ادامه می‌دهند و بعد ۱ ماه دیگر مصرف نمی‌کنند.

آیا میزان کافئین و اسید روی جذب کراتین اثر می‌گذارند؟

در میانه دهه ۹۰ میلادی تصور بر این بود که مصرف کافئین و کراتین با همدیگر، می‌تواند باعث افزایش جذب کراتین شود.

برخلاف تصور محققان، اضافه کردن کافئین، هیچ تاثیری روی افزایش ذخایر کراتین عضلات نداشت. منبع (۴۳) حتی محققان متوجه شدند: کافئین اضافی باعث جلوگیری از افزایش عملکرد تمرینی ناشی از مصرف کراتین می‌شود!

تحقیقات بعدی، ضمن تایید این اثر، اشاره کردند که: مصرف کافئین و کراتین با همدیگر، باعث ناراحتی دستگاه گوارش می‌شود. منبع (۴۴، ۴۵ و ۴۶)

کافئین اثری در جذب این مکمل نمی‌گذارد. در مورد میزان اسید هم باید گفت: میزان اسیدیته آب انگور، قهوه و آب پرتقال، کمتر از اسید معده است و به راحتی می‌تواند جذب شود.

مصرف کراتین و کافئین با هم مشکلی دارد؟

لینک آپارات

دانلود مجموعه آموزشی بدنسازی

آیا استفاده طولانی مدت از کراتین سودمند است؟

مطالعات ۵ ساله و ۳ ساله نشان داده‌اند که مصرف طولانی مدت کراتین هیچ مشکلی ندارد. منبع (۵۱)

آیا راهی برای افزایش اثر این مکمل وجود دارد؟

از آنجایی که یکی از اثرات این مکمل افزایش حجم عضلانی است، برای کمک به این افزایش حجم، یک ماده را باید بیشتر مصرف کنید: آب و البته مقادیر مصرف باید خیلی بالا باشد.

همراه کراتین چقدر آب مصرف کنم؟

برای حل کردن ۱ گرم کراتین به ۷۵ میلی‌لیتر آب نیاز دارید. منبع (۴۲) بنابراین، برای مصرف ۳-۵ گرم کراتین به ۲۲۵-۳۷۵ میلی‌لیتر آب نیاز خواهید داشت.

نکته: اگر مکمل کراتین‌تان حاوی ترکیبات دیگری باشد، میزان مصرف آب افزایش می‌یابد. در این صورت، بهتر است دستور العمل سازنده را دنبال کنید.

وقتی کراتین مصرف می‌کنم، در طول روز چقدر آب مصرف کنم؟

خیلی‌ها باور دارند: چون کراتین باعث تجمع آب درون عضلات می‌شود، باعث خواهد شد بقیه اعضای بدن از آب محروم شوند. بنابراین، برای جلوگیری از عدم تعادل الکترولیت و تنظیم دمای بدن، بهتر است آب بیشتری مصرف کرد. منبع (۸۸)

البته، این برداشت غلطی است. تحقیقات نشان می‌دهند: علی‌رغم تجمع آب در بدن، کراتین باعث نمی‌شود تعادل آبی بدن به هم بخورد. منبع (۶۰ و ۸۹)

در واقع، با تحریک عضلات به نگهداری بیشتر آب، کراتین به آب‌رسانی بدن کمک هم می‌کند. این به خصوص در طول تمرینات پرشدت در دمای بالا، مفید نیز خواهد بود. منبع (۹۰ و ۹۱)

برای اغلب بزرگسالان، مصرف ۲-۳ لیتر آب در طی روز کفایت می‌کند (البته، می‌توانید بخشی از این آب را از طریق مواد غذایی هم جذب کنید). منبع (۹۲)

چقدر طول می‌کشد تا متوجه اثرات کراتین شویم؟

باید این نتایج را ظرف چند روز ببینید اما برای دیدن اثر کامل، تا ۱ ماه باید صبر کنید.

نکته: عده‌ای واکنش خوبی به کراتین نشان می‌دهند. البته، عده‌ای هستند که به خاطر سطح پایین فیبرهای عضلانی نوع ۲، واکنش مناسبی به کراتین نشان نمی‌دهند. منبع (۹۹)

شکم شش تکه بدن ساز tamrino.ir

آیا شکم شش تکه‌ام را خراب می‌کند؟

مقداری!

این مکمل باعث می‌شود تا عضلات کمی گردتر شوند. می‌توانید این مکمل را زمانی که قصد خشک کردن بدن را ندارید، مصرف کنید. منبع (۶۱) البته، باید بدن خیلی خشکی داشته باشید تا متوجه این اثرات شوید.

نکته: کراتین خاصیت اسمزی دارد، یعنی: آب را به سمت خود می‌کشد. وقتی سطح کراتین عضله بالاتر می‌رود، آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد که باعث افزایش موقتی وزن‌تان می‌شود.

این افزایش آب، اثر منفی روی سلامتی بدن ندارد. حتی می‌تواند باعث افزایش سرعت عضله سازی شود. منبع (۶۲)

آیا کراتین باعث نفخ کردن می‌شود؟

در طول دوره بارگیری، بدن آب بیشتری در خود نگه می‌دارد و باعث می‌شود به صورت موقت، حس کنید که دچار نفخ شده‌اید. البته، بیشتر این آب، درون عضلات ذخیره می‌شود. منبع (۴۷)

نکته: بهتر است کراتین را با شکم خالی مصرف نکنید.

اگر نگران این دوره هستید، می‌توانید بارگیری نکنید و روزانه ۳-۵ گرم کراتین مصرف کنید. در این حالت، ریسک نفخ کردن خیلی پایین می‌آید. منبع (۳۹ و ۶۰)

قبلاً کراتین مونوهیدرات این مشکل را داشت اما از زمانی که فرایند تولید بهبود پیدا کرده، این مشکل هم برطرف شده است.

البته، اگر مقادیر بالا (بیشتر از ۳۰ گرم) در روز مصرف کنید، احتمال دارد شاهد نفخ کردن معده شوید.

آیا خانم‌ها می‌توانند از کراتین استفاده کنند؟

بله.

خانم‌ها هم می‌خواهند که عضله بسازند و کراتین می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

با خیال راحت آن را مصرف کنید.

آیا موقع کاهش وزن هم باید کراتین مصرف کنم؟

بله.

کراتین یکی از مکمل‌هایی است که موقع کاهش وزن خیلی به کار شما می‌آید. چرا که باعث حفظ عضلات و افزایش قدرت در زمانی می‌شود که شاهد کاهش کالری دریافتی هستید. منبع (۲۰، ۶۹، ۷۳ و ۸۶)

نکته: البته، کراتین باعث کاهش وزن معناداری نمی‌شود. منبع (۷۴)

آیا می‌توان کراتین را با وی مخلوط کرد؟

بله، تحقیقات نشان می‌دهند که: ترکیب آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. منبع (۲۱ و ۲۲)

ترکیب پروتئین و کراتین برای بعد تمرین، می‌تواند جلوی عضله سوزی را بگیرد و ذخایر انرژی را جایگزین و به سنتز پروتئین کمک کند.

آیا کراتین باعث جوش پوستی می‌شود؟

هیچ مدرک عملی در اینکه کراتین باعث جوش پوستی می‌شود، وجود ندارد. حتی تحقیقی وجود دارد که نشان می‌دهد: کراتین می‌تواند با محافظت در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و اشعه UV، باعث بهبود ظاهر پوست شود. منبع (۳۱)

نکته: دقیق‌تر بخواهم بگویم: کراتین مستقیماً باعث بروز جوش پوستی نمی‌شود. منبع (۹۵)

بروز جوش پوستی بر اثر مصرف کراتین بستگی به: تعادل هورمونی و میزان مصرف آب دارد.

بدن موقع ورزش، عرق می‌کند و آب را از بدن خارج می‌کند. در ضمن، کراتین می‌تواند میزان آب موجود در بدن را کاهش دهد.

راه دیگر تولید جوش‌های پوستی بر اثر مصرف کراتین، عدم تعادل هورمونی است. کراتین باعث تغییرات هورمونی می‌شود و همین کافی است تا تولید سبوم افزایش پیدا کند که خود، چربی‌های عامل تولید جوش پوستی را تولید می‌کنند. منبع (۹۶ و ۹۷)

آیا کراتین باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود؟

بله می‌تواند کمی باعث افزایش سطح تستوسترون شود. منبع (۵۵ و ۵۶)

البته، این افزایش آن‌قدری نیست که باعث اثر روی رشد عضلانی شود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر مصرف کراتین را قطع کنم؟

هم‌چنان عضلات اضافه شده را حفظ می‌کنید. منبع (۵۷)

البته، به مرور سطح کراتین عضلات کمتر می‌شود و به حد عادی می‌رسد. میزان قدرت و مزایای عضله سازی کراتین را از دست می‌دهید.

آیا نوجوانان می‌توانند کراتین مصرف کنند؟

در گذشته، دانشمندان معتقدند بودند: مصرف کراتین توسط نوجوانان، باعث بروز رفتارهای ناسالم مثل: مصرف کنندگان استروئید می‌شود! منبع (۷۵و ۷۶)

در نتیجه: مصرف کراتین را برای نوجوانان توصیه نمی‌کردند.

اما، تحقیقات اخیر به خوبی نشان می‌دهند که این ادعا اصلاً درست نبوده و ورزشکاران نوجوان هم می‌توانند از دوزهای ۵ گرمی کراتین استفاده کنند. منبع (۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳ و ۸۴)

حرف آخر

تنبلی

یکی از دلایلی که به طور مفصل در مورد کراتین مطلب نوشتم این بود که صندوق پستی تمرینو ترکید از بس کاربران پرسیدند:

مکمل چی بخریم؟!

پس دوستان عزیز، اگر قصد خرید مکمل دارید بهترین مکمل و کم عوارض‌ترین آن‌ها همین کراتین است.

نکته: کراتین حتی باعث افزایش توانایی‌های شناختی و کاهش استرس می‌شود. منبع (۹۳ و ۹۴)

مصرف قهوه و چای را هم پایین بیاورید که این مواد باعث کم آبی در بدن می‌شوند.

در ضمن، قرار نیست کراتین بخرید و روی مبل لم بدهید! بلکه باید با شدت و قدرت بیشتری به ورزش بپردازید. هیچ راه میان‌بری وجود ندارد!

کراتین برای بعضی‌ها یک مکمل ضروری است و برای عده‌ای دیگر مثل لولو خور خوره می‌ماند! آیا شما دلیلی برای ترس از این پادشاه مکمل‌ها دارید؟!

توجه: این مطلب در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ مورد بازبینی و به روزرسانی منابع علمی قرار گرفت

علی رضا ناصری

I'm a fitness nerd & currently I'm blogging for https://tamrino.ir my main passion is creating excellent content for bodybuilding community.

مطالب مشابه

‫۱۵۶ دیدگاه‌ها

  1. سلام وقت بخیر من 21 سالمه. یه ماه. اینا. باشگاه. رفتم. فعلا نتونسم. ادامه بدم. میتونم. بدون اینکه باشگاه میرم. کراتین. مصرف. کنم برا. افزایش وزن و اینا

  2. سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون
    یه سوالی داشتم خواستم بدونم که مصرف طولانی مدت کراتین حتی تا سال ها برای بدن مضر نیست و اثرش کم نمیکنه

  3. سلام خسته نباشید خیلی ممنون از سایت خوبتون
    خواستم بدونم مصرف کراتین در طولانی مدت از تاثیرش کم میکنه یا نه مثلاً باید دوز مصرفی رو افزایش داد یا نه

  4. سلام خسته نباشید خیلی ممنون از سایت خوبتون
    من ۲۰ سالمه و ۱۸ ماه سابقه تمرینی دارم خواستم مصرف کراتین رو شروع کنم اگه بخوام بلند مدت کراتین رو مصرف کنم مثلا چند سال بهتره که دوره ای مصرف بشه یا نه
    و اینکه اگه قراره دوره ای مصرف بشه بین هر دوره چقدر فاصله باشه و تو اون مدتی که مصرف نمی کنیم چی بخوریم که اثر کراتین خیلی از بین نره

  5. سلام‌من مصرف کردم در دوره ی بارگیری تغیرات حس کردم ولی الان که توی نگه داری هستم دوباره مثل اول شدم

    1. سلام
      به مرور کمتر می‌شه هدف شما از مصرف کراتین فقط اون حجم نیست بلکه افزایش قدرته تا بتونید در فاصله مصرف وزنه‌های سنگین‌تر بزنید و بتونید عضله بسازید

  6. سلام ببخشید 2 سوال داشتم من روش عادی روزانه 3 گرم مصرف میکنم و شنیدم که یک ماه طول میکشه به اشباع برسه تا نتیجه تاثیرات رو ببینم درسته این ایا ؟
    مورد بعدی وقتی به اشباع رسید بعد یک ماه چون بارگیری نکردم و مطالعات امروزی میگن ضروری و اجباری نیست ایا بعد اشباع شدن روز ها غیرتمرینی هم باید مصرف کنم یا فقط روز تمرینی ؟

  7. سلام من ۱۵سالمه ۸ماه سابقه تمرین دارم
    بعد اینکه میخواستم بدونم میشه از کراتین منوهیدرات استفاده کنم
    قدم ۱۸۰وزنم ۷۵
    ممنون

  8. سلام خسته نباشید و ممنون از مقاله خوبتون آیا کراتین باعث افزایش قد هم میشه در صورتی که هنوز در سن رشد باشب

  9. سلام مرسی از مطالب خوبتون .من16 سالمه قدم180هس و 65 کیلو وزن تصمیم دارم ک باشگاه ثبت نام کنم دوتا سوال داشتم یک اینکه کراتین برای من پیشنهاد میشه؟ چ نوع کراتینی؟ واینکه اول ی مدت کراتین مصرف کنم بعد برم باشگاه یا اینکه جفتشونو باهم شروع کنم؟

    1. سلام آقای ناصری واقعا ممنون بابت تمامی مطالب خوبتون که با جزئیات از هر نکته و مطلبی که میدونستید برای ما نوشتید و اون رو با ما به اشتراک گذاشتید
      بسیار سپاسگذارم.
      ممنون.

  10. سلام . من کراتین و گینر خریدم / منتها توشون قاشق پیدا نکردم چطور باید اندازه گیری بکنم پس / بعد نحوه مصرفشون چطوره 183 قدم و 66 وزنم بدنسازی هم دو ماهیه میرم .

  11. سلام،من خیلی سخت وزن اضافه می کنم و گیاه خوار هستم میشه برای افزایش وزن در منزل کراتین استفاده کنم و کنارش ورزش روزانه انجام بدم.

  12. سلام
    من 179 قد و 90 وزن چاق ندارم ، 34 سال سن دارم
    چگونه می توان روزانه چند گرم کراتین مصرف میکنم ؟

      1. اری دیده ام مثل 5 تا 7 روز
        25 گرم کراتین
        قبل از صبحانه ، قبل از نهار ، قبل از ورزش ، بعد از ورزش ، قبل از خواب
        بعد از 7 روز 17.5 گرم کراتین قبل از ورزش
        17.5 گرم کراتین بعد از ورزش ؟؟

  13. سلام و سپاس از توضیحات.
    من گیاهخوار هستم و فعالیتم هم متوسط هست، با توجه به اینکه کراتین در منابع گیاهی یافت نمی شود آیا می توانم مکمل کراتین در روز مصرف کنم؟

  14. چقدر کامل توضیح داده بودید. واقعا هیچ سایتی ندیدم به این خوبی شرح بده‌تبریک میگم بهتون.همیشه بدرخشید.

  15. سلام ممنون از مطالب عالیتون واقعا از نظر علمی حرف ندارن
    میگم من ک رباط زانو عمل کردم پنج ماه و نیم از عملم گذشته می‌خوام عضلات پای عملیم سریع رشد کنن ولی وزنم اوطور ک سرعت دویدن و کنش و‌واکنشام. رو بیاره پایین سنگین نشه چون سرعتم باعث فرق بازی کردنم با بقیه شده بنظرتون مصرف کراتین برام مناسبه یا نه؟
    و ی سوال دیگه اینکه میگن مکملای کراتینو با چیزای دیگه معمولا مخلوط میکنن و بعدا ورزشکار تست دوپینگش مثبت درمیاد راسته یا دروغه
    یا کلا کراتین واسه فوتبالیست دوپینگ محسوب میشه؟

  16. سلام واقا خیلی سایت خوبی دارین میخاستم بدونم که کراتین ترکیبی مثلcell tech خوبه یا کراتین مونوهیدرات ساده بهتره کدوم موثرتره اگه میشه بگید کدوم برند و چه مکملی

      1. سلام میشه بگید چرا کراتین مونوهیدرات از ترکیبی بهتره علتش چیه آخه کراتین های ترکیبی مونوهیدراتم دارن

  17. سلام
    من برای بعد از باشگاه پروتیین وی دارم
    آیا کراتین رو هم باید با پروتیین مخلوط کنم یا جدا جدا مصرف کنم ؟

    1. سلام
      واقعا یک سایت بسیار عالیست، ممنون که به هر سوال پاسخ میدهید! من می‌خوام وزنم رو افزایش بدم و این افزایش ،افزایش حجم عضلاتم باشه نه چربی.
      گفته شده هنگام که کراتین را ترک کنی وزنت رو از دست میدی، چه کار کنم تا وزنم کم نشه بعد از ترک کراتین، اگر گینر با کراتین استفاده کنم خوبه. متشکرم

  18. سلام
    ببخشید من می‌خوام وزنم رو افزایش بدم و این افزایش ،افزایش حجم عضلاتم باشه ن چربی :/
    ب نظرتون مصرف کراتین می‌تونه بهم کمکی بکنه؟؟؟

  19. بعد از نمرین که میخاستم کراتین را در اب بریزم ،مقدار کمی از اب در قوطی کراتین ریخت و احساس میکنم با وجود کم بودن اب ،کمی بو و رنگ ان عوض شده و بعضی از ان هم به هم چسبیده و تیکه تیکه شده ،مصرفش عوارض داره الان؟

  20. سلام . با تشكر از مطالب مفيد و زحماتتان در مورد راهنمايي . من 4 ساله بدنسازي كار ميكنم قدم 188 سانتي متر و وزنم 120 كيلوگرم و سنم 36 ميباشد . در ضمن از برنامه هاي تمريني دشوار و نفسگير استفاده ميكنم . ميخواستم بدون بارگيري قبل و بعد باشگاه كراتين مصرف كنم در ضمن بيماري فشار خون بالا هم دارم و از دارو استفاده ميكنم لطفا راهنمايي بفرماييد ممنون

  21. باعرض سلام سایتون فوقالعادهس من17سالمه میخام بین یک ساعت تا یک ساعت نیم تمرین بدنساز کنم کراتین کنارش مصرف کنم قدم 180وزن 73استخون بندیم درشته به نظرتون نتیجه میگیرم درضمن یک سوال دارم کراتین سبب سکته نمیشه ممنون میشم جواب بدین با تشکر

    1. سلام
      اول در مورد اون ادعای سکته بگم!
      هر کی این رو بهت گفته لطفی به خود بکن باهاش قطع ارتباط کن!!
      کراتین برای شما خوبه
      اما مهم‌تر از اون بهبود رژیم غذایی است

  22. سلام ببخشین من 17 سال دارم و تازه میخوام بدن سازی رو شروع کنم ! بنظرتون چه وقتی من باید از مکمل استفاده کنم(مانند کراتین و کربوهیدرات)
    درضمن من قدم 180 و وزنم ۶۴ کیلو هست ایا مصرف این موارد برای من توصیه میشه یا نه ؟ ممنون از سایت خوبتون

  23. سلام. خسته نباشید.
    مصرف مکمل کراتین با معده خالی بهتره یا پر؟
    اگه کراتین رو همراه با اب مصرف کنیم و قبل یا بعدش یه میوه با قند بالا مثل موز یا سیب مصرف کنیم خوبه،؟؟ ممنون از سایت فوق العادتون.

    1. ۹سلام دوست عزیز من تقریبا یک ماهی از کراتین استفاده کرده ام نتیجه خوبی هم گرفتم .بهتره این مکمل را همراه با شکم پر بخورید چون باعث بهتر جدب شدن غدا میشود

  24. سلام و عرض ادب
    من دو سال هست که پیوسته تمرین دارم، قبل هم از کراتین استفاده کردم و تاثیر خیلی خوبی هم ازش گرفتم.
    الان توی دوره ی چربی سوزی هستم و همیشه توی این دوره از وی استفاده کردم، این بار تصمیم دارم که توی دوره ی کات از کراتین استفاده کنم، دلیل م هم این هست که به خاطر مصرف کمتر کالری طبیعتا قدرت و استقامتم توی باشگاه کم شده و کارایی همیشه رو ندارم.
    حالا میخواستم ببینم این کار منطقی هست که توی دوره ی چربی سوزی برای حفظ قدرت از کراتین استفاده کنم یا شما پیشنهاد میدین به صورت کلاسیک برم دوباره سراغ پروئین وی؟
    ممنونم

  25. سلام خدمت مدیران زحمت کش سایت تمرینو. بنده 3 ماه هست دارم تمرین میکنم و هدفم از اول تناسب اندام بود. قدم 179 اولش 98 کیلو بودم الان 86 کیلو هستم و دارم وزن کم میکنم. شما کراتین رو برای من پیشنهاد میکنید که هنگام کاهش وزن عضله هم بسازم ؟ سنم 15 هست

  26. دروود اقای ناصری ممنونم از این مطلب عالی و زحمات شما .درقسمتی که فرمودید: این مکمل بصورت فسفو کراتین در سلول‌های عضلانی ذخیره می‌شود و گروهی از فسفات اضافی را برای تولید مجدد ATP به کار میبرد. کراتین بلافاصله بعد از ورود به سلول عضلانی یا همان تار با یک Atp که از مسیر هوازی(فسفوزیلاسیون اکسایشی) به دست می اید از طریق انزیم کراتین کیناز فسفو کراتین که در شروع فعالیت ورزشی استفاده میشود برای تامین انرژی را باز سازی میکند. و بازسازی ان موجب بازسازی ATP میشود.. کراتین هم با ازدست دادن یک مولکول اب به کراتینین تبدیل میشود. که شاخصی از عملکرد کلیه است.

  27. سلام ایا برای افزایش وزن میشه از کراتین استفاده کرد وباشگاه نرفت؟در عوض تمرینات ساده ای مثل شنا یا دویدن انجام داد؟

  28. سلام عرض ادب و خدا قوت
    من یه با از کراتین منوهیدرات استفاده کردم ولی دچار اسهال میشدم احساس میکردم این عارضه روی عملکرد کلی بدن تعثیر میزاره
    البته من به خودی خود دچار مشکلات گوارشی گاه و بی گاه هستم و لی کراتین تشدیدش کرد
    الا ایحال میخواهم باز کراتین بخورم ولی اینبار کراتین hcl که این جوری که متوجه شدم مشکلات گوارشی کم تری داره . و هم چنین دوز مصرفی کمتری هم داره ..
    البته اینو بگم که من یه اشتباه دوز زیادی از منوهیدرات میخوردم 2 وعده ی 6 گرمی
    مشتاقم نظر شما هم بدونم !! منوهیدرات با دوز کمتر مصرف کنم یا hcl

      1. سلام من یه ساله بدنسازی کار میکنم،تا حالا از هیچ مکملیم استفاده نکردم،قدم184و وزنمم90،میخواستم ک از کراتین استفاده کنم ایا میشه خودم کراتین بخرمو مصرف کنم پیش پزشکم نرم؟اگه میشه چطور مصرفش کنم؟هفته ای سه جلسه هم تمرین میکنم..مرسی از سایت خوبتون خسته نباشید.

  29. بعضیا میگن واسه کسی که تازه شروع کرده نباید مکمل مصرف کنه چون بادمیکنه واین حرفا درسته؟؟

  30. سلام
    من سه روز در هفته باشگاه میرم باید فقط توی اون سه روز مصرف کنم یا هروز؟ (کراتین)
    یه سوال دیگه تاسه ماه باید مکمل مصرف کنیم بعدش قطع کنیم؟؟

  31. سلام
    من فوتباليستم
    الان هم ليگ فوتبال تموم شده ميخام براي ليگ امسال قوي تر از قبل باشم و كراتين مصرف كنم ايا بايد همراه مصرف كراتين برم بدنسازي يا برم تمرينات فوتبال مثل دويدن و حركات كششي و شكم؟ممنون ميشم پاسخ بدين

  32. سلام آیا مصرف کراتین برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه عاقلانه هست یا نه چون فک کنم توکلیه ها رسوب می کنه

  33. ممنون از جوابتون.یه سوال دیگه هم داشتم و اینکه من یه پودر BCAA هم دارم و با توجه به اینکه میخوام افزایش وزن داشته باشم به همراه کراتین و مکمل کربوهیدرات بنظرتون BCAA هم مصرف کنم یا خیر؟
    اگر جواب مثبته لطفا نحوه مصرف در کنار 2 مکمل کراتین و کربوهیدرات هم ذکر بفرمایید.ممنون از راهنماییتون

  34. باسلام و تشکر از جوابهای سریع و کاملتون
    من 29 سالمه و قدم 178 و وزنم 65 کیلو هست.بعد از 6 ماه دوباره 3-4 ماهی هست بدنسازی شروع کردم و بالای یکسال هست هیچ مکملی مصرف نکردم. برای افزایش وزن و حجم عضلات یک کراتین منوهیدرات گرفتم بنظرتون بهترین مکمل همراهش برای افزایش وزن ، مکمل 70% کربوهیدرات 30% پروتئین بهتره یا 70% پروتئین 30% کربوهیدرات؟
    2- ایا مکمل دیگه ایی همراهش معرفی میکنید که بهتر از موارد بالا باشه؟
    ممنون از راهنماییتون

  35. ینی میتونم هنگام کار کردن در شغل کارگری از کراتین استفاده کنم واینکه از کجا میتوانم تهیه کنم کراتین رو

  36. سلام اصپلن قیمت های کراتین چقدر است واز کجا میشه تهیه کرد واینکه کارگری که زیر فشار کار هست نیز میتونه از کراتین استفاده کنه

  37. من یک سوال دارم کراتین رو تا چند دقیقه باید به هم زد و از کجا بدونیم دیگه نیازه به هم زدن نداره و میتونیم دیگه مصرف کنیم اینو چون میگن توی کلیه رسوب میکنه میگم ممنون❤

  38. سلام من کراتین خریداری کردم و تقریبا ۳ هفتس مصرف میکنم ولی تغییری احساس نمیکنم حتی بارکد روشم اسکن کردم ولی روی عکسی که نشون داد علامت مونوهیدرات داشت ولی برای من نداره برچسب روشم درست چسبیده نشده ایا مکمل تقلبیه؟؟

  39. ممنون از سایت خوبتون من یک سوال داشتم ایا رفتن خون از بدن با بریده شدن یا هر چی که خون از بدن بره باعث از بین رفتن اثر کراتین میشه؟؟

  40. سلام
    زمانی که کراتین تموم میشه و خواسته باشیم یکی دیگه بخریم میشه همون قبلی رو بخریم یا یه برند دیگه بخریم بهتره؟!

  41. سلام خسته نباشید
    من میخوام عضلاتم حجیم بشه ولی وزنم زیاد افزایش پیدا نکنه کراتین مکمل خوبیع واسه من ؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین

  42. سلام خسته نباشید
    من میخوام فقط عضلاتم حجیم تر بشه و وزنم زیاد تغییر نکنه ممنون میشم یک مکمل خوب و بهم معرفی کنید

  43. سلام میشه در مورد مکمل گینر مس وی کارن برند pnc توضیح بدید برای افراد لاغر خوبه است یا خیر

  44. سلام ممنونم که برای مردم وقت میزارید.ایا بد از یک ماه باشگاه رفتن میشه وی کراتین و امینو رو با هم مصرف کرد؟

  45. من کراتین رو با گینر مصرف میکنم اگه دوتاشو تو یک زمان مصرف کنم مشکلی نداره؟؟!یعنی بعد از خوردن گینر بلافاصله کراتین هم مصرف کنم

  46. سلام
    1.آیا میشه کراتین رو همراه با شیره ی انگور مصرف کرد؟
    2.آیا میشه دوره 45 روزی باشه که کراتین مصرف بشه 15 روز استراحت؟
    3.تو اون 15 روز حجم بدن کم نمیشه؟
    4.کراتین عضلات سینه رو خیلی گرد میکنه؟

  47. سلام خسته نباشید چند تا سوال داشتم
    اول این که آیا کراتین حالت بادکنکی در بدن ایجاد میکنه یا نه
    دوم این که بدنسازی رو ادامه بدیم ولی مصرف کراتین رو قطع کنیم ، تمام حجمی که اضافه کردیم از بین میره؟
    چون شنیدم اگه کراتین رو قطع مصرف کنیم حتی شاید بیشتر از اون چیزی که اضافه شده رو از بین ببره و تنها راهی که میتونیم کاری کنیم که کم تر از بین بره باید سنگین تمرین کنیم و عرق بریزیم و کم استراحت کنیم

  48. باسلام من ۱۷ سالمه قد ۱۸۴ و وزن ۶۸ میخواستم حجم و وزن بگیرم البته بیشتر حجم تا وزن چه مکملایی خوبه تا حدود ۳۰۰ تومن باتشکر در ضمن نمیخوام جلوی تفکیک عضلاتی رو هم بگیره.

  49. سلام من وقتی که کراتین می خورم ادرارم زیاد میشه ایا مشکلی هست البته قبلا تکرار ادار داشتم بعضی موقع

  50. آخه همه جا میگن در هفته ی اول که بارگیریه چهار وعده باید مصرف بشه صبح زود با معده ی خالی و نیم ساعت قبل تمرین و بلافاصله بعد تمرین و شب قبل خواب
    بعد از بارگیری هم فقط قبل و بعد باشگاه
    ینی این درست نیست؟
    بعد یه سوال دیگه دارم این که اگه به اندازه ی در شیشه ی قوطی آب معدنی باشه زیاده یا کمه؟
    چون با قاشق چای خوری دقیق نمیشه اندازه گیری کرد
    یه چیزی که بشه دقیق اندازه گیری کرد اگه معرفی کنید ممنون میشم

  51. سلام خسته نباشید من ۱۹ سالمه به خاطر این که خیلی دیر و سخت وزنم میره بالا واسه اولین بار میخام از کراتین استفاده کنم ببینم چجوریه این هفته رو دارم بارگیری میکنم امروز که شنبه بود اولین روز مصرفم بود صب زود قبل صبحانه با نیم لیتر آب حل کردم خوردم
    ظهر نیم ساعت قبل تمرین یکی دیگه نیم لیتری خوردم پشت سرش سیب زمینی تخم مرغ آبپز خوردم یکم حالت تهوع داشتم بعد از تمرین فورا یه نیم لیتر دیگه خوردم حالت تهوعم بیشتر شده بود بعدشم موز خوردم رفتم خونه یکم بهتر شدم میخاستم ببینم حالت تهوعی که داشتم از مصرف کراتین بوده یا از این که سیب زمینی تخم مرغ رو فورا پشت سرش خوردم؟
    چون از همون موقع شروع شد
    و این که تو یه سایتی خوندم که مصرف مکمل رو به طور جدی منع کرده بودن و میگفتن بعدا عوارض جبران ناپذیری به وجود میاد اما تو بیشتر جاها نوشته کراتین بی خطر ترین مکمله و اگه با مایعات زیاد مصرف بشه خطری نداره
    کدومش درسته؟

    1. سلام
      مکمل کراتین مصرفش مشکل نداره
      اما کراتین مکمل خوشمزه ای نیست و خوردنش راحت نیست
      در ضمن بعد تمرین نیاز به مصرف نداره
      دستور مصرف کراتین
      دوز متداول 0/3 گرم ب ازای هرکیلو وزن بدن در بارگیری،0/1 گرم در دوره نگهداری
      به طور کل ظرف ۳-۴ هفته مصرف می شه بعدش هم یک دوره یک یا دو هفته ای استراحت داره

  52. سلام خسته نباشید
    من ۱۹ سالمه قدم ۱۷۸ و وزنم ۵۷ حدودا ۵ یا ۶ ماهه بدنسازی و کار میکنم
    ولی چون لاغرم و عضلات خشکی دارم دوس دارم یه بدن فیتنسی داشته باشم و عضلاتم تفکیک شده باشه همراه با حجم
    اما با تغذیه وزنم زیاد بالا نمیره واسه همین از کراتین مونوهیدرات فیول توینلب میخام استفاده کنم فقط میخام بدونم من اگه از کراتین استفاده کنم بازم عضلاتم تفکیک شدس یا حالت بادکنکی به خودشون میگیرن و فقط باد میکنم؟
    و سوال دیگه این که چون هر قوطی مصرفش یه ماه طول میکشه و مثلا تو سه ماه من سه تا قوطی کراتین مصرف کنم اگه بعد مصرفشو قطع کنم و فقط تمرین کنم عضلاتی که بدست آوردم از بین میره یا نه؟
    و این که به خاطر این که وقتی از کراتین استفاده میکنیم وزنه های سنگین تری هم میزنیم آیا مانع رشد قد میشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام
      کراتین سبب افزایش حجم و قدرت می شه به درد تفکیک نمی خوره اما مصرفش رو برای افزایش عضله توصیه می کنم
      در ضمن نیازی به مصرف سه ماه نداره
      کراتین به صورت دوره ای ۳-۴ هفته مصرف می شه بعدش باید وقفه بیندازید
      نه مانع رشد قد هم نمی شه

  53. سلام مجدد،
    مصرف کراتین در روز های غیر تمرین ایرادی نداره؟
    مثلا روزایی که تمرین ندارم میتونم نصف روزی که تمرین دارم رو مصرف کنم یا خیر؟
    متشکرم

  54. سلام.
    کراتین الیمپ۱۲۵ به شکل قرص چطور کراتینی هست؟
    در مقایسه با بقیه ی کراتین ها در چه سطحی قرار داره؟

  55. وقت بخیر.
    الف: کراتین عضله سازتر هست یا پروتئین وی؟ البته اگر سوالم درست باشه.
    ب: اگر بنا باشد دو مکمل همزمان مصرف بشه، بفرمایید که میکس کراتین با Whey رو برای دوران حجم پیشنهاد می دهید یا میکس گلوتامین با Whey؟
    سپاس

  56. درود.
    در صورت امکان به تفکیک جواب دهید. پیشاپیش تشکر.
    داداش بنده برای داشتن حجم عضلانی بزرگ، کراتین ترکیبی ماسل تچ برداشته به قیمت حدودی 200 تومن و الان داره مصرف می کنه.
    این هم عکسش:
    1- نظرتون درباره این محصول چیه و آیا واقعا برای حجم زیاد خوبه؟
    2- آیا این نوع کراتین مثل نوع منوهیدراتش باید همراه با آب زیاد مصرف بشه؟
    3- کراتین ترکیبی فوق معمولا به چه افرادی پیشنهاد میشه؟
    4- آیا یک بدنساز مبتدی جهت حجم گرفتن نیاز به مکمل دیگری غیر از همین کراتین ترکیبی دارد؟
    5- برای داشتن حجم عضلانی بزرگ پیشنهاد بهتری دارید؟ مثلا داشتن بازوهایی به اندازه ران یک فرد معمولی
    بازم تشکر

    1. سلام
      ۱: در مورد نوع برند اظهار نظری نمی کنم اما کراتین برای حجم خوبه
      ۲: مصرف آب
      نصف وزن خود به پوند را در عدد ۳ ضرب کنید و بر ۱۰۰ تقسیم کنید می شود میزان آبی که بدن نیاز دارد
      مثلاً اگر ۲۰۰ پوند وزن دارید باید ۳ لیتر آب مصرف کنید
      حالا به ازای هر ۵ گرم کراتین که در روز مصرف می کنید نیم لیتر به عدد بالا اضافه کنید
      عموماً ورزشکارها بین ۵-۱۰ گرم کراتین در روز مصرف می کنند
      ۳: برای هر کسی که به دنبال افزایش قدرت و حجم عضلانی است
      ۴: کراتین رو هم مبتدی و حرفه ای مصرف می کنند. بله می توانید مکمل وی گلوتامین مصرف کنید.
      ۵: نه اونطورکه شما تشریح کردید اما این مطلب رو بخونید:
      راهنمای کامل رسیدن به پمپ عضلانی (ایجاد حجم و رگ روی عضلات)

  57. سلام خسته نباشید. مربی بنده یه ووی100% با کراتین با یه برنامه تمرینی جدید برام نوشته میخواستم ببینم میتونم ماهه اول کراتین خالی مصرف کنم یا باید حتما باهم مصرف بشن .

  58. سلام
    اگه بخوایم ی دفعه حجم زیاد نده و اماتور باشیم و بخوایم تو دو سه ماه حجم بگیریم مصرف روزانه کمتر حدود ۲ گرم کراتین موثره؟

  59. سلام.
    آیا بالاخره بارگیری کراتین لازمه یا نه؟

    یه سوال هم دیگه هم دارم.
    کراتین با پروتئین وی به چه افرادی پیشنهاد میشه؟

    کراتین با گلوتامین به چه افرادی؟
    ممنون

    1. سلام
      همان طور که اشاره شده فقط نیاز است که طی اون ۴ هفته عضلات شما سرشار از کراتین باشد
      کراتین و وی برای افرادی توصیه می شه که نیازمند حجم عضلانی و قدرت عضلانی هستند
      کراتین و گلوتامین هم برای افرادی توصیه می شه که علاوه بر حجم عضلانی نیازمند ریکاوری بهتر هستند

  60. سلام،
    من حدود تقریبا 1 ماهی می شه که کراتین و پروتئین مصرف می کنم. حدود تقریبا 1 ساعت قبل از تمرین و بلافاصله بعد از تمرین کراتین و پروتئین رو می خورم. سوالم اینه که بازه زمانی مصرف کراتین باید به چه صورت باشه؟ بعضی ها گفتند که باید حداقل 6 ماه مداوم استفاده کنم و بعد 1 ماه استراحت بدم و بعضی ها هم گفتند که به ازای هر 1 ماه استفاده 1 ماه استراحت لازم هست! (استراحت منظور کنار گذاشتن کراتین و مصرف پروتئین به تنهایی).
    مورد دیگه اینکه آیا می تونم یه دوره هم مصرف پمپ رو به همراه پروتئین داشته باشم؟
    سوال دیگه ام اینه که من در هفته 3 – 4 روز ورزش بدنسازی که در حدود 2 ساعت زمانی طول می کشه دارم (فاصله استراحتی بین تمرینات و ست ها 60 ثانیه هست) آیا مصرف کراتین باید هر روز باشه یا تنها زمان قبل از تمرین و بعد از تمرین؟ در مورد پروتئین هم همین سوال رو داشتم؟

    ممنون از مطالب آموزنده شما.

    1. سلام ممنون
      راستش را بخواهید در مورد اینکه تا چه موقع باید به مصرف کراتین ادامه داد تحقیقی وجود ندارد اما طبق تجارب اکثریت جامعه بدنسازی مدت زمان مصرف به طور متوسط بین ۱، ۱.۵ و ۳ ماه است. تحقیقات جدید چندان با دوره بارگیری موافق نیستند و توصیه بر این است که روزانه ۴-۱۰ گرم روزانه مصرف کنید.
      بله میتوانید همراه پروتئین مصرف پمپ هم داشته باشید.
      قبل و بعد از تمرین و همین طور همراه با وعده غذایی مهم این است که عضلات سرشار از کراتین باشند.

  61. ممنون از پاسخ شما و سه سوال.
    1) با این حساب و با علم جدید، میشه مثلا ساعت 10 صبح کراتین مصرف کرد و فرضا ساعت 8 شب تمرین کرد. درسته؟
    2) آیا این درسته که بارگیری چند روزه کراتین یا دیگه لازم نیست و یا فقط برای حرفه ای ها لازمه؟
    3) از نظر شما کراتین رو در یک شبانه روز، چند وعده باید مصرف کنم؟ من در منزل با ساده ترین تجهیزات کار میکنم و میشه گفت مبتدی ترین هستم اما تمریناتم منظم و تقریبا نیمه سنگین هست. هدف ورزشی هم ندارم. فقط چهارشانه بودن از دید عوام.
    ممنون. مزاح شدم. ببخشید.

  62. سلام به شما.
    بسیاری از سایتها یا بهتر بگم تمام سایتها در مورد زمان مصرف کراتین نوشته اند که باید یک ساعت قبل تمرین مصرف شود.
    اما سایت شما می گوید که زمان مصرف مهم نیست. بالاخره کدومش درست تره؟
    ممنون

    1. سلام به شما دوست عزیز
      توجه تمرینو و شخص خود من روی این موضوع متمرکز است که سعی کنم اطلاعاتی که در دل مطالب آورده می شود براساس آخرین نتایج معتبر محافل علمی و البته تجارب ورزشکاران بزرگ رشته باشد.
      اگر شما یک سال پیش به این مقاله مراجعه می کردید در مورد زمان مصرف همان ۱ ساعت معروف را توصیه کرده بودیم.
      اما تحقیقاتی که در مورد اهمیت سدیم در حمل و نقل کراتین مطرح شده این نکته را به اثبات رسانده اند که زمان مصرف کراتین اهمیت ندارد و در واقع مهم این است که بدن با کراتین بارگیری شده باشد. حالا ممکن است شما این کراتین را همراه صبحانه یا قبل از به خواب رفتن مصرف کرده باشید، حتی در بعضی کیس ها ورزشکاران برای اینکه جلوی از دست رفتن سدیم را بگیرند از بی کربنات سدیم بعد از تمرین استفاده کرده بودند. لینک تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت. البته این تحقیق دوباره توسط چند موسسه دیگر هم به اثبات رسید.
      به همین دلیل این مطلب چند ماه پیش به روزرسانی شد.

  63. سلام.
    آیا میشه کراتین رو مثلا ساعت 1 ظهر در آب حل نمود اما چند ساعت بعد فرضا ساعت 5 عصر مصرفش کرد؟
    یا باید کراتین رو پس حل کردن در آب بلافاصله مصرف کرد؟
    با تشکر

  64. سلام
    وقت اون رسیده که توی یه مقاله بگید چرا مصرف مکمل به همراه رژیم چرا گاهی جواب نمیدهد!!
    اشتباهات حین دوره!!
    ممنون

  65. کاش مطلب کمی جدید تر بود!!!
    کراتین HCL تمام مزایای مونوهیدرات رو داره و تازه باعث احتباس آب هم نمیشه و رسوب خیلی خیلی اندکی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا